Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe streng is acceptabel

Beste allemaal,

De titel is niet van toepassing op mijzelf, maar op de sportjuf van mijn dochter. Ik ben benieuwd hoe andere ouders hierover denken en of het misschien herkenbaar is (of juist helemaal niet). Is een echt strenge sportjuf/meester nog wel van deze tijd? 

Onze middelste dochter is 10 jaar en rijdt sinds haar vijfde met veel plezier paard. Ik heb zelf een eigen paard en daar rijdt ze af en toe op, maar ze rijdt ook wekelijks op een manege op verschillende paarden. Mijn dochter rijdt puur voor het plezier. Zit in een groepje met zes andere meiden zonder enige sportambitie. De afgelopen maanden gingen de lessen regelmatig niet door dankzij Corona en ook waren er geen toeschouwers (ik dus) welkom. Vorige week mocht ik voor het eerst weer eens mee en daar schrok ik toch behoorlijk van. De juf van mijn dochter is wat ouder en nog van de oude stempel. Mijn dochter krijgt les zoals ik dat zelf vroeger (25 jaar geleden) ook kreeg; met veel geschreeuw, gescheld en eigenlijk niet vanuit een positieve insteek. Om een paar voorbeelden te noemen; de juf noemde haar een ‘huppelkutje’ en schreeuwde dat als ze zo doorging het paard dankzij haar naar de slacht moest omdat ze ‘te lief’ was voor hem. Ze jaagde het paard vanaf de grond op en toen mijn dochter daar om moest huilen (want paard reageerde enorm heftig) schreeuwde ze dat ze ‘niet weer moest gaan janken’.

Mijn dochter is eigenlijk erg lief en onzeker en ze kwam dan ook huilend van het paard. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om er iets van te zeggen, maar vroeg mij steeds af of ik haar daarmee niet zou betuttelen. Aan de andere kant vraag ik mij sterk af in hoeverre dit een kind van net tien jaar oud motiveert. Ze rijdt immers voor haar plezier en ontspanning. 

Mijn dochter rijdt nu sinds twee jaar bij deze stal. Dat de juf streng is dat wist ik. Dat ze af en toe iets geks zegt wist ik ook, maar afgelopen week vond ik het eigenlijk te. 
Hoe zijn de sportjuffen/meesters van jullie kinderen? Moet ik dit pikken als ouder? Is deze manier van lesgeven nog wel van deze tijd?


Nee. Dit is echt niet normaal. Kinderen gaan voor hun plezier daarheen, dus als ze regelmatig huilend op een paard zitten gaat er iets niet goed. Daarnaast gaan kinderen niet beter presteren als je tegen ze schreeuwt. En die opmerking over dat het paard door haar schuld naar de slacht zou moeten is echt buiten alle proporties. Daarmee zou ik zelfs naar het bestuur gaan want die vrouw is duidelijk niet geschikt om met kinderen om te gaan.

Je mag best streng zijn, maar dit gaat verder dan streng zijn. Dit is psychische manipulatie en vernedering, angst aanjagen.

PriceyRook54

PriceyRook54

07-02-2022 om 11:34

Ik zou haar onmiddellijk van het paardrijden afhalen en een officiële klacht indienen. Volkomen onacceptabel gedrag.

Bij de paardrijlessen heeft mijn dochter schreeuwers en instructeurs die wat meer gerichte technische opmerkingen geven. Een scheldende instructeur zou ik niet accepteren en dreigementen ook niet. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt en ik zou dat ook zeker melden bij de directie.

Ik ken het wel vanuit het turnen. Daar heb ik mijn dochter dus ook vanaf gehaald.

Dit is niet normaal, zelfs de topsportende kinderen (denk Papendal niveau) worden niet zo bejegend bij de sport van zoon. 
Daar wordt wel streng opgetreden maar meer in de vorm van stimuleren of wat strafrondjes als je je niet volledig inzet. Maar bij de recreatie kinderen daar moeten ze het zelf weten. 

Er wordt juist positief gestimuleerd en uitgelegd waarom ze iets anders moeten doen. En zelfs dat trainer A een voorkeur heeft voor methode A en trainer B voor methode B en dat ze zelf moeten kiezen welke methode het beste bij hun past.

Schelden is absoluut onacceptabel. Zo'n sportjuf is naast dat ze je kind  sportieve vaardigheden leert ook een rolmodel voor je kind. Ik zou niet willen dat mijn kind zou denken dat dit een normale manier is om met elkaar om te gaan. I 

Streng zijn is iets heel anders dan het schadelijke gedrag van deze juf. Als je streng bent zorg je dat de regels duidelijk zijn en creëer je een veilige omgeving waarin je op een consequente maar respectvolle manier deze regels handhaaft. Dat doet deze juf met haar opmerkingen niet. 

Nu kan het zijn dat ze een keer een off day had en normaal niet zo met de kinderen omgaat,  maar dan nog is deze aanpak van haar niet goed te praten. 

Dit is niet normaal. Ik vind een volwassen vrouw die een kind uitscheldt voor huppelkutje echt een serieus sneu geval.

Ik rijd zelf ook paard, maar zelfs in mijn jeugd ongeveer 35 a 40 jaar geleden, toen de mentaliteit binnen het paardrijden ook wat militaristisch was ("niet aanstellen, maar gewoon luisteren en doen wat je gezegd wordt!"), ben ik nooit uitgescholden. Er werd wel flink geschreeuwd. Tegenwoordig is dat gelukkig anders, en ik pik dat ook niet meer natuurlijk.

Ik zou het eerst aankaarten bij degene die de leiding heeft, en als dat niks oplevert naar een andere manege gaan zoeken waar niet wordt gescholden tegen kinderen. Die zijn er heus!

Dit heeft niks te maken met streng zijn. Je kan prima streng zijn en verder wel gewoon beschaafd spreken en geen kinderen aan het huilen maken. Ik zou dus op zoek gaan naar een andere manege als dat mogelijk is. De lol zal er zo vlug afzijn voor je dochter.

Ik ben niet tegen streng zijn, ook als het vooral voor het plezier paardrijden (in dit geval) gaat. Maar het gedrag van deze juf vind ik niet kunnen, kritiek geven kan ook op een opbouwende manier namelijk. Aangeven wat er niet goed gaat en daarna uitleg hoe het wél moet. En een kind huppelkutje noemen vind ik ook nergens voor nodig. 

Kaya85

Kaya85

07-02-2022 om 11:51 Topicstarter

Deze juf is helaas ook de baas en er is geen bestuur. Voor de maatregelen ging ik altijd mee en toen vond ik haar eigenlijk ook te streng. Zeker voor de leeftijd van de kinderen. Ze maakt ook vaak denigrerende opmerkingen naar mij (‘hoe kan je dit nou zo doen als je zelf al zo lang een eigen paard hebt’ bijvoorbeeld). Mijn dochter kon er eigenlijk wel vaak om lachen, maar de afgelopen tijd (als ik dus niet mee mocht) dan klaagde ze er regelmatig over. Afgelopen week heb ik dus gemerkt dat het dus echt niet meer leuk is (ookal had juf misschien net een extra slechte dag). Dat wordt dus stoppen daar.

De vraag stellen is hem beantwoorden natuurlijk. Dit is NIET acceptabel.
Ik zou voor de volgende les, of een keer apart, een gesprekje hebben met deze juf. En als ze daar niks mee doet zou ik een klacht indienen bij de directie. Afhankelijk van haar reactie kun je ook al een melding doen bij de directie, waarbij je aangeeft dat je verwacht dat zij actie ondernemen.

Je moet hierop ingrijpen. Dit is onacceptabel gedrag en als jij het laat gebeuren, gaat je dochter denken dat het normaal is of dat zij niet de moeite waard is voor jou om voor haar op te komen (been there).

Een beetje pittig trainen of een beetje doorzetten en discipline aanleren hoort erbij. Maar als iemand zo met je kind omgaat moet je als ouder laten zien dat dit over de grens is. Je moet je dochter aanleren dat ze haar eigen grenzen mag respecteren en dat ze de moeite waard is om die grenzen te bewaken. En zo lang ze te klein is om voor zichzelf op te komen moet je haar daarbij steunen.

Kaya85 schreef op 07-02-2022 om 11:51:

Deze juf is helaas ook de baas en er is geen bestuur. Voor de maatregelen ging ik altijd mee en toen vond ik haar eigenlijk ook te streng. Zeker voor de leeftijd van de kinderen. Ze maakt ook vaak denigrerende opmerkingen naar mij (‘hoe kan je dit nou zo doen als je zelf al zo lang een eigen paard hebt’ bijvoorbeeld). Mijn dochter kon er eigenlijk wel vaak om lachen, maar de afgelopen tijd (als ik dus niet mee mocht) dan klaagde ze er regelmatig over. Afgelopen week heb ik dus gemerkt dat het dus echt niet meer leuk is (ookal had juf misschien net een extra slechte dag). Dat wordt dus stoppen daar.

Oh. Dan zit er helaas weinig anders op dan stoppen ja. Hopelijk voor je dochter zit er nog een manege in de buurt…

alleen voor de lol rijden ontslaat je niet van je best doen. maar wat ik hier lees is zelfs in mijn ogen onacceptabel. 
lekker een andere manege zoeken

Kaya85 schreef op 07-02-2022 om 11:51:

Deze juf is helaas ook de baas en er is geen bestuur.  

Is het geen stichting of vereniging dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.