Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind kan niet tegen kou: hoe help ik hem?


Helemaal inpakken met warme kleding, zoveel als hij wil. Later gaan deze kledingstukken een voor een uit als hij het warm krijgt.

Flanagan: Bij ons bij de voetbal gaat dat dus echt niet dat je bij kou maar gaat zaalvoetballen. Dat pikt geen enkel team. De contributie zal dan ook gewoon doorgaan en dan moeten de ouders ook nog contributie betalen voor de zaalvoetbal. Alle teams hebben meer dan 11 spelers zodat er altijd gewisseld kan worden. Er kan iemand geblesseerd  worden of er zijn zieken. Soms moet je ook al heb je in theorie voldoende spelers toch het bij een ander team gaan zoeken bij wedstijden omdat je te weinig spelers hebt. Ik weet er alles van want mijn man is jarenlang leider en trainer geweest. En dan nog, zaalvoetbal kun je echt niet vergelijken met veldvoetbal. Dat is een hele andere techniek. 

Is je zoon verder wel veel buiten in de kou? Naar school, wandelen, fietsen enz? Kou kan je aan wennen, maar dat lukt niet als je naast de voetbaltraining weinig aan kou wordt blootgesteld. 

Maar wat draagt hij dan precies? 
Misschien nog een laag erbij? 

MamaE schreef op 20-01-2024 om 10:39:

Kan hij een jas aan tijdens het voetballen? Hoe gaat dit op school in de pauze? En met van/naar school gaan? Dan is het toch ook koud?

Het is zeker lastig, maar volgende week gaan de temperaturen alweer richting 12/13 graden. Waarom wordt er eigenlijk buiten gevoetbald als het vriest? De atletiektraining is hier afgelopen week afgelast omdat de baan eigenlijk alleen begaanbaar was met schaatsen.

Dat heeft toch niks met vrieskou maar meer met gladheid en uitglijden te maken? Hier was geen sneeuw, maar werd er gewoon buiten getraind. Regel is dat er altijd getraind wordt, behalve als het gevaarlijk is (onweer, gladheid wegens sneeuw). 

Mijn kind draagt trouwens meerdere laagjes over de thermo en echt goede handschoenen. Muts wil ze niet, maar dat zou ook nog kunnen. 

To: Waarom zakjes over de sokken? Daar ga je toch in zweten dat weer afkoelt? Je kunt toch beter warme sportsokken dragen? 

Hele andere insteek, is zijn schildklier in orde? Mijn middelste had het ook altijd koud, tot blauwe lippen aan toe. Laagjes hielpen niet, wol hielp niet, thermokledong hielp niet.
Toen bleek dat ze het aan haar schildklier had en dat was hier de oplossing. Ik zeg niet dat je kind dat ook heeft, maar er naar laten kijken kan geen kwaad.

Okki21

Okki21

20-01-2024 om 21:49 Topicstarter

Dankjulliewel voor alle reacties! Op school speelt hij ook buiten in de kou in de pauzes. Dat gaat gelukkig wel goed, maar dan heeft hij wel een warme jas aan. Ook als hij vrij is speelt hij veel buiten, het is een echt buiten kind, tenzij het voor hem te koud is. Hij draagt nu tijdens wedstrijden een stanno thermolegging onder zijn tenue. Ook draagt hij een thermoshirt met lange mouwen onder zijn shirt, draagt een muts en handschoenen. Ook een extra trainingsjack. Had ook van die warmertjes van decatlhon op zijn voeten maar die deden hem pijn. Zijn handschoenen en schoenen verwarmen we voor voordat hij ze aandoet. Maar met -2 op een open veld met wind trekt hij niet.. 
zaalvoetballen doet hij daarnaast ook, maar in plaats van is inderdaad niet de bedoeling..
Hmm schildklier oid nog niet aan gedacht, zou hij dan ook andere klachten moeten hebben? Aankomen werken we ook aan.

ga de tips nog eens doorlezen! Thanks!

Ik zou denken: meer lagen. Testen welke thermokleding en/of wol beter werkt, en in welke combinaties. Kleding maakt zo'n verschil.

Hoe oud is hij? Weet niet of het bij kinderen ook al werkt maar koude kan je trainen. Ik heb snel last van witte koude en gevoelloze handen van de koude. Echter als ik regelmatig ijskoud douche went mijn lichaam en kan ik op andere momenten de kou veel beter hebben.

Verder merino wollen onderkleding en doorzetten.

Okki21

Okki21

20-01-2024 om 22:51 Topicstarter

Hij is acht jaar…koude training onder de douche gaat mij iets te ver, dan heb ik een heel verdrietig jongetje. De tip van wol is wel een goede!!

ik had ook zo’n jongetje, ook tenger, nu 16, fanatieke buitensporter, nooit meer koud.
Dus het gaat over 😀 maar daar heb je nu niks aan.
Mijn tips:
Meer laagjes. Wol helpt echt. En niet-wollen thermokleding kopen bij de wintersport-afdeling (dat is van dat zachte spul), niet van dat lycra-achtige sportspul wat vaak bij de voetbal-afdeling hangt als thermokleding.
Bijv: wol, thermoshirt, fleece vestje en dan tenue.
Let op dat zijn schoenen niet aan de krappe kant zijn. En liever paar extra sokken (bergwandelsokken zijn fijn) dan zakjes om de sokken.
Belangrijkste is warm starten (stevige warming-up met de jas nog aan, die mag pas uit als hij bijna stikt 😉), en leren om te blijven bewegen. Dat laatste kun je trainen. Veel kinderen bevriezen (figuurlijk) zodra ze koud worden.
En goed eten kort tevoren zodat er iets te verbranden is.

Veel en vet eten, de rest van het jaar ook kijken of hij wat kan aankomen. 

Okki21 schreef op 20-01-2024 om 21:49:

Dankjulliewel voor alle reacties! Op school speelt hij ook buiten in de kou in de pauzes. Dat gaat gelukkig wel goed, maar dan heeft hij wel een warme jas aan. Ook als hij vrij is speelt hij veel buiten, het is een echt buiten kind, tenzij het voor hem te koud is. Hij draagt nu tijdens wedstrijden een stanno thermolegging onder zijn tenue. Ook draagt hij een thermoshirt met lange mouwen onder zijn shirt, draagt een muts en handschoenen. Ook een extra trainingsjack. Had ook van die warmertjes van decatlhon op zijn voeten maar die deden hem pijn. Zijn handschoenen en schoenen verwarmen we voor voordat hij ze aandoet. Maar met -2 op een open veld met wind trekt hij niet..
zaalvoetballen doet hij daarnaast ook, maar in plaats van is inderdaad niet de bedoeling..
Hmm schildklier oid nog niet aan gedacht, zou hij dan ook andere klachten moeten hebben? Aankomen werken we ook aan.

ga de tips nog eens doorlezen! Thanks!

Is zijn tenue met een korte broek? 
Hier dragen de atletiekers een thermo onder een lange broek. Als je een thermo ‘open’ draagt komt er wind doorheen en is het hele thermo idee weg. 

Okki21 schreef op 20-01-2024 om 21:49:

Dankjulliewel voor alle reacties! Op school speelt hij ook buiten in de kou in de pauzes. Dat gaat gelukkig wel goed, maar dan heeft hij wel een warme jas aan. Ook als hij vrij is speelt hij veel buiten, het is een echt buiten kind, tenzij het voor hem te koud is. Hij draagt nu tijdens wedstrijden een stanno thermolegging onder zijn tenue. Ook draagt hij een thermoshirt met lange mouwen onder zijn shirt, draagt een muts en handschoenen. Ook een extra trainingsjack. Had ook van die warmertjes van decatlhon op zijn voeten maar die deden hem pijn. Zijn handschoenen en schoenen verwarmen we voor voordat hij ze aandoet. Maar met -2 op een open veld met wind trekt hij niet..
zaalvoetballen doet hij daarnaast ook, maar in plaats van is inderdaad niet de bedoeling..
Hmm schildklier oid nog niet aan gedacht, zou hij dan ook andere klachten moeten hebben? Aankomen werken we ook aan.

ga de tips nog eens doorlezen! Thanks!

Waarom niet die warme jas aan bij de voetbal, of zeg ik iets heel geks? Misschien niet helemaal zoals het hoort als ze graag willen dat je een sporttenue draagt, maar dat sporttenue is nu eenmaal niet bedacht voor buitensporten bij vorst.

Ik zou vooral meer kleding doen, warme (wollen?) sokken want als je voeten koud zijn krijg je het niet meer warm. Evt. ook dan maar andere schoenen dragen als er geen warme sokken in de voetbalschoenen passen, of een grotere maat voetbalschoenen? 

Blijven bewegen, niet stilstaan

Warme thee in een thermosfles (in elk geval geen koud water of limonade!!)

Ik was ook een enorme koukleum. Wat mij helpt is om binnen al een goede warming-up te doen. Veel laagjes aan te doen (goede thermokleding) en als laatste laag een winddicht jack. Voor het hardlopen heb je van die regenjasjes die wind en waterdicht zijn, maar wel ademen. De wind is vaak hetgeen wat mij het meest afkoelt, als je die buiten kunt houden scheelt dat al de helft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.