Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Wat lastig Fiona! Ik weet niet wat je in deze situatie beste kan doen vooral omdat het om 1 iemand in het koppel gaat.

Ik zou wel duidelijk maken dat je gemaakte afspraken na komt. Dat leer ik mijn kind namelijk ook. Als ze smorgens met vriendinnetje A afspreekt kan ze het niet maken op smiddags opeens toch liever met vriendinnetje B te willen spelen. Als ik haar gisteren heb beloofd dat we vanmiddag gaan zwemmen en we gaan dan toch opeens niet (zonder duidelijke reden), dan is mijn dochter echt wel teleurgesteld, verdrietig en boos.
Daar mag je best wat van zeggen tegen de stiefopa/oma. Leuk als je iets met de kinderen wil doen, maar wel graag vooraf nadenken of het wel echt kan. Anders raakt je kind teleurgesteld en ook wordt stiefopa/oma dan onbetrouwbaar.
Ik zou het trouwens ook niet oké vinden als steeds alleen de oudste wordt gevraagd voor leuke dingen en de jongste niet. Dat lijkt op voortrekken en dat zou ik niet willen. Beide of geen van de twee. 

Dat vind ik ook, dat je afspraken moet nakomen. Ik ben inmiddels zo ver dat ik dochter niet meer vertel wanneer opa/oma iets met haar willen gaan doen (dit probleem geldt namelijk voor zowel opa als oma), tot 5 minuten van tevoren. Maar het komt ook voor dat ze het tegen dochter zelf zeggen: zullen we deze week naar de dierentuin/speeltuin? En dan vervolgens gebeurt het niet, dochter snapt daar niets van.

De persoon in kwestie heeft een aantal maanden geleden letterlijk gezegd dat hij/zij liever niet bij ons in huis komt omdat hij/zij mijn man en mij 'niet trekt'. En dat hij/zij dus liever kleuter bij de voordeur ophaalt zodat hij/zij niet sociaal met ons hoeft te doen. Ik heb het toen laten gaan voor de kinderen en de 'echte ouder' maar na de laatste uitbarsting is bij mij de grens wel bereikt. En nu worstel ik er dus mee: hoe nu verder.

De jongste is trouwens heel eenkennig, dus ze zullen ook niet iets met haar kunnen doen omdat peuter dat niet accepteert. Maar dat komt uiteraard ook door het moeizame en weinige contact, peuter kennen ze bijna niet (hoewel we erg dichtbij wonen). Als wij alleen thuis zijn met peuter komen ze niet langs en als kleuter er wel is gaat alle aandacht alleen naar haar.

Ik zou niet akkoord gaan met ophalen bij de deur omdat hij of zij jullie niet trekt. Als diegene niet volwassen genoeg om zich te kunnen gedragen bij mensen die hem niet zo aanstaan zou ik me afvragen wat er op kind wordt overgebracht en eigenlijk juist niet alleen met kind dingen laten doen. 

In mindere mate is mijn (kindloze) broer ook zo dat hij zegt langs te komen oid en dan toch niet komt want komt niet uit, verandering in planning oid. 

Wat een rot situatie Fiona, als ik het me goed herinner heb je wel eens eerder een dergelijke situatie met ze gehad toch?

Ik zou heel duidelijk aangeven dat kleuter veel last heeft van de afspraken die niet doorgaan en de laatste keer waarbij opa/oma wegstormde. Is het mogelijk hier een gesprek met de echte ouder over te hebben?

Zo niet zou ik uit het belang voor jullie zelf én de kinderen het contact (tijdelijk?) verbreken. Dat het niet makkelijk is weet ik uit ervaring. Na jaren over mijn grens te zijn gegaan heb ik het contact met mijn zus volledig verbroken. Dat was echt een vorm van rouwen om het af te sluiten.

Sterkte!

Die peuter voelt het echt wel als alle aandacht altijd alleen naar de kleuter gaat. Geen wonder dat die niet zoveel op heeft met opa en oma.
Als ik vroeger een vriendinnetje had die steeds afspraken afzegde mocht ik van mijn ouders niet meer met dat kind afspreken. Omdat ze mij wilden beschermen tegen steeds teleurstelling. Als er met iemand geen afspraken te maken zijn waar ze zich aan houden, dan maken we helemaal geen afspraken meer. 
Ik vind het ook erg kinderachtig als ze niet bij jullie op bezoek willen komen als de kleuter er niet is. Ze komen echt alleen voor dat kind, niet voor jullie. Als mijn ouders of die van mijn man zo zouden zijn zou het heel snel klaar zijn voor mij.

JtM

JtM

13-08-2021 om 13:38 Topicstarter

Wat een vervelende situatie Fiona. Mijn gevoel zou zeggen: als het op deze manier moet dan liever alleen het hoognodige contact en geen uitstapjes alleen. Maar ik begrijp dat dat lastig te realiseren is. Moeilijk dat de 'echte' opa/oma jullie kant niet (wil) inziet.

Fiona2021 schreef Voor mijn man en mij is onze grens nu bereikt maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, omdat ik ook niet de oorzaak wil zijn van een gebroken contact tussen kleuter en opa/oma.

Ho, ho, je bent niet de oorzaak van een gebroken contact hè? Die persoon zet de verhoudingen op scherp door zijn/haar gedrag. 

En zeggen dat hij/zij "jullie niet trekt", wat is dat voor rare houding?!

Bewaak je grenzen. Beter geen contact dan dat je je kind leert dat het oké is om slecht met iemand om te gaan. Je kind is niet gek, die heeft het heus wel door. Meegeven aan de deur vind ik daarom een slecht idee.

Ik zou kleuter ook niet meegeven aan de deur. Wat een raar gedrag van een grootouder om te zeggen dat die jullie niet kan hebben. Als ze niet fatsoenlijk met jullie omgaan, hoe weet je dan dat ze dat wel met kleuter doen?

Wat een vervelende situatie Fiona, zeker ook voor je kleuter. Heel naar dat stiefopa/oma het op deze manier 'speelt' en eigenlijk alleen maar naar zijn/haar eigen belang kijkt en niet naar die van het kind. Dat hij/zij jullie 'niet trekt' en dus kind voor de deur wil oppikken is absurd. Ik zou daar echt voor gaan liggen als ouder, dan maar geen contact. Natuurlijk makkelijk gezegd voor een buitenstaander en je wilt het contact tussen kind en opa/oma natuurlijk goed houden, maar je kind wordt er op deze manier ook de dupe van. En misschien nog wel op een vervelendere manier dan wanneer er geen contact is. Dat steeds afzesggen van de afspraken is voor zo'n klein kind toch niet te begrijpen? Ik zou hierin echt de regie nemen.

Maar goed, ik hoop dat je wat kunt met de adviezen hier en het kan meenemen in een oplossing die voor jou goed voelt. Veel sterkte.

Bedankt voor jullie reacties, ik ben het ermee eens en zo staan wij er ook in. Ik ben bang dat als ik me hierin hard opstel, dat de ‘echte ouder’ partij kiest voor de partner en ergens doet dat dan toch pijn. Ik vind het een hele lastige situatie en ik wil ook niet dat mijn kinderen me later gaan verwijten dat ik de oorzaak ben van een slecht/oppervlakkig contact met opa en oma.

Envelop, klopt helemaal. Dit speelt al langer, met ups en downs.

MamaE, klopt, peuter begint dat nu ook door te krijgen. Ze was tot nu toe nog te jong (ze is net 2), maar ze krijgt natuurlijk steeds meer mee naarmate ze ouder wordt. Ik heb de ‘hoop’ dat de jongste straks wel meer aandacht krijgt als ze wat ouder is en daardoor ‘leuker’ is voor opa en oma. Ze hebben duidelijk niet zoveel op met hele jonge kinderen, want dan kan je er nog niet zoveel mee. Maar ook dat vind ik pijnlijk.

Alhambra, je slaat de spijker op zijn kop. Ik ben erg geneigd om de oorzaak bij mezelf te zoeken en meerdere mensen hebben deze week al gezegd dat ik dat niet moet doen. Maar als een ouderfiguur je continu het gevoel geeft dat je geen leuk persoon bent, ga je dat vanzelf geloven.

Dank jullie wel allemaal. Voorlopig houden we het contact met de stiefouder even af. Ik wil die persoon niet verbieden om op verjaardagen van de kinderen te komen maar verder hoeft het nu even niet meer tenzij er een excuus volgt of enige vorm van zelfreflectie. Echte ouder krijgt het voordeel van de twijfel, die lijkt er toch mee te zitten. Maar onze grens is hiermee wel bereikt. Ook omdat dochter erbij was en echt overstuur was, dat gaat gewoon te ver. Gelukkig staan mijn man en ik hier hetzelfde in en waren we allebei thuis op dat moment. En gelukkig hebben de kinderen nog 4 andere hele leuke opa’s en oma’s waarmee het contact wel goed is.

alhambra schreef op 13-08-2021 om 15:20:

[..]

Ho, ho, je bent niet de oorzaak van een gebroken contact hè? Die persoon zet de verhoudingen op scherp door zijn/haar gedrag.

En zeggen dat hij/zij "jullie niet trekt", wat is dat voor rare houding?!

Bewaak je grenzen. Beter geen contact dan dat je je kind leert dat het oké is om slecht met iemand om te gaan. Je kind is niet gek, die heeft het heus wel door. Meegeven aan de deur vind ik daarom een slecht idee.

Dit is een hele goede toevoeging, jij bent zeker niet de oorzaak van het verbroken contact!

Sorry voor het kapen van het topic! Wat betreft schoenen: de eerste schoentjes waren van Shoesme. Bij het leren lopen vind ik het belangrijk dat ze goede schoenen dragen. Peuter loopt daar nog steeds op (die was heel laat met lopen en loopt nog maar sinds 7 maanden). Ik koop voor kleuter wel goede schoenen, maar altijd in de uitverkoop. Haar voeten groeien tot nu toe niet zo snel, dus ze loopt haar schoenen ook echt af. Ze heeft inmiddels ook iets goedkopere sneakers van de Scapino. Regenlaarzen, gymschoenen en slippers zijn gewoon goedkoop van de Hema of Scapino. 

Fiona2021 schreef op 13-08-2021 om 16:05:

Bedankt voor jullie reacties, ik ben het ermee eens en zo staan wij er ook in. Ik ben bang dat als ik me hierin hard opstel, dat de ‘echte ouder’ partij kiest voor de partner en ergens doet dat dan toch pijn. 

Mijn vader verkoos ook zijn partner boven zijn kinderen. Dus begrijp dat het pijn doet! Hier zijn ze wel bijgetrokken toen kleinkinderen kwamen al heeft mijn ene broer nog geen kinderen en stiefouder daar slechtste band mee dus denk dat dit soort perikelen daar ook zouden kunnen gebeuren. 

sterkte Fiona, kinderen eerst, en in dit geval is het contact met opa en oma daar niet goed voor. Rem er op!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.