Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


maar 15 minuten om te eten? Dan krijgt rozetje ook honger! Dat redt ze niet. 

6 september begint ze in groep 1. Ik vind het zelf spannend!

Wat is er een hoop geschreven! 
Fiona, wat een rot situatie. Ik sluit me aan bij de andere schrijfsters. Vooral idd belangrijk om jezelf niet als oorzaak te zien. De opa/oma klinken emotioneel erg onvolwassen. Triest voor je kindjes.

De bijna kleuter (nog maar 5 daagjes peuter) heeft z'n broodtrommel uitgekozen. Het is de Dino mepal geworden met beker met draaidop. Die kreeg hij wel open die popup juist niet. Prima. Hij heeft ook witte gymschoenen van van Haren. Vandaag z'n 4 jaars prik gehad en hij deed het super stoer. Hij was als de dood voor prikjes dus ik had heel veel heisa bedacht en dacht dat wordt een houdgreep. Maar nee hoor. Geen kik gegeven en een mooie roze eenhoorn pleister uitgekozen. De schat. Qua lengte en gewicht is hij precies gemiddeld. 106cm bij 17kg. 

30 augustus is zijn eerste dag. Hij kan niet wachten. Heeft wel wat hoge verwachtingen (leren schrijven en lezen...). De bso is hij vandaag wezen kennis maken en ziet hij ook helemaal zitten. 

Hij heeft de afgelopen 1,5 maand een enorme ontwikkeling door gemaakt. Zo leuk om te zien. We kunnen nu ook echte gesprekken hebben met wederkerigheid erin. Hij praat al heel lang goed maar nu hebben we echt gesprekken aan tafel die soms best lang duren. Heel leuk. Kleurt ineens binnen de lijntjes, legt puzzels van meer dan 30 stukjes, maakt hele tekeningen die ook echt ergens op lijken en bouwt lego uit de boekjes. Ik weet niet wat ik meemaak! Zo leuk! 

Nou behoorlijke ego post zo. Ik ben zo trots op m'n kind! 

Leuk hè, die ontwikkeling. Zo mooi om te zien dat je kind aan het groeien en leren is. Terecht dat je daar trots op bent. Overigens vind ik 15 minuten om te eten echt heel weinig. Zeker voor jonge kinderen. Mijn kind redt dat ook niet. Hier is gelukkig geen continu rooster dus ze hebben vijf kwartier pauze om te eten en te spelen maar na een half uur is iedereen wel klaar met eten. Enerzijds lees je in het nieuws dat kinderen in armoede geen ontbijt krijgen en met honger in de klas zitten en dat ze daardoor minder goed kunnen concentreren en presteren en anderzijds laat school kinderen te weinig eten waardoor ze ook met honger in de klas zitten. Ik zie de logica niet zo.

Hier ook een kleuter die bijna voor het eerst naar school gaat.
Jarig begin juli dus na afscheid kdv meteen door naar de vakantiebso. De overgang van een rustige omgeving met veel discipline naar de drukkere bso valt haar zwaar (en mij ook). Doordat ze de hele zomervakantie moet wachten om naar school te gaan, hikt ze er tegenaan. Ze is ook erg bezig met wat "de juffen" zullen vinden en wat ze wel/niet zou moeten kunnen. 
Ik denk dat de eerste weken erg pittig gaan worden. Ik denk dat ik haar ga thuishouden op mijn vrije dag als ik merk dat ze te moe is. De eerste week van de bso zorgde ook voor spanning en boosheid.

Hier ook geen continue rooster. Geen idee hoe lang ze precies hebben maar er gaan 3 boterhammen mee en iets van crackers/komkommer en dat gaat meestal op. Alleen drinken vaak amper. 

Onze kleuter heeft 1,5 uur mogen wennen en begon toen na voorjaarsvakantie. Dat wennen was in de week dat school na lockdown weer open mocht. 

Onze kleuter is ongeveer even groot als de jouwe Blossom.

Spannend al die startende kleuters straks! Dochter heeft door corona niet gewend, we zijn tijdens de lockdown één keer samen wezen kijken in haar klaslokaal en haar toekomstige juf. 
Haar klas bestond toen uit 20 kinderen ongeveer waarvan ze er alleen twee vaag kende uit de speeltuin, de rest was nieuw. Het was een flinke overgang maar ging redelijk, na 3 weken kwam de BSO er ook bij voor 3 dagen. Op de woensdag mocht ze altijd kiezen of ze wel of niet naar school wilde maar ze is maar 1x thuis gebleven. Wel gaf ze aan dat het druk was (duh) en ze de 3 dagen BSO teveel vond, we hebben het nu zo geregeld dat ze straks nog maar 2 dagen BSO heeft.

Inmiddels heeft ze veel vriendjes en kent ze iedereen bij naam, vooral dat laatste geeft haar meer rust.

Qua eten red dochter het ook vaak niet, geen idee hoe lang ze de tijd heeft. Als de andere kinderen al buiten gingen spelen omdat ze klaar waren bleef zij dan in het lokaal zodat ze even rust had en nog verder kon eten. Dat vond zij zelf ook erg prettig.

Hier ook geen continue rooster maar overblijf dus op dagen dat wij werken. Ik hoop dat ze op school een koelkast hebben want hij wil graag melk mee. Qua eten wisselt dat thuis ook erg van 1 tot 4 boterhammen dus hij krijgt er drie mee en wat rauwkost. 
Woensdag en vrijdag zijn wij vrij en is school halve dagen. De eerste schoolweek ben ik vrij en kan ik hem laten kiezen of hij bso wil of niet. Onze kleuter kennende gaat het wel goedkomen. Hoe hij nu is iig. Half jaar geleden had ik er nog weinig vertrouwen in. En ik denk dat het voor hem het beste is om meteen 'gewoon' te doen. Dus je gaat naar school, je blijft over en gaat naar bso. Mocht het echt niet gaan zien we het dan wel weer. 

hier pas 6 september weer naar school (groep 2) en we gaan nog op vakantie dus we zijn nog niet met school bezig. 

Hier hebben ze continu rooster en ondanks dat kleuter niet heel snel eet heeft hij toch heel vaak zijn broodtrommel leeg.

JtM

JtM

19-08-2021 om 09:17 Topicstarter

Hier ook geen continu rooster. Zoon zal 3 dagen overblijven. Denk dat bijna alle kinderen tegenwoordig overblijven tussen de middag. Bij ons start de basisschool weer op 6 september, nog even wachten dus!

Het pretpark was zo leuk! We hebben ons heel goed vermaakt, helaas wel veel regen gehad, hebben op ten duur hebben we maar poncho's gekocht. Zoon heeft 2 dagen met een lach op zijn gezicht gelopen en wij daardoor ook.
Vandaag even een dagje niks. Bij ons staat de bioscoop ook nog op de planning voor volgende week

Hier hebben ze sinds dit nieuwe schooljaar continurooster. Tijdens de rondleiding en infoavond vorig jaar was het nog een standaard rooster, met overblijf tussen de middag. 

Ik vind het zelf wel fijn, dat continuerooster. Maandag, woensdag en vrijdag heeft ze tot 12.15 school en op dinsdag en donderdag tot 14.15. Wel BSO op maandag, waar ze dan een hele middag vertoeft en op de dinsdag een paar uurtjes. 
BSO zit in hetzelfde pand als het KDV waar ze naartoe is gegaan en de laatste maanden heeft ze direct naast de BSO groep gespeeld en al geregeld kennisgemaakt. Scheelt dat haar leidster van de KDV nu de BSO gaat doen en ze dus een bekend gezicht ziet als de maandag opgehaald wordt door de BSO bij school. 

Heerlijk, die ontwikkeling. Dochter maakte ook echt enorme sprongen rond haar vierde verjaardag maar tegelijk was die periode daardoor ook vrij pittig. Ik vind het heerlijk om te zien hoe ze zich heeft ontwikkeld dit jaar, tot een zelfstandig kind. Over twee maanden wordt ze alweer vijf, het gaat zo snel!

Hier ook een continurooster, ze gaat elke dag van 8.30 tot 14.00. Dat is ook één van de redenen waarom we voor deze school hebben gekozen. Ze gaat niet naar de BSO, ik kan me voorstellen dat die eerste maanden dan zwaar zijn voor net startende kleuters. Dochter was echt af als ze thuis kwam en ik zette haar dan vaak voor een film. Inmiddels trekt ze het goed, maar dat heeft wel even geduurd. Juf heeft ook een aantal keer geadviseerd om haar een dagje thuis te houden.

Eten is hier ook een ding want dochter eet niet zo snel. Ik zorg dat ik haar niet teveel meegeef, ze eet thuis een stuk meer dan op school. Dan geef ik haar 's middags gewoon wat extra's.

Hier op school ook een continurooster. Lijkt toch steeds meer de norm te worden op scholen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn straks.

Als ik het zo lees in jullie reacties zal het flink wennen worden voor de kleine man. Hij gaat voorlopig niet naar de BSO, we kijken even aan hoe het gaat. Ook houden we er rekening mee dat hij zo nu en dan een dagje thuis zal zijn.

Nu eerst maar voorbereiden op het afscheid van het kdv, traktaties knutselen dus

hier start dochter maandag op school, ze is heel blij met haar broodtrommel etc en heeft er veel zin in. Tijdens de vakantie kon ze al wennen aan de bso en dat vindt ze erg leuk.

we zijn nu op de terugreis uit Toscane, het was heerlijk alleen rond de 39 graden dus we hebben veel aan het zwembad gelegen en dat kwam goed uit om even tot rust te komen.

dochter heeft wel veel last van woede uitbarstingen, is dit herkenbaar? 

Hier hebben ze een continu rooster ingevoerd ivm corona en deze gaan ze nu voortzetten. Ik denk dat ze anders nog steeds ochtend en middag onderwijs hadden gegeven, ik woon in de biblebelt.
Ik had zo graag continu rooster zoals fiona gehad. Nu is het bij ons ma/vr 12.00 wo 12.15 en di/do 14.30, vind dat zo onnodig ingewikkeld.

Dochter is altijd een langzame/moeilijke eter geweest. Ze krijgt nu op een lange dag fruit en rauwkost, 1 gesmeerde boterham, liga of inbetween of sultana of kruidkoek mee. Meestal zit er nog wel wat in de trommel als ze thuis komt of ik zie een half afgekloven boterham die ze dus weer terug in de trommel heeft gestopt.

Ik had  het meeste moeite met hoe kinderen met elkaar omgaan. De ene dag dikke mik en de andere dag wil de één niks meer van de ander weten. Maar goed dat hebben ze bijna allemaal een zelf lijken ze er weinig last van te hebben.

Ze is inderdaad wel enorm gegroeid qua ontwikkeling dan, want verder is ze nog het onderdeurtje van de klas.  Ze wordt ook vaak jonger geschat en daardoor door de oudere kinderen van de bso onder de hoede genomen, niet dat ze dat nodig heeft   

@olive: voor mij niet herkenbaar maar dat zegt natuurlijk niks. Misschien dat dat wel weer minder wordt als ze naar school gaat.

@olive hier ook nog regelmatig woede uitbarstingen, dochter is een temperamentvol meisje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.