Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen niet welkom bij opa en oma hoe omgaan


Wat een rot situatie zeg. Vooral dat neefjes en nichtjes wel mogen.

Mijn neefjes mochten ook altijd veel meer bij mijn oma. Mochten wel logeren, wij niet. Kregen geld toegestopt wij niet etc. Mijn moeder vond het vreselijk en daardoor had ik dat heel erg door. Mijn tip richting je kinderen zou dus zijn maak het zo klein mogelijk. Anders voelen ze dat ze minder zijn. Geef er een draai aan zodat kinderen niet denken dat het aan hen ligt. 

Zelf zou ik zoveel mogelijk afstand houden. Laat man lekker naar zijn moeder gaan, maar blijf zelf lekker thuis. Krijg je daar commentaar over dan zeg je gewoon simpel iemand moet bij de kinderen blijven.

Je zou ook nog eens kunnen kijken hoe je bij een bezoek zorgt dat je kinderen zo rustig mogelijk zijn. Bijvoorbeeld door ze een filmpje te laten kijken, door het ze uit te leggen, door ze een doosje snoep te geven. En zorg verder voor een zo kort mogelijk bezoek.

Heb je nou 1 kind of meerdere? 

PinkFlower schreef op 16-10-2022 om 14:52:

Wat hard. En wat gemeen ook. Ik kan me dat niet voorstellen dat je als oma je eigen kleinkind niet wil zien. En andere blijkbaar wel. Als een kind druk is een kortere bezoek ok maar helemaal niet? Zal ook een flinke deuk opleveren voor zo'n kind. Afgewezen door je eigen opa en oma.

Hoe oud is kind en is kind echt zo druk? Is er niet iets mogelijk om te regelen? Kind uitlegen dat oma heel ziek en dat er daarom geen drukte mag zijn dus dat kind rustig moet doen? En evt slechts 10 min?
Ik vind dit echt onnodig gemeen. Als oma straks dood gaat is dit wat kind zich herinnert.

Schoonmoeder zal dit vast niet zeggen om te pesten of er moet meer spelen, maar dat lees ik verder niet uit haar OP.


Doet me denken aan toen wij klein waren en standaard elke zondag bij opa en oma langsgingen als gezin, zo ook mijn 2 ooms met hun gezinnen. Natuurlijk hebben kinderen veel energie, maar er zit soms echt wel verschil tussen kinderen. Zodra dat mijn neefje binnenkwam, ging hij als een wervelwind en stuiterbal door het huis. Hij was vele malen drukker dan de andere gezinnen met 2 of 3 kinderen. En mijn oom en tante bagatelliseerden dat enorm met opmerkingen als ‘ach ja, hij heeft gewoon veel energie’ of ‘zo zijn kinderen nu eenmaal’. Ja, kinderen kunnen druk zijn, maar daar is ook een overtreffende trap van.

En als oma ernstig ziek is kan dat inderdaad weleens teveel zijn, maar daar zou je mi toch een normaal gesprek over moeten kunnen voeren.

Grenzen stellen is lastig, zeker in dit soort gevallen. Je schoonouders doen dat niet voor de lol. Het is nodig. Je schoonmoeder is ziek. Waar ze die grens trekken, is hun zaak. Jij kan niet voor je schoonmoeder bepalen wat wel of niet te vermoeiend is.

Wat je wèl kan doen, is vragen of er op een andere manier contact mogelijk is. Misschien lukt een bezoekje van 15 minuten op een moment van de dag waarop oma de meeste energie heeft. Of videobellen. Een wandeling met alleen opa maken terwijl pappa bij oma is? Er zijn zoveel manieren te bedenken. 

Snapt het andere familielid met kinderen dat het niet leuk voor jullie is, terwijl zij wel dagelijks mogen komen?
Als het allemaal te zwaar is voor de oma, zou het andere familielid er ook verstandig aan doen een treetje terug te doen. Daarmee creëert dat familielid ook ruimte voor je dochter om haar oma te bezoeken.
Maar als de scheve frequentie blijft zoals die nu is, zal dat ook blijven sudderen als oma er niet meer is. 
Als iemand overlijdt brengt dat meestal de kinderen bij elkaar vanwege de zorg voor de langstlevende. Een samenwerking gaat echter moeilijker tot stand komen als de verstandhouding in de laatste maanden scheef groeit; dat leidt tot gebrek aan vertrouwen en belang van elkaar steunen. Het andere familielid mag goodwill tonen door zoals ik al schreef, ook rekening te houden met jullie kind.

Je stuurt je kind van 7 alleen de straat op? 

tja ik heb ook meerdere neefjes in diverse gradaties en soorten van druk. 

De ene is druk maar doet ook onvoorspelbare dingen. Kan zomaar iets kapot maken, niet expres maar omdat hij geen inschattingen kan maken en zijn grenzen en de grenzen van de kat en van spullen niet kent. 
De andere is druk en een smeerpoets. 
En weer een andere is ‘alleen maar druk’. 

Die laatste vind ik beter te hebben dan die anderen, maar dat is aan de ouders moeilijk uit te leggen. Met andere woorden: oma zal vast een reden hebben dat ze het ene kind makkelijKer kan hebben dan het andere. Ze zal vast niet om te pesten zomaar wat verzinnen. 
als iemand ernstig ziek is vind ik dat niet zo het moment om daar een punt van te maken. 

Mijn ervaring vanuit een ernstig ziek persoon. Soms ben je zo ziek, zo zwak, dan kan je maar weinig meer hebben, en alles, echt alles is vermoeiend. Ook gewoon praten. Veel jonge mensen snappen dit niet, omdat ze dit (gelukkig) niet kunnen voorstellen, maar neem maar van mij aan dat bezoek energie kost. Het is niet voor niets dat ziekenhuizen bezoektijden hebben ingesteld. 

Dan ben je ziek, en dan komen er mensen met het hele gezin met meerdere kinderen op bezoek. Ze hebben niet in de gaten dat dit teveel is. Het wordt ook niet gevraagd. En het is vervelend om het te moeten zeggen dat je liever alleen volwassenen hebt, en dat je kinderen niet kan handelen. Ouders ervaren dit heel anders. 

TO, kijk eens wat de zieke nodig heeft en kijk niet vanuit jezelf. Je zit zelf in de beledigde emotie, maar dat brengt je niet verder. Wees mild voor de zieke en toon begrip, ook al snap je het zelf niet. 
Maar echt, kinderen is nou eenmaal extra drukte, ook al zijn ze rustig. 

Ginevra schreef op 16-10-2022 om 15:32:

tja ik heb ook meerdere neefjes in diverse gradaties en soorten van druk.

De ene is druk maar doet ook onvoorspelbare dingen. Kan zomaar iets kapot maken, niet expres maar omdat hij geen inschattingen kan maken en zijn grenzen en de grenzen van de kat en van spullen niet kent.
De andere is druk en een smeerpoets.
En weer een andere is ‘alleen maar druk’.

Die laatste vind ik beter te hebben dan die anderen, maar dat is aan de ouders moeilijk uit te leggen. Met andere woorden: oma zal vast een reden hebben dat ze het ene kind makkelijKer kan hebben dan het andere. Ze zal vast niet om te pesten zomaar wat verzinnen.
als iemand ernstig ziek is vind ik dat niet zo het moment om daar een punt van te maken.

Helemaal mee eens. 

Het is de bekende blinde vlek, en dat ouders die jong zijn, zich moeilijk kunnen voorstellen hoe het is en hoe je dingen ervaart als je moe bent en niet veel kunt hebben. 

De reacties van: nou, ik zou niet meer komen, ze bekijkt het maar vind ik erg kinderachtig en getuigt niet erg van wijsheid. Dat is gekrenkt ego, meer niet. 

rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 15:31:

Je stuurt je kind van 7 alleen de straat op?

Waarom niet? Ligt maar net aan de buurt. Dochter is 6 en speelt ook zonder mij buiten. Hier kan dat. In een drukke stad zou dat misschien niet kunnen. 

Ginevra schreef op 16-10-2022 om 15:32:

tja ik heb ook meerdere neefjes in diverse gradaties en soorten van druk.

De ene is druk maar doet ook onvoorspelbare dingen. Kan zomaar iets kapot maken, niet expres maar omdat hij geen inschattingen kan maken en zijn grenzen en de grenzen van de kat en van spullen niet kent.
De andere is druk en een smeerpoets.
En weer een andere is ‘alleen maar druk’.

Die laatste vind ik beter te hebben dan die anderen, maar dat is aan de ouders moeilijk uit te leggen. Met andere woorden: oma zal vast een reden hebben dat ze het ene kind makkelijKer kan hebben dan het andere. Ze zal vast niet om te pesten zomaar wat verzinnen.
als iemand ernstig ziek is vind ik dat niet zo het moment om daar een punt van te maken.

Zo erg eens. Ik heb dat ook bij verschillende vriendinnen. De één is wat druk maar wel netjes (wil soms buiten even een rondje om het pleintje rennen) en de ander is druk en gaat ook in alle kastjes kijken enzo. En overal even aanzitten, vastpakken en per ongeluk laten vallen.

Het is moeilijk uit te leggen, maar er kan zo’n groot verschil zitten tussen drukke kinderen.


rebmaaviv schreef op 16-10-2022 om 15:31:

Je stuurt je kind van 7 alleen de straat op?

Ja, is heel normaal hoor. Er zijn altijd wel andere kinderen om mee te spelen. 

Niet dat jouw opmerking ook maar iets zinnigs toevoegt aan het dilemma van TS. 

de neefjes en nichtjes zijn toevallig van haar dochter ?

En heb je nu kinderen ?
Of 1 van 7

Wauw, als het er 7 zijn? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.