Sara81
20-04-2025 om 22:46
Hoeveelheid suiker voor kinderen
Hi allemaal, naar aanleiding van het topic over het 7-jarig meisje dat 15 kilo te zwaar zou zijn heb ik toch maar een topic geopend. Ik heb kinderen in de basisschoolleeftijd en wil graag dat ze gezond eten. We snoepen wel heel af en toe maar erg weinig en koop het ook amper. We drinken thuis alleen water, ontbijten met volkorenbrood of havermout, naar school fruit, water, groente en volkorenboterhammen mee, bij het avondeten zet ik altijd een groot bord snoeptomaten/paprika’s etc neer voor de extra groente en na het avondeten geen toetje. Ze mogen 1x per dag zoet op brood. Na schooltijd eten ze meestal wat crackers, rijstwafels of popcorn. Alleen toch krijgen mijn kinderen zoveel suikers binnen dat ik er helemaal gek van word. Er zijn veel traktaties op school die mijn inziens echt extreem zijn (enorm zakken snoepen etc die ze krijgen en meteen opeten), als ze bij vriendinnetjes spelen krijgen ze in twee uur tijd bv twee stroopwafels, een ijsje en een chocoladebroodje), opa en oma passen 1x in de week op na school en dan krijgen ze ook onbeperkt limo en koek en veel snoep. We hebben met hen erover gepraat dat we het teveel vinden (ze willen dan geen avondeten meer) maar ze luisteren niet. En ik merk bij alle sociale gebeurtenissen of afspraken wordt zoveel suiker aan mijn kinderen gegeven. Bv vorige week, op zaterdag een feestje waar ze taart, limo en ijsje hadden, oké prima, maar bij het ophalen ging een andere moeder aan alle kinderen lolly’s uitdelen en een andere moeder ging weer snoep aan alle kinderen uitdelen. Waarom denk ik dan? Vervolgens zondag even bij opa en oma langs, bij binnenkomst gevulde koek, continu limo, avondeten bestond uit patat met kroket en als toetje kregen ze een magnum… Maandag had mijn dochter traktatie op school, dinsdag deelde iemand bij ballet donuts uit, woensdag had ze weer een feestje waar een lading suiker was, op zaterdag had ze ballet uitvoering en na afloop kreeg ze van een andere moeder een zakje snoep en alle kinderen die meededen kregen chips en chocomelk. Op zondag met een vriendin en kids afgesproken in de middag om even in de speeltuin te spelen, ik had alleen water mee maar vriendin had weer snoep, chips etc mee. Laatst ging ik dochter om 17.15 ophalen bij een vriendin en toen had ze het warm, zegt die moeder (die kinderarts is notabene): oh ik haal wel een ijsje uit de diepvries. Dus ik wilde dat niet maar het was zo’n ongemakkelijke situatie. Waarom bied je mijn kind een ijsje aan? We gaan toch bijna avondeten. Ik word er soms zo moedeloos van. Maar ben ik nou zo streng/obsessief of herkennen anderen dit? Mijn dochters zijn slank dus het gaat niet om overgewicht maar vind het gewoon niet gezond. Verjaardagen snap ik dat er suiker is maar waarom moet elke gelegenheid worden aangegrepen om kinderen vol te proppen met suiker? En hebben jullie tips? Mijn kinderen mogen het soms niet aannemen van mij (vinden ze niet leuk), soms mogen ze het niet meteen opeten van mij en verdwijnt het in de la (en gooi ik het soms ook weg) maar het is soms zo’n strijd, niet zozeer met mijn kinderen maar wel met andere ouders/opa en oma etc en ik voel zoveel onbegrip. Of ben ik te moeilijk en moet ik het laten gaan?

TineWinkel
24-04-2025 om 08:15
Schemerlampje schreef op 23-04-2025 om 22:28:
[..]
Eigenlijk zou je dan moeten kunnen invullen wat je de hele dag gegeten hebt en dan kijken wat je overal van binnengekregen hebt en of dat een beetje binnen de normen valt.
Dat kan ook en dan scoor je over n maand gemiddeld groen. Dus top. Maar dan toch elke dag n belerend vingertje dat ik bepaalde voedingsmiddelen zou moeten vervangen. En als ik dat zou opvolgen, ga ik te laag scoren op zout... wat WIL je nou, verzucht ik dan wel eens

Broadway
24-04-2025 om 08:16
bieb1963 schreef op 23-04-2025 om 21:49:
[..]
Hoe kóm je erbij dat in de huidige schijf van 5 staat dat je elke dag vlees moet eten??? In het vak waar ook vlees in voorkomt, staan de eiwitbronnen, ook vlees ja. Maar er staat óók dat je moet variëren (vis, noten enz) en NiET teveel vlees moet eten. Dus verdiep je er eens echt in.
Dwaze opa heeft in 1997 iets gelezen en denkt dat dat nog steeds zo is. ik heb even speciaal voor opa gekeken en dit staat er op de site over het eiwit gedeelte:
Varieer en ga vooral voor plantaardige producten als peulvruchten, noten, tofu en tempé. Neem verder 1x per week vis, ei, en niet te veel vlees.

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 08:21
bieb1963 schreef op 24-04-2025 om 06:02:
[..]
Welke producten bedoel je?
Ik zat er naast en dat geef ik gerust toe. Even ter verdediging het komt door de Eetmeter app van de voedingscentrum waar er geen zak van klopt. Het enige waar ze te kort aan doen is zeggen dat je biologisch moet eten.Er zijn te veel studies die het aangeven dat er verband is met Parkinson en weet ik veel hoe veel ziektes. Hetzelfde telt voor vlees en zuivel. Ze moeten de wetten veel strenger voor maken.

Herfstappeltaart
24-04-2025 om 08:23
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 08:21:
[..]
Ik zat er naast en dat geef ik gerust toe. Even ter verdediging het komt door de Eetmeter app van de voedingscentrum waar er geen zak van klopt. Het enige waar ze te kort aan doen is zeggen dat je biologisch moet eten.Er zijn te veel studies die het aangeven dat er verband is met Parkinson en weet ik veel hoe veel ziektes. Hetzelfde telt voor vlees en zuivel. Ze moeten de wetten veel strenger voor maken.
Hou eens op met onzin verkopen joh.

Bakblik
24-04-2025 om 08:43
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 08:26:
Wat is er onzin aan?
Schrijf jij je teksten met AI? De zinnen kloppen niet met vreemde vervoegingen van werkwoorden en verkeerde voornaamwoorden waardoor ik soms pas bij de 2e keer lezen echt denk te begrijpen wat je bedoelt maar misschien begrijp ik je nog steeds niet. Gisteravond zat ik iets te lezen van mijn dochter wat ze met AI gemaakt had een jouw teksten hebben daar veel overeenkomsten mee.

Ysenda
24-04-2025 om 08:47
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 08:21:
[..]
Dat gebeurd ook al maar dat gaat helaas niet zo snel want dit moet op Europees en mondiaal niveau geregeld worden.
Europa is op veel gebieden al veel strenger dan onze handelspartners en dat is best lastig.
Want over die studies valt vaak ook wat af te dingen. De resultaten worden in de media vaak niet helemaal juist weer gegeven.
Of er wordt een mogelijk verband gezien en dan schrijft de media dat er een verband is. Onderzoeker schrijft dat er verder onderzoek noodzakelijk is en dat zegt de media dan weer niet.

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 09:00
Bakblik schreef op 24-04-2025 om 08:43:
[..]
Schrijf jij je teksten met AI? De zinnen kloppen niet met vreemde vervoegingen van werkwoorden en verkeerde voornaamwoorden waardoor ik soms pas bij de 2e keer lezen echt denk te begrijpen wat je bedoelt maar misschien begrijp ik je nog steeds niet. Gisteravond zat ik iets te lezen van mijn dochter wat ze met AI gemaakt had een jouw teksten hebben daar veel overeenkomsten mee.
Ik schrijf mijn teksten niet met ai. Ik denk dat AI niet zo dyslectisch is als ik🤣.
Misschien moet ik het wel als compliment zien🤔

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 09:05
Ysenda schreef op 24-04-2025 om 08:47:
[..]
Dat gebeurd ook al maar dat gaat helaas niet zo snel want dit moet op Europees en mondiaal niveau geregeld worden.
Europa is op veel gebieden al veel strenger dan onze handelspartners en dat is best lastig.
Want over die studies valt vaak ook wat af te dingen. De resultaten worden in de media vaak niet helemaal juist weer gegeven.
Of er wordt een mogelijk verband gezien en dan schrijft de media dat er een verband is. Onderzoeker schrijft dat er verder onderzoek noodzakelijk is en dat zegt de media dan weer niet.
Ik denk niet dat het de media is maar de ene onderzoeker tegen de ander. Er zijn gelukkig ook al heleboel van dat rommel verboden. En ja, ik had het ook gezien dat ze eerst meer onderzoek wilde doen voordat er actie ondernomen word.

Herfstappeltaart
24-04-2025 om 09:09
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 08:26:
Wat is er onzin aan?
Waar moet ik beginnen? Ongeveer alles wat je schrijft klopt niet. Dus stop gewoon met desinformatie verspreiden.

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 09:17
Herfstappeltaart schreef op 24-04-2025 om 09:09:
[..]
Waar moet ik beginnen? Ongeveer alles wat je schrijft klopt niet. Dus stop gewoon met desinformatie verspreiden.
En dat baseer jij op? Dat is dus het probleem.

Herfstappeltaart
24-04-2025 om 09:22
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 09:17:
[..]
En dat baseer jij op? Dat is dus het probleem.
Dat baseer ik op de adviezen van het Voedingscentrum. Die dus op hun beurt weer gebaseerd zijn op mondiaal, langdurig en uitgebreid onderzoek. Deskundigen die weten waar ze het over hebben en hun adviezen bijstellen als daar aanleiding toe bestaat. En jij?

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 09:29
Dus de voedingscentrum is de heilige graal?
Van dat Parkinson is een neuroloog die het naar buiten bracht. Bas Bloem heet die beste man. Amerika doet er al langer studies naar.
Over dat biologisch eten is er toen een hele studie naar gedaan met een test met biologisch voer op kippen. Er was bewijs dat de biologische kippen gezonder waren dan die het niet kregen en het werd gezegd dat de verschil te klein was om het te bevestigen. Dan vertel mij hoe betrouwbaar jou bron is?

Herfstappeltaart
24-04-2025 om 09:36
Dwaze-Opa schreef op 24-04-2025 om 09:29:
Dus de voedingscentrum is de heilige graal?
Van dat Parkinson is een neuroloog die het naar buiten bracht. Bas Bloem heet die beste man. Amerika doet er al langer studies naar.
Over dat biologisch eten is er toen een hele studie naar gedaan met een test met biologisch voer op kippen. Er was bewijs dat de biologische kippen gezonder waren dan die het niet kregen en het werd gezegd dat de verschil te klein was om het te bevestigen. Dan vertel mij hoe betrouwbaar jou bron is?
Wat is je punt nu eigenlijk? Dat biologisch voedsel gezonder is? Er komt steeds meer naar buiten dat stapeling van pesticiden in verband wordt gebracht met Parkinson. Klopt. Daar worden studies naar gedaan. Afdoende bewijs is er nog niet. Je kunt je overtuigingen niet baseren op een uitspraak van 1 neuroloog. Daar is uitgebreid en vooral langdurig onderzoek voor nodig. Ga er nu maar vanuit dat de wetenschappers bij het VC weten waar ze het over hebben. Er is ook ruimte voor twijfel bij hen en dat lijkt me heel gezond.

Dwaze-Opa
24-04-2025 om 09:51
Herfstappeltaart schreef op 24-04-2025 om 09:36:
[..]
Wat is je punt nu eigenlijk? Dat biologisch voedsel gezonder is? Er komt steeds meer naar buiten dat stapeling van pesticiden in verband wordt gebracht met Parkinson. Klopt. Daar worden studies naar gedaan. Afdoende bewijs is er nog niet. Je kunt je overtuigingen niet baseren op een uitspraak van 1 neuroloog. Daar is uitgebreid en vooral langdurig onderzoek voor nodig. Ga er nu maar vanuit dat de wetenschappers bij het VC weten waar ze het over hebben. Er is ook ruimte voor twijfel bij hen en dat lijkt me heel gezond.
Alleen dat zinnetje al. En het is niet 1 studie er zijn meerdere studies gedaan.
En ja, biologisch is gezonder en laat ik het nu heel simpel schrijven dat we nu niet alleen naar ons moet kijken, naar onze kinderen of kleinkinderen. Laten we het nog 2 of 3 generaties verder nemen. En dan als ik het zo typt dan is het misschien niet zo gek wat Ysenda typte over te genetisch te modificeren.