Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Ik heb eigenlijk geen idee wat ze bij ons met rekenen doen maar tot tien kunnen ze toch allemaal wel tellen voordat je naar school gaat? Dochter zit nu tweede keer in groep 1 (is van februari) en ze kan ongeveer tot 40 tellen. Misschien kan ze wel verder maar dan heeft ze geen zin meer, simpele sommen kan ze wel zolang de uitkomst onder de 10 blijft. Daarboven is het nog te moeilijk en volgens mij heeft ze haar vingers ook nog wel eens nodig.

In mijn ervaring is het maar net waar dochter op dat moment interesse in heeft. Nu vind ze vooral rijmen leuk dus daar is ze vooral mee bezig 

Knap Alhambra! Hier kan ze wel tellen en af en toe hoor ik een sommetje voorbij komen. 

Wij waren afgelopen weekend in een huisje in Maastricht, dochter had de tijd van haar leven ze heeft zelf slijm gemaakt en geknutseld en we hebben gezwommen. 
Nu weer naar school, gelukkig zijn we in wat rustiger vaarwater want ze had de afgelopen weken en erg kort lontje maar dat lijkt nu over te zijn.

Due, hoe gaat het nu? 

JtM

JtM

27-09-2021 om 09:28 Topicstarter

Knap hoor Alhambra, dat doet die van mij niet! 

Ik was inderdaad ook in de veronderstelling dat alle kinderen die in groep 1 starten al tot 10 kunnen tellen Due.

Sinds vandaag mogen ouders ook weer mee de klas in bij het afzetten in de ochtend. Dus ik ben vanochtend even met zoon meegelopen. Leuk om te zien dat ze al hun eigen ritme hebben. Eten en drinken op de plek waar het hoort, jas en tas in het kluisje en dan een boekje pakken en gaan zitten. 

Due-scimmie schreef op 27-09-2021 om 08:37:

Hier zei juf bij kennismakingsgesprek dat ze in groep 1 nog oefenen met tot 10 tellen. Maar als ze dat al kunnen hoefden ze dat niet mee te doen en sloten ze aan bij groep die tot twintig leerde bijvoorbeeld. Ik was altijd in veronderstelling dat kinderen voor school begon al tot tien konden tellen.

Kleuter vraagt wel vaak hoeveel is dit + dit maar verder dan 2+2 en 3+3 komt hij niet. En zou best kunnen dat hij die antwoorden inmiddels onthouden heeft.

Ja dat kan ook bij onze dochter het geval zijn. Dat ze het niet berekent maar het onthouden heeft van het oefenen van de combinaties met haar vingers. 

En Envelop, hier ook van die fases waarin ze ergens steeds op gefocust is. Het zijn nu de getallen maar binnenkort is het misschien  weer wat anders.

leuk JtM, bij ons kan dat ook weer maar ik dacht dat ze met een rooster wilden werken dus ik ben maar niet meegelopen naar binnen.

Nou ik heb in de lockdowns met het videobellen gezien dat er zat kindjes in groep 1 nog niet goed kunnen tellen. 
Ze moesten bijvoorbeeld het klappen van de juf tellen en dan op een papiertje aangeven hoe vaak het was. Er waren wel wat kindjes die daar veel moeite mee hadden.

JtM

JtM

27-09-2021 om 15:56 Topicstarter

Dat verbaast me Phil

Ik had eigenlijk niet goed door dat we weer mee naar binnen mochten Olive. Ik zette zoon af bij de poort en hij liep zelf naar binnen, toen zei de juf dat ouders ook weer mee naar binnen mochten. Dus ben maar even naar binnen gelopen.

Krijg net een foto van vriend doorgestuurd dat hij zoon al heeft opgehaald bij de BSO, ze zijn allebei kei kapot. Dat word weer vroeg naar bed vanavond.
Zoon slaapt sinds hij naar de BSO gaat van 19.00u tot 07.00u gemiddeld. Vanochtend heb ik hem om 07.30u wakker gemaakt.

Hoe laat gaan jullie kleuters naar bed? Tot hoe laat slapen ze dan?

Onze kleuter gaat tussen 19 en 20 naar bed en slaapt tot kwart over 6 ongeveer. Maar dat is geloof ik wel minder dan gemiddeld, maar heeft nooit veel langer geslapen. Hij is nu school weer begonnen is in het weekend wel twee keer in auto in slaap gevallen dus is wel duidelijk vermoeider.

Onze kleuter ligt om 19.30uur in bed maar valt regelmatig pas om 21.00uur in slaap. Om 07.00uur maken we ze wakker door de weeks. In het weekend wordt ze vaak ook rond 07.00uur wakker maar als we geluk hebben kan ze tot 08.00uur slapen.

Wij brengen onze zoon om 18.30 uur naar bed en meestal slaapt hij rond 19 uur. Hij is vroeg wakker, ergens tussen 6 en 6.30 uur meestal. Ik had gehoopt dat het minder vroeg zou worden nu het 's ochtends nog donker is, maar helaas

Hier houdt school het afzetten op het schoolplein aan als standaard. Ze hebben ervaren dat het veel rustiger is voor de kinderen en leerkrachten. Ik ben er wel blij mee eigenlijk. 
Kleuter zit in groep 2 en begint nu een beetje met sommetjes. 

dochter gaat rond zeven uur naar bed en wordt rond 6.30 wakker. We merken wel dat ze vermoeid is als we haar ophalen bij de BSO, mijn streven is rond 17.30 ophalen zodat we nog even thuis de tijd hebben voor het slapen gaan. Helaas is haar leidster niet zo stipt, dus ik moet regelmatig wachten tot ze klaar zijn met eten. Heb het een paar keer aangekaart maar met wisselend succes. Ze is verder wel heel aardig dus wil er ook geen groot punt van maken. 

In slaap vallen tussen 19:30 en 20:00.
Wakker tussen 06:45 en 07:30.

Hier gaan beide dochters om 19.10 naar boven ( na Pieter Konijn op dit moment), we lezen dan nog een verhaaltje en om 19.20 liggen beiden in bed.
Vaak slapen ze tot 07.00, soms langer, maar eigenlijk nooit korter. 

Maandag en dinsdag zijn hier de KDV/BSO dagen en dan zijn ze beiden wel erg moe. Man haalt ze altijd op om 16.30 ( het eerste moment dat kan, vanaf 16.30 mogen we de kinderen ophalen) en om 17.00 ben ik ook thuis. 

JtM

JtM

28-09-2021 om 09:21 Topicstarter

Meeste kleuter hebben ongeveer dezelfde slaaptijden zo te lezen  

Ik denk ook dat het voor de kinderen / leerkrachten rustiger is als de ouders niet allemaal mee naar binnen gaan, maar goed, wellicht geven ze alsnog aan dat we ze bijvoorbeeld een keer per week naar binnen mogen brengen oid.
Zoon vind het wel gezellig als ik mee naar binnen loop volgens mij. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.