Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen niet welkom bij opa en oma hoe omgaan


Krisper2 schreef op 16-10-2022 om 17:51:

Dat is wel erg vervelend, niet zo zeer dat ze nu minder mag komen maar vooral de ongelijkheid met haar nichtjes en neefjes. Oma kan daar beter één lijn in trekken; alle kleinkinderen minder bij oma op bezoek.

Niet dat TO's dochter zo is, maar soms kan een kind ook druk zijn door steeds door een gesprek heen te praten en continue van de hak op de tak de aandacht vraagt.

Oma is ziek en moet juist lekker doen wat ze zelf wil ipv rekening houden met iedereen om haar heen. Ze doet t toch nooit goed. Vooral als ze levensbedreigend ziek en haar tijd kort is. Het is haar dagindeling en energie en als het ten koste gaat van haar eigen welzijn, dan jammer de bammer voor de kinderen en kleinkinderen.

Denk dat veel ouders blind zijn voor de drukte van hun eigen kids. Vergelijkbaar met ouders die denken dat opa en oma maar verplicht op hun kids moeten oppassen want dat doen ze bij kids van siblings ook. Veel grootouders hebben uiteraard moeite om tegen de een ja en tegen de ander mee te zeggen. Maar TO bepaalt dit nou eenmaal niet, dat bepalen opa en oma.

Het is niet leuk om je als ouder afgewezen te voelen, met als reden dat je kids te druk zijn. Maar zo kinderachtig "dan komen we helemaal niet meer" is ook onbeschoft tegenover de zieke oma. Ze kiest er niet voor om ziek te zijn en ze zal het waarschijnlijk al moeilijk genoeg hebben om haar eigen grenzen aan te kunnen geven.

Max88 schreef op 16-10-2022 om 19:48:

[..]

Precies dit. Doodmoe word je ervan en van dat ophitserige gedoe van wegblijven ook. Ik ben grootouder, maar ik wed dat oma een andere kant van het verhaal heeft.

Vast. Maar er zijn ook oma’s die het (gezin van het) ene kind zwaar voortrekken boven het andere. En daar kan hier sprake van zijn. Dat het andere gezin wel mag komen, elke dag zelfs, is pijnlijk voor TO. 
Ik zou zelf niet wegblijven als ik een goede band had met mijn schoonmoeder en als ik echt het gevoel had dat het door de ziekte kwam. Maar ik zou het niet leuk vinden en dat hoeft TO ook niet.

ik vind het verhaal vaag. Er wordt gesproken over onze kinderen te druk en tegelijkertijd wordt er over slechts 1 meisje van 7 gesproken. En druk is relatief en sommige mensen vinden hun kinderen nooit druk. Kan er weinig van maken

Juist omdat het niet leuk is voor TO maar misschien te zwaar is voor  oma, werkt een alternatief plan beter; beide kinderen het zo afstemmen dat alle kleinkinderen bij oma langs kunnen, zonder uitzonderingen.

Het was mooi geweest als het andere familielid dit aan gedragen had. Maar daar is het nog niet te laat voor, lijkt mij.

AlisonH schreef op 16-10-2022 om 20:18:

[..]

Vast. Maar er zijn ook oma’s die het (gezin van het) ene kind zwaar voortrekken boven het andere. En daar kan hier sprake van zijn. Dat het andere gezin wel mag komen, elke dag zelfs, is pijnlijk voor TO.
Ik zou zelf niet wegblijven als ik een goede band had met mijn schoonmoeder en als ik echt het gevoel had dat het door de ziekte kwam. Maar ik zou het niet leuk vinden en dat hoeft TO ook niet.

Ik heb het niet over deze specifieke situatie , ik reageerde op en quote iemand en mijn laatste zinsdeel geldt ook niet voor deze oma maar oma's in het algemeen die er hier op het forum, samen met schoonmoeders vaak heel beroerd afkomen. 

Ontopic: oma zal haar redenen hebben, is ziek, daar kun je absoluut van alles van vinden, maar niet zoveel aan doen. 

Flanagan schreef op 16-10-2022 om 20:25:

Juist omdat het niet leuk is voor TO maar misschien te zwaar is voor oma, werkt een alternatief plan beter; beide kinderen het zo afstemmen dat alle kleinkinderen bij oma langs kunnen, zonder uitzonderingen.

Het was mooi geweest als het andere familielid dit aan gedragen had. Maar daar is het nog niet te laat voor, lijkt mij.

Hoe rot het ook is voor TO, je kan niet zomaar voorbijgaan aan wat oma wil.

Ik begrijp dat de aanwezigheid van drukke kinderen niet altijd even wenselijk of haalbaar is bij ziekte. Maar sommige kleinkinderen elke dag en andere kleinkinderen helemaal niet meer daar zit voor mij een onuitlegbaar groot verschil in.
Juist als je terminaal bent. Wil je dan dat een kind zich jou herinnert als 'de oma waar ik niet welkom was'? En ook als je niet terminaal bent; kinderen vergeten dit soort dingen echt niet zomaar. 
Je kunt met een kind van zeven wel duidelijke afspraken maken en voorwaarden stellen aan bezoek. En op het moment dat een kind over die grenzen gaat, weggaan. 
Ik begrijp best dat jouw man wel nog gaat, maar dan moeten opa en oma het ook accepteren als dat een keer niet kan omdat de kinderen niet mee mogen en jij iets anders op de planning hebt. Keuzes hebben immers consequenties.

Ouders hebben vaak wel een blinde vlek voor de mindere kanten van hun eigen kinderen, maar ook opa's en oma's die duidelijk onderscheid maken en een duidelijke voorkeur hebben voor een bepaald kind/kleinkind(eren) komen voor.
Dat kunnen wij van achter onze schermpjes niet beoordelen.

Jammer dat er weinig begrip is voor iemand die erg ziek is. Dit zou het uitgangspunt zijn. 
Het lijkt mij logischer als je op ziekenbezoek gaat, dat je van te voren te gaat  bedenken: wat is fijn voor de zieke, wat kan zij aan qua drukte?
Dát zou het uitgangspunt moeten zijn. 

MamaE schreef op 16-10-2022 om 20:40:

Ik begrijp dat de aanwezigheid van drukke kinderen niet altijd even wenselijk of haalbaar is bij ziekte. Maar sommige kleinkinderen elke dag en andere kleinkinderen helemaal niet meer daar zit voor mij een onuitlegbaar groot verschil in.
Juist als je terminaal bent. Wil je dan dat een kind zich jou herinnert als 'de oma waar ik niet welkom was'? En ook als je niet terminaal bent; kinderen vergeten dit soort dingen echt niet zomaar.
Je kunt met een kind van zeven wel duidelijke afspraken maken en voorwaarden stellen aan bezoek. En op het moment dat een kind over die grenzen gaat, weggaan.
Ik begrijp best dat jouw man wel nog gaat, maar dan moeten opa en oma het ook accepteren als dat een keer niet kan omdat de kinderen niet mee mogen en jij iets anders op de planning hebt. Keuzes hebben immers consequenties.

Ouders hebben vaak wel een blinde vlek voor de mindere kanten van hun eigen kinderen, maar ook opa's en oma's die duidelijk onderscheid maken en een duidelijke voorkeur hebben voor een bepaald kind/kleinkind(eren) komen voor.
Dat kunnen wij van achter onze schermpjes niet beoordelen.

Maar ik mag dus hopen dat het kind hier dus niets van meekrijgt, als ouder kun je toch gewoon aangeven wij gaan voorlopig even niet naar oma want ze is erg ziek en ze vind het te zwaar om.bezoek te ontvangen. Dat pa of ma afzonderlijk wel even langs gaan hoeft kind zich niet mee bezig te houden.

Wij kennen schoonmoeder niet, dus het verhaal kan meerdere kanten hebben. Ik kan er niet over oordelen.

Maar vanuit mezelf. Mijn moeder is heel heel erg ziek geweest. Kleinkinderen hebben 2 jaar niet kunnen komen en ik en zus mochten wel komen, maar mijn broer eigenlijk ook niet, terwijl hij de rustigste is. Waarom was heel moeilijk te peilen.
Wat heeft schoonmoeder eigenlijk, is ze echt heel erg ziek?

Ik snap dat de boodschap niet leuk is om te ontvangen.

Stel dat er voor schoonmoeder inderdaad verschil in energieslurpen van de kleinkinderen zit. Dus die van TO slurpen om wat voor reden ook veel energie en de andere kleinkinderen niet. Welke andere keuze kan ze dan maken? Ook die kinderen maar niet meer zien? Over haar grenzen gaan?

Misschien zijn alle kleinkinderen druk, maar worden de neefjes en nichtjes wel gecorrigeerd door de ouders en dochter van TO niet. Ik kan me zo voorstellen dat dit een stuk rustiger is voor oma, te weten dat zij niet steeds hoeft op te letten en te corrigeren.

Even een hersenspinsel hoor.

Vervelend dat je schoonmoeder zo ziek is. Sterkte voor haar en jullie.

Wat ik me afvraag nav je topic: zit er leeftijdsverschil tussen jouw kind/ kinderen en die andere kleinkinderen? Los van de eerder genoemde punten, zou ik me kunnen voorstellen dat jongere kinderen bijvoorbeeld bewerkelijker zijn dan oudere kinderen?

Verder schrijf je dat die andere kinderen iedere dag welkom zijn en die van jou niet eens 1 keer in de week. Kan het zijn dat juist door die dagelijkse routine de komst van die andere kinderen als minder belastend wordt ervaren? Mijn zusje woont met haar gezin in het dorp van mijn ouders. Mijn kinderen en ik wonen 100km verderop. De kinderen van mijn zusje kunnen zonder problemen even tussendoor binnenwippen, maar hebben daar ook gewoon hun hele leven. Als mijn kinderen willen komen, is het echt op visite komen. Op momenten dat mijn moeder ziek is, vreet dag bij haar echt meer energie dan een kind dat even snel langs komt op de terugweg van school.

Als kinderen en kleinkinderen dagelijks over de vloer komen, gaan ze onderdeel uitmaken van het interieur. Dat hobbelt vanzelf wel, ook als ze druk zijn. Ik krijg de indruk dat TO en haar kind (of kinderen?!) minder 'kind aan huis' zijn bij deze grootouders. Het kan heel goed dat hun bezoek daardoor als vermoeiender wordt ervaren. Dan is het toch meer 'visite'. 

Hoe dan ook, grenzen aangeven is moeilijk. Je doet dat niet voor de lol. Het zou fijn zijn als die grenzen dan ook gerespecteerd worden en er samen nagedacht kan worden over of/hoe je wel enigzins contact kan houden. 

Die zieke oma is notabene vorige week nog bij TO op bezoek geweest omdat dàt misschien wel een manier was die ze zou trekken.  

Beetje lastig om verder te zoeken naar hoe het contact wel voor iedereen fijn is als TO de stekker er boos uit trekt. 

Ik had Anoniemst nog niet gelezen, maar schijf deels hetzelfde. Eens dus! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.