Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Wat heftig zeg, die ziekenhuisopnames! Een week lang ook, dat zal best indruk op je dochter hebben gemaakt of niet? Gelukkig dat er nu een goed plan ligt.

Hier inmiddels Corona thuis gehad (op man na). Kleuter is sinds vandaag weer naar school. Ze is er 1 dag niet fit van geweest, verder voelde ze zich prima dus was het vooral saai voor haar dat ze thuis zat en wij moesten werken. Nu nog even 2 normale weken en dan vakantie. Volgens mij heeft ondertussen 80% van school het wel gehad dus ik verwacht nu geen uitval meer eigenlijk. Afgelopen weken ook veel meesters en juffen afwezig maar die komen nu dus allemaal weer terug. Laat die immuniteit maar even duren en de lente beginnen! 

zo'n eerste keer is altijd schrikken idd chantilly! Fijn dat alles weer goed is nu. Hier zijn we er ook mee bekend. Kleuter heeft als dreumes/peuter een stuk of 6x in het ziekenhuis gelegen met zo'n aanval. Meestal zijden ze dan ooo even vernevelen en dan kan hij vast wel weer mee. (Werd altijd een opname van ca een week) ook onderhoudspufjes en alles, maar daar kon hij niet tegen en werd superdruk en juist sneller ziek. Dus zijn we mee gestopt en sinds hij kleuter is gaat het eigenlijk super!  Lang verhaal, maar wie weet groeit ze eroverheen! 

JtM

JtM

22-02-2022 om 15:21 Topicstarter

Hoe is het met jullie kleuters?

Die van mij zit helaas thuis met Corona. Vrijdagavond was hij al wat koortsig maar tja, dat zijn kinderen wel vaker. Zaterdagochtend kwam hij met flinke koorts uit bed en klaagde over hoofdpijn. 's Middags hebben we een test gedaan en deze was echt meteen positief... Gelukkig waren de meeste klachten zondag weer over, hij is alleen nog wat sneller moe. Gelukkig mag hij donderdag weer lekker naar school Kan hij nog net 2 dagen voor de vakantie mee doen met de carnavalactiviteiten, waar hij zo naar uitkijkt.

Ah, beterschap voor je kleine man JtM. Fijn dat hij net op tijd hersteld is om aan de Carnavalsdingen mee te doen! Zo sneu als die kleintjes ergens naar uitkijken en ze dan ziek zijn.

Hier hadden we kleuter vorige week thuis want juf 1 was ziek. Nu is juf 2 ook ziek, dus ik vrees een lange voorjaarsvakantie Vind dat vooral voor zoon rot, want hij vindt school zo ontzettend leuk. Er waren een aantal kinderen positief getest in zijn klas, hij was ook snotterig maar de test was negatief.

Wat ik me afvraag: zoon had laatst een vriendje te spelen hier die meer naar mij en man (die was toevallig thuis) trok dan naar onze zoon. Nu ben ik wel gewend dat er niet altijd samen gespeeld wordt op deze leeftijd, maar ik had niet het idee dat ventje twee uur te gaan vermaken. Wat doen jullie als kleuter een speeldate heeft thuis? Ik lees soms een boekje voor, neem wat 'ijsjes' aan of zet ze aan het knutselen. Maar verder ben ik er meer om een oogje in het zeil te houden dan daadwerkelijk met ze mee te spelen. Ben dus benieuwd hoe dat bij andere ouders gaat.

Kleuter heeft twee vaste vriendinnetjes en ze vermaken zich zelf heel goed. Ik hou wel een oogje in het zeil vooral als peuter ook mee speelt. Soms neem ik ze mee naar speeltuin of in de zomer een ijsje halen en dan gaat zusje ook mee. 

wij zijn in het gezin nog steeds om en om verkouden. Het lijkt maar niet op te houden. Verder gaat het met kleuter goed, wel lichte verveling nu in de vakantie.

als ze echt niet tot een spel komen. Dan speel ik even mee. Ga ik later weg, dan spelen ze nog even door. Maar ik vermaak verder niet. Hier ook nog wel een hele jonge kleuter. Het gaat steeds beter.

Hier zit hij net in een mooie flow van school. Volgende week is de vakantie, maar de school loopt net weer lekker. 

Ik heb nooit meegespeeld tijdens speelafspraakjes. Het vriendje/vriendinnetje komt voor mijn kind, niet voor mij. Daarnaast werk ik ook geregeld nog tijdens speelafspraakjes, dus ik heb daar ook lang niet altijd tijd voor.

Ik speel niet mee. Zet wel eens iets klaar rn doe soms even mee. Maar ik ben ook opgehouden met mijn kind zeggen dat hij tijdens speelafspraakje samen moet spelen. Kinderen zelf lijken het vaak prima te vinden om naast elkaar te spelen (Nu hij vijf is spelen ze wel mee samen dan bij net 4 zeg maar)

Ojaa hier ook regelmatig dat ze even genoeg van elkaar hebben en los van elkaar verder spelen.

Spelen jullie kleuters vooral met de leerlingen uit hun eigen groep of juist uit hoger/lager? 

Kleuter zit in groep 1 van een 1-2 maar speelt zodra hij de kans heeft altijd met de groep 2 kinderen. Ik ben benieuwd hoe dit volgend schooljaar dus zal gaan als die leerlingen allemaal naar groep 3 gaan. 

Hier hebben we de waterpokken gehad bij kleuter, daar was het nog even wachten op. Gelukkig viel het mee. 

Qua spelen, ik speel niet mee. Ze spelen geregeld het laatste half uurtje apart van elkaar, dochter puzzelt en kleurt erg graag, maar dat vindt niet iedereen even leuk. Hoeft ook niet, dus dat geef ik wel heel duidelijk aan bij de kindjes die op bezoek zijn. Lekker spelen met wat je leuk vindt. 
En ze gaan vaak even naar boven, spelen op de kamer van dochter, al vraag ik me af waar ze nu precies mee spelen, want veel ligt er niet..

Hier speelt ze op de BSO wel geregeld met kinderen die ouder zijn, groep 2, soms groep 3. Maar echte vriendjes thuis komen uit haar klas en 9 van de 10 keer ook uit haar KDV groepje, die ze al kent vanaf haar eerste moment op KDV. 

Hier speelt kleuter liefst met alle kinderen uit de klas een keer, ze is dol op speelgoed en huizen van een ander ontdekken. Ik merk zelf wel dat samen spelen met even oud beter gaat dan met jongere kindjes. Dan is kleuter echt wel dominant aanwezig en sommige nieuwe kleuters zijn echt nog wel net peuter-af, die zouden meer passen bij onze peuter qua spel.
Ik speel eigenlijk nooit echt mee, tenzij er gedoe komt. Dan stel ik een spelletje voor waar we samen moeten werken tegen het spel, werkt altijd gelukkig. Verder spelen ze veel boven, fantasie spel. Als ik meeluister vind ik het soms wel moeilijk wanneer in te grijpen wanneer mijn kleuter voor mijn gevoel zegt wat bazig doet. Doen jullie dit of laat je het gaan?

Chantilly21_2 schreef op 23-02-2022 om 20:04:


Hier speelt ze op de BSO wel geregeld met kinderen die ouder zijn, groep 2, soms groep 3. Maar echte vriendjes thuis komen uit haar klas en 9 van de 10 keer ook uit haar KDV groepje, die ze al kent vanaf haar eerste moment op KDV.

De kinderen die hij nog kent van kdv zijn bij kleuter dus net half jaar ouder en zitten in groep 2. En daar speelt hij vaak mee.    

Due-scimmie schreef op 23-02-2022 om 20:29:

[..]

De kinderen die hij nog kent van kdv zijn bij kleuter dus net half jaar ouder en zitten in groep 2. En daar speelt hij vaak mee.

Daar heeft dochter hier wel geluk mee, al haar vriendjes van KDV die nu bij haar in de klas zitten, zijn binnen 8 weken van elkaar jarig. Zijzelf is de jongste van het stel, maar dat is dus een verschil van niks. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.