Mamat87
19-02-2025 om 13:15
Kind niet op kinderfeestje uitnodigen terwijl jouw kind dit wel wil
Goedemiddag,
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die wel eens bij het uitnodigen van kinderen voor een feestje, bijsturen om een bepaald kindje niet te vragen ondanks dat jouw kind deze wel benoemd.
En wat zijn dan de beweegredenen om dit te doen?
mijn zoon is nog nooit voor een feestje gevraagd, ondanks dat hij met bepaalde kinderen regelmatig speelafspraken heeft.
Zijn er ook ouders waarvan de kinderen bijvoorbeeld de kinderen met wie ze vaak spelen niet noemen om uit te nodigen?
Groet mamat

Due-scimmie
03-03-2025 om 08:36
Miepjecody schreef op 03-03-2025 om 08:29:
[..]
Huh? Waar moet je die kinderen dan laten???
Hier zijn veel feestje pas uur na schooltijd. Dus eerst thuis lunchen op woensdag en dan door.

Gingergirl
03-03-2025 om 08:49
Due-scimmie schreef op 03-03-2025 om 08:36:
[..]
Hier zijn veel feestje pas uur na schooltijd. Dus eerst thuis lunchen op woensdag en dan door.
Dit inderdaad kunnen mensen eerst rustig lunchen, omkleden etc. Je gaat zelf naar de locatie van het feestje ( kan bij iemand thuis zijn maar ook op een locatie) + dat hier feestjes meestal in het weekend zijn.

Miepjecody
03-03-2025 om 13:26
Gingergirl schreef op 03-03-2025 om 08:49:
[..]
Dit inderdaad kunnen mensen eerst rustig lunchen, omkleden etc. Je gaat zelf naar de locatie van het feestje ( kan bij iemand thuis zijn maar ook op een locatie) + dat hier feestjes meestal in het weekend zijn.
En als die ouders dan werken?
Is toch veel handiger als ze meteen meelopen?

Due-scimmie
03-03-2025 om 14:12
Miepjecody schreef op 03-03-2025 om 13:26:
[..]
Dan wordt er gevraagd of x meteen mee kan omdat die anders naar bso oid moet. Maar dit is zelden meer dan 1kind.

Gingergirl
03-03-2025 om 14:14
Miepjecody schreef op 03-03-2025 om 13:26:
[..]
Daarom zijn feestjes hier ook meestal in het weekend als het gros van de ouders niet werkt. In sommige situaties, zoals feestjes doordeweeks bij iemand thuis, kan het handig zijn om dat vanuit school te doen maar verzamelen op het plein mag hier in ieder geval niet dus dan moeten ouders er een andere oplossing voor bedenken, de organiserende ouder zal het feestje dan later laten starten. Ik heb weleens van ouders begrepen die het doordeweeks vieren dat ze het juist prettiger vinden om het later te starten zodat je eerst rustig kunt lunchen en alles klaar kunt zetten etc. Werkende ouders van de genodigde hebben ook een oplossing als er geen feestje is nietwaar. Het lijkt voor jou misschien allemaal problematisch maar dat is het hier in de praktijk niet hoor. Hier zijn feestjes ook zelden bij iemand thuis, meestal op een locatie en start het feest daar.

Fiorah
03-03-2025 om 14:24
FruitMoeder schreef op 26-02-2025 om 17:05:
[..]
Daar gaat alle voorpret van de verjaardag\kinderfeestje.
Dit vind ik dus echt iets wat ouders zeggen die hun eigen herinneringen projecteren op het plezier van hun kind. Ik zie dit zo vaak, in allerlei kinderthema's waar ouders zelf herinneringen aan hebben en dus een (boel) lading op leggen. Of het nu gaat om verjaardagen, Sinterklaas, kerst, vakantie, verzin het maar.
Hele groepen kinderen die niet beter weten en hartstikke veel zin hebben in hun feestje. Die hebben echt niet minder voorpret omdat ze een andere manier van verzamelen hebben hoor.

Valeria
03-03-2025 om 15:03
Gingergirl schreef op 03-03-2025 om 14:14:
[..]
kan het handig zijn om dat vanuit school te doen maar verzamelen op het plein mag hier in ieder geval niet dus dan moeten ouders er een andere oplossing voor bedenken
Mag net buiten het plein verzamelen dan wel? of om de hoek?
Als het mij beter uitkwam om het aansluitend aan school te doen, zou ik zoiets doen. Wij hebben het nooit op woensdagmiddag gedaan, maar anderen wel. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er op zit te wachten om met kinderwagen en kleuter 15 minuten de ene kant op te lopen en dan na een boterham thuis weer 15+15 minuten te moeten lopen naar het feestje. Dus of mensen doen dan maar geen feestjes op woensdag of ze omzeilen het verbod van school, lijkt mij?

Gingergirl
03-03-2025 om 15:40
Valeria schreef op 03-03-2025 om 15:03:
[..]
Mag net buiten het plein verzamelen dan wel? of om de hoek?
Als het mij beter uitkwam om het aansluitend aan school te doen, zou ik zoiets doen. Wij hebben het nooit op woensdagmiddag gedaan, maar anderen wel. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er op zit te wachten om met kinderwagen en kleuter 15 minuten de ene kant op te lopen en dan na een boterham thuis weer 15+15 minuten te moeten lopen naar het feestje. Dus of mensen doen dan maar geen feestjes op woensdag of ze omzeilen het verbod van school, lijkt mij?
Als je hier buiten het plein gaat staan om je groepje te verzamelen, sta je meteen op een drukke weg; ik heb dat nog nooit iemand dat zien doen, ik verwacht dat ze dan eerder het kind naar de jarige toebrengen of naar de locatie ( thuis feestjes hoor je hier niet veel). Hier zijn feestje ook meestal niet met uitsluitend klasgenootjes dus het hele verzamelen en meelopen speelt niet want de genodigden zitten ook lang niet altijd bij elkaar op school.

Valeria
03-03-2025 om 16:00
Gingergirl schreef op 03-03-2025 om 15:40:
[..]
Hier zijn feestje ook meestal niet met uitsluitend klasgenootjes dus het hele verzamelen en meelopen speelt niet want de genodigden zitten ook lang niet altijd bij elkaar op school.
Dan zou het toch ook niet moeten uitmaken of er op school verzameld of uitgedeeld wordt? Het % klasgenoten per feestje is dan vanzelf kleiner, dus is iedereen er aan gewend dat ze er vaak niet bijzitten.
Ik probeer het te volgen hoor, maar vindt het een niet heel effectieve regel En gelukkig ben ik al uit de basisschoolkinderen.

Gingergirl
03-03-2025 om 16:43
Valeria schreef op 03-03-2025 om 16:00:
[..]
Dan zou het toch ook niet moeten uitmaken of er op school verzameld of uitgedeeld wordt? Het % klasgenoten per feestje is dan vanzelf kleiner, dus is iedereen er aan gewend dat ze er vaak niet bijzitten.
Ik probeer het te volgen hoor, maar vindt het een niet heel effectieve regel
En gelukkig ben ik al uit de basisschoolkinderen.
Ik heb het ook niet verzonnen maar het is blijkbaar wel effectief want het werkt hier prima. Maar ik snap wel dat als je als school, niet wilt dat er uitnodigingskaartjes uitgedeeld worden op school omdat het sneu is voor kinderen die nooit uitgenodigd worden, het dubbel is als feestjes wel starten op het schoolplein en iedereen al met cadeautasjes op school komt etc. Net zoals op het schoolplein gaan verzamelen met kinderen die daar niet eens op school zitten slaat ook kant noch wal, kun je toch net zo goed bij de jarige thuis of op de feestlocatie afspreken lijkt mij ipv eerst naar die school toe te moeten.
Ligt er misschien ook aan wat mensen gewend zijn; op sommige plekken zijn thuisfeestjes weer veelvoorkomend, hier totaal niet. Vroeger ( jaren 80) toen ik op de basisschool zat waren feestjes ook nooit vanuit school. Dan ging je eerst thuis lunchen, omkleden, cadeautje ophalen en dan begon het feest ergens in de middag met meestal avondeten erbij.

Valeria
03-03-2025 om 16:55
Gingergirl schreef op 03-03-2025 om 16:43:
[..]
Ik heb het ook niet verzonnen maar het is blijkbaar wel effectief want het werkt hier prima. Maar ik snap wel dat als je als school, niet wilt dat er uitnodigingskaartjes uitgedeeld worden op school omdat het sneu is voor kinderen die nooit uitgenodigd worden, het dubbel is als feestjes wel starten op het schoolplein en iedereen al met cadeautasjes op school komt etc. Net zoals op het schoolplein gaan verzamelen met kinderen die daar niet eens op school zitten slaat ook kant noch wal, kun je toch net zo goed bij de jarige thuis of op de feestlocatie afspreken lijkt mij ipv eerst naar die school toe te moeten.
Ha, nee, dan zou ik de 2-3 genodigden van school vanaf school meenemen en de andere genodigden x minuten later bij me thuis laten afzetten.
Maar hier was het dan weer niet gebruikelijk om groepen te mixen die elkaar helemaal niet kennen, dus alleen klasgenoten en geen kinderen uit de buurt of van sport.
Wij deden het overigens meestal op een studiedag of zaterdag of zondag, maar net wat ons het beste uitkwam, en dan of thuis verzamelen of op een locatie (dat was ook afhankelijk van de leeftijd).

Miepjecody
03-03-2025 om 17:36
Ik vind het een vreemde manier, en het lost het probleem niet op eigenlijk.

Gingergirl
03-03-2025 om 18:06
Miepjecody schreef op 03-03-2025 om 17:36:
Ik vind het een vreemde manier, en het lost het probleem niet op eigenlijk.
Welk probleem?
Hier geen probleem, feestjes zijn een prive aangelegenheid, worden niet op school gestart, niks mis mee. Grappig om te lezen dat sommigen zoveel beren op de weg zien die er hier niet zijnScheelt wel dat hier ook niet getrakteerd wordt op school, waardoor verjaardagen en de feestjes hoe iemand het viert zo wie zo, niet zo leven bij de hele klas.

Gingergirl
03-03-2025 om 18:14
Valeria schreef op 03-03-2025 om 16:55:
[..]
Ha, nee, dan zou ik de 2-3 genodigden van school vanaf school meenemen en de andere genodigden x minuten later bij me thuis laten afzetten.
Maar hier was het dan weer niet gebruikelijk om groepen te mixen die elkaar helemaal niet kennen, dus alleen klasgenoten en geen kinderen uit de buurt of van sport.
Wij deden het overigens meestal op een studiedag of zaterdag of zondag, maar net wat ons het beste uitkwam, en dan of thuis verzamelen of op een locatie (dat was ook afhankelijk van de leeftijd).
Hier kennen ze elkaar wel hoor ook al zitten ze niet bij elkaar in de klas. Kennen ze elkaar niet van school, dan wel uit de buurt, de bso of van clubjes. Mini- Ginger geeft begin april haar feestje en alle genodigden kennen elkaar wel ergens van, dat is geen probleem. On topic is dat wellicht ook een optie voor de zoon van To; zuur als hij nooit door klasgenootjes wordt gevraagd maar misschien werkt anderen uitnodigen wel met teruggevraagd worden.

Miepjecody
03-03-2025 om 20:17
Gingergirl schreef op 03-03-2025 om 18:06:
[..]
Welk probleem?
Hier geen probleem, feestjes zijn een prive aangelegenheid, worden niet op school gestart, niks mis mee. Grappig om te lezen dat sommigen zoveel beren op de weg zien die er hier niet zijnScheelt wel dat hier ook niet getrakteerd wordt op school, waardoor verjaardagen en de feestjes hoe iemand het viert zo wie zo, niet zo leven bij de hele klas.
Omdat die dingen bedacht worden, zodat kinderen geen verdriet hebben wanneer ze niet uitgenodigd worden.
Heeft niets met beren te maken, mijn kinderen zijn volwassen.