Mietiesaurus
01-04-2025 om 18:19
Kind mag niet mee op schoolreis
Hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
Zojuist krijgen we via parro deze mededeling over het schoolreisje dat op 18 juni plaatsvindt: “kleuters die in of na de meivakantie 4 jaar worden gaan niet mee op schoolreis”.
Ons zoontje gaat na de meivakantie wennen en wordt op 26 mei 4 jaar. Hij komt in een instroomklas met daarin kinderen die dus wel mee mogen en een onbekend aantal kinderen dat niet mee mag (dit zullen er maximaal een hand vol zijn).
Kan school op basis van leeftijd kinderen uitsluiten van het schoolreisje en dit zomaar mededelen?
Mijn zoontje kijkt er al lang naar uit om net als zijn grote broer ook op schoolreis te mogen. De teleurstelling zal groot zijn, zeker als hij hoort dat anderen uit zijn klas wel mogen.

letterkoekje
02-04-2025 om 14:27
Lieve TO, Je wil het allemaal weten: hoe, waarom, wie, wie niet. Dat mag. Maar begrijp je dan niet dat een school niet elke beslissing kan gaan uitleggen. Want dan krijgt men wat er hier nu aan de gang is: discussie. Moeder A van een peuter die niet mee mag, vindt dat er in de school dan iets moet gedaan worden voor de thuisblijvers, moeder B is akkoord om haar kind thuis te houden die dag. Waarmee moeder C dan weer niet akkoord is, want zij heeft geen oppas. Ik zou begrijpen dat je uitleg wilde als een kind dat jonger was dan jouw zoontje én korter op de school zat, wél mocht meegaan en jouw zoon niet. Dan had je recht om uitleg te vragen. Maar de vraag is toch beantwoord! Waarom kleuter a,b,c,d en e niet? Eenvoudigweg omdat ze niet oud genoeg zijn! Welke bijkomende uitleg wil je dan nog krijgen. Want zeg nu eerlijk, je gaat hen niks vragen maar er brandt wel één vraag op je lippen: waarom mogen niet alle kindjes mee? Da's toch hetzelfde als films waarbij een leeftijdscategorie wordt ingesteld, autorijden van 18 jaar, brommertje rijden vanaf 16 jaar. Er zullen gasten zijn die op 14 al veel verantwoordelijker met een brommer rijden dan sommige 16,5-jarigen. En toch mogen die laatsten wel en de eersten niet. En geen enkele ouder gaat bij de politie de vraag stellen: waarom mag mijn zoon het niet. Mevrouw, omdat de leeftijdsgrens .... is en dat heeft uw zoon niet. De vergelijking met de school hier is 1 op 1. Maar u blijft als een verwend kind het niet willen begrijpen. Als u zo blijft redeneren gaat u nog dikwijls ontgoocheld zijn. Mensen, verenigingen, de staat, scholen, ... mogen hun eigen beslissingen nemen. En daar moeten de anderen zich bij neerleggen.

Bakblik
02-04-2025 om 14:50
Ysenda schreef op 02-04-2025 om 08:14:
wat is er toch moeilijk aan het accepteren van een beslissing van de school? Het is geen prive school er zitten dus nog ruim 400 andere kinderen op wie ook gelet moet worden.
Het gaat om veiligheid, aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid.
Zodra het wel mis gaat is het ook niet goed, en het gaat best vaak bijna mis en dat hoor je dan niet. Maar voor de meegaande volwassenen die door de docenten ingelicht worden over de specifieke dingen van je kind of zelf de moeilijkere kinderen bij zich houden is het geen rustig dagje uit. Al helemaal niet in iets onoverzichtelijke als een pretpark.
Jouw school maakt een andere keuze dan in voorgaande jaren, dat is hun goed recht in dit geval ze hadden ook mogen besluiten dat kinderen na de meivakantie niet meer mogen instromen.
Kinderen van 4 mogen naar school er is nog geen leerplicht op die leeftijd. Maar als je ze inschrijft op een school dien je je wel aan de regels van de school te conformeren. Dit is iets wat je gewoon moet accepteren.
Ik ben 15 jaar geleden mee geweest op het jubileumschoolreisje naar Dolfinarium, ter ere van het 50 jarig bestaan van de school. Alle klassen gingen mee ook de kleuterklassen. waarbij een groot aantal kinderen nog geen zwemdiploma had. Op deze school nog een groter percentage kleuters zonder zwemdiploma dan het landelijk gemiddelde, omdat de school relatief veel niet Nederlandse kinderen had waarbij zwemles niet vanzelfsprekend is.
Bij het indelen van de groepjes heb ik aangegeven dat ik niet een groep kleuters wilde hebben om in de gaten te houden, 5 kinderen was meer dan ik op dat moment in de gaten kon houden zeker als ze niet allemaal konden zwemmen. Ik ben mee geweest met groep 6.
Tijdens het uitje stond ik met mijn groepje bij de bak waar je haaien kon aaien. Daar heb ik een kleuter van onze school aan zijn capuchon getrokken om te voorkomen dat hij in het water verdween. Hij was weggelopen van zijn groepje. Zijn rits had zijn hals beschadigd waarover de vader de volgende dag verhaal kwam halen.
Het moge duidelijk zijn; Dat was de laatste keer dat ik mee was op een schoolreisje. Veiligheid, verantwoordelijkheid is met sommige kleuter gewoon echt een ding, zeker als de juffen de kinderen pas zo kort in de klas hebben. Ik snap echt dat school een grens trekt.
Waarbij ik overigens niet wil zeggen dat het kind van TO niet mee zou kunnen maar de grens die nu door de school gesteld is is duidelijk. Daar hoeft verder niet over gezeurd te worden. Accepteren en.........door!

Schemerlampje
02-04-2025 om 15:00
Bakblik schreef op 02-04-2025 om 14:50:
[..]
Ik ben 15 jaar geleden mee geweest op het jubileumschoolreisje naar Dolfinarium, ter ere van het 50 jarig bestaan van de school. Alle klassen gingen mee ook de kleuterklassen. waarbij een groot aantal kinderen nog geen zwemdiploma had. Op deze school nog een groter percentage kleuters zonder zwemdiploma dan het landelijk gemiddelde, omdat de school relatief veel niet Nederlandse kinderen had waarbij zwemles niet vanzelfsprekend is.
Bij het indelen van de groepjes heb ik aangegeven dat ik niet een groep kleuters wilde hebben om in de gaten te houden, 5 kinderen was meer dan ik op dat moment in de gaten kon houden zeker als ze niet allemaal konden zwemmen. Ik ben mee geweest met groep 6.
Tijdens het uitje stond ik met mijn groepje bij de bak waar je haaien kon aaien. Daar heb ik een kleuter van onze school aan zijn capuchon getrokken om te voorkomen dat hij in het water verdween. Hij was weggelopen van zijn groepje. Zijn rits had zijn hals beschadigd waarover de vader de volgende dag verhaal kwam halen.
Het moge duidelijk zijn; Dat was de laatste keer dat ik mee was op een schoolreisje. Veiligheid, verantwoordelijkheid is met sommige kleuter gewoon echt een ding, zeker als de juffen de kinderen pas zo kort in de klas hebben. Ik snap echt dat school een grens trekt.
Waarbij ik overigens niet wil zeggen dat het kind van TO niet mee zou kunnen maar de grens die nu door de school gesteld is is duidelijk. Daar hoeft verder niet over gezeurd te worden. Accepteren en.........door!
Ik snap wat je zegt. Maar in dit geval mogen de kleuters die 4 jaar en 3 of 4 maanden zijn wel mee, en de kleuters die 4 jaar en 1 of 2 maanden oud zijn niet. Dat vind ik wel bijzonder. Zoveel verschil zit daar nu ook weer niet tussen. Als het een groep 1(/2) was, die al sinds de zomervakantie draait, zou ik iets beter begrijpen dat er ergens een grens getrokken wordt. Maar ga gewoon, zoals ik eerder al schreef, gewoon met de hele bups naar een lokale speeltuin i.p.v. met een deel naar een pretpark. Met kleuters naar een pretpark vind ik sowieso zwaar overdreven, maar goed dat is de discussie niet.

Rosehip
02-04-2025 om 15:08
Schemerlampje schreef op 02-04-2025 om 15:00:
[..]
Ik snap wat je zegt. Maar in dit geval mogen de kleuters die 4 jaar en 3 of 4 maanden zijn wel mee, en de kleuters die 4 jaar en 1 of 2 maanden oud zijn niet. Dat vind ik wel bijzonder. Zoveel verschil zit daar nu ook weer niet tussen. Als het een groep 1(/2) was, die al sinds de zomervakantie draait, zou ik iets beter begrijpen dat er ergens een grens getrokken wordt. Maar ga gewoon, zoals ik eerder al schreef, gewoon met de hele bups naar een lokale speeltuin i.p.v. met een deel naar een pretpark. Met kleuters naar een pretpark vind ik sowieso zwaar overdreven, maar goed dat is de discussie niet.
Wat is toch die focus op leeftijd? Ik denk niet dat het daarom gaat, maar om bv 3 maanden (12 weken) versus 3 weken op school. Vrijwel even oud, maar al een stuk beter gewend aan school en de juf.

Broadway
02-04-2025 om 15:13
Rosehip schreef op 02-04-2025 om 15:08:
[..]
Wat is toch die focus op leeftijd? Ik denk niet dat het daarom gaat, maar om bv 3 maanden (12 weken) versus 3 weken op school. Vrijwel even oud, maar al een stuk beter gewend aan school en de juf.
natuurlijk gaat het daarom en niet om de leeftijd an sich

Meesje
02-04-2025 om 15:20
[..]
Sja, ze hebben ergens een grens getrokken en dat was daar. Ik zou hem ergens anders hebben getrokken. Jij ook. Maar school beslist. Idem over de locatie van het uitje; school beslist. In dit geval helaas voor zoon van TO.

Valeria
02-04-2025 om 15:30
Meesje schreef op 02-04-2025 om 15:20:
[..]
Sja, ze hebben ergens een grens getrokken en dat was daar. Ik zou hem ergens anders hebben getrokken. Jij ook. Maar school beslist. Idem over de locatie van het uitje; school beslist. In dit geval helaas voor zoon van TO.
Net zoals de instroomklas blijkbaar pas vanaf de voorjaarsvakantie bestaat. Dan zitten er dus ook kinderen in een andere klas met oudere kinderen die misschien maar een week ouder zijn dan de kinderen in de instroomklas en die gaan natuurlijk veel harder want kunnen zich optrekken bla bla bla

Bakblik
02-04-2025 om 15:38
[..]
Qua maanden dat het kind op de wereld staat is er weinig verschil dat klopt. Het punt waar het hier, waarschijnlijk, om draait is het feit dat de juf het kind pas 3 weken kent en dus (nog) niet weet of het kind goed luistert 'm bestand is tegen zo'n dagje pretpark. In die context maakt het veel verschil of en kind vandaag begint of na de meivantie. Een kind dat vandaag begint kent de juf al 6 werken voordat kind van to begint. Web in die zin is een kind 12 werken kennen of maar 3 weken best een verschil.
Accepteren en door. Het is wat het is.

MMcGonagall
02-04-2025 om 15:38
Het is gewoon stom en ik vermoed dat de bus vol is en ze er geen extra vervoer bij willen regelen. Er is namelijk geen enkele goede reden waarom je niet heel groep 1 meeneemt. Die kinderen zitten namelijk gewoon in groep 1 want groep 0 bestaat niet.
Mijn kind ging in groep 1 naar Julianatoren. Oei oei, een pretpark met vierjarigen. Dat ging prima en ze heeft een topdag gehad, bij terugkomst op school natuurlijk verstoppen in de bus.
Het jaar erna gingen ze spelletjes doen in een bos. Ik had een groepje met mijn dochter en nog vier andere meiden. Ik ging mee, heel leuk, en was na vijf minuten het hele groepje kwijt. Die meiden waren van het ondernemende slag. Was gelijk de laatste keer dat ik mee ging met schoolreis, anderen zijn daar beter geschikt voor
Voor zover ik weet ben ik nooit als zeurouder bestempeld, terwijl ik toch best wel wat waarom-vragen heb gesteld in 12 jaar.

duizel
02-04-2025 om 16:13
Broadway schreef op 02-04-2025 om 13:49:
[..]
je hebt hier 7 pagina's gekregen. waarschijnlijk zit de reden erbij. als je het écht wil weten moet je school bellen, maar zoals ook in die 7 pagina's staat: verwacht dan wel het "zeur-ouder" vinkje achter je naam. dat hoeft geen probleem te zijn, maar is wel een logische consequentie van je gedrag dus daar dan niet ook iets van willen vinden.
Echt? Toen ik als leerkracht werkte en een ouder kwam vragen waarom we een bepaalde keuze hadden gemaakt kregen die ouders een uitleg en klaar. Dan noemen we die ouders niet meteen zeur ouders hoor.
Op de school van mijn kinderen mag je dit soort dingen ook gewoon vragen en krijg je ook uitleg. Ik heb gelukkig niet het idee dat ze de vragende ouders dan meteen zeurouders vinden. Over het algemeen hadden we liever dat ouders zoiets vroegen dan dat het een eigen leven ging leiden op het schoolplein...
Ligt er wel aan op welke manier je iets vraagt natuurlijk.

Koko67
02-04-2025 om 17:39
Mietiesaurus schreef op 02-04-2025 om 13:29:
Zoals ik in mijn eerste post heb geschreven was ik opzoek naar anderen die op inhoud willen discussiëren over hoe school dit aanpakt en of het mag.
Ik vroeg het je al eerder, maar ik wil graag weten wat je bedoelt met “ mag”. Van wie zou het niet of wel mogen?

yasmijn27
02-04-2025 om 18:06
Jouw kind zit in groep 0, die gaan nog niet mee op schoolreis. Dat kan je je kind toch prima uitleggen?
En bij teleurstelling, dat gaat hij nog vaker meemaken. Komt ie wel overheen.

Kikki39
02-04-2025 om 18:07
maar een kind dat de vrijdag voor de meivakantie jarig is mag wel mee, die is dus net zoveel gewend als een kind dat in de meivakantie jarig is.
Ik heb TO helemaal niet gehoord over waar ze op schoolreis gaan.
Wij zijn speciaal onderwijs en ik ben in pretparken geweest en lokale speeltuinen, al 30 jaar en nog nooit geen problemen ervaren met de kleuters. Dus ik snap echt niet waarom niet iedereen mee zou mogen. Hoe zielig is dat dat er 5 kindjes op school zitten en de hele school is op schoolreisje.

skik
02-04-2025 om 18:28
Ploef schreef op 01-04-2025 om 19:25:
Zo blij dat ik geen leerkracht ben, altijd dat gedoe van die ouders!
Zo blij dat ik geen leerplichtige kinderen meer heb, altijd dat gedoe met die school!

duizel
02-04-2025 om 20:12
Kikki39 schreef op 02-04-2025 om 18:07:
maar een kind dat de vrijdag voor de meivakantie jarig is mag wel mee, die is dus net zoveel gewend als een kind dat in de meivakantie jarig is.
Ik heb TO helemaal niet gehoord over waar ze op schoolreis gaan.
Wij zijn speciaal onderwijs en ik ben in pretparken geweest en lokale speeltuinen, al 30 jaar en nog nooit geen problemen ervaren met de kleuters. Dus ik snap echt niet waarom niet iedereen mee zou mogen. Hoe zielig is dat dat er 5 kindjes op school zitten en de hele school is op schoolreisje.
TO heeft geschreven dat ze naar een pretpark gaan. Niet zo gek ver weg geloof ik, 20 minuten ofzo.
Ik vraag me af of die 5 kinderen op school zitten die dag. De juffen gaan vast mee op schoolreis dus misschien een vrije dag? Wat heel lastig kan zijn met opvang van je kind (en school is geen opvang maar je hebt dan natuurlijk geen kinderdagverblijf of gastouder oid meer, alleen bso die extra draaien op studiedagen maar met zo'n dag?)
Maar dit vul ik in. TO weet nog niet of er iets is voor de jongste kleuters.