Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Hemd en onderbroek. Aangezien ze bij mooi weer geen hemd dragen zit er in de gymtas, gympjes en een hemd.

Ik hoorde wel van de juf dat meisjes die een legging dragen op een gymdag niet niet uit hoeven doen.

Onze nieuwbakken kleuter begint pas de 30ste. Nu nog een weekje vakantie in eigen land. 
Hij heeft een mepal Dino bak en beker met draaidop (ook de Dino). Die met die tuit die snapte hij niet. Kreeg hij niet open. Het draaien lukte wel. Ik begreep dat ze tegenwoordig niet meer lekken?
Voor fruit heb ik aparte bakjes. Van de blokker met leuke diertjes er op. Die zijn nu mee op vakantie en dat vindt kleuter heel raar. Want die zijn voor z'n fruit op school.
Ik heb geen flauw idee hoe het gaat met eten en hoe dat verdeeld wordt. Of 't in de tas blijft of in een bak. Ik hoop dat ik melk mee kan geven voor de lunch , dat drinkt hij zo graag. Maar als het niet gekoeld kan houdt dat op. 

Gymmen idd alleen gevraagd om schoenen volgens mij. Ik zal dat nog een navragen as maandag. 

Bij de gym mogen ze kiezen, eigen kleding en blote voeten of omkleden en/of gymschoenen. Dochter zweet bijna nooit dus zij gaat gewoon in eigen kleding en blote voeten, net zo makkelijk. Ik weet eigenlijk niet of ze dan wel kleren uitdoen en in onderbroek gaan of de broek aanhouden...

Wij hebben ook een broodtrommel met een los bakje er in met twee vakjes. Iedere dag gaan er twee soorten fruit mee en op de lange dagen passen daar ook nog twee boterhammen met een stukje komkommer of wortel bij in.

Hier geen koekjes op school zoals sultana, liga e.d. die geven wij eigenlijk alleen als we op pad gaan of als er iets bijzonders is. Zelf eten we overdag ook nooit koeken normaliter.

Pakjes drinken zijn bij ons niet toegestaan volgens mij maar dat weet ik niet zeker, ze krijgt altijd gewoon water mee in haar beker. Alles blijft in de tas en tijdens fruitmoment en de lunch mogen ze die erbij pakken.

Hoe zit het bij jullie met een knuffel op school? Dochter vind het heel lastig deze thuis te laten, vorig jaar mocht ze deze mee in de rugzak en alleen als er echt iets was haalde ze deze er uit. Op de BSO knuffelt ze er wel mee. Op school heeft ze de knuffel 3 keer gepakt volgens mij van eind februari tot de vakantie. Ik twijfel nu of we straks moeten zeggen dat ze hem thuis moet laten of dat we het gewoon oke vinden omdat het haar helpt. Volgens mij is zij de enige die een knuffel mee heeft en is het niet de bedoeling.

JtM

JtM

24-08-2021 om 21:13 Topicstarter

Lavendel, zoon heeft ook zo'n mepal broodtrommel met een extra bakje met 2 'vakjes' erin. Alleen ik krijg zijn boterhammen én dat vakjes niet samen in de trommel. Ga nog even kijken voor een apart fruitbakje wat zoon makkelijk kan open maken.

Wbt gymmen, dat doen ze bij zoon in de normale kleding. Ze vragen alleen om gymschoenen. Het duurt bij die kleintjes zo'n eeuwigheid voordat ze zich anders hebben omgekleed naar gymkleding. Plus, ze rennen en spelen in de pauze en bij de bso ook, doen ze ook in hun gewone kleding is de beredenering van school. In de winter zorgen ze er wel voor dat de truien uitgaan, anders is het wel erg warm.

Zoon vraagt nooit om een knuffel mee te nemen envelop, ik zou bij je dochter aangeven dat dat niet de bedoeling is om mee te nemen naar school, dat knuffel voor thuis / in bed zijn. Maar het scheelt dat zoon er niet zo gehecht aan is, denk ik.

@10 uurtje: ik geef elke dag fruit mee. Behalve als mijn fruit een keer op is, dan wel eens een babybel kaasje, een sultana, ontbijtkoek of muesli reep. Maar dat is zeldzaam, want ik zorg eigenlijk altijd wel voor fruit.
Ik heb voor het 10 uurtje een apart bakje. Bij het brood voor de lunch eten ze ook iets van groente/fruit, en dat doe ik in het bakje dat bij de mepal broodtrommel hoort. Alleen als het een keer iets is wat te vochtig is, dan stop ik er een extra (AH) bakje bij.
Ik heb ook broodtrommels met koelelement voor in de zomer, dus die gebruik ik dan ook wel eens. Daar past het (AH) bakje zelf ook in.

@gym: de kinderen kleden zich uit tot ondergoed. Als kinderen dat willen mogen ze ook gympakjes op school leggen, op voorwaarde dat ze dat zelf kunnen aan- en uitdoen. Ik vind gymmen in ondergoed prima. In de zomer, als kind geen hemd draagt, laat de juf het t-shirt aanhouden. En ze mogen kiezen tussen blote voeten of gymschoenen.

@knuffel: ik heb eigenlijk nog nooit een kleuter gezien met een knuffel mee. Als het zo weinig wordt gebruikt, zou ik het thuis laten. Zo kan kleuter misschien ook op een andere manier leren oplossen dat ze enige troost zoekt? Maar goed, ik ben dan ook echt geen knuffel-mee-ouder (hebben ze bij mij nooit gemogen, ook niet als peuter uit logeren oid) dus misschien heb ik niet genoeg oog voor wat die knuffel betekent.

Blossom: misschien is een isoleerbeker/fles een idee voor de melk? Als je er wat in warm kan houden,lijkt mij dat je er ook wat koud in kan houden. Jee hebt steeds vaker kinder varianten. Ik heb voor mijzelf bv een fles van Chilly's en daar kan ik 12 uur warm in houden en 24 uur koud in houden.

Bv: https://www.internet-toys.com/419812-the-zoo-drinkbeker-fox-300-ml-rvs-oranje-zilver/

Envelop: hier heeft kleuter ook een knuffel maar vanaf begin hebben we gezegd dat *naam knuffel* niet mee kan naar school. En dan geven we voorstel voor een plekje op de bank of tafel of bed waar zij de knuffel dan neerzet en dat de knuffel daar op haar wacht tot ze weer thuis komt. Dat lukte meestal wel.

Hier geen vaste knuffel, maar hij wil soms wel iets van speelgoedje mee. Dat moet in de tas blijven. En gym is geloof ik in onderbroek en shirt.

Ik zag van de week iets op facebook wat misschien helpt? 
Een moeder tekent een hartje op de hand van haar kind. En ook eentje op haar eigen hand. De hartjes worden uitgelegd als speciale knopjes: als je op het hartje drukt, dan stuur je een knuffel naar de ander. 
Het kind dat op school is en z'n moeder mist, kan dus een knuffel naar z'n moeder sturen. Andersom vroeg de moeder ook na afloop of het kind haar knuffels had gevoeld overdag. Dat kind zei van wel.
In de comments waren best veel moeders die zeiden dit ook te hebben toegepast met hun kinderen, en dat het heel goed werkte. 

Gymmen is hier bij de kleuters in ondergoed en in de zomer blijft het shirt aan. Ze mogen kiezen tussen blote voeten of schoentjes en de schoentjes blijven op school dus hoeft niet op vaste dagen mee naar school. Vanaf groep drie wel omkleden in korte broek, shirtje en gymschoenen. 
Hier ook een apart bakje voor fruit en een broodtrommel voor lunch en twee bekers (een voor kleine pauze en een voor lunch als ze overblijft).
Alles blijft in de tas en in de kleine pauze mag de tas mee naar buiten of alleen dat wat gegeten wordt. Er wordt buiten gegeten en gespeeld, kinderen blijven niet in de klas. Tijdens lunch gaan de kinderen die overblijven eerst drie kwartier in het overblijflokaal eten en spelen en het laatste half uur naar buiten.
Knuffels en speelgoed van thuis mag niet mee naar school. Er is op school voldoende speelgoed om mee te spelen dat van 'iedereen' is. School wil geen gedoe over van wie iets is, dingen die kwijtraken, wie er wel en niet mee mag spelen en geen concurrentie tussen kinderen in hoeveelheid speelgoed en hoe nieuw/cool het is. Ik vind dat goed.  Knuffels zijn thuis het veiligste. Dochter neemt ze hooguit mee naar opa en oma en logeren bij familie maar verder niet. 

Wat grappig al die verschillen!
Gym was hier in principe met gymkleren en gymschoenen. Bij geen gymkleren in ondergoed, maar vond dat altijd zo gek staan op de foto’s die we kregen in de app. 
De fruitbakjes van Mepal zijn inderdaad niet fijn, broodtrommel (met het bekende aparte bakje met 2 vakjes erin), de waterfles en beker wel. 
Afgelopen tijd wat dingen samen met kleuter ondernomen, zonder zijn broers en zus en dat vind hij heel fijn. Nu nog even vakantie, vrijdagmiddag nog een feestje van vriendje van oude school en dan maandag naar groep 3. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Hij is eind mei 5 geworden en qua leeftijd dus nog kleuter, maar ook kleuter-af. Voor de vakantie al een week naar zijn nieuwe school geweest, maar nu dus echt. 

Hier wordt gegymd in onderbroek en hemd. Ik zie niet in waarom dat raar zou zijn. Dochter heeft een extra hemd en sokken in haar rugtas voor als ze die niet draagt in de zomer. Ze moeten wel gymschoenen aan, die blijven het hele jaar op school.

Dochter heeft een Mepal broodtrommel en een los plastic bakje voor het fruit. Verder krijgt ze alleen water mee, 1 beker (met draaidop). Als die leeg is mag ze die van mij zelf vullen, maar ik weet niet of ze dat ook echt doet / of het mag van juf. Dochter is een slechte drinker dus ik vermoed dat ze dat niet doet. De beker lekt niet trouwens, dochter kan hem ook goed zelf open en dicht doen.

JtM

JtM

25-08-2021 om 09:04 Topicstarter

PhilDunphy schreef op 24-08-2021 om 22:37:

Ik zag van de week iets op facebook wat misschien helpt?
Een moeder tekent een hartje op de hand van haar kind. En ook eentje op haar eigen hand. De hartjes worden uitgelegd als speciale knopjes: als je op het hartje drukt, dan stuur je een knuffel naar de ander.
Het kind dat op school is en z'n moeder mist, kan dus een knuffel naar z'n moeder sturen. Andersom vroeg de moeder ook na afloop of het kind haar knuffels had gevoeld overdag. Dat kind zei van wel.
In de comments waren best veel moeders die zeiden dit ook te hebben toegepast met hun kinderen, en dat het heel goed werkte.

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit werkt bij het wennen op school en de eerste dagen van de bso heb ik dit ook gedaan bij zoon.

Als zoon daar behoefte aan heeft doen we dit dadelijk ook weer wanneer school start.

Blossom_01 schreef op 24-08-2021 om 21:01:

Ik hoop dat ik melk mee kan geven voor de lunch , dat drinkt hij zo graag. Maar als het niet gekoeld kan houdt dat op.

Zoiets: https://www.mepal.com/nl/isoleerfles-flip-up-campus-350-ml-paw-patrol-107458065350

Envelop, ik zou het met de juf overleggen of ze de eerste week/weken de knuffel in de tas mee mag. Heeft mijn kleuter vorig jaar aan het begin ook gedaan. De overgang van kdv met knuffel naar school zonder knuffel was echt te groot voor haar. Op een gegeven moment gaf ze zelf aan dat knuffel niet meer mee hoefde.

Hier hebben ze trouwens een mandje, ik geloof de thuis-mand. Alles wat van thuis uit wordt mee gebracht moet in die mand. Ook tekeningen die je tijdens vrij spel hebt gemaakt en mee wil nemen gaan daar in. Of vrienden boekjes enzo. En de laatste vijf minuten van de dat loopt de juf die mand door met de kinderen, zodat hij altijd leeg eindigt.

Ik bedenk me door dit topic wel dat er nog nieuwe gym schoenen gekocht moeten worden, want die oude van vorig jaar passen natuurlijk nooit meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.