Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Mijn zoontje heeft dat ook, maar bij hem lijkt het meer angst te zijn dan pijn. Hij blijft dan nog lang huilen en angstig reageren, ook al zijn zijn ogen open. Ik kan hem dan amper bereiken.
Ik ga uit van nachtmerries of night terrors. 
Maar groeipijn is ook een reële optie als je niet het idee hebt dat het te maken heeft met angst.. 

Zijn er dingen gebeurd of spelen er dingen die spanning of frustratie met zich mee kunnen brengen? Ik herken dit enigszins van onze dochter in de nasleep van operaties. Ze werd dan elke nacht wel een keer huilend en in paniek wakker omdat ze de operatie herbeleefde. Ze had dan vooral behoefte aan nabijheid van een van ons om weer rustig te worden en te slapen. De eerste keer duurde deze periode overigens langer dan dan de tweede keer. 

Niet dat ik het idee heb, maar goed dat zegt natuurlijk niks. Wat voor mij weinig kan voorstellen kan voor haar wel heel wat zijn. 
Wij gaan straks in het najaar wel verhuizen. Dat weet ze heel goed, we betrekken haar daar ook bij, rijden regelmatig langs het huis (dat moest nog gebouwd worden), ze weet welke kleur en wat voor behang in haar nieuwe kamer komt, dat haar eigen bed meegaat, enz. 

Ik heb niet zo het idee dat het angst is. Ze houdt haar ogen dicht en is veel aan het bewegen met haar benen en rekt  zich ook uit als ze bij mij in de armen ligt. 

Wat naar MamaE dat ze na de operaties nog zoveel last van herbelevingen heeft gehad.

Een verhuizing is wel een spannend iets, zeker voor kinderen. Het is nieuw, ze heeft het nog nooit eerder gedaan en haar thuis/omgeving gaat veranderen. Nachtmerries of night terrors komen vaker voor bij spanningen, positief of negatief. Het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Wat zegt ze als je haar daar overdag naar vraagt, als ze wakker is. Of kan ze het zich dan niet herinneren?
Inmiddels gaat het met mijn dochter weer prima hoor. De eerste keer duurde die nachtmerries een paar weken waarbij de frequentie mettertijd afnam. De tweede keer een aantal dagen. Ik vond het vooral voor haar vervelend, maar het is ook een vorm van verwerking. Ik heb niet het idee dat ze er op de lange termijn wat aan heeft overgehouden.

JtM

JtM

10-08-2021 om 08:36 Topicstarter

Wat vervelend Lavendel, ik herken het (gelukkig) niet bij zoon, kan je geen tips geven.

Klinkt wel als nightterrors Lavendel, dan worden ze ook niet echt wakker. Qua eventuele groeipijnen hier nog geen ervaring, dus kan ik weinig over zeggen.

Onze zoon heeft het vaak na een drukke dag. Dan gaat hij na zijn eerste slaapcyclus (meestal rond 22 uur) huilen en onrustig bewegen, maar is dan niet wakker. Wij dachten eerst ook aan angst maar dat is het niet. Kan heel goed spanning zijn. Kinderen kunnen daar zo onbewust laat van hebben.

Is het iedere nacht? Anders misschien als het voorkomt kijken wat er de dag ervoor heeft gespeeld. Misschien herken je een patroon.

Lavendel, het klinkt als nachtmerries of night terrors. Mijn dochter heeft dat ook, bijna elke avond, op hetzelfde tijdstip. Ik probeer haar altijd uit die modus te halen. Ik geef haar een slokje water, trek haar een nieuwe pyjama aan (want ze is meestal helemaal doordrenkt met zweet) en soms laat ik haar plassen. Meestal wordt ze dan weer rustig en gaat ze lekker liggen om verder te slapen.

Fiona2021 schreef op 10-08-2021 om 11:02:

Lavendel, het klinkt als nachtmerries of night terrors. Mijn dochter heeft dat ook, bijna elke avond, op hetzelfde tijdstip. Ik probeer haar altijd uit die modus te halen. Ik geef haar een slokje water, trek haar een nieuwe pyjama aan (want ze is meestal helemaal doordrenkt met zweet) en soms laat ik haar plassen. Meestal wordt ze dan weer rustig en gaat ze lekker liggen om verder te slapen.

Dit klinkt heel herkenbaar. Alleen dan voor mijn dreumes. Helemaal bezweet is ze dan.

Waar kopen jullie schoenen voor de kinderen? Ik heb voor het eerst goedkope schoenen van de scapino. Ik vraag mij namelijk af of dure schoenen wel echt de prijs waard zijn. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Peppa schreef op 10-08-2021 om 11:17:

Waar kopen jullie schoenen voor de kinderen? Ik heb voor het eerst goedkope schoenen van de scapino. Ik vraag mij namelijk af of dure schoenen wel echt de prijs waard zijn. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Wij kopen altijd schoenen bij Shoesme. Zoon liep al heel vroeg en daar hadden ze hele fijne loopschoenen voor baby's en daar uiteindelijk blijven 'hangen'. Hij heeft wat bredere voeten en bij Shoesme hebben ze altijd wel schoenen die fijn zitten. Zijn stevige schoenen die niet snel slijten en zien er ook leuk uit. Wel duur, maar wij kopen meestal in de uitverkoop voor helft van de prijs.

Heb wel eens andere schoenen geprobeerd maar was nooit een succes.

Op dit moment heeft kleuter sandalen van h&m, sneakers van decaton en sneakers van een merk in categorie shoesme (kan ze niet vinden dus zie merk niet). Gymschoenen en regenlaarzen van scapino. 

Ik kijk of ze soepel zijn maar verder weinig eisen. Die van decathlon bevallen heel goed, peuter draagt ook schoenen van decathlon.
.
En het belangrijkste: Ze lopen thuis in en om het huis vaak op blote voeten.

Wij kopen nooit hele dure schoenen, maar ook weer geen flutkwaliteit. Ze moet er wel goed op kunnen lopen. Wisselend qua winkels, maar bij van haren en slagen we wel vaak. Thuis altijd sokken of blote voeten. 

Bedankt voor jullie berichten. Misschien dat het dan toch nachtmerries zijn. Ik maak mij er verder niet  zo druk om, maar toch ga je dan nadenken wat het zou kunnen zijn.

Ik heb vaak schoenen van scapino oid. Laatste keer dacht ik doe eens schoenen van Geox, nou 1 dagje school en de neuzen waren kaal dus de mooiigheid was er meteen af. Dan koop ik liever twee paar voor het geld van 1 paar. Gymschoenen met elastiek ook van scapino en sandalen koop ik van Teva. Ze loopt ook graag op haar laarzen en die haal ik of bij scapino of bij een willekeurig tuincentrum.
Ik let meestal op dat de schoen goed aansluit om de wreef, die is nogal smal bij dochter.

Qua schoenen: aanbiedingen, van haren of ik krijg ze van mijn zus.
Ze gaan toch niet lang mee, dus wil ik er ook niet teveel aan uitgeven.
Nu bijv birkenstock sandalen met flinke korting via limango en voor zoontje teva's met flinke korting gescoord (was een oud model)

Hoe zouden jullie ermee omgaan als een (aangetrouwde) ouder continu over je grenzen gaat? De betreffende (stief)opa/oma wil vooral contact met de kinderen, niet zo zeer met mij en mijn man. Het komt regelmatig voor dat er aan kleuter dingen beloofd worden (speeltuin/spelen/logeren) en dat het dan op het laatste moment toch afgezegd wordt. Kleuter is inmiddels op een leeftijd dat ze dat meekrijgt. Als er een koffieafspraak wordt gemaakt met mij of mijn man, wordt dit vaak afgezegd zodra duidelijk is dat kleuter er op dat moment niet is i.v.m. een speelafspraak o.i.d. Om onze peuter lijkt deze persoon niet zoveel te geven.

Bij het laatste 'incident' stormde deze persoon bij ons de deur uit, zonder echt aanwijsbare reden. Kleuter was erbij en enorm overstuur en trok zich dit erg aan (in de zin van: waarom vindt opa/oma mij niet lief). Voor mijn man en mij is onze grens nu bereikt maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, omdat ik ook niet de oorzaak wil zijn van een gebroken contact tussen kleuter en opa/oma.

De partner van deze persoon (dus de 'echte' opa/oma) zegt er niet tussenin te willen staan, maar neemt wel het verhaal van stiefopa/oma aan als waarheid. Stiefopa/oma is iemand die nooit excuses zal aanbieden en geen zelfreflectie kent. 
Ik klink misschien wat zakelijk hierboven maar ik ben er erg verdrietig over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.