Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Koningsdansdwingelandij


syboor schreef op 21-04-2022 om 11:33:

Ik vraag me af wat kind denkt dat er gebeurt als hij gewoon op het schoolplein blijft staan? Of achteraf het podium gaat staan zonder te bewegen? Waarom verwacht kindlief dat het noodzakelijk zal zijn om weg te fietsen?

Ik zou kind vanmiddag bevragen of hij nog iets heeft besproken met de meester, maar zo niet, zou ik het de meester wel even laten weten. "Dag meester. Kind is op dit moment niet in staat om de Koningsdans op een podium op te voeren. Hij is bang dat als hij dit morgen aangeeft, dat dit leidt tot een escalatie waarbij hij weglopen als enige uitweg ziet. Ik hoop dat u het niet zo ver laat escaleren."

En verder, meester moet niet zo zeuren. Weigeren te zingen of dansen is een wanprestatie maar geen wangedrag. Geef gewoon een 1 voor die opdracht, zet op het rapport een toelichting waarom het gemiddelde voor dat vak lager is dat anders. Als het belangrijk is voor de kerndoelen/overgang/whatever, mak je een handelingsplan, maar verder niet.


Nou nou dat gaat wel wat ver. Er zal geen punt voor gegeven worden en het zal ook niet belangrijk zijn voor wel of niet overgaan. Een handelingsplan omdat hij niet wil dansen lijkt me ook niet van toepassing. 

Het hele stuk over het koningshuis vond ik ook wat ver gaan. Het liedje heet overigens fittop10. Heeft zo niks met de koning te maken. De tekst ook niet. 

Mijn duit in het zakje: 

Ik was een stuk ouder dan jouw zoon, namelijk 15. Ik was op een dag naar de tandarts geweest, waardoor ik een stuk later op school was aangekomen. Die dag was er toevallig een thema-les over Middeleeuwse poëzie en iedereen moest een gedicht schrijven. Zo'n 10 minuten voor de bel begon ik aan mijne, en schreef in mijn eigen ogen een belachelijk gedicht uit tijdnood. Groot was dan ook mijn verbazing (lees afschuw) toen ik te horen kreeg dat het geselecteerd was om voor te dragen op een schoolviering. Ik, alleen, op een podium voor de hele middelbare school, een idioot gedicht voordragend. Als klap op de vuurpijl werd duidelijk dat deze specifieke dag zou worden gefilmd voor een item op het jeugdjournaal. 

De leraar Nederlands in kwestie gaf totaal geen gehoor aan mijn protesten. Ik gaf aan het niet te willen doen, en hij zei dat het 'moest'. Ik heb het toen ook nog bij een andere leraar geprobeerd aan te kaarten, maar deze reageerde ook met 'jammer maar het moet'. Ik heb toen, voor het eerst, huilend aan mijn vader gevraagd of hij me wilde helpen. Die heeft de leraar opgebeld en gezegd dat hij het niet nodig vond om mij tegen mijn wil op dat podium te zetten.

De leraar reageerde de volgende dag nog heel flauw dat ik de volgende keer 'niet huilend naar mijn papa hoefde te rennen', terwijl hij heel goed wist dat hij mijn eigen pogingen het op te lossen aan de kant had geveegd.

Het is tot de dag van vandaag één van de dingen waar ik met heel veel liefde aan mijn vader over terugdenk, dat hij zo voor me op kwam. Vandaag is hij 10 jaar geleden overleden ♥️

Hoe meer school dreigde met dwingen hoe recalcitranter ik werd.

  • Ja hij moet wel mee doen, want de hele groep moet iets doen op het podium. 
  • Mag hij dan achteraan staan en iets doen zonder tekst om te wennen? 
  • Nee alle kinderen krijgen tekst. 
  • Kom op hij is net 4, dat hele naar school gaan moet nog wennen. 
  • Iedereen doet iets dus hij ook!

Gelukkig was hij echt ziek die dag. 

Jaar later de kleuterdisco, met verkleedkleren. In de avond harde muziek. 

  • Hij komt vanavond niet want bij het idee verkleedkleren en harde muziek gaat hij al huilen. 
  • Ze hebben vanmiddag vrij en missen dan lesuren,  die avonddisco is verplicht!
  • Kinderen van 5 jaar verplicht in de avond naar school tot 20.00?

Toen heb ik hem ziek gemeld. 

Echt al die flauwekul om de basisvaardigheden heen? Stop ermee! 
8 jaar basisschool per kind hetzelfde gezeik. 

Uit de comfortzone met een spreekbeurt of boekbespreking was al stress genoeg. 

Ga lesgeven!  Daar hebben sommige kinderen genoeg aan en levert al stress genoeg op. 

Lily. schreef op 21-04-2022 om 10:34:

ik moest het even opzoeken, maar hier kun je kinderen toch niet toe dwingen! Op het podium terwijl de hele school naar je staat te kijken, dat moet een nachtmerrie zijn voor veel kinderen.

Eens met Piratenkoningin: bespreek het met de meester en als er echt niks mogelijk is, dan maar weglopen.

Lezen of rekenen zijn ook een nachtmerrie voor veel kinderen. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

21-04-2022 om 19:13

Bakblik schreef op 21-04-2022 om 18:06:


Echt al die flauwekul om de basisvaardigheden heen? Stop ermee!

Helemaal dit. 

Hier op school tot corona elke klas jaarlijks een optreden, van kleuter tot en met de eindmusical in groep 8. Ik weet nog dat ik bij mijn zoon bij de kleuters een verhaal voorlas en dat de kinderen het uitbeelden en af en toe een zinnetje zeiden. Anderen kinderen zingen het heksenlied en hadden een grote ketel gemaakt. Dat optreden werd vanaf groep 4 Ivm corona geannuleerd en ik heb niet het idee dat school er nog mee gaat beginnen.

Hier weigerde mijn kind mee te doen met een dansje (libdub) wat de juf/stagiaire op youtube ging zetten. Kind weigerde mee te oefenen want wilde niet op youtube. Ik werd gebeld door de (vaste) juf en kind moest een boekverslag maken. Ik heb mijn kind gesteund, want ik vond het niet van belang om aan mee te doen (de gewone lesstof vond ik wel van belang).
Ik zou mijn kind hierin steunen en als hij zou weigeren zou ik dat prima vinden.

Laat je nog even weten hoe jullie het hebben opgelost?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

21-04-2022 om 22:53

Millie91 schreef op 21-04-2022 om 18:01:

Mijn duit in het zakje:

Ik was een stuk ouder dan jouw zoon, namelijk 15. Ik was op een dag naar de tandarts geweest, waardoor ik een stuk later op school was aangekomen. Die dag was er toevallig een thema-les over Middeleeuwse poëzie en iedereen moest een gedicht schrijven. Zo'n 10 minuten voor de bel begon ik aan mijne, en schreef in mijn eigen ogen een belachelijk gedicht uit tijdnood. Groot was dan ook mijn verbazing (lees afschuw) toen ik te horen kreeg dat het geselecteerd was om voor te dragen op een schoolviering. Ik, alleen, op een podium voor de hele middelbare school, een idioot gedicht voordragend. Als klap op de vuurpijl werd duidelijk dat deze specifieke dag zou worden gefilmd voor een item op het jeugdjournaal.

De leraar Nederlands in kwestie gaf totaal geen gehoor aan mijn protesten. Ik gaf aan het niet te willen doen, en hij zei dat het 'moest'. Ik heb het toen ook nog bij een andere leraar geprobeerd aan te kaarten, maar deze reageerde ook met 'jammer maar het moet'. Ik heb toen, voor het eerst, huilend aan mijn vader gevraagd of hij me wilde helpen. Die heeft de leraar opgebeld en gezegd dat hij het niet nodig vond om mij tegen mijn wil op dat podium te zetten.

De leraar reageerde de volgende dag nog heel flauw dat ik de volgende keer 'niet huilend naar mijn papa hoefde te rennen', terwijl hij heel goed wist dat hij mijn eigen pogingen het op te lossen aan de kant had geveegd.

Het is tot de dag van vandaag één van de dingen waar ik met heel veel liefde aan mijn vader over terugdenk, dat hij zo voor me op kwam. Vandaag is hij 10 jaar geleden overleden ♥️

Wat flauw van die leraar!

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-04-2022 om 23:02

Ik snap niet zo goed waarom mensen graag een enorm probleem maken om niks. Het zijn nota bene de koningsspelen, met (in de meeste gemeenten) veel leukere en grotere spellen dan op welke sportdag ook.

Als je je kind wil behoeden voor ongemak dan maak je het voor hem alleen maar lastiger, want echt niet dat jij dat nog kunt blokkeren als hij onwelgevallige zaken moet doen op de middelbare, op de uni of op zijn werk.

Ik gun iedereen een beetje zelfspot. Met een glimlach. Wel zo gezond voor je psyche.

niet_rechts schreef op 21-04-2022 om 12:16:

Later in zijn schooltijd, vervolgopleiding en/ of werk zal hij ook weleens buiten zijn comfort zone moeten treden. Daar groeit hij van.

Je kind daarvan thuishouden is in mijn ogen een schoolvoorbeeld van curling-ouderschap en niet op een manier waarmee je je kind helpt.

Helemaal mee eens. Wat een gezeur om niks. 

ik heb echt medelijden met de leraren tegenwoordig. Al die ouders die vinden dat je kinderen nergens toe mag dwingen.

Ik ken zelfs een middelbare school waar vanuit de directie de leraar verantwoordelijk is als een leerling een onvoldoende haalt. Want dan niet goed uitgelegt…

Patatflip schreef op 21-04-2022 om 23:33:

[..]

Helemaal mee eens. Wat een gezeur om niks.

Het is geen gezeur om niks. Dansen, zingen en toneel spelen op een podium en voor je het weet staat het op you tube heeft niets te maken met zinvolle vaardigheden als presenteren/een spreekbeurt houden. 

Het tweede kan ik prima. Ik kan presenteren, een voordracht houden voor een groep mensen maar acteren, zingen of dansen absoluut niet. Ik krijg daar nu nog klotsende oksels en hartkloppingen van en ik doe dat dus ook niet. 

Ik zou mijn kind ook nooit tot zoiets dwingen. Er is geen enkele noodzaak om te kunnen dansen op een podium. De aanname dat dat leuk is zit in het hoofd van veel mensen. Voor andere mensen is het juist afschuwelijk en het zou fijn zijn als de extravertere mensen eens een keer zouden begrijpen dat zij niet de norm zijn. Dat wat zij leuk vinden niet iedereen ook leuk vindt. 

Plantenbak schreef op 22-04-2022 om 07:11:

[..]

Het is geen gezeur om niks. Dansen, zingen en toneel spelen op een podium en voor je het weet staat het op you tube heeft niets te maken met zinvolle vaardigheden als presenteren/een spreekbeurt houden.

Het tweede kan ik prima. Ik kan presenteren, een voordracht houden voor een groep mensen maar acteren, zingen of dansen absoluut niet. Ik krijg daar nu nog klotsende oksels en hartkloppingen van en ik doe dat dus ook niet.

Ik zou mijn kind ook nooit tot zoiets dwingen. Er is geen enkele noodzaak om te kunnen dansen op een podium. De aanname dat dat leuk is zit in het hoofd van veel mensen. Voor andere mensen is het juist afschuwelijk en het zou fijn zijn als de extravertere mensen eens een keer zouden begrijpen dat zij niet de norm zijn. Dat wat zij leuk vinden niet iedereen ook leuk vindt.

Je doet op school nou eenmaal weleens dingen waar je klotsende oksels van krijgt. Dat heeft niet zo veel met extravert en introvert te maken. Wel met wat jij persoonlijk liever wil doen of niet of wat elke individuele ouder een zinvolle bezigheid vindt of niet. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-04-2022 om 07:29

April2021 schreef op 22-04-2022 om 07:11:

ik heb echt medelijden met de leraren tegenwoordig. Al die ouders die vinden dat je kinderen nergens toe mag dwingen.

Ik ken zelfs een middelbare school waar vanuit de directie de leraar verantwoordelijk is als een leerling een onvoldoende haalt. Want dan niet goed uitgelegt…

Dat is toch niet de bedoeling??

Mevrouw75 schreef op 22-04-2022 om 07:14:

[..]

Je doet op school nou eenmaal weleens dingen waar je klotsende oksels van krijgt. Dat heeft niet zo veel met extravert en introvert te maken. Wel met wat jij persoonlijk liever wil doen of niet of wat elke individuele ouder een zinvolle bezigheid vindt of niet.

Waarom zou je op een podium moeten dansen? Wat heeft dat met onderwijs te maken? Natuurlijk moet je soms dingen doen die je niet leuk vindt of eng vindt. Denk aan spreekbeurten maar dansen op een podium voor een hele school? Dat heeft niks met onderwijs te maken. Dat is omdat het "leuk" is. Laat dan vooral de kinderen het doen die dat leuk vinden en de kinderen die het niet leuk vinden doen wat anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.