Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eigenzinnige kleuter of toch iets anders?


Juffen slaan soms op de raarste dingen aan. Als alleenstaande moeder was het in mijn belang dat mijn dochter jong zo zelfstandig mogelijk was. Maar op school leek dat niet altijd gewenst. Zo herinner ik me dat ze als kleuter een keer straf had omdat ze de klas uit was gelopen naar het keukentje, om een doekje te pakken omdat ze een beker had omgestoten. Eigenlijk precies zoals ik het haar had geleerd: als je iets omstoot of morst is dat niet erg, maar je gaat niet een beetje staan kijken, je loopt naar de keuken, pakt een doekje en dan ruimen we het samen op. Alleen juf was daarvan niet zo gecharmeerd. Die vond het ook raar dat mijn kind op haar vierde zichzelf volledig kon aan- en uitkleden, inclusief veters strikken. Ze was altijd liever tegen kinderen die geholpen moesten worden. De straf was dat ze niet naar buiten mocht in de pauze. Dochter pakte een voorleesboek en probeerde zichzelf te leren lezen. Maar dat was ook niet goed...

Dymo schreef op 08-12-2021 om 11:36:

Juffen slaan soms op de raarste dingen aan. Als alleenstaande moeder was het in mijn belang dat mijn dochter jong zo zelfstandig mogelijk was. Maar op school leek dat niet altijd gewenst. Zo herinner ik me dat ze als kleuter een keer straf had omdat ze de klas uit was gelopen naar het keukentje, om een doekje te pakken omdat ze een beker had omgestoten. Eigenlijk precies zoals ik het haar had geleerd: als je iets omstoot of morst is dat niet erg, maar je gaat niet een beetje staan kijken, je loopt naar de keuken, pakt een doekje en dan ruimen we het samen op. Alleen juf was daarvan niet zo gecharmeerd. Die vond het ook raar dat mijn kind op haar vierde zichzelf volledig kon aan- en uitkleden, inclusief veters strikken. Ze was altijd liever tegen kinderen die geholpen moesten worden. De straf was dat ze niet naar buiten mocht in de pauze. Dochter pakte een voorleesboek en probeerde zichzelf te leren lezen. Maar dat was ook niet goed...

Op school leer je ook gedrag dat handig, nuttig en wenselijk is in een groep. Heb je ook van de juf te horen gekregen waarom ze bepaald gedrag bijstuurt? Het kan natuurlijk dat juf een rare juf is, dat weet ik natuurlijk niet, maar het kan ook nog zo zijn dat de juf met een voor jou onbekende reden ergens op aanslaat. 

Dymo schreef op 08-12-2021 om 11:36:

Juffen slaan soms op de raarste dingen aan. Als alleenstaande moeder was het in mijn belang dat mijn dochter jong zo zelfstandig mogelijk was. Maar op school leek dat niet altijd gewenst. Zo herinner ik me dat ze als kleuter een keer straf had omdat ze de klas uit was gelopen naar het keukentje, om een doekje te pakken omdat ze een beker had omgestoten. Eigenlijk precies zoals ik het haar had geleerd: als je iets omstoot of morst is dat niet erg, maar je gaat niet een beetje staan kijken, je loopt naar de keuken, pakt een doekje en dan ruimen we het samen op. Alleen juf was daarvan niet zo gecharmeerd. Die vond het ook raar dat mijn kind op haar vierde zichzelf volledig kon aan- en uitkleden, inclusief veters strikken. Ze was altijd liever tegen kinderen die geholpen moesten worden. De straf was dat ze niet naar buiten mocht in de pauze. Dochter pakte een voorleesboek en probeerde zichzelf te leren lezen. Maar dat was ook niet goed...

Ik ben geen alleenstaande moeder en vind zelfstandigheid en zelfredzaamheid de speerpunten van de opvoeding. Mijn kind doet alles wat ze zelf kan zelf. Andere ouders vinden dat soms ook knap of raar of zelfs zielig dat ze zelf haar brood moet smeren voor school vanaf dag 1. De juffen vonden het hier altijd fijn als kinderen dingen zelf konden. Die juf van jullie had beter in de kinderopvang kunnen gaan werken als ze zo graag wil verzorgen.

Dymo schreef op 08-12-2021 om 11:36:

Juffen slaan soms op de raarste dingen aan. Als alleenstaande moeder was het in mijn belang dat mijn dochter jong zo zelfstandig mogelijk was. Maar op school leek dat niet altijd gewenst. Zo herinner ik me dat ze als kleuter een keer straf had omdat ze de klas uit was gelopen naar het keukentje, om een doekje te pakken omdat ze een beker had omgestoten. Eigenlijk precies zoals ik het haar had geleerd: als je iets omstoot of morst is dat niet erg, maar je gaat niet een beetje staan kijken, je loopt naar de keuken, pakt een doekje en dan ruimen we het samen op. Alleen juf was daarvan niet zo gecharmeerd. Die vond het ook raar dat mijn kind op haar vierde zichzelf volledig kon aan- en uitkleden, inclusief veters strikken. Ze was altijd liever tegen kinderen die geholpen moesten worden. De straf was dat ze niet naar buiten mocht in de pauze. Dochter pakte een voorleesboek en probeerde zichzelf te leren lezen. Maar dat was ook niet goed...

Zou het kunnen dat het niet ging om het halen van het doekje, maar om het daarbij uit de klas lopen zonder melden (juf is dan kind kwijt) en niet zo zeer over de zelfstandigheid? 

Ik merk dat ze in de kinderopvang enorm werken aan zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Mijn dochter van net twee wordt al geleerd hoe ze zelf schoenen aan en uit kan doen, hoe ze zelf haar jas aan en uit kan doen en ook het doekje halen als ze iets morst heeft ze daar geleerd. Dus ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat het zorgelijk is als mijn dochter zich straks al volledig aan en uit kan kleden want dat leren alle kinderen die naar de dag opvang gaan.

Jillz schreef op 08-12-2021 om 12:44:

[..]

Zou het kunnen dat het niet ging om het halen van het doekje, maar om het daarbij uit de klas lopen zonder melden (juf is dan kind kwijt) en niet zo zeer over de zelfstandigheid?

Ik merk dat ze in de kinderopvang enorm werken aan zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Mijn dochter van net twee wordt al geleerd hoe ze zelf schoenen aan en uit kan doen, hoe ze zelf haar jas aan en uit kan doen en ook het doekje halen als ze iets morst heeft ze daar geleerd. Dus ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat het zorgelijk is als mijn dochter zich straks al volledig aan en uit kan kleden want dat leren alle kinderen die naar de dag opvang gaan.

Dat zou ik nog best kunnen begrijpen, maar om een kind dan voor straf niet buiten te laten spelen vind ik wel ver gaan. Je kunt het ook positief brengen: heel goed dat je het zelf op wilde ruimen, maar als je even buiten de klas iets gaat pakken, moet je dat wel even zeggen zodat ik jou niet kwijt ben. Dan is het voor een kind net zo duidelijk.

ik vind het geen gekke straf tegen weglopen. Kind moet goed weten dat hij/zij even moet melden waar die naar toe gaat.

Dadelijk heb je een kind die even zijn broodtrommel thuis op komt halen en onderweg niet goed oplet. School draagt gewoon verantwoordelijk over het kind.

Er is een verschil tussen zomaar weglopen van school als in het gebouw uit en de straat of of even buiten het lokaal een doekje pakken of naar de wc gaan. 
Als mijn kind thuis even in de schuur of op zolder iets gaat pakken of wegleggen vind ik dat heel wat anders als dat ze zonder het te melden naar de speeltuin hier in de straat gaat.

maar de juf wist dat toch niet. Kind was gewoon weg

Juf kwam er pas achter toen dochter alweer terug was met het doekje. Ze had dochter ook even kunnen waarschuwen dat ze niet zomaar de klas uit mocht lopen in plaats van meteen straf geven. Overigens mochten de kinderen wel op de gang met de zandtafel spelen, dan zaten ze ook niet in de klas. Juf hield er gewoon erg van om nodig te zijn en dochter straalde niet bepaald uit dat ze daarvan gediend was. Op het kdv had dochter een juf gehad die de kinderen juist aanmoedigde de boel te ontdekken, dus de kleuterjuf viel een beetje rauw op haar dak. Geen goede match, zullen we maar zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.