Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eigenzinnige kleuter of toch iets anders?


Heeft je dochter dit gezegd tegen de juf? En hoe reageerde de juf? Ik ben zelf kleuterleerkracht en ik probeer kinderen juist te stimuleren om zelf na te denken hoe ze zoiets kunnen oplossen, want soms moet je toch voldoen aan een opdracht van de juf. Wanneer een leerling tegen mij zegt dat ze geen Sinterklaas wil maken op wit papier, omdat je wit op wit niet ziet ga ik samen met de leerling nadenken hoe we dit kunnen oplossen, zodat ze wel aan de opdracht voldoet. Bijvoorbeeld door de achtergrond te kleuren, een andere kleur papier te pakken, de baard een andere kleur te geven of….. tja, ligt er ook aan wat het kind wil. Maar dit of dit kan is natuurlijk ook wel afhankelijk van het doel van de opdracht en of de leerkracht flexibel met de opdrachten om kan gaan… 

Konkonie

Konkonie

04-12-2021 om 10:06 Topicstarter

Koekjez schreef op 04-12-2021 om 09:31:

Heeft je dochter dit gezegd tegen de juf? En hoe reageerde de juf? Ik ben zelf kleuterleerkracht en ik probeer kinderen juist te stimuleren om zelf na te denken hoe ze zoiets kunnen oplossen, want soms moet je toch voldoen aan een opdracht van de juf. Wanneer een leerling tegen mij zegt dat ze geen Sinterklaas wil maken op wit papier, omdat je wit op wit niet ziet ga ik samen met de leerling nadenken hoe we dit kunnen oplossen, zodat ze wel aan de opdracht voldoet. Bijvoorbeeld door de achtergrond te kleuren, een andere kleur papier te pakken, de baard een andere kleur te geven of….. tja, ligt er ook aan wat het kind wil. Maar dit of dit kan is natuurlijk ook wel afhankelijk van het doel van de opdracht en of de leerkracht flexibel met de opdrachten om kan gaan…

Ik moet heel eerlijk zijn dat ik de juf hier niet over gesproken heb. Mijn dochter kwam thuis wel vertellen dat ze liever op zwartpapier werkt, zodat je lekker met het witte potlood los kan gaan. Het is ook alleen haar verhaal die ik nu kan delen, maar omdat ik wel eens vaker zie dat ze wat eigenzinnig kan zijn en de dingen net even een andere draai wilt geven, is het misschien wel een idee om aan de juf te vragen wat zij hiervan denkt? 

Ze is op school wat timide en zal alleen aangeven dat ze het niet kan😏maar vervolgens thuis met een hele logische eigenzinnige oplossing komen. Misschien kan ik beter even navragen aan de juf hoe zij hiernaar kijkt😊

dan

dan

04-12-2021 om 10:34

Ik was vroeger ook wel zo, tekende dan wat anders dan wat we als opdracht kregen. Ik was echter niet creatief. De juf loste dit echter niet zo tactisch op en gooide de tekening weg wat me natuurlijk boos maakte. Als ze destijds na het tekenen gewoon gezegd had dat ik me in het vervolg ook aan de opdracht moest houden, dan was mijn gevoel hierover toch anders geweest. 

Ze heeft kritisch nagedacht over een opdracht die volgens de juf en andere kleuters logisch was. Iedereen dacht alleen maar aan Sinterklaas. Maar zij denkt verder. Voor haar, kan het ook een Piet zijn. Heeft ze gelijk in. Dus ze twijfelt en uiteindelijk besluit ze dat ze een Piet tekent.

Dat heeft ze misschien wel van haar moeder Iedereen ziet een eigenzinnig kind in haar dochter. Maar voor haar kan er ook 'iets anders' spelen. Dus ze twijfelt en uiteindelijk besluit ze dat ze een topic opent. 

Meestal is zelf kritisch nadenken gewoon positief en leuk. Het wordt pas zorgelijk als je steeds maar andere antwoorden zoekt omdat je onterecht aan alles twijfelt. Dus laat haar lekker. Zelf nadenken is gezond. Binnen bepaalde grenzen. Geef als ouder het goede voorbeeld. Met jouw vraag of er 'toch iets anders' speelt, schiet je op dit moment volgens mij een beetje door.

Ik zou me hier niet zo druk om maken hoor maar als ik vandaag of morgen tijd had kun je je kind wel leren wat de kunst is van het weglaten. Dus alles wat al wit is op het papier hoef je alleen maar te omlijnen. Een gezicht op wit papier teken je toch ook met een zwart lijntje? Zo ook de baard en de witte jurk (dat heet een albe) ónder de tabbert.

yette schreef op 04-12-2021 om 11:59:

Ze heeft kritisch nagedacht over een opdracht die volgens de juf en andere kleuters logisch was. Iedereen dacht alleen maar aan Sinterklaas. Maar zij denkt verder. Voor haar, kan het ook een Piet zijn. Heeft ze gelijk in. Dus ze twijfelt en uiteindelijk besluit ze dat ze een Piet tekent.

Dat heeft ze misschien wel van haar moeder Iedereen ziet een eigenzinnig kind in haar dochter. Maar voor haar kan er ook 'iets anders' spelen. Dus ze twijfelt en uiteindelijk besluit ze dat ze een topic opent.

Meestal is zelf kritisch nadenken gewoon positief en leuk. Het wordt pas zorgelijk als je steeds maar andere antwoorden zoekt omdat je onterecht aan alles twijfelt. Dus laat haar lekker. Zelf nadenken is gezond. Binnen bepaalde grenzen. Geef als ouder het goede voorbeeld. Met jouw vraag of er 'toch iets anders' speelt, schiet je op dit moment volgens mij een beetje door.

Daar zou ik niet te veel van overtuigd zijn. 

Konkonie

Konkonie

04-12-2021 om 12:40 Topicstarter

yette schreef op 04-12-2021 om 11:59:

Ze heeft kritisch nagedacht over een opdracht die volgens de juf en andere kleuters logisch was. Iedereen dacht alleen maar aan Sinterklaas. Maar zij denkt verder. Voor haar, kan het ook een Piet zijn. Heeft ze gelijk in. Dus ze twijfelt en uiteindelijk besluit ze dat ze een Piet tekent.

Dat heeft ze misschien wel van haar moeder Iedereen ziet een eigenzinnig kind in haar dochter. Maar voor haar kan er ook 'iets anders' spelen. Dus ze twijfelt en uiteindelijk besluit ze dat ze een topic opent.

Meestal is zelf kritisch nadenken gewoon positief en leuk. Het wordt pas zorgelijk als je steeds maar andere antwoorden zoekt omdat je onterecht aan alles twijfelt. Dus laat haar lekker. Zelf nadenken is gezond. Binnen bepaalde grenzen. Geef als ouder het goede voorbeeld. Met jouw vraag of er 'toch iets anders' speelt, schiet je op dit moment volgens mij een beetje door.

Ze lijkt idd wat op mij 🙈 en ja ik schoot ook een beetje door, waarom weet ik niet precies, misschien toch een beetje onzeker en bang dat het misschien wel een dingetje kan worden. 

Konkonie

Konkonie

04-12-2021 om 12:41 Topicstarter

Aiden schreef op 04-12-2021 om 12:21:

Ik zou me hier niet zo druk om maken hoor maar als ik vandaag of morgen tijd had kun je je kind wel leren wat de kunst is van het weglaten. Dus alles wat al wit is op het papier hoef je alleen maar te omlijnen. Een gezicht op wit papier teken je toch ook met een zwart lijntje? Zo ook de baard en de witte jurk (dat heet een albe) ónder de tabbert.

😉goed idee 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

04-12-2021 om 14:11

Konkonie schreef op 04-12-2021 om 12:41:

[..]

😉goed idee

Die sint zelf was het probleem niet toch alleen de vele witte kleuren op wit papier? Hebben ze geen gekleurd papier, dan is er toch ook geen probleem? Ik snap je dochter wel.

Thunderbird schreef op 04-12-2021 om 14:11:

[..]

Die sint zelf was het probleem niet toch alleen de vele witte kleuren op wit papier? Hebben ze geen gekleurd papier, dan is er toch ook geen probleem? Ik snap je dochter wel.

Maar je kunt je kind toch ook leren hoe het een wit schaap op een wit papier tekent en hoe een zwart schaap op een zwart papier? 

ik zal wel een beetje star zijn. Maar een belangrijk ding om te leren in de kleuterklas is om je aan de opdracht te houden. 

Als ze meer had willen kleuren, dan had ze binnen de opdracht ook mogelijkheden. De baard grijs maken ofzo. De albe versieren.

De taak van de juf lijkt me om uit te leggen aan het kind wat het eindproduct is. En aan de kind een manier te vinden om er te komen.

Fiorah schreef op 03-12-2021 om 22:43:

Waar ben je precies bang voor? Dat ze te eigenzinnig is of dat mensen vervelend op haar reageren? Heb je gevraagd of de juf er iets van zei?

Ze is 5, conformeren leren ze wat mij betreft eerder te vroeg dan te laat, dus zelf zou ik me er totaal geen zorgen om maken. Ik zou wel af en toe checken, in dit soort situaties dus, of ze er met de juf over heeft gepraat en of dat een fijn gesprek was.

Dat staat toch in de eerste post van TO? Ze is bang voor vervelende reacties. 

Zoals de andere reacties al aangeven, kan het heel goed gewoon eigenzinnig zijn. Toch wil ik ook nog een andere mogelijkheid benoemen. Bij 2 van mijn kinderen was dergelijk gedrag het begin van een vorm van faalangst. Oei, een Sint met veel wit op wit papier? Hoe doe je dat eigenlijk? Ik weet niet of ik dat wel kan. Laat ik maar een Pietje tekenen, dat kan ik beter. Is misschien wel niet de opdracht, maar dat kan ik wel. Zo probeerden ze vaker de veilige weg te kiezen.

Anoniemst schreef op 05-12-2021 om 17:27:

Zoals de andere reacties al aangeven, kan het heel goed gewoon eigenzinnig zijn. Toch wil ik ook nog een andere mogelijkheid benoemen. Bij 2 van mijn kinderen was dergelijk gedrag het begin van een vorm van faalangst. Oei, een Sint met veel wit op wit papier? Hoe doe je dat eigenlijk? Ik weet niet of ik dat wel kan. Laat ik maar een Pietje tekenen, dat kan ik beter. Is misschien wel niet de opdracht, maar dat kan ik wel. Zo probeerden ze vaker de veilige weg te kiezen.

Dat gedrag herken ik wel van leerlingen. Ik werk met een veel oudere doelgroep dan kleuters trouwens. 

A12345 schreef op 05-12-2021 om 09:38:

[..]

Dat staat toch in de eerste post van TO? Ze is bang voor vervelende reacties.

Als ik het heel duidelijk had gevonden, had ik niet doorgevraagd . Er staat namelijk 'eigenzinnige kleuter of toch iets anders?' als titel. Dat gaat niet noodzakelijk over de reacties van anderen, misschien speelt er ook de vraag of er iets met haar kind aan de hand is. En er zit ook een verschil tussen: ben je bang voor de reacties van iedereen? Of speelt er iets specifieks met deze juf waardoor ze erop aanslaat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.