Sara81
20-04-2025 om 22:46
Hoeveelheid suiker voor kinderen
Hi allemaal, naar aanleiding van het topic over het 7-jarig meisje dat 15 kilo te zwaar zou zijn heb ik toch maar een topic geopend. Ik heb kinderen in de basisschoolleeftijd en wil graag dat ze gezond eten. We snoepen wel heel af en toe maar erg weinig en koop het ook amper. We drinken thuis alleen water, ontbijten met volkorenbrood of havermout, naar school fruit, water, groente en volkorenboterhammen mee, bij het avondeten zet ik altijd een groot bord snoeptomaten/paprika’s etc neer voor de extra groente en na het avondeten geen toetje. Ze mogen 1x per dag zoet op brood. Na schooltijd eten ze meestal wat crackers, rijstwafels of popcorn. Alleen toch krijgen mijn kinderen zoveel suikers binnen dat ik er helemaal gek van word. Er zijn veel traktaties op school die mijn inziens echt extreem zijn (enorm zakken snoepen etc die ze krijgen en meteen opeten), als ze bij vriendinnetjes spelen krijgen ze in twee uur tijd bv twee stroopwafels, een ijsje en een chocoladebroodje), opa en oma passen 1x in de week op na school en dan krijgen ze ook onbeperkt limo en koek en veel snoep. We hebben met hen erover gepraat dat we het teveel vinden (ze willen dan geen avondeten meer) maar ze luisteren niet. En ik merk bij alle sociale gebeurtenissen of afspraken wordt zoveel suiker aan mijn kinderen gegeven. Bv vorige week, op zaterdag een feestje waar ze taart, limo en ijsje hadden, oké prima, maar bij het ophalen ging een andere moeder aan alle kinderen lolly’s uitdelen en een andere moeder ging weer snoep aan alle kinderen uitdelen. Waarom denk ik dan? Vervolgens zondag even bij opa en oma langs, bij binnenkomst gevulde koek, continu limo, avondeten bestond uit patat met kroket en als toetje kregen ze een magnum… Maandag had mijn dochter traktatie op school, dinsdag deelde iemand bij ballet donuts uit, woensdag had ze weer een feestje waar een lading suiker was, op zaterdag had ze ballet uitvoering en na afloop kreeg ze van een andere moeder een zakje snoep en alle kinderen die meededen kregen chips en chocomelk. Op zondag met een vriendin en kids afgesproken in de middag om even in de speeltuin te spelen, ik had alleen water mee maar vriendin had weer snoep, chips etc mee. Laatst ging ik dochter om 17.15 ophalen bij een vriendin en toen had ze het warm, zegt die moeder (die kinderarts is notabene): oh ik haal wel een ijsje uit de diepvries. Dus ik wilde dat niet maar het was zo’n ongemakkelijke situatie. Waarom bied je mijn kind een ijsje aan? We gaan toch bijna avondeten. Ik word er soms zo moedeloos van. Maar ben ik nou zo streng/obsessief of herkennen anderen dit? Mijn dochters zijn slank dus het gaat niet om overgewicht maar vind het gewoon niet gezond. Verjaardagen snap ik dat er suiker is maar waarom moet elke gelegenheid worden aangegrepen om kinderen vol te proppen met suiker? En hebben jullie tips? Mijn kinderen mogen het soms niet aannemen van mij (vinden ze niet leuk), soms mogen ze het niet meteen opeten van mij en verdwijnt het in de la (en gooi ik het soms ook weg) maar het is soms zo’n strijd, niet zozeer met mijn kinderen maar wel met andere ouders/opa en oma etc en ik voel zoveel onbegrip. Of ben ik te moeilijk en moet ik het laten gaan?

Herfstappeltaart
24-04-2025 om 09:52
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 09:51:
[..]
Alleen dat zinnetje al. En het is niet 1 studie er zijn meerdere studies gedaan.
En ja, biologisch is gezonder en laat ik het nu heel simpel schrijven dat we nu niet alleen naar ons moet kijken, naar onze kinderen of kleinkinderen. Laten we het nog 2 of 3 generaties verder nemen. En dan als ik het zo typt dan is het misschien niet zo gek wat Ysenda typte over te genetisch te modificeren.
"Zucht"... ik geef het op.

Bakblik
24-04-2025 om 09:57
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 09:51:
[..]
Alleen dat zinnetje al. En het is niet 1 studie er zijn meerdere studies gedaan.
En ja, biologisch is gezonder en laat ik het nu heel simpel schrijven dat we nu niet alleen naar ons moet kijken, naar onze kinderen of kleinkinderen. Laten we het nog 2 of 3 generaties verder nemen. En dan als ik het zo typt dan is het misschien niet zo gek wat Ysenda typte over te genetisch te modificeren.
Dat zegt Herfstappeltaart toch ook? Naar aanleiding van allerlei studies die her en der ter wereld gedaan zijn past het voedingscentrum steeds hun adviezen aan. Echt je leest niet goed, schrijft onduidelijk waardoor jouw berichten nog gevaarlijker zijn dan je ze misschien bedoelt. Stop ermee!

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 10:02
Bakblik schreef op 24-04-2025 om 09:57:
[..]
Dat zegt Herfstappeltaart toch ook? Naar aanleiding van allerlei studies die her en der ter wereld gedaan zijn past het voedingscentrum steeds hun adviezen aan. Echt je leest niet goed, schrijft onduidelijk waardoor jouw berichten nog gevaarlijker zijn dan je ze misschien bedoelt. Stop ermee!
Gevaarlijk? Ik vind dat wel heel ver gaan. Ook ik ga er van uit dat het meeste van de voedingscentrum klopt. Maar er gewoon een heel groot grijs gebied. En ik neem aan dat ieder wel verstandig is om zijn eigen onderzoek te doen.
Het probleem is dat het hier allemaal als flauwekul wordt omschreven. Of nog erger onwaarheden.
En dan toch maar AI gebruiken voor mijn teksten🤣

Bakblik
24-04-2025 om 11:25
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 10:02:
[..]
Gevaarlijk? Ik vind dat wel heel ver gaan. Ook ik ga er van uit dat het meeste van de voedingscentrum klopt. Maar er gewoon een heel groot grijs gebied. En ik neem aan dat ieder wel verstandig is om zijn eigen onderzoek te doen.
Het probleem is dat het hier allemaal als flauwekul wordt omschreven. Of nog erger onwaarheden.
En dan toch maar AI gebruiken voor mijn teksten🤣
Tja daar zit nou juist het gevaar. Door de algoritmes wordt je met eigen onderzoek vaak de fabeltjesfuik ingetrokken waardoor de halve waarheid die je probeerde te onderzoeken juist bevestigd wordt in plaats van ontkracht. Zeker als je bronnen instagram, facebook en andere vage websites zijn.
Het voedingscentrum gebruikt gedegen onderzoek van echte wetenschappers die helaas niet openbaar zijn. Dat zijn bronnen waar je als leek niet bij kan en dan wordt je eigen onderzoek gewoon een fabeltje verzonnen door influencers die worden betaald door fabrikanten om hun producten aan te prijzen. Denk aan de supplementen en eiwithype.
Dat is dus gevaarlijk! Dat moet je niet willen, zeker niet voor een kind!

Ysenda
24-04-2025 om 12:16
Bakblik schreef op 24-04-2025 om 11:25:
[..]
Tja daar zit nou juist het gevaar. Door de algoritmes wordt je met eigen onderzoek vaak de fabeltjesfuik ingetrokken waardoor de halve waarheid die je probeerde te onderzoeken juist bevestigd wordt in plaats van ontkracht. Zeker als je bronnen instagram, facebook en andere vage websites zijn.
Het voedingscentrum gebruikt gedegen onderzoek van echte wetenschappers die helaas niet openbaar zijn. Dat zijn bronnen waar je als leek niet bij kan en dan wordt je eigen onderzoek gewoon een fabeltje verzonnen door influencers die worden betaald door fabrikanten om hun producten aan te prijzen. Denk aan de supplementen en eiwithype.
Die bronnen van het voedingscentrum zijn wel openbaar. Dat is de kern van wetenschappelijk onderzoek. Ook bedrijven doen verl onderzoek en ook dat wordt deels gepubliceerd, zeker als je probeerd de veiligheid van je product aan te tonen dan moet dat zelfs.

Bakblik
24-04-2025 om 12:21
Ysenda schreef op 24-04-2025 om 12:16:
[..]
Die bronnen van het voedingscentrum zijn wel openbaar. Dat is de kern van wetenschappelijk onderzoek. Ook bedrijven doen verl onderzoek en ook dat wordt deels gepubliceerd, zeker als je probeerd de veiligheid van je product aan te tonen dan moet dat zelfs.
Dat wist ik niet waar kan je die vinden dan? Mijn dochter kan als student onderzoeken inzien op haar vakgebied. Dat is voor mij niet te vinden. Ik dacht dat dat soort onderzoeken niet in te zien waren voor gewone burgers. Dan heb ik een fout gemaakt, sorry ik bied mijn excuses hiervoor aan.

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 13:21
Bakblik schreef op 24-04-2025 om 11:25:
[..]
Insta, Facebook vind ik wel te ver gaan als bron te gebruiken. Er werd ergens gezegd over eetstoornissen bij kinderen. Om het te stimuleren moet je kinderen voor al op sociale media laten gaan.
Ik ben niet tegen supplementen zoals multivitaminen en omega3. Zelfs Creatine(wel 18+) en eiwitpoeder(18+) bij sport.
Maar neem het niet als vervanger. En eiwithype, ik neem aan dat je bedoeld dat het overal toegevoegd wordt. Dat is ook van de zotte. Sowieso vind ik en lees goed vind ik dat er tegenwoordig overal te veel toegevoegd word alleen al om een betere nutriscore te krijgen.

Yumi
24-04-2025 om 18:25
Lukt niet om de nieuwsbrief van Foodwatch te plaatsen. Bayer wil juridische claims van mensen die ziek zijn via het hooggerechtshof verbieden. Voor wie interesse heeft meldt je aan voor de nieuwsbrief. Sorry voor mijn gepruts maar krijg het niet verwijderd.
|