Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eigenzinnige kleuter of toch iets anders?


BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-12-2021 om 23:52

Verstandig kind.

Hopelijk loopt het niet zo af als in dit liedje:


https://www.youtube.com/watch?v=P7sa0-jY_3M

Fijn om dit topic te lezen. Ik heb ook zo’n kind-Met-Eigen-Ideeën en ik maak me er ook wel eens zorgen over hoe dat op school gaat. Juf vindt het soms wel lastig merk ik en laatst zei juf dat ze een oefening niet goed kon, terwijl ik de uitleg van mijn kind wel begreep (ze wilde geen vos bij de andere bosdieren groeperen want vossen eten andere dieren op 😂) 

Ik hoop maar dat ze in de volgende klas een juf of meester treft die haar net zo weet te waarderen als ik hier lees over het kind van TO. 

Normaal. Mag zij geen eigen visie/mening ontwikkelen?

Viva-amber schreef op 04-12-2021 om 06:45:

Normaal. Mag zij geen eigen visie/mening ontwikkelen?

Volgens mij mogen ze dat van de ouders zeker wel, maar niet alle docenten zijn daar even soepel in. De juf van mijn kind mag bijna met pensioen en die is duidelijk “kind volgt mij en niet andersom”. Ze zoekt zelf ook geen contact met kind zei juf in een oudergesprek, maar ze wacht totdat kind dat contact met haar opzoekt en beoordeelt dan hoe kind is in contact met volwassenen. Tja, ik ben van de wederkerigheid in een relatie maar deze juf bijvoorbeeld niet, dus ik kan me de vrees van TO levendig voorstellen - juf is toch degene die haar beoordeelt en als de beoordelaar dan zo “set in her opinions” is dan kan je kind daar best last van hebben.

Ik zou dochter proberen te leren dat ze vooraf naar de juffrouw toe gaat en uitlegt dat ze liever een piet tekent ipv een Sint en uitlegt waarom in plaats van zelf maar gewoon iets anders te gaan doen dan de opdracht is. Als leerkracht vind ik dat in overleg van alles mogelijk is. Soms kan ze van de opdracht afwijken en soms zal ze zich echt aan de opdracht moeten houden. Zo leert ze op een goede manier voor haar eigen mening op te komen en haar mening te beargumenteren op een nette manier. En zo kan ze haar eigenzinnigheid ook behouden. Daarnaast leert ze ook dat ze zich soms aan een opdracht moet houden. 
 
ik hou wel van dit soort kinderen haha.

MamaE schreef op 03-12-2021 om 21:18:

Tja, een opdracht is een opdracht. Dat is ook iets dat je moet leren op school. Je kunt niet altijd alleen maar datgene doen of maken wat jij leuk vindt.
Heeft ze dit soort dingen alleen op school of ook thuis, op zwemles, op sport etc?
Dat ze bijvoorbeeld op zwemles op de rug gaat zwemmen terwijl ze onder water moet of zo. Of dat ze tijdens spelletjes haar eigen regels bedenkt?

Ik heb wat moeite met opdracht = opdracht en een kind moet braaf luisteren. Dit kind heeft een logische reden waarom ze het anders wil. Ze kan dat bovendien uitleggen en door nu te zeggen dat ze moet luisteren leert ze vooral dat haar mening en uitleg niet telt. Ze denkt duidelijk anders na over dingen dan haar klasgenoten en dat is een kwaliteit waar ze later veel aan heeft.

Uiteindelijk willen we als maatschappij vooruitgang. Dat behalen we niet door allemaal ons bij de opdracht te houden. Dus moeten we creatieve geesten hebben of mensen die net iets anders nadenken of die het lef hebben het gebaande pad te verlaten. Dat zijn dan toch kwaliteiten die we ook in een kind moeten waarderen en aanmoedigen in plaats van negeren/bestraffen/zorgen over maken?



er.is.maar.1.Pino schreef op 04-12-2021 om 06:24:

Fijn om dit topic te lezen. Ik heb ook zo’n kind-Met-Eigen-Ideeën en ik maak me er ook wel eens zorgen over hoe dat op school gaat. Juf vindt het soms wel lastig merk ik en laatst zei juf dat ze een oefening niet goed kon, terwijl ik de uitleg van mijn kind wel begreep (ze wilde geen vos bij de andere bosdieren groeperen want vossen eten andere dieren op 😂)

Ik hoop maar dat ze in de volgende klas een juf of meester treft die haar net zo weet te waarderen als ik hier lees over het kind van TO.

Haar manier van denken wijst juist op een "hogere" manier van denken, ze kan de opdracht perfect!! (ik bedoel niets onaardig met hogere, hoop dat jullie dat begrijpen!) 

Ook dit zou ik als juf heerlijk vinden! Geweldig bedacht toch!! 

Toevallig had ik hier hetzelfde met de jongste. Uiteindelijk heeft hij Sint een zwarte baard gegeven met zwart haar. Ik lees vooral een kind wie de opdracht serieus neemt en een mooi eindproduct wilt als ze ergens moeite in stopt. Kan haar nog veel brengen, deze eigenschap. De kunst is om haar te helpen haar gedachten onder woorden te brengen. Dat zal ze heus leren naarmate ze ouder wordt!

Konkonie schreef op 03-12-2021 om 21:20:

[..]

Gelukkig geeft ze dit op een prettige manier aan, maar ze legt niet uit waarom behalve dat ze aangeeft dat ze het gewoon niet kan 😏 Het is wel een kind dat dol is op tekenen en wil dan ook graag haar creativiteit in kwijt. Dus een gesloten opdracht is niet altijd haar ding 🙈

Ook binnen gesloten opdrachten kan je heel veel creativiteit kwijt. Je zult eigenlijk nog veel creatiever moeten zijn mét beperkingen. Ik citeer dan ook altijd graag losjes Hans van Maanen die zichzelf altijd graag beperkingen oplegt, omdát hij dan creatief moet zijn. Zonder beperkingen is het makkelijk. 

Lena55 schreef op 04-12-2021 om 08:44:

Toevallig had ik hier hetzelfde met de jongste. Uiteindelijk heeft hij Sint een zwarte baard gegeven met zwart haar. Ik lees vooral een kind wie de opdracht serieus neemt en een mooi eindproduct wilt als ze ergens moeite in stopt. Kan haar nog veel brengen, deze eigenschap. De kunst is om haar te helpen haar gedachten onder woorden te brengen. Dat zal ze heus leren naarmate ze ouder wordt!

Zoiets deed mijn kind ook. Gewoon een bruine Sint gemaakt. 

Konkonie

Konkonie

04-12-2021 om 09:14 Topicstarter

Fiorah schreef op 03-12-2021 om 22:43:

Waar ben je precies bang voor? Dat ze te eigenzinnig is of dat mensen vervelend op haar reageren? Heb je gevraagd of de juf er iets van zei?

Ze is 5, conformeren leren ze wat mij betreft eerder te vroeg dan te laat, dus zelf zou ik me er totaal geen zorgen om maken. Ik zou wel af en toe checken, in dit soort situaties dus, of ze er met de juf over heeft gepraat en of dat een fijn gesprek was.

Ik maak me vooral zorgen of de juf dit idd als vervelend gaat zien☺️Het is misschien idd een idee om even na te gaan wat de juf hier zelf van vindt. 

Konkonie

Konkonie

04-12-2021 om 09:17 Topicstarter

Jillz schreef op 04-12-2021 om 07:50:

[..]

Ik heb wat moeite met opdracht = opdracht en een kind moet braaf luisteren. Dit kind heeft een logische reden waarom ze het anders wil. Ze kan dat bovendien uitleggen en door nu te zeggen dat ze moet luisteren leert ze vooral dat haar mening en uitleg niet telt. Ze denkt duidelijk anders na over dingen dan haar klasgenoten en dat is een kwaliteit waar ze later veel aan heeft.

Uiteindelijk willen we als maatschappij vooruitgang. Dat behalen we niet door allemaal ons bij de opdracht te houden. Dus moeten we creatieve geesten hebben of mensen die net iets anders nadenken of die het lef hebben het gebaande pad te verlaten. Dat zijn dan toch kwaliteiten die we ook in een kind moeten waarderen en aanmoedigen in plaats van negeren/bestraffen/zorgen over maken?



Mooi gezegd ☺️❤️

Konkonie

Konkonie

04-12-2021 om 09:19 Topicstarter

Aardbei_86 schreef op 04-12-2021 om 07:42:

Ik zou dochter proberen te leren dat ze vooraf naar de juffrouw toe gaat en uitlegt dat ze liever een piet tekent ipv een Sint en uitlegt waarom in plaats van zelf maar gewoon iets anders te gaan doen dan de opdracht is. Als leerkracht vind ik dat in overleg van alles mogelijk is. Soms kan ze van de opdracht afwijken en soms zal ze zich echt aan de opdracht moeten houden. Zo leert ze op een goede manier voor haar eigen mening op te komen en haar mening te beargumenteren op een nette manier. En zo kan ze haar eigenzinnigheid ook behouden. Daarnaast leert ze ook dat ze zich soms aan een opdracht moet houden.

ik hou wel van dit soort kinderen haha.

Ik begrijp je 😉

Konkonie

Konkonie

04-12-2021 om 09:25 Topicstarter

Tickel schreef op 03-12-2021 om 21:38:

[..]

Maar aan jou legt ze het blijkbaar wel uit, teveel wit in een tekening op wit papier. Kan ze dat niet ook zo vertellen aan de juf?

Dat zou ik moeten navragen, ik heb zelf het idee dat ze het kort houd. Ze is namelijk erg verlegen van zichzelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.