Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


hier ook een kleuter in spanning over de deur. Ze is bang dat haar pakjes in de kamer zitten. We hebben gezegd dat het goed komt en dat Sinterklaas alle eigenaren van de speelgoedwinkels kent zodat elk kindje iets krijgt. 

Olive schreef op 13-11-2021 om 18:56:

hier ook een kleuter in spanning over de deur. Ze is bang dat haar pakjes in de kamer zitten. We hebben gezegd dat het goed komt en dat Sinterklaas alle eigenaren van de speelgoedwinkels kent zodat elk kindje iets krijgt.

Slim! Wij hebben de pieten uiteindelijke vergeleken met Buurman en Buurman. Dus ze zijn nogal onhandig. Wel benadrukt dat het goed komt.

We hebben om 18:00 geen Sinterklaasjournaal gekeken want als er dan weer een open eindje is, dan ligt ze daar weer wakker van

Kleuter komt hier nu steeds uit bed "zit er al iets in mijn schoen? "Ik mis knuffel X (ligt in de woonkamer) mag ik hem pakken"? Logisch dat ze nieuwsgierig is.
Ben benieuwd wanneer de slaap komt.

Hier ook wel wat spanning over de deur en wel of geen cadeaus maar ik heb het gewoon gelaten eigenlijk. Ideeen of oplossingen vanuit mij worden toch afgedaan als: nee hoor dan hadden de pieten dat wel gezegd. Blijkbaar zijn die beter te vertrouwen dan je eigen moeder haha. Hier gelukkig meteen in diepe slaap, al weet ze ook wel dat Sint niet komt zolang wij nog beneden zijn dus dat zal ze niet snel proberen denk ik. Morgenochtend hopelijk niet te vroeg wakker, ik wil niet voor 7.00u beneden zijn eigenlijk.. 

He, wat fijn dat zoon is ogeknapt Olive! 
Hier vindt dochter Sinterklaas vooral erg leuk en niet spannend tot nu toe. Goed geslapen ook vannacht en vannochtend had ze haar schoencadeautjes al gespot vanaf de overloop. Keurig daarna weer naar bed gegaan totdat ze eruit mocht van ons. 
Sinterklaasjournaal kijken we keurig iedere avond en ook op school kijken ze dit iedere ochtend. Volgens mij heeft ze het niet eens echt meegekregen over die deur/kluis die dicht zat, ze heeft er in ieder geval geen woord ove gerept. 
Afgelopen week weer nieuwe klasgenootjes thuis te spelen gehad, haar wereldtje wordt steeds groter. Zo leuk om te zien. 

Vrijdag was ze bruidsmeisje op de bruiloft van mijn zusje ( perfect getimed gezien de lockdown nu), samen met haar zusje en ze waren zo lief en aandoenlijk. Zo fijn aan die kleuterleeftijd dat ze ook echt snappen wat je bedoeld met 'nu even stil zijn, even gaan zitten' Haar peuterzus was daar niet zo gevoelig voor, maar al met al verliep het rustig tijdens de ceremonie  

Wat fijn dat de bruiloft voor de nieuwe maatregelen was! 
Wat lief je dochters zo

Na de stress van gisteren een hele rustige dag gehad. Gelukkig maar want de schoolweek wordt ook pittig verwacht ik.

JtM

JtM

15-11-2021 om 09:29 Topicstarter

Fijn dat het beter gaat met zoon Olive. En wat naar van je werkgever zeg, dit is natuurlijk onmacht. Bestaat hier geen calamiteiten / zorg verlof voor?

Wat lief dat je dochters bruidsmeisjes waren Chantilly. Lijkt me heel aandoenlijk om te zien.

En al de spanning van Sinterklaas bij alle kindjes. Bij ons thuis was er ook spanning. Zoon wilde zaterdag eerst wel zijn schoen zetten, daarna toch niet, toen weer wel etc. Hij zei in bed dat hij niet lief is geweest dit jaar en dus geen cadeautjes zou krijgen.

Zondagochtend is hij zelf rond 7u naar beneden gegaan en heeft in zijn eentje cadeautjes open gemaakt haha, daarna kwam hij naar boven om ons wakker te maken en te zeggen dat de pieten / Sinterklaas langs is geweest.

Gisteren was de intocht hier vlakbij, zoon had die ochtend nog een tekening gemaakt voor Sinterklaas (gemaakt met de stiften die hij van de Sint had gekregen). Toen Sinterklaas op zijn paard aankwam heeft hij de tekening af gegeven, wat een trots op zijn gezichtje toen Sinterklaas zei dat de tekening heel mooi was en hij ‘em boven zijn bed ging hangen.
De pieten vond hij doodeng. Huilen toen ze naar hem kwamen, zich achter ons verstoppen. Hij vond het 3x niks. Uiteindelijk is hij nog wel met de Sint op de foto gegaan (hij kon niet lachen op de foto van de spanning, haha). Daarna kwam hij eindelijk wat los. Al met al een geslaagde middag.


Hier was zoon halverwege de intocht op tv al afgehaakt, hij vond er niks aan. Wel wilde hij naar de optocht hier in de buurt, maar toen het te lang duurde wilde hij alweer naar huis. Rest van de dag vreselijk druk, zijn schoen stond al om 14 uur klaar, haha! Gisteren waren we bij de Fien&Teun-boerderij, daar waren allemaal Pieten en dat vond hij maar niks, wilde ook niet op de foto met Sint. Als het allemaal wat te dichtbij komt vindt hij het erg spannend.

Leuk om hier te lezen hoe ieder kind er op zijn/haar eigen manier mee omgaat. Lijkt me ook lastig zo'n verhaal te maken rondom een intocht, zoveel kindjes met zoveel interpretaties. Hoop wel dat de intocht op tv volgend jaar weer 'normaal' kan zijn, zonder dat deflié met saaie burgemeesters.

Wat vervelend Olive, zowel van je zieke kind als van de werkgever.

Hier is het even stil geweest, ik heb twee zieke kinderen thuis. De oudste is negatief getest, dus ik denk dat het een ander hardnekkig virus is. Ze hebben al vijf dagen koorts en hoesten de longen uit hun lijf. Ik weet nu van gekkigheid niet meer wat ik moet bedenken om ze bezig te houden, dus ik heb Paw Patrol maar weer aangezet.

Sinterklaas zorgt voor weinig spanning in huis. We kijken elke avond het Sinterklaasjournaal en ze is erg geïnteresseerd, maar vindt het niet spannend. Alleen de intocht, dat wilde ze niet. Hij kwam hier zo'n beetje voor de deur aan, dus we zijn even op afstand gaan kijken. Ze vond het heel eng. Maar ze was ook ziek, dus dat speelde ook mee denk ik. Peuter vond het juist fantastisch.

Kleuter is helemaal van de leg en ik denk dat het komt doordat de pieten niet meer bij de pakjes kunnen komen. Ik heb al aangegeven dat ze anders nog voldoende tijd hebben om nieuwe cadeaus te kopen en de Sint altijd een oplossing heeft maar ze blijft er last van hebben.

Verder ging het heel goed, de optocht was leuk, totaal niet bang voor de pieten en sinterklaas zelf en de schoen zetten ging ook hartstikke goed.

Van mij mogen ze het sinterklaasjournaal wel wat minder spannend maken, deze periode is al spannend genoeg voor de meeste kinderen.

Beterschap Fiona, hopelijk knappen ze snel op. Ben je zelf nog niet door ze aangestoken?

Hoe gaan jullie kleuters om met de dood?

Hier af en toe groot verdriet. Ze wil niet doodgaan want dan is ze alleen. Ze wil met ons doodgaan en dan met het hele gezin in 1 kist.
Ze is bang dat wij doodgaan.
Vanavond ook verdriet dat Sinterklaas en Piet ook mensen zijn en hoe moet het dan met de cadeautjes?
We vinden het lastig om hier goed op te reageren. We leggen uit dat mensen meestal heel oud zijn of erg ziek.  Weinig kinderen doodgaan.

Onze kleuter zei vandaag als jullie dood gaan ben ik al dertien😅. Ik zo nou lieverd dan hoop ik nog lang niet dood te zijn, ik was van plan gewoon jouw kinderen en kleinkinderen nog te onmoeten.

Hij vraagt wel eens wie er eerst door gaat en dan leggen we uit dat dit meestal de oudste mensen zijn dus waarschijnlijk mijn opa van 90 of opa van man.

Sinterklaasjournaal boeit kleuter niet zo. Hij wil het zien omdat ze het op school ook kijken maar haakt dan vaak na minuut of 2 al af.

JtM

JtM

16-11-2021 om 09:55 Topicstarter

Zoon ziet de dood nu voornamelijk nog als een soort spelletje. Hij 'tovert' zichzelf of ons wel eens dood en dan na een paar seconden maakt hij ons weer levend. Dat de dood onomkeerbaar is wil er nog niet echt in bij hem, ook na  uitleggen niet.

alhambra schreef op 15-11-2021 om 19:36:

Hoe gaan jullie kleuters om met de dood?

Hier af en toe groot verdriet. Ze wil niet doodgaan want dan is ze alleen. Ze wil met ons doodgaan en dan met het hele gezin in 1 kist.
Ze is bang dat wij doodgaan.
Vanavond ook verdriet dat Sinterklaas en Piet ook mensen zijn en hoe moet het dan met de cadeautjes?
We vinden het lastig om hier goed op te reageren. We leggen uit dat mensen meestal heel oud zijn of erg ziek. Weinig kinderen doodgaan.

Herkenbaar, dochter was een tijdje terug ook heel verdrietig. Ze besefte zich ineens dat wij waarschijnlijk eerder dood gaan als haar. Ze had allerlei praktische vragen over hoe dat dan zou gaan als we nu al dood zouden gaan. Kon ze dan wel in ons huis blijven wonen, wie zorgt er dan voor haar, blijft ze wel met haar broertje samen.... Echt hoe kom je er allemaal bij als je vier bent denk ik regelmatig.

Ze snapt goed wat de dood is doordat de buurman een ruim half jaar terug is overleden. We beantwoorden alles zo luchtig maar wel eerlijk mogelijk. Het verdriet er om is nu weg en ze zegt nu regelmatig dat ze zoveel geluk heeft dat ze zelfs nog twee oma's en opa's heeft. Ook al zien we die maar eens per vijf/zes weken maakt dat toch veel indruk.

Envelop schreef op 16-11-2021 om 19:54:

[..]

Herkenbaar, dochter was een tijdje terug ook heel verdrietig. Ze besefte zich ineens dat wij waarschijnlijk eerder dood gaan als haar. Ze had allerlei praktische vragen over hoe dat dan zou gaan als we nu al dood zouden gaan. Kon ze dan wel in ons huis blijven wonen, wie zorgt er dan voor haar, blijft ze wel met haar broertje samen.... Echt hoe kom je er allemaal bij als je vier bent denk ik regelmatig.

Ze snapt goed wat de dood is doordat de buurman een ruim half jaar terug is overleden. We beantwoorden alles zo luchtig maar wel eerlijk mogelijk. Het verdriet er om is nu weg en ze zegt nu regelmatig dat ze zoveel geluk heeft dat ze zelfs nog twee oma's en opa's heeft. Ook al zien we die maar eens per vijf/zes weken maakt dat toch veel indruk.

Ja, precies dat. Hoe komen ze er bij op die leeftijd.

Als het dichtbij gekomen is, is het ook wat tastbaarder. Ergens ook wel "mooi", ze waardeert het nu extra dat ze haar grootouders nog heeft.

alhambra schreef op 16-11-2021 om 20:11:

[..]

Ja, precies dat. Hoe komen ze er bij op die leeftijd.

Als het dichtbij gekomen is, is het ook wat tastbaarder. Ergens ook wel "mooi", ze waardeert het nu extra dat ze haar grootouders nog heeft.

Hopelijk wordt het verdriet bij jullie ook snel minder.

Sowieso staan wij regelmatig verbaasd om alles vragen. Wat dingen van deze week "hoe plassen astronauten in de ruimte", "hoe komt er water uit de kraan", "welke kleur ogen heeft Sinterklaas", "hoe heeft ozosnel door dat zijn verjaardag een feestdag is? Wat snapt hij er van?"

Ik moet er om lachen maar na een hele dag van dit soort vragen weet ik het soms ook niet meer 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.