Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 11:20

Eerste communie maar niet echt gelovig?


WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-09-2022 om 03:43

Mija schreef op 18-09-2022 om 23:04:

[..]

Wat let je om die kennis zowel in de kerk als erbuiten op te doen?


Er komen veel vooroordelen tegen gelovige mensen voorbij. Alsof alle mensen die geloven wereldvreemde dogmatici zijn. Dat is niet zo hoor. Ze zijn er natuurlijk wel. Maar dat is echt niet standaard. Onder gelovige mensen zijn net zoveel intelligente, gevoelige en breed georiënteerde mensen als onder de atheïsten. Of net zo weinig, wat je maar verkiest.


Ik heb het niet over gelovigen. Ik heb het over het instituut kerk. Verder reageer ik op de stelling dat je de geschiedenis beter zou kunnen duiden als je naar die kerk zou gaan. 

NightNurse schreef op 18-09-2022 om 22:05:

[..]

Al was het alleen maar omdat religie een grote invloed heeft (gehad) op de kunst, de literatuur, de ontwikkeling van taal, de cultuur van een land. Om dat te kunnen begrijpen, moet je enige basiskennis hebben van de wereldreligies.

Begrip en verdraagzaamheid begint bij kennis.

Klopt wel maar dan moet ik mijn zoon dus ook uitleggen dat de meeste oorlogen veroorzaakt werden door religie. Dat de grootste vorm van onverdraagzaamheid wordt veroorzaakt door gelovigen die niet willen accepteren dat er mensen zijn die.hun religie niet steunen. Dat mensen wegkomen met deze ergste misdaden door zicht te verschuilen achter hun geloof. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

19-09-2022 om 07:13

Decembermamma schreef op 19-09-2022 om 06:07:

[..]

Klopt wel maar dan moet ik mijn zoon dus ook uitleggen dat de meeste oorlogen veroorzaakt werden door religie. Dat de grootste vorm van onverdraagzaamheid wordt veroorzaakt door gelovigen die niet willen accepteren dat er mensen zijn die.hun religie niet steunen. Dat mensen wegkomen met deze ergste misdaden door zicht te verschuilen achter hun geloof.

Ja en? Daar komt ie op den duur toch wel achter. 

Decembermamma schreef op 19-09-2022 om 06:07:

[..]

Klopt wel maar dan moet ik mijn zoon dus ook uitleggen dat de meeste oorlogen veroorzaakt werden door religie. Dat de grootste vorm van onverdraagzaamheid wordt veroorzaakt door gelovigen die niet willen accepteren dat er mensen zijn die.hun religie niet steunen. Dat mensen wegkomen met deze ergste misdaden door zicht te verschuilen achter hun geloof.

Dat is uiteraard en gelukkig niet alleen aan gelovigen voorbehouden. Het is wel makkelijker wegzetten. Ik neem aan dat je je zoon gewoon op zijn niveau de volledige waarheid vertelt.

Max88 schreef op 19-09-2022 om 08:03:

[..]

Dat is uiteraard en gelukkig niet alleen aan gelovigen voorbehouden. Het is wel makkelijker wegzetten. Ik neem aan dat je je zoon gewoon op zijn niveau de volledige waarheid vertelt.

De volledige waarheid....nee ik vertel hem niets of nauwelijks iets alleen als hij vraagt leg ik hem uit "dat sommige mensen geloven dat......".

Ik laat de openbare school wel vertellen wat de overheid wil dat mijn kind weet over religie.

Oorlogen hebben vrijwel altijd andere oorzaken. Geloof is alleen veel te vaak misbruikt om het te legitimeren. Vaak zie je dat samenleven prima gaat als het goed gaat maar zodra er spanningen en tegenspoed ontstaan wordt het een splijtzwam. 

Aan al diegenen die verongelijkt zijn/doen over het gebrek aan ruimte en respect dat er zou zijn voor hun geloof, zou ik willen zeggen: vergeet de in onze Grondwet verankerde vrijheid van godsdienst niet.

Toegegeven; deze vrijheid wordt nog wel eens ter discussie gesteld door extremistische partijen als de PVV, maar zoals blijkt: dit standpunt kan niet op een meerderheid van de bevolking rekenen. Menigeen is er juist heel blij mee.

De rooms-katholieke kerk heeft de uitstroom en vergrijzing vooral te danken aan de secularisering van de samenleving en aan zichzelf.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-09-2022 om 12:31

MamaE schreef op 19-09-2022 om 08:07:

Oorlogen hebben vrijwel altijd andere oorzaken. Geloof is alleen veel te vaak misbruikt om het te legitimeren. Vaak zie je dat samenleven prima gaat als het goed gaat maar zodra er spanningen en tegenspoed ontstaan wordt het een splijtzwam.

Natuurlijk hebben oorlogen veelal andere oorzaken, maar geloof is dan wel een uitstekende vlag om mensen in te delen in goed of slecht. 
Zonder geloof heb je weer een waanidee minder waardoor mensen zich laten opsplitsen. 

Valdemar schreef op 19-09-2022 om 12:31:

[..]

Natuurlijk hebben oorlogen veelal andere oorzaken, maar geloof is dan wel een uitstekende vlag om mensen in te delen in goed of slecht.
Zonder geloof heb je weer een waanidee minder waardoor mensen zich laten opsplitsen.

Joh, dan noemen we elkaar in een pandemie wappies en schapen. Als we willen polariseren is geloof daar niet voor nodig.

En met mensen die uit naam van hun geloof geweld plegen, daar kan ik niks mee.
Ik word daar heel boos van. 'Ik heb een boodschap van boven gekregen dat ik x moest doen'. Ik denk dan; Weet je wat je ook van boven hebt gekregen? Gezond verstand om zelf na te denken en in te zien dat x een bijzonder slecht idee is. 

" Joh, dan noemen we elkaar in een pandemie wappies en schapen. Als we willen polariseren is geloof daar niet voor nodig."

Nou inderdaad. En ik vind het ook een beetje flauwekul om nou net te doen alsof religie de grote boosdoener is. Er zijn ook landen waar religie door de staat werd of wordt verafschuwd en werd/wordt benadrukt dat het er eigenlijk niet zou moeten zijn, en dat waren (zijn) nou niet  landen die bekend staan om hun tolerante geweldloze samenleving. 

Want laten we wel wezen: sommige fanatici gebruiken God om hun fanatisme te verkopen, en anderen hebben Lenin, of Mao, of Scientology of weet ik veel wat. Er zijn gewelddadige en geweldloze fanatici, er zijn gewelddadige en geweldloze ongelovigen, en welk geloof je daarbij dan aanhangt of juist niet hangt in hoge mate af van de maatschappij waarin je toevallig leeft. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-09-2022 om 13:30

Georganiseerde religie heeft een hoop nodeloos leed aangericht, daarvoor hoef je echt geen oorlogen of kruistochten aan te halen.

Waarom er dan ‘ongelovigen zijn ook niet allemaal lieverdjes’ bij gehaald moet worden begrijp ik niet. 

Hetvrijewoord schreef op 19-09-2022 om 13:30:

Georganiseerde religie heeft een hoop nodeloos leed aangericht, daarvoor hoef je echt geen oorlogen of kruistochten aan te halen.

Waarom er dan ‘ongelovigen zijn ook niet allemaal lieverdjes’ bij gehaald moet worden begrijp ik niet.

Omdat de slechtheid niet in de religie zit maar in de mens zelf, en de religie slechts een excuus is om geweld te begaan net zoals politieke ideologie, stammen en andere dingen die de mens opdelen in Wij en Zij. Uiteindelijk gaat het altijd om macht en geld maar de verdorvenheid zit hem in ons zelf en niet in externe factoren

Bijtje82

Bijtje82

19-09-2022 om 13:35

Hetvrijewoord schreef op 19-09-2022 om 13:30:

Georganiseerde religie heeft een hoop nodeloos leed aangericht, daarvoor hoef je echt geen oorlogen of kruistochten aan te halen.

Waarom er dan ‘ongelovigen zijn ook niet allemaal lieverdjes’ bij gehaald moet worden begrijp ik niet.

Omdat je niet één groep kunt aanvallen en het daarmee gedaan is. 

Rotte appels heb je overal. Maar zelfs ik voel me lichtelijk aangevallen door dat bashen op religie. 

Religie kan iets heel moois zijn als het niet misbruikt wordt voor de dingen waar het niet voor bedoeld is. 

Zolang iedereen een ander blijft verwijten het fout te doen, zal er nooit vrede zijn. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-09-2022 om 13:41

Bijtje82 schreef op 19-09-2022 om 13:35:

[..]

Omdat je niet één groep kunt aanvallen en het daarmee gedaan is.

Rotte appels heb je overal. Maar zelfs ik voel me lichtelijk aangevallen door dat bashen op religie.

Religie kan iets heel moois zijn als het niet misbruikt wordt voor de dingen waar het niet voor bedoeld is.

Zolang iedereen een ander blijft verwijten het fout te doen, zal er nooit vrede zijn.

Schadelijke dogma's zijn geen 'rotte appels'

Dat is gewoon leer.

Bijtje82

Bijtje82

19-09-2022 om 13:43

Hetvrijewoord schreef op 19-09-2022 om 13:41:

[..]

Schadelijke dogma's zijn geen 'rotte appels'

Dat is gewoon leer.

Wat je nu zelf doet is anders ook niet bepaald fraai. Leven en laten leven toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.