Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Onze kleuter heeft wel woede uitbarstingen als hoofd vol zit. Maar nu in zomervakantie duidelijk minder.

De drama onderling herken ik niet van zoon. Is misschien ook meer een meisjesding. Ik zie het bij bonusdochter ook. Die gaat naar groep 7 nu en het is al jaren een wisseling tussen .... is mijn bff en .... praat niet meer tegen me. 

wat leuk dat dit topic zo actief is! Leuk en leerzaam om over jullie kleuters te lezen.

RoosOpJeHoed schreef op 19-08-2021 om 14:40:

Als ik het zo lees in jullie reacties zal het flink wennen worden voor de kleine man. Hij gaat voorlopig niet naar de BSO, we kijken even aan hoe het gaat. Ook houden we er rekening mee dat hij zo nu en dan een dagje thuis zal zijn.

Misschien goed om als tegen geluid te horen dat dat niet hoeft hoor. Mijn kinderen zijn nooit noemenswaardig moe geweest van school toen ze net startten. Terwijl ze ook nog naar de BSO gingen vanaf week 2. Niet dat ik dat als een prestatie beschouw, maar om aan te geven dat je niet per definitie een afgedraaid kleuter thuis krijgt. 

@olive, inmiddels weer thuis? Goede terugreis gehad? 

Ik vind het soms best een uitdaging om zo'n temperamentvol meisje in huis te hebben. Zo lang we rekening met haar houden gaat het best oké maar ze heeft wel een andere aanpak nodig. Er zijn ook veel mooie kanten, ze is gevoelig, weet heel goed wat ze wil, ziet details, is pienter en ontzettend zelfverzekerd. 

Gelukkig herken ik het nog niet dat kinderen elkaar de ene dag leuker vinden dan de andere dag, dochter is best stabiel met haar vriendjes. Het zijn er alleen zo veel  Ze is erg van de speelafspraakjes maar als ik alle speelafspraken moet plannen die zij wil hebben we de komende weken iedere dag een afspraak en zijn dan nog niet klaar voor mijn gevoel. Luxe probleem hoor, ik vind het mooi om te zien en kies de speelafspraken uit met de ouders die ik het leukste vind en waarmee de onderlinge dynamiek het beste werkt.

Wij moeten dochter zelf begrenzen in wat ze wil en kan, ze voelt het steeds beter aan maar ze wil veel meer als dat mogelijk is (heeft ze niet van een vreemde) waardoor ze zichzelf soms voorbij loopt. Naderhand zegt ze dan zelf ook dat ze het te druk vond.

PhilDunphy schreef op 20-08-2021 om 09:01:

[..]

Misschien goed om als tegen geluid te horen dat dat niet hoeft hoor. Mijn kinderen zijn nooit noemenswaardig moe geweest van school toen ze net startten. Terwijl ze ook nog naar de BSO gingen vanaf week 2. Niet dat ik dat als een prestatie beschouw, maar om aan te geven dat je niet per definitie een afgedraaid kleuter thuis krijgt.

Wel fijn om te horen! Mijn dochter gaat direct vanaf haar eerste schooldag naar de BSO, gewoon omdat het niet anders kan qua opvang, ons werk en de beschikbaarheid van opa's en oma's op de maandag en dinsdag. De overige dagen kan ze dan bijkomen van die 2 dagen BSO 's ochtends kunnen we het nog wel zo regelen dat we haar zelf weg kunnen brengen de komende 2 weken, maar daarna zal ze op de maandag ook naar de voorschoolse gaan. 

Ook fijn om te horen dat het ook goed kan gaan. 

Door jullie enthousiaste verhalen over uitjes naar de bioscoop heb ik net kaartjes gekocht voor de bioscoop om vanmiddag te gaan. Ik kan niet wachten. Het zal de eerste keer zijn!

Ik herken wel het gedoe dat er kan zijn tussen kleuters, vooral het buitensluiten van nummer 3. Ze zijn dan zo lekker met zijn tweetjes aan het spelen dat de derde weggestuurd wordt. Het gaat dan niet om het kind zelf en de dag erna zijn zij kind 3 maar het is wel opvallend. Als ik zie grijp ik in en probeer ik een nummer 4 te vinden zodat er 2x twee gespeeld kan worden. Dat gaat meestal beter.

@ Envelop, wat leuk dat ze goed in de groep ligt! Dat lijkt me een geruststellend gevoel geven.
Temperamentvol heeft inderdaad zijn goede en minder goede kanten. Het klinkt alsof jullie een goede basis leveren als gezin.

@alhambra, met drie spelen gebeurd hier niet. In mijn ervaring is dat ook een recept voor gedoe. We hebben maar één buurjongen die spontaan komt aanwaaien maar die wil dochter altijd voor zichzelf hebben, als hij ziet dat er al iemand spelen is haakt hij direct af. Vind ik stiekem wel fijn.

Wij doen ons best rekening te houden met dochter, soms ben ik verbaasd over de gesprekken die ik al met haar voer over gevoelens e.d. Ik had echt verwacht dat dat pas over een paar jaar op zijn vroegst zou komen. Momenteel zijn we aan het klussen en kunnen er geen meubels in de woonkamer, ondanks dat ik een plekje voor haar heb gecreëerd boven vind zij dit heel erg lastig. Dat is dus een recept voor onrust en buien. Gelukkig zijn we zo goed als klaar en is zij ook al redelijk gewend aan deze situatie.

Wat ik ook lastig vind is dat ze soms even tijd alleen nodig heeft (liefst wel met één van ons) en dat haar broertje dat niet snapt. Zij wil niet de kamer uit en dan blijft broertje haar maar opzoeken en lastig vallen.

Zijn er hier meer ouders met temperamentvolle kinderen?

Envelop, sneu dat dochter daar zo’n last van heeft. Ik denk wel dat onrust en buien erbij horen, ongeacht het karakter. Mijn dochter is juist erg gevoelig, kan minder goed tegen veel prikkels en is vaak onzeker, maar heeft ook regelmatig boze buien. Het is nu in de vakantie erger dan in schooltijd, ik denk dat het ritme straks haar weer goed zal doen.

Ons uitje naar de bioscoop gisteren was echt heel leuk! Dochter was enorm onder de indruk, ze was nog nooit eerder naar de bioscoop geweest. Ik heb ook echt genoten en werd er eigenlijk een beetje emotioneel van. Zo fijn om echt even een alleen momentje te hebben met kleuter, dat heb ik maar heel zelden.

Het kleuterdrama is ook hier bekend. Afgelopen jaar had dochter twee vriendinnen en het was vaak ellende. Twee meiden die dan samen gingen spelen en de derde werd teleurgesteld. Gelukkig wisselde het wel dagelijks wie het derde wiel was. Komend jaar zit één van die meiden niet meer in dezelfde klas, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen dan gaan liggen.

PhilDunphy schreef op 20-08-2021 om 09:01:

[..]

Misschien goed om als tegen geluid te horen dat dat niet hoeft hoor. Mijn kinderen zijn nooit noemenswaardig moe geweest van school toen ze net startten. Terwijl ze ook nog naar de BSO gingen vanaf week 2. Niet dat ik dat als een prestatie beschouw, maar om aan te geven dat je niet per definitie een afgedraaid kleuter thuis krijgt.

Fijn om ook een tegengeluid te horen   Ik ben er vooral mee bezig omdat zoon het kinderdagverblijf altijd slecht heeft getrokken, zeker de laatste tijd nu hij de oudste van de groep is. Stiekem hoop ik dat hij op school meer zijn draai gaat vinden omdat hij daar echt gaat leren (daar kijkt hij zó naar uit) en het meer structuur geeft. Maar het blijft afwachten, ik ben er veel te veel mee bezig.

Interactie tussen peuters/kleuters blijft een bijzonder fenomeen. Ik zie het hier al een beetje met de kindjes uit de straat. De ene keer staan ze dagelijks voor de deur voor zoon en dan zie ik ze wéken niet en lopen ze buiten met het buurmeisje van een paar deuren verder. Zoon lijkt zich daar vrij weinig van aan te trekken.


Woede-aanvallen heeft onze (bijna) kleuter niet, maar hij gaat wel altijd raar doen als hij zich onzeker voelt of overprikkeld thuiskomt van het kdv. Denk dat er bij woede-aanvallen ook zoiets onder ligt: te drukke dag gehad, iets spannends dat eraan komt... zoiets. Maar ik heb de wijsheid daarover ook niet in pacht hoor. Lastig wel dat je als ouder zo machteloos bent vaak.


Wat leuk als die bioscoopbezoekjes! Wij zijn vorig jaar eens geweest toen zoon bijna 3 was. Paar van die filmpjes van Jokie achter elkaar geplakt met een filmdiploma enzo. Speciale peuterbios. Wilde nu naar Fien&Teun, want die duurt maar 60 minuten, da's lang genoeg voor zoon. Maar die draait doordeweeks niet. Zag wel Paw Patrol, maar die duurt alweer 90 minuten. Vanaf welke leeftijd konden jullie kinderen een film helemaal volhouden? Of is dat überhaupt een utopie?

Wat een fijn topic dit! Mijn dochter wordt in oktober 4 en start na de herfstvakantie op school. Zij kan niet wachten, ik vind het wel spannend dus heel leuk om hier alvast wat mee te lezen over jullie ervaringen met jullie kleuters en wie weet schrijf ik later wat meer mee  

RoosOpJeHoed schreef op 20-08-2021 om 14:32:

[..]

Wat leuk als die bioscoopbezoekjes! Wij zijn vorig jaar eens geweest toen zoon bijna 3 was. Paar van die filmpjes van Jokie achter elkaar geplakt met een filmdiploma enzo. Speciale peuterbios. Wilde nu naar Fien&Teun, want die duurt maar 60 minuten, da's lang genoeg voor zoon. Maar die draait doordeweeks niet. Zag wel Paw Patrol, maar die duurt alweer 90 minuten. Vanaf welke leeftijd konden jullie kinderen een film helemaal volhouden? Of is dat überhaupt een utopie?

Bioscoop was hier afgelopen kerstperiode een hit bij onze toen 3 jarige ( ze is van sep 2017). We gingen toen naar de Bingfilm. 3 kwartier kon ze zich goed focussen, daarna was de stoel wel erg interessant en wilde ze alles wat ze zag aan mij uitleggen  

En afgelopen zaterdag is ze met haar vader naar de Paw patrol film geweest. Volgens man was ze na een uurtje wel wat meer afgeleid, vaker opstaan van de stoel, wat meer om zich heenkijken, maar ze trok het prima. 


Hier hebben we qua kinderen echt 2 uitersten. Oudste is erg gevoelig, blokkeert soms ook volledig waardoor we niet tot haar door kunnen dringen. Ze is dan boos, kan behoorlijk schreeuwen en ze luistert dan ook echt nergens naar. We kunnen op geen enkele manier tot nu toe tot haar doordringen, behalve om echt boos te worden. En dat willen we liever niet, ik bereik het liever op een wat leukere manier voor ons allemaal. Maar goed, haar troosten werkt niet, haar vragen wat er aan de hand is werkt niet, haar tot bedaren laten komen werkt niet, want ze komt niet tot bedaren. Ze leeft soms echt in een ander universum tijdens zo'n aanval lijkt het wel. 

Ik weet nu dat ik het beste 2 opties kan geven, waarvan 1 OK is en de ander vreselijk. Daarna praten we dan over waarom ze zo tekeer ging en ik krijg dan altijd te horen dat ze het niet weet. 

Zo sneu. Ze is toch wat gevoeliger in alles, is wat snel bang en schrikkerig, al verbaasd ze me op andere momenten echt gigantisch ( ze gaat in alle attracties in pretparken waar ze in mag bijvoorbeeld). 

Haar jongere zus is een drifkikker, maar is snel tot bedaren te brengen. Veel nuchterder, veel minder gevoelig. Maar wat niet is kan natuurlijk nog komen en ze heeft ook een voorbeeld rondlopen in huis natuurlijk.  

Roosopjehoed: Hier trok dochter de film (Paw Patrol) prima, maar ze wordt over 2 maanden alweer vijf. Een jaar geleden had ze het nog niet volgehouden denk ik, maar inmiddels kijken we thuis ook regelmatig films. Het is erg kindafhankelijk denk ik.

Oh en ze hadden halverwege de film een pauze, dus het was 2x 40 minuten met een kwartier pauze ertussen. Er renden ook veel kinderen rondjes in de pauze om hun energie kwijt te kunnen 

Is die paw patrol film een beetje leuk? Lijkt me ook wel het proberen waard met mijn kleuter. Maar 90 minuten leek me zo lang. 

Ik denk dat 90 minuten voor onze kleuter nog te lang is. Wij zijn bij zon peuterbios geweest 1 keer en een keer bij juf roos. Na de pauze was het steeds wel klaar. 

Kleuter heeft een sterke eigen wil en is  gevoelig. Maar hij zit ook vol zelfvertrouwen, maar bij te veel prikkels is het kortsluiting.

wat leuk dat de bioscoop zo’n succes was!!
Dochter is een paar weken terug met man naar fien en Teun geweest en die film vond ze erg leuk! Sowieso even alleen met papa uit is een feestje.

wij zijn weer thuis, we hadden veel file in Duitsland maar de kinderen hebben het erg goed gedaan. Eerste was zit erin, ook wel fijn om weer thuis te zijn! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.