Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Dochter (bijna 5) doet wel kleine sommetjes (2+2, 3+3), maar 6+3 is nog een brug te ver voor haar. Ze telt wel al met stappen van 2 (2,4,6 etc) en kan tot 100 tellen.

We gaan om 18.30 naar boven en ze slaapt meestal rond 19.00. Om 7.00 wordt haar slaaptrainer 'wakker', dus dan hoor ik haar eigenlijk altijd uit bed springen om nog even snel te spelen voordat ze naar school moet. Ik vermoed dat ze vaak al iets eerder wakker is, alleen mag ze dan nog niet uit bed.

Dochter begint deze week met zwemles. Hebben jullie nog tips en trucs? Ik mag volgens mij helpen met omkleden. Wat gebruiken jullie, een normale handdoek of XL hydrofiel?

leuk Fiona! Wij mogen alleen helpen met omkleden. Ik doe bij het aankleden al haar badpak aan en daarover iets makkelijks, joggingbroek en sweater. En ik geef een XL hydrofiel mee.

bij dochter in de klas heeft een kindje hoofdluizen. Vanaf nu is het kammen geblazen maar ik krijg er spontaan kriebel van iee

Ik heb eerst een oudergesprek op school en we moeten daarna meteen door naar zwemles, dus thuis omkleden kan niet. Ik zal wel makkelijke kleding meenemen voor na het zwemmen denk ik. Mag je ook helpen afdrogen?

Bij dochter was vorig jaar hoofdluis in de klas, ook bij twee van haar beste vriend(inn)en. Ze kreeg het zelf gelukkig niet. Mijn man en ik hebben het zelf als volwassene gehad een paar jaar geleden en daar heb ik nog steeds trauma's van. Ik krijg ook spontaan jeuk als ik het woord lees.

Wat heerlijk die kleuters die (bijna) het klokje rond slapen. Hier is inslapen echt ingewikkeld en regelmatig slaapt ze pas om 20.30u (en dan voor 7.00u weer wakker). Qua zwemmen Fiona; wij doen hier een groot badlaken (gekregen van zwembad maar anders een van thuis) mee zodat ze helemaal ingewikkeld kan worden. Daarna lekker onesie (of pyjama, afhankelijk van tijdstip) aan!

JtM

JtM

28-09-2021 om 15:19 Topicstarter

Ohja die hoofdluis, die is ook bij zoon in de klas gesignaleerd. Brr, hopelijk slaan die luizen zoon over.

Oh luizen, dat lijkt me echt vervelend ja. Duimen dat het jullie voorbij gaat, JtM en Olive!

Onze dochter slaapt nu meestal tussen 19.30 en 20.00 en is dan om 6.30 ongeveer weer wakker. Ik hoop dat als ze straks in het schoolritme zit, er zowel 's ochtends als 's avonds een halfuurtje bij komt. 

Afgelopen maandag was de eerste wendag op de basisschool. Ik vond het spannender dan zij, geloof ik! Ik mocht er even 10 minuutjes bij blijven in de klas en ze deed in de kring gelijk goed mee. Volgens de juf was het ook heel goed gegaan, wilde ze alles meedoen en vond ze alles interessant. Wel overweldigend, natuurlijk. Binnenkort nog een wendagje en na de herfstvakantie écht beginnen. Hier is groep 1 op de vrijdag vrij, dat lijkt me wel lekker voor haar.

hoe ging de zwemles Fiona? 

wat fijn River dat het zo goed ging op school! 
Balen JtM, ik heb nog geen luizen gevonden. Wel alvast shampoo bij de apotheek gehaald voor het geval dat.

gisteren heeft ze voor het eerst na school bij een vriendin gespeeld, ze vond het wel spannend dus ik ging ook mee. Volgende keer daar kan ze wel alleen wat mij betreft. Hoe doen jullie dit tot nu toe? 

JtM

JtM

30-09-2021 om 14:45 Topicstarter

Wat fijn dat het zo goed ging op school River. Nog even wachten en dan kan ze echt naar school dus Gaan ze dan bijvoorbeeld woensdag ook de 'hele' dag naar school zodat ze de vrijdag vrij zijn? Of hoe is dit ingedeeld?

Hoe was de zwemles, inderdaad, Fiona? Alles goed gegaan?

Olive, hier gelukkig ook geen luizen gevonden. Ik dacht ook dat luizen afkomen op schoon haar en aangezien zoon iedere dag gel in zijn haar heeft hoop ik dat die luizen zijn hoofdje overslaan.
Spannend, de eerste keer een speelafspraakje. Ik snap wel dat je er even bij bent gebleven. Hier nog geen speelafspraakjes gehad, dus geen idee hoe ik dit ga doen in de toekomst. 

Onze kleuter gaat eigenlijk al vanaf eerste speelafspraakje alleen mee. We zijn wel bij eerste vriendjes dag ervoor langs hun huis gefietst zodat hij wist waar het was. Scheelde dat hij eerste twee jongens waar hij ging spelen al van kdv kende.

Ik heb kleuter inmiddels afgemeld voor sportbso en ga hem weer aanmelden voor gewone bso. Hij hoefde door omstandigheden afgelopen donderdag en maandag niet en vannacht werd hij huilend wakker dat hij niet wilde dus met man besproken om hem dan maar gewoon op school op te halen. Goed besluit want kind bleek op school zelfs gehuild te hebben omdat hij niet na school naar sportbso wilde . Hij was er gewoon nog niet klaar voor dus nu terug naar oude vertrouwde bso met zijn vriendjes.

Ach wat sneu, Due-scimmie. Fijn dat hij terug kon naar zijn vertrouwde plek.

@ JtM: Het zijn 4 gelijke dagen van 8.30 tot 14.00. Dus woensdags is niet korter inderdaad. En vanaf groep 2 dan 5 gelijke dagen. 

Speelafspraakjes heb ik nog geen idee of dochter dat alleen zou durven. Eerst maar eens rustig aan de schooldagen wennen straks. 

JtM

JtM

30-09-2021 om 16:33 Topicstarter

Och gerum Due, wat sneu voor hem dat hij daar niet op zijn plek was. Fijn dat er nog plek is op de 'oude' BSO en hij daar weer terecht kan.

Ah okee River, ik dacht eigenlijk dat alle scholen de woensdagmiddag vrij hielden weer wat geleerd, haha.

'Onze' basisschool heeft ook alle dagen les van 8.30 tot 14.00 (continurooster), maar in het begin hielden we dochter wel eens thuis. Dochter had het eerste speelafspraakje na een week of 2/3 en is vanaf het eerste moment alleen gegaan. Ik fiets tegenwoordig ook niet meer mee maar geef haar gewoon mee. Ze kiest wel steeds dezelfde vriendinnetjes en speelt het liefste thuis.

De zwemles is morgen, ik ben benieuwd!

Goed dat jullie weer terug konden switchen Due, klinkt als een verstandige beslissing.

Speelafspraakjes zijn hier altijd gewoon zonder de ouders vanaf de eerste keer. Dochter had al wel eens een speelafspraakje gehad met iemand op het kdv dus ze kende het al voor school. Het liefste speelt ze iedere vrije middag wel met een vriendje.

Morgen gaat ze voor de derde keer weer naar zwemles en de eerste keer dat wij helemaal niet mee kunnen kijken. Ze ziet er echt tegenop... Ze vind het zwemmen zelf niet spannend maar dat ze alleen in een groep is met kinderen waar ze niemand kent vind ze blijkbaar heel moeilijk. We gaan even kijken hoe het gaat morgen maar ik twijfel ook om te stoppen en haar straks naar een ander zwembad te doen waar blijkbaar de kinderen uit de buurt en van haar klas meer naar toe gaan. Als ze maar één iemand in de groep kent zou het al wel oke zijn verwacht ik.

Volgende week heeft ze weer een verjaardagsfeestje maar die heeft overlap met haar zwemles. Vooral nu ze het zo moeilijk vind wil ik haar niet thuis houden als we er blijven maar ik vind het ook wel sneu dat ze dan eerder weg moet van het feestje (dat wordt natuurlijk drama). Het is ook de eerste keer een feestje bij een meisje die ze minder goed kent, de vorige 3x keer (ja ze heeft al heel wat feestje gehad inmiddels) waren het meer bekenden en hadden ze de hele verjaardag ei en pindavrij voor dochter gedaan. Ik wil dat nu niet van de ouders vragen maar vind het ook lastig om er bij zo'n feestje dan helemaal niet bij te zijn. Leren loslaten...

speelafspraakjes beginnen hier net. Hij vindt dat allemaal wel interessant. Een feestje heeft die nog niet meegemaakt.

Bij ons is de wachtlijst voor zwemles wel 1 jaar. Ik weet niet of dat door corona komt. Ik heb hem zo gauw ik kon ingeschreven, maar het duurt nog even.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.