Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Hoe gaat het nu met je dochter Envelop?

Hier gaat het gelukkig de betere kant op. Ze eet en slaapt veel en de boze buien zijn minder. Ik denk dat er misschien toch iets gespeeld heeft met een ander kind op school of bso maar dat ze nu weer positievere ervaringen gehad heeft.

Het slaapwandelen of wat het dan ook was is niet meer gebeurd gelukkig.

Wat fijn Alhambra dat kleuter weer de goede kant op gaat.

De mensen van wijkteams denken dat dochter misschien last heeft van een trauma doordat haar eerste 1,5 jaar zo heftig was. Ze hebben ons een soort therapie aangeraden omdat ze denken dat we de dingen die een opvoedkundige aan huis zelf al wel kennen en iets meer nodig hebben.

We gaan het proberen, zou fijn zijn als het haar (en ons) kan helpen.

Onze dochter wordt over 3 maanden 4, en start meteen met het begin van het schooljaar op de basisschool. Voor het eind van het jaar heeft ze nog een wenochtend.
Ik zou hier dus graag komen meelezen/schrijven als dat mag!

Ik weet namelijk niet wie het spannender vind... zij heeft er zo veel zin in en is er ook écht aan toe, maar man man ik heb wel moeite ermee dat mijn meisje zo groot wordt.

Een trauma, dat is pittig Envelop. Maar door het zo te zien kan er misschien wel passende hulp zijn inderdaad.

Welkom Regendrup. Toen mijn oudste naar groep 1 ging, had ik stress. Ze had het zo goed op het kdv. Ik moest zelf ook wennen aan de veranderingen qua routines. Uiteindelijk is het na een aantal pittige weken helemaal goed gekomen!

Welkom regendrup! Lekker dat ze direct na de vakantie kan starten, dan is voor veel kinderen het allemaal nog nieuw en kunnen ze mooi samen wennen.

Volgens mij zijn het vaak de ouders (vooral moeders) die het erg spannend vinden. Gaat ze dan ook direct naar de BSO?

Ik vond het op tijd komen het lastigste, bij de kdv ga je soms wat later, soms wat eerder. School start relatief laat en we brengen dan eerst peuter naar kdv. De ene keer gaat dat sneller dan de andere keer. Na een tijdje hebben we er meer routine in gekregen en ze is nooit te laat geweest maar ik vond het wel echt irritant.

Welkom Regendrup! Toen oudste naar school ging had ik niet veel stress, kind is sociaal en spreekt iedereen zo aan. Kwam ook bij twee vriendjes van kdv in de klas. Jongste gaat vanaf maart, dat vind ik spannender 🙈. Die is veel meer gehecht aan vaste mensen, vindt vreemder vaak eng en heeft dadelijk geen kinderen van kdv in de groep waarschijnlijk. 

JtM

JtM

29-06-2022 om 13:33 Topicstarter

Oh de eerste 2 dagen van school bij zoon weet ik nog zo goed. Hij mocht direct na de zomervakantie beginnen. We hadden hem in de vakantie al laten wennen op de BSO (zit in school en ze spelen op het schoolplein). Maar de eerste keer naar school was flink huilen. Al die kinderen tegelijkertijd, al die ouders. Hij kende zijn juf niet, wist niet welke kinderen er bij hem in de klas zaten etc. Was even paniek bij zoon. Wij mochten toen niet mee de school in ivm corona. Maandag en dinsdag was het huilen, vanaf de woensdag ging het prima

En nu zit zijn eerste schooljaar er bijna op! Volgende week wordt hij alweer 5, grote jongen word het al  

Ja ik kijk er ook wel tegenop. Ook bij de wenochtend mogen we niet mee naar binnen, maar wordt ze aan de poort opgehaald. 
Het is een heel gevoelig meisje dat prikkels thuis verwerkt en dan écht heel erg moet bijkomen. Ik voorzie dus wel wat moeilijke weken.. maar misschien valt het wel mee.

Ze heeft wel in haar koppie gezet dat ze gaat leren leren en schrijven. Dat wil ze zo graag.. ben benieuwd of de poppenhoek dan heel erg gaat tegenvallen bij mijn kleine streber😂 

Ze gaat niet naar de BSO, mede omdat ze dus echt haar rust moment nodig heeft na school. En we hebben gelukkig kunnen regelen dat opa en oma de woensdag en vrijdag opvangen, de andere dagen stoppen wij iets eerder met werken. Hoop dat het allemaal gaat meevallen. 

Ha Regendrup, welkom! Wij vonden de eerste periode dat zoon naar school ging ook heel spannend. Eerste weken wilde hij niet dat we weggingen, maar ineens liep hij de school in zonder ons en dat is sindsdien zo gebleven. Hij heeft nu bijna een jaar groep 1 gehad en is zó enorm gegroeid, gaat ineens heel hard als ze eenmaal op school zitten. Hij is ook een kind dat thuis alle prikkels loslaat. In sommige periodes is het echt niet te doen, maar we merken dat het steeds beter gaat. Dus het komt vast goed met je dochter. Wat de anderen hier ook zeggen: de ouders vinden het vaak spannender Wel lastig dat ze nu zo uitgaat van leren lezen en schrijven, want dat zou best nog weleens tegen kunnen vallen Wij hadden het geluk dat school een klas heeft voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, daar heeft zoon echt baat bij gehad. Schrijf gezellig mee, het is heel fijn om ervaringen te kunnen delen hier

Alhambra, fijn dat het beter gaat met dochter en de boze buien over zijn. Het kan zo frustrerend zijn als je niet weet wat er aan de hand is.

Envelop, hopelijk gaat de therapie helpen en fijn dat het slaapwandelen niet meer is voorgekomen, hopelijk blijft het zo.

JtM, bijna vijf alweer! Is zeker een stuiterbal nu?

Hier merken we echt dat de vakantie eraan zit te komen. Zoon zit zich erg druk te maken om de nieuwe juf die hij in groep 2 krijgt (van het duo vertrekt er één). En de onderwijsassistent waar hij erg aan gehecht is gaat weg, want die liep stage. Pff, echt aftellen nu. En het duurt nog best even, want wij hebben als laatste vakantie

JtM

JtM

04-07-2022 om 15:38 Topicstarter

Haha ja Roos, het is zeker een stuiterbal. Zo leuk om te zien hoe groot hij word en hoeveel hij al zelf kan. Soms wil ik hem met iets helpen maar dan zegt hij: "mama, je hoeft niet te helpen, ik ben al een grote jongen, kan het al zelf'.  

Zoon heeft ook als laatste vakantie, nog even aftellen dus. Vind het nog steeds een raar idee dat hij al naar groep 2 gaat. Als het goed is krijgen we woensdag of donderdag het rapport mee naar huis.

Regendrup. schreef op 29-06-2022 om 13:44:

Ze gaat niet naar de BSO, mede omdat ze dus echt haar rust moment nodig heeft na school. En we hebben gelukkig kunnen regelen dat opa en oma de woensdag en vrijdag opvangen, de andere dagen stoppen wij iets eerder met werken. Hoop dat het allemaal gaat meevallen.

Fijn dat jullie het zo hebben kunnen oplossen, dat is bij ons helaas niet mogelijk maar ondanks dat dochter het leuk vindt op de BSO is het soms ook wel wat veel.

Het komt zeker goed!

Wij merken ook dat de vakantie er aan komt, hier ook als laatste aan de beurt maar ze is er erg mee bezig. Een paar vriendjes gaan naar groep 3, dat vind ze ook wel jammer. Gelukkig kan ze ook heel goed met vriendjes die naar groep 2 gaan net als haar.

@Envelop, dochter er weer helemaal bovenop gekomen? 

Hier is het echt aftellen geblazen, mijn moeder had me al wel gewaarschuwd dat de laatste weken altijd lastig zijn voor die kleintjes ( 30 jaar kleuterjuf geweest), maar meeeeeeen.. Ze is echt bloedje chagerijnig, snel aangebrand en moe. Vooral op de dagen dat ze niet naar de BSO hoeft ( wat ze trouwens echt een feestje vindt, oh wee als ik haar uit school haal op een BSO dag..), echt een uitlaatklep, thuis zijn voor haar. 

Nog 1,5 week en dan vakantie, gelukkig. 
Bizar hoe snel dat eerste jaar er op zit. Morgen heeft ze een wendag bij haar nieuwe  juffen in groep 2. Mooi rapport gekregen vorige week en de afsluiting is nu wel echt begonnen. 

Zelf ben ik ook wel toe aan vakantie merk ik  

Hier moeten we ook nog 2,5 week. We hebben net de klassenindeling gehad en naast dat zijn beste vriendjes naar groep 3 gaan zitten al zijn vriendjes in de andere klas . Kind is heel sociaal, maar dit vinden man en ik wel heel sneu dus hebben juf gevraagd om reden erachter.

Due-scimmie schreef op 05-07-2022 om 15:24:

Hier moeten we ook nog 2,5 week. We hebben net de klassenindeling gehad en naast dat zijn beste vriendjes naar groep 3 gaan zitten al zijn vriendjes in de andere klas . Kind is heel sociaal, maar dit vinden man en ik wel heel sneu dus hebben juf gevraagd om reden erachter.

Oh de horror! Dat zou ik ook echt niet tof vinden. Snap dat je daar wel wat navraag voor doet.

@chantilly, waar bovenop bedoel je? Het slaapwandelen of wat het dan ook was is echt eenmalig geweest. Voor haar buien gaan we eind augustus beginnen met de therapie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.