Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind niet op kinderfeestje uitnodigen terwijl jouw kind dit wel wil

yasmijn27 schreef op 23-02-2025 om 12:01:

maar wat ik me dan afvraag, hoe kom je aan die tel.nr's?
De ouderwetse klassenlijsten met gegevens van ouders zijn hier tijdens de basisschoolperiode van mijn kinderen al afgeschaft.

Hier niet. We moeten aan begin van het jaar toestemming geven of gegevens op klassenlijst mogen en of je in Klassen WhatsApp groep wil.

yasmijn27 schreef op 23-02-2025 om 12:01:

maar wat ik me dan afvraag, hoe kom je aan die tel.nr's?
De ouderwetse klassenlijsten met gegevens van ouders zijn hier tijdens de basisschoolperiode van mijn kinderen al afgeschaft.

Ik kan me zo voorstellen dat je van de meeste ouders van kinderen waarmee die van jou wel eens afspreken wel een telefoonnummer hebt. Mijn kinderen zijn al een aantal jaar van de basisschool af en toen hadden we nog geen klassenappgroep, maar er was nog wel een namenlijst met telefoonnummers van de klas die we gewoon hadden. Misschien mag dat niet meer maar hier was dat er tot 5 jaar geleden in elk geval nog. 

Ik weet niet hoor, over dat idee achter geen uitnodigingen op school overhandigden. Wat wil je ermee bereiken? De hele klas hoort vroeg of laat toch wel dat er een feestje aan komt/is geweest en wie er allemaal een uitnodiging heeft gehad. Je kan een feestje niet geheim houden. Een kind dat eigenlijk op een uitnodiging had gehoopt, zal dus sowieso teleurgesteld zijn. Maar dan op een ander moment. Dus ik zie er het voordeel niet zo van. 

Zou het niet juist aardiger zijn als teleurstelling over niet uitgenodigd worden, komt op een moment dat er een leerkracht bij is? In plaats van in de pauze of als de hele feestmeute zich na school rond de moeder van de jarige verzamelt?

Dat laatste brengt me op nog een vraag: hier beginnen feestjes vaak direct na school, da's wel zo handig. Wil een school die vindt dat je geen uitnodigingen op school uitdeelt, ook dat je het tijdstip van het feestje verschuift? Dus dat je van alle ouders vraagt eerst even met hun kind naar hun eigen huis te lopen zodat de rest van de klas niet ziet wie er met de jarige mee gaan? 

yette schreef op 24-02-2025 om 16:33:

Ik weet niet hoor, over dat idee achter geen uitnodigingen op school overhandigden. Wat wil je ermee bereiken? De hele klas hoort vroeg of laat toch wel dat er een feestje aan komt/is geweest en wie er allemaal een uitnodiging heeft gehad. Je kan een feestje niet geheim houden. Een kind dat eigenlijk op een uitnodiging had gehoopt, zal dus sowieso teleurgesteld zijn. Maar dan op een ander moment. Dus ik zie er het voordeel niet zo van.

Zou het niet juist aardiger zijn als teleurstelling over niet uitgenodigd worden, komt op een moment dat er een leerkracht bij is? In plaats van in de pauze of als de hele feestmeute zich na school rond de moeder van de jarige verzamelt?

Dat laatste brengt me op nog een vraag: hier beginnen feestjes vaak direct na school, da's wel zo handig. Wil een school die vindt dat je geen uitnodigingen op school uitdeelt, ook dat je het tijdstip van het feestje verschuift? Dus dat je van alle ouders vraagt eerst even met hun kind naar hun eigen huis te lopen zodat de rest van de klas niet ziet wie er met de jarige mee gaan?

Het ligt er denk ik heel erg aan wat gebruikelijk is in je omgeving. Hier is het helemaal niet zo'n gespreksonderwerp onderling weet ik van mijn kinderen, die weten echt niet wie wanneer een feestje had. Uitnodigingen gaan meestal via whatsapp en zijn 9 van de 10 keer in het weekend want doordeweeks is juist onpraktisch voor velen door werk ouders, bso en niet alle genodigden zitten bij elkaar op school. 

Hier in de stad zijn wel een paar scholen die dat beleid hanteren; feestjes mogen daar niet vanuit school starten. Dat heeft voors en tegens denk ik. 

Ik weet niet hoor, over dat idee achter geen uitnodigingen op school overhandigden. Wat wil je ermee bereiken? De hele klas hoort vroeg of laat toch wel dat er een feestje aan komt/is geweest en wie er allemaal een uitnodiging heeft gehad. Je kan een feestje niet geheim houden. Een kind dat eigenlijk op een uitnodiging had gehoopt, zal dus sowieso teleurgesteld zijn. Maar dan op een ander moment. Dus ik zie er het voordeel niet zo van.

Bakblik schreef op 21-02-2025 om 08:43:

[..]

Je komt er inderdaad hoe dan ook achter of je wel of niet uitgenodigd bent. Maar kaartjes uitdelen op school is voor de dynamiek in de klas die dag gewoon niet zo leuk. Zit de juf met huilende Anne dat ze geen uitnodiging kreeg en ondertussen moet ze Fleur 3x terechtwijzen, omdat Fleur bij herhaling blijft zingen: Ik mag lekker wel naar het feestje van Sophie!

Echt gewoon niet doen! Dat feestje is niet iets van school dus de uitnodigingen komen ook niet op school om daar uitgedeeld te worden!

Dit had ik als antwoord getypt. Die kaartjes in de klas was vooral bij mijn zoon en drama.  Het meisje dat iedereen onder druk zette om uitgenodigd te worden kon dan met dat kaartje in haar handen door de klas lippen zingen: Ik mag wel naar het feestje van Suzanne na na na na na en jij lekker niet!  na na na na na! En dan bij ieder kind dat niet mocht komen opnieuw. Zonder zo'n kaartje was dat net wat minder. Er waren met klassen waar die kaartjes tot narigheid leidden dus er kwam een verbod. 

Bij mijn kinderen op school mocht je gewoon de uitnodigingen op school uitdelen. Meestal deed je dat bij de inloop in de gang en niet in het lokaal, dus dat ziet toch niet iedereen. Ook waren er genoeg die op woensdag meteen na school met alle genodigden naar huis liepen, terwijl de cadeaus dan net door de ouders geruild waren tegen de schooltassen. 

Geen idee of er ook mensen waren die uitnodigden via de app. Ik heb het nooit meegemaakt in ieder geval. Ik denk het niet, want het handigste was gewoon zelf overhandigen. En de kinderen waren ook gewend om het wel eens te zien, dus die maakten er ook geen punt van.

Vroeger ging ik met mijn moeder gewoon thuis langs bij iedereen die ik uit wilde nodigen en deed ik het kaartje in de brievenbus. Bij mijn dochters eerste feestje deed ik dat ook. Op whatsapp wordt dat hier niet zo gedaan. Vind een kaartje sturen en schrijven ook erg leuk. Is deel van de voorpret. 

Maar TS waarom bied jij niet gewoon aan om mee te gaan als extra begeleider? Nu die zo jong is kan het nog. Als die 11 of 12 is wilt hij het waarschijnlijk ook niet meer, maar dan zou hij zich hopelijk kunnen beheersen. 

Hier zijn feestjes direct vanuit school ook niet toegestaan. Uitnodigingen uitdelen in de klas trouwens ook niet. 

"Hier zijn feestjes direct vanuit school ook niet toegestaan" - het lijkt mij dat de school daar niet over gaat. 

Temet schreef op 26-02-2025 om 16:33:

"Hier zijn feestjes direct vanuit school ook niet toegestaan" - het lijkt mij dat de school daar niet over gaat.

Hier mogen groepjes voor feestjes in ieder geval niet op het schoolplein verzamelen na schooltijd en mogen er geen cadeautjes voor feestjes die na school zijn meegenomen worden naar school, dat is al jaren zo net zoals dat er niet meer getrakteerd wordt. 

Gingergirl schreef op 26-02-2025 om 17:04:

[..]

Hier mogen groepjes voor feestjes in ieder geval niet op het schoolplein verzamelen na schooltijd en mogen er geen cadeautjes voor feestjes die na school zijn meegenomen worden naar school, dat is al jaren zo net zoals dat er niet meer getrakteerd wordt.

Daar gaat alle voorpret van de verjaardag\kinderfeestje. 

FruitMoeder schreef op 26-02-2025 om 17:05:

[..]

Daar gaat alle voorpret van de verjaardag\kinderfeestje.

Welnee, voorpret kun je ook hebben als je ergens anders verzamelt of als het feestje in het weekend is zoals hier veelal gebruikelijk is. Het is ook maar net wat je gewend bent.

Ik snap wel dat als scholen niet willen dat je uitnodigingen op school uitdeeld dat het wat krom is als kinderen wel allemaal met Intertoys pakjes etc naar school komt en het feestje al op het schoolplein start. Blijft altijd discutabel, alles heeft voors en tegens.

Als moeder van een meid met ADHD kan ik wel meegeven dat het heel pijnlijk is voor een kind om niet uitgenodigd te worden.
Mijn dochter was heel spontaan in haar contactlegging, had veel verschillende vrienden en vriendinnen, nodigde met veel liefde tal van kinderen uit. Werd echter niet terug uitgenodigd. Toen ze nog heel klein was had ze dat niet in de gate. Toen ze iets ouder werd vroeg ze aan mij waarom kinderen die zij uitnodigde haar niet uitnodigden. 
Buurmeisje had een tuinfeestje met 10 of meer kinderen. Lachen, gieren, brullen in de tuin. We hoorden het tot in ons huis. Buurmeisje werd jaar na jaar uitgenodigd bij ons. Andersom geen enkele keer. 
Ik heb nooit een kind buitengesloten. Juist omdat ik weet wat dat met je kind, en ook met jezelf, doet.

Gingergirl schreef op 26-02-2025 om 17:04:

[..]

Huh? Waar moet je die kinderen dan laten???

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.