Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


@Druiffie, ik grijp soms wel in, afhankelijk van de situatie. Maar vaak zo dat ik ze gewoon even uit het spel haal waarin één van de twee bazig is. Overigens speelt mijn kind nooit boven met vriendjes omdat hij een zeer prikkelarme slaapkamer heeft, dus ik zit er meer 'bovenop' om in te grijpen omdat ik in dezelfde ruimte ben.

De moeder van het jongetje dat hier speelde zei dat het zijn eerste speeldate was, dus ik denk dat hij zelf ook nog een weg moest zoeken en daarom misschien wat meer aan ons hing. Zoon zit in een plusklas met 4- en 5-jarigen, maar tot op heden laat ik hem alleen spelen met de kindjes van zijn leeftijd. De oudere zijn iets te druk voor hem.

Gisteravond laat bericht van de juf dat de kindjes verkleed mochten komen. Zoon heeft alleen verkleedkleding die hij niet meer past. Gelukkig hebben we een buurvrouw met een enorme verkleedkist, dus hij heeft wat geleend

JtM

JtM

24-02-2022 om 11:27 Topicstarter

Daar was school ook lekker op tijd mee Roos!

Mee spelen zou ik niet doen, daar heb ik weinig zin in om eerlijk te zijn. Ben vaak ook met andere dingen bezig. Ik ben wel in dezelfde ruimte zodat ik ze in de gaten kan houden.

Maar als jij ze uit het spel haalt als 1 van de twee bazig doet dan leren ze toch niet om dit zelf op te lossen? Mijn ervaring is dat het wel los loopt. Ik heb bij kind bijvoorbeeld ook geen grens qua leeftijd met wel of niet de oudere/jongere kleuters want als het niet werkt leert hij daar weer van. De speelafspraakjes die minder succesvol waren krijgen gewoon op initiatief kind geen vervolg. 

Ook als mijn zoons samen ruziën laat ik ze eerst gewoon even BEgaan. Zo vinden ze zelf hun weg hierin. 

Due-scimmie schreef op 24-02-2022 om 11:37:

Maar als jij ze uit het spel haalt als 1 van de twee bazig doet dan leren ze toch niet om dit zelf op te lossen? Mijn ervaring is dat het wel los loopt. Ik heb bij kind bijvoorbeeld ook geen grens qua leeftijd met wel of niet de oudere/jongere kleuters want als het niet werkt leert hij daar weer van. De speelafspraakjes die minder succesvol waren krijgen gewoon op initiatief kind geen vervolg.

Ook als mijn zoons samen ruziën laat ik ze eerst gewoon even BEgaan. Zo vinden ze zelf hun weg hierin.

Het is in mijn optiek wel handig dat je kinderen handvatten geeft om dingen zelf op te kunnen lossen en dat is wat ik doe. Ik spring er niet als een politieagent tussen maar laat ze op een andere manier naar de situatie kijken, zodát ze er samen uit kunnen komen. 

Nee ertussen springen doe ik niet maar als ik mijn kleuter voor de 10e keer hoor zeggen; neeeeheee Pietje dit moet zo en zo en Pietje geen weerstand geeft.. twijfel ik soms of ik dan moet zeggen dat de toon bijvoorbeeld ook wel anders kan. Fijnste vind ik als ze met haar bekende vriendinnen speelt die flink tegengas geven. Maar met die mini-kleuters voelt het soms alsof ik ze toch wat moet beschermen haha. 

Zoon speelt met vrijwel iedereen. Zoon zit in groep 2, maar hij speelt met kinderen uit groep 1 t/m 4 (die laatste kent hij nog uit de kleuterklas van het eerste half jaar 2 weken dat hij op school zat). 

Bij speelafspraakjes doe ik gerust een spelletje mee, of even meespelen met mama plagen, maar verder spelen ze vooral samen. Soms stuur ik even bij als het moeilijk gaat, maar dat hangt echt van het vriendje af hoe goed en soepel het spelen gaat. 
Laatst had zoon 2 vriendjes tegelijk te spelen, maar dat was geen goede 3-eenheid, dus dat was een zware middag…

RoosOpJeHoed schreef op 24-02-2022 om 13:25:

[..]

Het is in mijn optiek wel handig dat je kinderen handvatten geeft om dingen zelf op te kunnen lossen en dat is wat ik doe. Ik spring er niet als een politieagent tussen maar laat ze op een andere manier naar de situatie kijken, zodát ze er samen uit kunnen komen.

Dit doe ik dus ook niet 😅. Behalve als het echt vechten wordt ipv stoeien of er iemand pijn heeft. Kreeg laatst bij haptonoom de opmerking: Jij vindt het vervelend als ze niet samen spelen maar dat is jouw gekleurde bril omdat dat in jouw idee is van wat je hoort te doen. Zo heeft iedereen natuurlijk ideeën. Sindsdien hou ik me er buiten. En eigenlijk lost het zichzelf dus altijd wel op. 

Zijn jullie kleuters ook verkleed geweest deze week? Bij de niet carnaval regio's doen ze dit bij jullie ook voor de voorjaarsvakantie of doen ze er niks mee?

Hier is kleuter ziek, anders was hij als Dino naar school gegaan. Gekkeharendag woensdag heeft hij wel meegedaan.

Due-scimmie schreef op 25-02-2022 om 08:42:

Zijn jullie kleuters ook verkleed geweest deze week? Bij de niet carnaval regio's doen ze dit bij jullie ook voor de voorjaarsvakantie of doen ze er niks mee?

Hier is kleuter ziek, anders was hij als Dino naar school gegaan. Gekkeharendag woensdag heeft hij wel meegedaan.

Balen dat hij ziek is, beterschap! Hoe gaat het nu met jou?

Ik spring wel in tussen het spel van kleuter met vriendjes, niet wanneer ze discussie hebben over wat te doen of dergelijke maar vooral als er iets gesloopt dreigt te worden. Dochter is een temperamentvolle dame die het graag op haar manier heeft, er zijn wel momenten waarop het niet gaat zoals zij wil en ze daar niet mee om kan gaan. Gelukkig komt het met vriendjes bijna nooit voor en gaat het steeds beter maar ze kan dan nog wel eens een bui krijgen en een tekening kapot scheuren die iemand anders heeft gemaakt of heel hard gaan schreeuwen. Ik neem haar dan apart en probeer rustig met haar te praten, daarna maakt ze het dan zelf weer goed en spelen ze weer verder.

Verder grijp ik in als ze dingen doen die niet mogen, alle kleding uit de kast trekken, met schoenen op de bank, zonder het mij te vertellen bij de buurvrouw in de woonkamer gaan zitten of op ons bed springen met vriendjes. Dat soort dingen.

Over het algemeen is er wel leuk spel tussen de kinderen, meespelen doe ik ook wel eens. Laatst hadden we allerlei vulling uit een verzenddoos en dan gooi ik dat ook met ze in de lucht om zogenaamd met sneeuw in de kamer te spelen en afgelopen dinsdag heb ik met dochter en een vriendinnetje een grote taart gemaakt maar ik ga ook geregeld koken, opruimen e.d.

Woensdag hebben we (eindelijk) het kinderfeestje gehad voor haar vijfde verjaardag. Een groot succes!

Hier hadden we vorige week gekke brillendag en vandaag naar school, dochter is verkleed als Andre Kuipers.

Wij wonen in het zuiden en vandaag wordt er carnaval gevierd op school.
Dochter gaat als prinsesje, al een paar jaar. Hoe meer roze, zilver en glitters, hoe geweldiger ze het allemaal vindt.

Envelop schreef op 25-02-2022 om 09:25:

[..]

Balen dat hij ziek is, beterschap! Hoe gaat het nu met jou?

Ik spring wel in tussen het spel van kleuter met vriendjes, niet wanneer ze discussie hebben over wat te doen of dergelijke maar vooral als er iets gesloopt dreigt te worden. Dochter is een temperamentvolle dame die het graag op haar manier heeft, er zijn wel momenten waarop het niet gaat zoals zij wil en ze daar niet mee om kan gaan. Gelukkig komt het met vriendjes bijna nooit voor en gaat het steeds beter maar ze kan dan nog wel eens een bui krijgen en een tekening kapot scheuren die iemand anders heeft gemaakt of heel hard gaan schreeuwen. Ik neem haar dan apart en probeer rustig met haar te praten, daarna maakt ze het dan zelf weer goed en spelen ze weer verder


Thanks! Kleuter is steeds op de leuke momenten ziek. Sinterklaas had hij gemist, nu carnaval 😅.  Zal wel meespelen dat die leuke momenten vaak voor vakanties zijn. 

Kleuter wil het ook wel graag op zijn manier maar volgens zijn juf is dat hoe groep 2 kinderen spelen en aangezien hij daar veel mee speelt is dat intense herkenbaar daarin.

Dat dingen doe die niet mag zijn hier meer streken van peuter.


Met mij gaat het mwah. Denk wel dat ik inmiddels bij juiste hulp voor mij terecht ben gekomen dus hopelijk gaat het binnenkort langzaam weer de goede kant op.

Due-scimmie schreef op 25-02-2022 om 09:44:

[..]


Thanks! Kleuter is steeds op de leuke momenten ziek. Sinterklaas had hij gemist, nu carnaval 😅. Zal wel meespelen dat die leuke momenten vaak voor vakanties zijn.

Kleuter wil het ook wel graag op zijn manier maar volgens zijn juf is dat hoe groep 2 kinderen spelen en aangezien hij daar veel mee speelt is dat intense herkenbaar daarin.

Dat dingen doe die niet mag zijn hier meer streken van peuter.


Met mij gaat het mwah. Denk wel dat ik inmiddels bij juiste hulp voor mij terecht ben gekomen dus hopelijk gaat het binnenkort langzaam weer de goede kant op.

Bij ons is het intense er altijd al, het wordt gelukkig wat minder. Dochter speelt zowel met kinderen uit groep 1 als groep 2 en heel soms nog met een jongetje uit groep 3 waar ze vorig jaar mee in de groep zat en waar ze verliefd op is. Inmiddels zit zijn zusje bij haar in de klas maar die is echt net peuter af en daar heeft ze weinig mee.

Ik vind het wel heel interessant om de dynamiek te zien tussen alle verschillende kinderen. Ze heeft ook echt ander spel met verschillende kinderen.

@due, fijn om te lezen dat je bij de juiste hulp terecht bent gekomen. Wees niet te streng voor jezelf en geef het tijd. 

JtM

JtM

25-02-2022 om 11:12 Topicstarter

Beterschap voor kleuter én voor jou Due

Wij wonen ook in het zuiden en zoon is als Ninjago verkleed naar school, hij had er super veel zin in. Zondag gaan we met z'n 3en carnaval vieren en maandag en dinsdag mag hij ook verkleed naar de BSO komen.

Hier wordt komende week carnaval gevierd op KDV en op school heeft dochter vorige week vrijdag al carnaval gevierd ( regio Noord, dus voorjaarsvakantie afgelopen week). 
Jongste mag vanaf afgelopen woensdag tot komende dinsdag verkleed komen, dus maandag gaat ze als Rapunzel denk ik ( of Unicorn, afhankelijk hoe haar hoofd staat).
Oudste was Rapunzel en heeft opgetreden met een groepje op school. Had niet gedacht dat ze dat zou doen, maar kennelijk gaat ze makkelijk mee in een groep. 

Hier grijp ik soms wel in, vooral als dochter erg dwingend is in wat ze gaan doen. Ik geef dan eigenlijk alleen aan dat iedereen mag kiezen wat hij/zij wil en dat samen met iets spelen niet altijd hoeft. Dan is het vaak OK. 
Merk wel dat het voor dochter na 2-2,5 uur wel klaar is met spelen, dan wordt ze wat moe, vervelender thuis. Bij andere kinderen thuis gaat dat beter,  maar daar zal ook sociaal aanvaardbaar gedrag meespelen  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.