Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Brr, luizen. Ik heb de shampoo en de luizenkam al klaarstaan voor het geval dat.

Goede beslissing, Due.

Speelafspraakjes nog niet gehad met klasgenootjes maar wel met buurtkinderen.
Dochter heeft op het plein ook nog niet door dat er afspraakjes gemaakt worden.  Grappig om te zien. Vooral die blikken in de ogen van sommige ouders. Die weten niet hoe snel ze van het plein moeten komen.
 

Ik snap dat je het spannend vindt Envelop. Ik zou gewoon aangeven dat ze een pinda- en ei-allergie heeft, misschien houden de ouders het feestje dan wel uit zichzelf ei- en pindavrij. Heeft ze ook nog steeds zo'n hevige (contact)allergie, of is het inmiddels minder? Ik geef het bij dochter wel altijd aan maar van mij hoeft het niet volledig pinda-vrij te zijn. Maar dochter heeft ook niet zo'n ernstige allergie als jouw dochter.

Wat betreft speelafspraakjes, ik geef meestal 's ochtends al aan dochter aan of ze kan spelen. Ze spreekt dat dan zelf in de klas al af, dat gebeurt niet op het schoolplein. Hier dus geen wegrennende ouders, de meeste gunnen hun kinderen de speelafspraakjes wel. Dochter speelt voornamelijk met haar beste vriendinnetje, maar soms neemt ze ook andere kinderen mee. In dat laatste geval spelen ze meestal hier, dochter vindt het toch vaak nog spannend bij anderen.

Hier maakt kind speelafspraakjes ook op school. Moet nog even er op gaan letten dat ik in de ochtend duidelijk ben of het kan of niet. Van de week had hij namelijk afgesproken toen hij naar opa moest en heeft opa ze allebei maar meegenomen.  Maar met en zijn broertje en zijn neef vindt ik dat te druk voor grootouders dus dat hoeft van mij niet zo nodig. 

Hij heeft nu 2 kinderfeestjes gehad van jongens die hij nog van kdv kent. 

Fiona2021 schreef op 30-09-2021 om 19:58:

Ik snap dat je het spannend vindt Envelop. Ik zou gewoon aangeven dat ze een pinda- en ei-allergie heeft, misschien houden de ouders het feestje dan wel uit zichzelf ei- en pindavrij. Heeft ze ook nog steeds zo'n hevige (contact)allergie, of is het inmiddels minder? Ik geef het bij dochter wel altijd aan maar van mij hoeft het niet volledig pinda-vrij te zijn. Maar dochter heeft ook niet zo'n ernstige allergie als jouw dochter.

Ze heeft niet zo'n heftige contactallergie meer wel kan ze er echt niks van binnen krijgen, ook niet een klein beetje want dan is de epi pen wel nodig. Deze leg ik dus ook uit aan de ouders bij speelafspraakjes en neemt ze altijd mee. 

Dochter kan zelf ook goed aangeven dat ze allergisch is maar omdat het geen veel voorkomende allergie is (de ei) is er nog wel eens onwetendheid waar het allemaal in kan zitten. Dat het bijvoorbeeld ook in worst of in een wit bolletje kan zitten vergeten mensen namelijk nog wel eens en met een feestje is het natuurlijk wat drukker om er goed op te letten.

Wij wonen zelf echt heel dichtbij dus dat vind ik ook fijn en het zal ook allemaal wel goed gaan maar ik merk dat ik het met feestjes wel spannend vind. Ik bied bij verjaardagen elders ook altijd aan om zelf ei vrije taart of tompouce voor dochter mee te nemen.

hier een groep 2 er en al best wat feestjes gehad. Ik geef vaak wel aan wanneer hij niet kan spelen. Soms wordt er al in de klas afgesproken en soms nog snel op het schoolplein. 
Hij ging gewoon mee met klasgenootjes mee en ik haalde hem weer op.

JtM

JtM

01-10-2021 om 12:52 Topicstarter

Dat lijkt me best spannend Envelop! Ik zou zo inderdaad ook niet weten waar allemaal ei in zit bijvoorbeeld. Geen idee dat het ook in worst zit.

Toevallig kwam zoon net uit school: mama, ik ga binnekort met X afspreken na school. Moeder van X nog even gesproken en afgesproken dat ze binnekort samen een keer kunnen spelen. Dan worden ze echt groot als ze ergens gaan spelen, haha

JtM schreef op 01-10-2021 om 12:52:

Dat lijkt me best spannend Envelop! Ik zou zo inderdaad ook niet weten waar allemaal ei in zit bijvoorbeeld. Geen idee dat het ook in worst zit.

Toevallig kwam zoon net uit school: mama, ik ga binnekort met X afspreken na school. Moeder van X nog even gesproken en afgesproken dat ze binnekort samen een keer kunnen spelen. Dan worden ze echt groot als ze ergens gaan spelen, haha

Het vervelende is dat het er meestal niet in zit maar soms ineens wel. Dat weet dochter zelf dus ook niet goed.

Leuk dat hij ergens gaat spelen! Vandaag is er een vriendje direct uit school al meegefietst met dochter, die zit dus nu ook bij ons te lunchen 

Ik vind dat zo gezellig, vriendjes te spelen (de meesten dan tenminste ). Zo leuk om te zien hoe de omgang van zoon met andere kinderen is. En er komt dan ineens heel ander speelgoed tevoorschijn.

Staan op de scholen van jullie  kinderen ook de ramen nog altijd open?
Hier wel en daarom denk ik dat ik wat extra warme kleding moet gaan kopen.
Ze heeft al een vest voor over haar kleding standaard op school hangen.

ja hier staan ze nog open. Kleuter heeft het altijd heel snel warm, maar vroeg afgelopen week zelf of ze weer een hemd aan kon onder haar trui. Nou is dat ook niet gek met dit herfstweer, maar voor haar wel opvallend.

Spelen is vanaf begin af aan goed gegaan en kleuter is ook verbazingwekkend makkelijk en wil altijd graag met een vriendinnetje mee en niet zo vaak bij ons thuis.

Hier nog geen speelafspraakjes. Ze is nu 4,5.Heel eerlijk zit er ook nog niet zo op te wachten. Twee dagen van de week gaat ze naar bso. Één dag moet 1 van ons de middag nog wat werken als zij thuis is en op de vrije middagen die er dan zijn wil ik vaak nog wel eens bezoekjes naar vriendinnen of zus met kinderen afleggen. Soms speelt ze hier met het buurmeisje voor het huis. 

Ik ben twee keer met dochter naar zwemles geweest of eigenlijk een soort van voorles om het niveau te bepalen, maar dat beviel niet. De tweede les heeft ze merendeel van de tijd staan huilen en durfde ze niks. Ik vind het ook allemaal te massaal, te heftig en de juffen waren ook niet echt bemoedigend. Zeiden alleen maar goh ze is nog wel bang he, nog niet echt watervrij he, enz. Ik heb haar afgemeld daar en aangemeld bij een nieuwe zwemschool. Daar is de wachtlijst nog weer 9-12 maand, maar hoop dat ze er dan meer aan toe is. Ik hoop dat die zwemschool ook betere begeleiding geeft.

Oh, wat naar iLavendel! Ik snap dat je daar niet verder bent gegaan. 
Bij zoon zijn het lekker kleine groepjes (8 kinderen maximaal), gaat de zwemjuf mee het water in en wordt er wel gestimuleerd, maar zeker niet gepusht. Voor de beeldvorming: afgelopen week les 10 of zo en één van de kinderen uit de groep is pas voor het eerst in het water gesprongen. De meeste anderen deden dat al bij les 1.

Nou ja daar ben ik dus maar op zoek. Dat ze gewoon start in een groepje.

Dit was een half uur per week, dan proberen ze het niveau van de kinderen in te schatten en ze na een paar keer door te zetten in een zwemgroepje. 
Ze moest om door te gaan naar een zwemgroepje een aantal dingen kunnen: in het water springen, op haar rug drijven en op haar buik drijven met haar gezicht in het water, dit alles zonder kurkjes oid.

Hopelijk gaat het bij de andere zwemschool beter.

Ik hoop het voor je. En een jaar(tje) verder kan voor je dochter ook heel veel schelen. Zoon hadden we met 4,5 ook niet op zwemles moeten doen denk ik.

Lavendel, dat klinkt niet heel leuk inderdaad. Gisteren was de eerste zwemles van dochter en het ging gelukkig erg goed. Ze is heel bang om water in haar ogen/mond/neus te krijgen maar ik vond dat ze al goed mee deed (ik mocht de eerste 10 minuten kijken). Het was een groepje van 6 en de juf ging mee in het water en hielp ook waar nodig. Ze was heel lief met de kinderen. In deze groep blijven ze totdat ze watervrij zijn (gemiddeld na 12 lessen), pas daarna gaan ze echt voor het zwemdiploma zwemmen.

Envelop, lastig met die ei-allergie! Zeker vanwege de epipen zou ik wel extra met de ouders om tafel gaan zitten zodat ze begrijpen hoe heftig te allergie is. Ik zou dat als ouder van dat kind ook juist wel prettig vinden denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.