Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind nerveus rond Sinterklaas

Mijn dochter (6 jaar) begint steeds nerveuzer te worden nu pakjesavond nadert. Elke keer als de deurbel gaat bijvoorbeeld schrikt ze omdat ze denkt dat het Sinterklaas is. Ze wil ook niet naar bed omdat ze bang is dat de Sint toch een paar dagen eerder bij haar langs komt dan op pakjesavond. Haar in slaap brengen duurt ook 2 keer zo lang dan normaal. Ik denk dat ik het haar volgend jaar gewoon vertel. Ik merk ook dat ik er gespannener door word. Heeft iemand tips om hier mee om te gaan?

Ik denk inderdaad dat volgend jaar gewoon vertellen het beste voornemen is. Het beste doe je dat bijvoorbeeld in de lente, zo ver mogelijk (in tijd) van het Sinterklaasfeest. Nadat het nagenieten gestopt is, en ruim voordat de voorpret begint.

En verder Sinterklaas tot een minimum beperken, al zal dat de komende dagen een hele opgave zijn. Dus geen Sinterklaasjournaal, geen films en reclames, geen extra schoentjes zetten in de supermarkt of bij je werk, een Sinterklaas-lite dieet, zo ver mogelijk. Ga wat andere dingen doen samen. En maar denken: het is bijna voorbij.  

Kun je niet namens Sinterklaas een mail naar jezelf sturen met de planning van Sinterklaas? Dat hij bij jullie op 5 december komt.

Ik zou je kind verzekeren dat Sinterklaas écht pas op vijf december komt en dat hij alleen eerder komt als ouders dat zo afgesproken hebben met Sinterklaas. Sommige gezinnen vieren het liever in het weekend ervoor bijvoorbeeld, het kan zijn dat ze dat gehoord heeft op school.

Schemerlampje schreef op 02-12-2024 om 10:52:

Kun je niet namens Sinterklaas een mail naar jezelf sturen met de planning van Sinterklaas? Dat hij bij jullie op 5 december komt.

Dat zou ik ook doen, maar dan in haar schoen een briefje. 

FruitMoeder

FruitMoeder

02-12-2024 om 11:27 Topicstarter

Renmuis schreef op 02-12-2024 om 10:46:

Ik denk inderdaad dat volgend jaar gewoon vertellen het beste voornemen is. Het beste doe je dat bijvoorbeeld in de lente, zo ver mogelijk (in tijd) van het Sinterklaasfeest. Nadat het nagenieten gestopt is, en ruim voordat de voorpret begint.

En verder Sinterklaas tot een minimum beperken, al zal dat de komende dagen een hele opgave zijn. Dus geen Sinterklaasjournaal, geen films en reclames, geen extra schoentjes zetten in de supermarkt of bij je werk, een Sinterklaas-lite dieet, zo ver mogelijk. Ga wat andere dingen doen samen. En maar denken: het is bijna voorbij.

Dat vind ik ook echt moeilijk om te doen. Omdat bijna al de kinderen uit haar klas wel het Sinterklaasjournaal kijken en hun schoen zetten bij de supermarkt. En ik wil haar dat ook niet ontnemen. Ze is dit weekend op een Sint feest geweest bij het werk van mijn man. Hartstikke leuk natuurlijk en ze had het erg naar haar zin, maar nu denkt ze ook dat achter elke hoek Sinterklaas staat. Ik vind het moeilijk de balans te vinden tussen het haar laten vieren en haar niet gek te maken. 

FruitMoeder

FruitMoeder

02-12-2024 om 11:29 Topicstarter

MamaE schreef op 02-12-2024 om 11:11:

Ik zou je kind verzekeren dat Sinterklaas écht pas op vijf december komt en dat hij alleen eerder komt als ouders dat zo afgesproken hebben met Sinterklaas. Sommige gezinnen vieren het liever in het weekend ervoor bijvoorbeeld, het kan zijn dat ze dat gehoord heeft op school.

Wij vieren het vrijdagavond en dat weet ze ook. Volgens mij doen de meeste van de klas het zo. Op school vieren ze het wel op donderdag. En er zullen er wel een paar zijn die het weekend het daarvoor hebben gevierd. Ik probeer het steeds te zeggen wat de plannen zijn maar zij denkt dan weer dat Sint als verrassing een paar dagen eerder komt omdat hij nu ook al overal te zien is. 

Mijn meiden zijn ook snel 'van de leg' door dit soort dingen. Dus doen we hier de Light variant. De intocht is iets dat we op tv kijken (ze weten niet dat er in het dorp ook een intocht is), het huis hangt niet vol versiering en de sintviering op het werk slaan we over (weten zij veel). We gaan wel naar de theatershow (is nogal populair hier in het dorp) maar houden de rest van het weekend vrij, gaan een keertje bij opa en oma eten waar dan toevallig al cadeautjes zijn gebracht (voor elk kind 2 cadeautjes en een chocoladeletter, dus geen eindeloze uitpaksessies). Ook mag ze hele dagen in haar pietenpak lopen en elke dag haar schoen zetten (maar er komt zeker niet elke dag iets in en je mag pas naar beneden als het lampje op de gang uit is).

We kijken elke dag het sinterklaasjournaal, maar ze weten dat dat net zoiets is als een film, of zoals mama in het theater: een gespeeld verhaal om het voor iedereen leuker en een beetje spannender te maken.

Ja, op het moment zelf vinden ze alle heisa en drukte leuk, maar naderhand komt het er dan dubbel en dwars uit. Dat doen we dus niet meer.

FruitMoeder schreef op 02-12-2024 om 11:29:

[..]

Wij vieren het vrijdagavond en dat weet ze ook. Volgens mij doen de meeste van de klas het zo. Op school vieren ze het wel op donderdag. En er zullen er wel een paar zijn die het weekend het daarvoor hebben gevierd. Ik probeer het steeds te zeggen wat de plannen zijn maar zij denkt dan weer dat Sint als verrassing een paar dagen eerder komt omdat hij nu ook al overal te zien is. 

Kan sinterklaas geen briefje in de schoen doen zoals hierboven staat.  Dat zou ik doen. 

FruitMoeder

FruitMoeder

02-12-2024 om 13:04 Topicstarter

duizel schreef op 02-12-2024 om 12:59:

[..]

Kan sinterklaas geen briefje in de schoen doen zoals hierboven staat. Dat zou ik doen.

Ben bang dat zo'n briefje averechts gaat werken. Want dan geef ik eigenlijk toe dat de Sint op haar let. 

FruitMoeder schreef op 02-12-2024 om 13:04:

[..]

Ben bang dat zo'n briefje averechts gaat werken. Want dan geef ik eigenlijk toe dat de Sint op haar let.

Hier komt altijd op de zaterdag dat Sinterklaas aankomt in Nederland, een ansichtkaart van Sinterklaas met de echte post op de deurmat. Op deze ansichtkaart heeft Sint geschreven op welke dagen ze hun schoen mogen zetten en op welke dag hij of de pieten langskomen voor pakjesavond. Werkte voor onze kinderen uitstekend, iedereen wist waar hij/zij aan toe was. O, ja Sinterklaas koopt die ansichtkaart altijd bij Bruna of Primera of via Greetz.

Gsleutel schreef op 02-12-2024 om 11:44:

Mijn meiden zijn ook snel 'van de leg' door dit soort dingen. Dus doen we hier de Light variant. De intocht is iets dat we op tv kijken (ze weten niet dat er in het dorp ook een intocht is), het huis hangt niet vol versiering en de sintviering op het werk slaan we over (weten zij veel). We gaan wel naar de theatershow (is nogal populair hier in het dorp) maar houden de rest van het weekend vrij, gaan een keertje bij opa en oma eten waar dan toevallig al cadeautjes zijn gebracht (voor elk kind 2 cadeautjes en een chocoladeletter, dus geen eindeloze uitpaksessies). Ook mag ze hele dagen in haar pietenpak lopen en elke dag haar schoen zetten (maar er komt zeker niet elke dag iets in en je mag pas naar beneden als het lampje op de gang uit is).

We kijken elke dag het sinterklaasjournaal, maar ze weten dat dat net zoiets is als een film, of zoals mama in het theater: een gespeeld verhaal om het voor iedereen leuker en een beetje spannender te maken.

Ja, op het moment zelf vinden ze alle heisa en drukte leuk, maar naderhand komt het er dan dubbel en dwars uit. Dat doen we dus niet meer.

Zo deden wij het ook: intocht op tv, zo min mogelijk feestjes zoals op het werk en het sinterklaasjournaal keken we thuis, zodat het op school wat minder spannend was (want daar wordt het in de klas gekeken). 

Onze oudste vond het echt heel spannend en toen ze als zesjarige een keer zei dat Sinterklaas een verklede man was, heb ik dat meteen bevestigd. Gelijk alle spanning eraf! 
De jongste vond het ook wel spannend, maar had er minder last van. We hebben haar afgelopen najaar verteld hoe het feestje in elkaar steekt, ze geloofde nog half (was al 8). Maar het is nog steeds erg leuk, ook al weten ze dat wij de cadeaus kopen.

Is ze een beetje bang voor Sinterklaas ofzo.. dat hoeft toch niet als ze lief is..  Dan is het juist leuk toch, tringg, jaaaa zou dat sinterklaas zijn, kom kijken kom kijken, nee weer niet, weeeer de buurvrouw, jammer, moeten we toch weer wachten tot 5 dec. Ik zou er wat lol van maken als zij dat steeds denkt.

[..]

Dat denkt ze nu ook al dus het zal haar vooral rust geven, verwacht ik.

[..]

Dan gaat in de avond een briefje van jullie in haar schoen met al haar vragen; komt u wel eens te vroeg? Of te laat? Komt u wel eens als verrassing gewoon zomaar langs? En dan de dag erna een briefje terug van Sint; wij komen altijd onze afspraken na, we komen nooit onverwacht, nooit te vroeg, nooit te laat. Wij komen bij jou op ... Dat is nog zoveel nachtjes slapen. Hierbij een aftelkalender. Eerder komen wij niet.

Mijn zoontje had vroeger precies hetzelfde. Ik heb toen een brief van de Sint in zijn schoen gestopt waarin Sint schreef dat hij begrepen had dat mijn zoontje het een beetje lastig vond dat hij niet precies wist wanneer en hoe Sint zou komen. En vervolgens de precieze datum wanneer pakjesavond was. In de brief stond ook dat de schoen helaas niet gezet kon worden ( zoon werd iebelig van het idee dat er in de nacht iemand in huis was) Sint had er geen tijd voor. Maar er zou daarom een extra pakje op pakjesavond voor hem zijn.
Dat gaf zoon toen wel echt rust. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.