Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Dat vaste, dagelijkse ritme is iets waar ik heel erg naar uitkijk als zoon straks op school zit. Nu is het nog zo'n gedoe met 2 dagen kdv, 1 dag opa/oma.

Buitenspelen is hier nog niet echt aan de orde, zoon moet nog 4 worden. Maar ik zie buurkindjes van 2,5 al wel gewoon rond het blok rennen en de parkeerplaats oversteken. Vind ik wel wat jong, maar ligt ook aan het kind zelf. Die van mij is zo'n dromer, met vijf dingen tegelijk bezig soms. De speeltuin is hier op zich goed te bereiken, maar ik heb er dan geen zicht op en ben bang dat zoon de andere kant van de wijk ingaat.

Zo nu en dan staan hier wat kindjes voor de deur die hier willen spelen of vragen of zoon bij hen komt spelen. Is in hetzelfde blok huizen, dus dan vind ik het prima. Ik app dan wel even de buurvrouw over hoe en wat. En als het niet uitkomt, komt het niet uit.

Die speelafspraken zie ik wat tegenop. Komt een beetje doordat ik een collega had die daar zo'n ding van maakte. Iedere dag was het: oh vanmiddag speelt Truusje bij Liesje en Mientje bij Pietje, maar morgen kan niet want dan moet Truusje naar balletles, overmorgen komt Pietje bij Mientje dus dan kan Truusje geen kindjes meenemen en vrijdag eten we spruitjes en daar is Liesje allergisch voor dus dan moet Truusje maar naar Liesje. Man, ik kreeg het er Spaans benauwd van Maar da's natuurlijk geheel hoe je het zelf invult

Ik zeg vaak in de ochtend dat kleuter die dag na school mag spelen. En dan op het schoolplein als de school uit is wordt er bekeken met wie en waar. Dagen vooruit plannen doe ik echt niet aan. 

Hier wordt het ook op de dag zelf besloten. Ik geef ‘s ochtends aan als er niet gespeeld kan worden en dan mag kleuter die dag zelf bepalen of en met wie ze wil spelen.

Hier speelafspraken ook max 2 uur. Eerste twee had ik met de moeders geregeld maar waren moeders die ik vanuit kdv kende en mij appte. Tegenwoordig spreekt hij het zelf af. Nog weinig consequent dezelfde trouwens maar zoon ging niet op dezelfde dag naar bso als zijn twee vriendjes dus speelde er die dagen ook na school mee. Straks sportbso dus misschien verandert dat nog.    

Speelafspraken vooruit plannen is lastig voor kleuters. Dat onthouden ze niet omdat ze het concept van tijd nog niet echt beheersen. Een kleuter die op maandag afspreekt om op donderdag met Pietje te gaan spelen is dat op dinsdag alweer vergeten en spreekt dan doodleuk met iemand anders af. Als je daar aan begint, moet je als ouders een hele agenda gaan bijhouden. Eerlijk gezegd heb ik daar weinig zin en daarbij vind ik het ook belangrijk dat een kind zelf speelafspraakjes leert regelen en onthouden dat ze die dag hebben afgesproken. Dus 's ochtends vermelden dat er afgesproken mag worden die dag en dan zien we het wel. Ik vind het wel belangrijk dat mijn kind zich houdt aan gemaakte afspraken. Dus als je eerst met Jantje afspreekt en later komt Pietje vragen om af te spreken dan kun je niet meer tegen Jantje zeggen dat je toch niet wil afspreken. Dat is niet hoe je met elkaar omgaat.

Hier regelen alle kleuters dat pas met elkaar als ze het schoolgebouw uitlopen. 

Ik vind spontane inloop van buurt kinderen een stuk ingewikkelder overigens. Dan is er geen eindtijd, geen ophaalmoment. 
Als zo'n 4 jarige dan mijn 4 jarige komt ophalen en ze besluiten samen te spelen, vind ik dat mijn kleuter niet na een half uur alweer hoort te bedanken voor het gezelschap. Maar wanneer dan wel? Laatst heb ik het 4-jarig ventje toch met zekere stelligheid mijn huis uit moeten werken. Mijn kleuter was na 4 uur samen spelen al helemaal klaar met het jochie, terwijl dat ventje zelf bleef volhouden nog veel langer te willen blijven spelen.. 

na 4 uur!!! 

Dat blijft me verbazen aan Jip en Janneke trouwens, die doen alles samen incl familie bezoek. 

Gister terug van geslaagde vakantie, veel bijgelezen, vandaag dagje opruimen en mam helpen en morgen dagje niksen. Rozetje gaat wel al naar de opvang zo.

heerlijk Rosings!

wow vier uur is wel heel lang!

wij hebben net dochter weggebracht, stond met waterige ogen bij de ingang. Gelukkig stond er een moeder naast me die precies hetzelfde had haha. Ze had er veel zin in en was vrolijk dat was wel heel    fijn! Ben benieuwd hoe ze vanavond is als ik haar ophaal van de BSO. 

Aah Olive, het is logisch dat het je raakt, zo'n mijlpaal!

Olive herkenbaar hoor, ik moest op een gegeven moment van mijzelf wegfietsen anders had ik daar staan snotteren. Eenmaal thuis heb ik even flink gejankt. Kleuter is nogal klein van stuk en zoals ik dat dreuteltje het schoolplein op zag gaan, helemaal onbekend en de juf schonk er ook niet echt extra aandacht aan, pffff had het er wel even moeilijk mee. Gelukkig had ze het wel naar haar zin gehad en rende ze een paar dagen later met andere meiden over het schoolplein. Heb helaas ook gezien dat sommige kindjes het er veel moeilijker mee hadden en ergens in een hoekje op het schoolplein stonden te huilen. Zo sneu.

Morgen gaat kleuter weer naar de vakantie bso ze zegt altijd dat ze niet wil maar eenmaal daar heeft ze altijd de tijd van haar leven. Bso is tijdens de vakantie op een kampterrein in het bos waar ze allerlei avonturen beleven, zo leuk! Volgende week weer naar school.

Hier ook dochter voor het eerst echt naar school gebracht en ze was ontzettend stoer! Ontzettend enthousiast, volgens man wel wat verlegen toen ze eenmaal binnen was, maar gelukkig zag ze al snel wat kindjes die ook bij haar in de opvanggroep zaten. 

Ze zit nu bij de BSO en ik ben heel erg benieuwd naar haar verhalen. 

Had zelf een behoorlijk hard kloppend hart toen ik haar naar binnen zag lopen met mijn man, maar dat was wel de betere keuze denk ik. Morgen mag ik haar naar binnen brengen  

Wat fijn dat jullie ze wel naar binnen mogen brengen! Hier is het altijd overdracht bij het hek en daarna moeten ze zelf naar binnen, zelfs op de eerste dag zonder eerst gewend te hebben. Dat vond ik toen wel veel voor haar maar ze was toen heel stoer en het ging heel goed. Vind het wel jammer dat je zo niks meekrijgt van wat er in de klas gebeurd.

Gaat vast helemaal goed komen vandaag Olive en Chantilly, een grote stap starten met de basisschool! Helemaal niet raar dat je daar emotioneel van kan worden.

@Envelop: hebben jullie geen parro app? Daar krijgen wij regelmatig foto's, updates en weekbrieven op door. Daar kunnen we ook een berichtje naar de juf sturen als er iets bijzonders is.

Wij zijn alleen met het kennismakingsgesprek in de klas geweest, daarna niet meer en voor de start van dit jaar blijven de regels voorlopig hetzelfde. Afgeven en ophalen bij het hek. Ook toen ze dus voor de eerste keer kwam. 

Hier is het niet anders. We mochten haar wel uit de klas ophalen toen ze een paar uur ging wennen en ook het tienminutengesprek was in het klaslokaal zelf. Verder is er een app waar wekelijks veel foto's en filmpjes worden geplaatst door de juf, erg leuk.

Dochter moest vandaag ook weer naar school en ze vond het heerlijk! Ze kwam vol verhalen thuis en heeft echt weer genoten volgens mij.

Fijn Fiona dat ze zo genoten heeft!

Geen idee wat een parro app is, wij hebben wel een whatsapp groep met de ouders maar dat ontdekten wij pas na bijna 2 mnd toen dochter naar school ging. Daarin komen wekelijks wel een paar foto's van de groep en met het schoolreisje e.d. wat meer.

Over het samen spelen, het is hier wel gebruikelijk dat ze samen spelen tot het klaar is. Als het goed gaat hebben we wel eens iemand spelen tot 17.30uur en kook ik gewoon terwijl zij spelen of tv kijken. Ik app dan met de ouder dat de tv bij ons om 17.00uur aangaat ivm koken en dan kunnen zij beslissen of ze daarvoor of erna ophalen. Meestal is het van 14.00 tot 16.45uur ongeveer.

Ik zou er in elk geval geen ding van maken vooraf, gewoon kijken hoe het gaat en je kan zelf gewoon aangeven wat je wel of niet wilt. Zelf heb ik vaak meer rust als dochter een vriendje op bezoek heeft dan zonder maar dat ligt ook aan het vriendje. Wij maken soms wel afspraken een paar dagen vooraf en dat is dochter absoluut niet vergeten, die telt meestal de nachten af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.