Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind vroeg wakker, mama gesloopt

Iedere ochtend is het weer gedoe. Dochter wordt tussen 6 en half 7 ongeveer wakker. Wil dan niet meer slapen, maar wil vaak wel bij mij liggen, als ze al niet in bed ligt bij me.
Om 6.45 mag ze dan op de tablet, maar tot die tijd staat ze gewoon aan. Tablet kijken doet ze even, maar dan wil ze ontbijten. Ik zorg altijd dat er een cracker of maiswafel is boven, maar ze is eigenlijk enorm gefixeerd op het ontbijt.

Ik ben alleenstaand, vader is weinig in beeld, en ik merk dat deze ochtenden mij sloopt. Ik heb nog burnout klachten en slaap sinds zij wakker is s ochtend telkens nog een kwartiertje, omdat ze steeds weer komt.
Kortom, ik vind het wel tijd om grenzen aan te geven, maar wat is redelijk? 
Veel kennissen hebben de regel tot 7 uur op je kamer, maar ze barst al in snikken uit bij het idee.
Ik ga nu iedere ochtend om 8 uur er maar uit, maar voel me iedere dag meer gesloopt door het gezeur van de ochtend en dat is geen fijne start van een vakantie dag. Bovendien, de vakantie duurt nog even en ik wil niet terug storten in de burnout.
Hoe doen jullie dit?


Vroeg naar bed gaan, 6 uur is niet extreem vroeg. Welke tijd ga je nu?

Die van mij wordt elke dag om 5 uur wakker dus 6.30 klinkt voor mij als uitslapen. 

Los daarvan, helemaal niet pedagogisch verantwoord. Vanaf 6 uur gaat de tv aan zodat ik nog een beetje kan slapen, omdat de nachten ook onrustig verlopen. Probeer wel het ontbijt altijd pas rond 7.30 te geven, anders wordt het hele dagschema verstoord

Hoe oud is het kind? 

Ik vind dat ook niet vroeg voor kinderen, helpt het als je zelf vroeger naar bed gaat en accepteert dat de dag om 6 uur begint? Kun je een tijd afspreken met haar bv tot half 7 op je kamer? Evt met zo'n wekker? Probeer dat op te bouwen, eerst 6 uur, 6:10, 6:20 etc. Hier werkt belonen met stickers altijd goed. 

Hoe oud is ze?

Hoe laat ga jij slapen?
Hoe laat gaat dochter slapen?
Hoe oud is dochter? 
Afspraken maken, niet laten inmaken door haar tranen. 
Opvoeden is grenzen stellen en duidelijk zijn naar dochter.
En dat is heel lastig. Vaak. Zeker. Als je alleen bent.
Succes en sterkte!

zou een slaaptrainer niet helpen? Zo'n wekker met een dier of een maan en zon erop en dan afspreken dat ze pas uit bed mag als het dier wakker is/het zonnetje aangaat.

Wat hier boven is gezegd en waarom wacht je dan met die tablet? Dan heb je eerst gemekker en ben je maar aan het wachten tot je die tablet kan geven. 

Of je gaat zelf eerder naar bed of je laat haar iets doen waarbij ze stil is (tv kijken of wat dan ook) of ze moet in haar kamer blijven tot het lampje op tijdschakelaar aangaat. De eerste dag laat je het lampje dus om 6 uur aangaan en prijst haar de hemel in en geeft haar een sticker. De tweede dag om 6:05 etc. Ook volhouden als het geen vakantie is. Geef haar na 5 stickers iets wat ze wil hebben. 

Ik denk dat je 3 opties hebt:
- zelf eerder naar bed zodat je om 6 uur genoeg geslapen hebt
- haar zelfstandig en stil naar beneden laten gaan waar ze zelf haar ontbijt maakt en ze tv kijkt/op de tablet gaat
- de strijd aangaan en afdwingen dat ze niet voor 7 uur haar kamer afgaat.

Wij zetten 's ochtends vanuit bed Netflix aan en gaan soms nog slapen als we nog moet zijn. We hebben een app op onze telefoon waarmee we de tv op Chromecast kunnen zetten. Daarna zetten we Netflix aan. Ideaal.

hier hebben we ook een slaaptrainer, ook al is de oudste pas 3,5. Gaat erg goed, ze mag naar ons toe komen als het muziekje aangaat. Ik kan me voorstellen dat het opbreekt, iedere ochtend zo beginnen. Als ze zo'n honger heeft, kun je dan niet op haar kamer een klein ontbijtje klaarzetten? Zodat ze alvast kan eten als ze wakker word en nog moet wachten? 
Ik lees ook dat ze bij jou in bed slaapt, dat zou ik ook echt niet meer doen

Evaluna

Evaluna

30-12-2021 om 09:09 Topicstarter

Dank voor jullie reacties. Ze is bijna 8 en kan goed klokkijken, daar ligt het niet aan.
Het is weer een moment van grenzen stellen, maar merk dat ik iemand mis om te sparren. 
Andere dochter is ouder en loopt s avonds te spoken, dus ik denk er aan ook voor haar strenger te worden zodat ik tenminste ergens nod even tijd voor mezelf heb.
Desnoods tussendoor een uur. Daar zijn ze oud genoeg voor.

als ze gefixeerd is op ontbijt kan het zijn dat ze wakker wordt van de honger.
Heeft mijn zoon ook gehad en dan was een cracker echt niet genoeg.
Hij brulde om half 5 keihard door de flat: MAMA HONGER!!!!!
Daarom zette ik als ik ging slapen een trommeltje met 2 boterhammen met smeerbaar beleg naast zijn bed. Om een paar uur later gewoon zijn ontbijt te eten.
Als hij die op at kon hij verder slapen. En ook hadden we het nachtlampje op een timer staan. Als het lampje uit was mocht hij bij mij komen. Daar heb je niet een speciaal lampje voor nodig zo'n ouderwetse tijdschakelaar werkt prima.

 Een andere reden voor vroeg wakker worden kan kou zijn. Het tijdstip dat je noemt is het koudste moment van de nacht. Ook voor grotere kinderen kan slapen in een slaapzak helpen om lekker warm te blijven, zeker als het woelwaters zijn die veel bewegen in hun slaap.

Wat ook nog kan zijn is dat jouw kind minder slaap nodig heeft dan gemiddeld en nu voor haar te vroeg naar bed gaat.  Als je wil dat ze 9 uur slaapt en om half 8 wakker wordt zou ze pas om half 11 moeten gaan slapen. Dat zou bij mij betekenen om half 10 met het slaap ritueel beginnen. 

Belangrijke vraag is wel: hoe oud is je kind. Hoeveel slaap heeft het nodig want is ze ook de hele dag vrolijk als ze wakker wordt.

Met bijna 8 gingen ze hier allang gewoon naar beneden om zelf dingen te doen

Ik was ook alleen met dochter  Hoe oud is ze? Ik zou zeggen: tv en ontbijt voor haar naast/in jouw bed, dan kun jij nog wat doorslapen of doezelen tot een uur of 9. Je hoeft helemaal niet naar de keuken voor een officieel 'ontbijt', en al helemaal niet op dat tijdstip. Mijn dochrer was toen een jaar of 3. Het is ook pedagogisch verantwoord want een enigszins uitgeruste moeder is heel belangrijk en scènes in de ochtend zijn slecht voor iedereen. Maak je dochter duidelijk dat je met rust gelaten moet worden tot, zeg 9 uur.
Ze is nu volwassen en de rollen zijn omgedraaid: zij slaapt uit als ze bij mij logeert en ik dreutel al vroeg door het huis . Met een klein verschil natuurlijk, dat dan weer wel.

zelf vroeg naar bed. 
middagdutje doen. 
Uitstellen tot 8 uur naar beneden maakt het in mijn optiek alleen maar erger. Wel naar beneden, ontbijten en dan zelf weer verder slapen op de bank, is dat een optie? 

Valeria schreef op 30-12-2021 om 09:12:

Met bijna 8 gingen ze hier allang gewoon naar beneden om zelf dingen te doen

Dat kan. Die van mij niet. 

To: mijn dochter kan zich intussen best een tijd zelf vermaken, dus ik kan zeggen: nu ga ik boven even een dutje doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.