Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Doorstromtiets en school advies


Aliya

Aliya

22-11-2023 om 15:35 Topicstarter

Valeria schreef op 22-11-2023 om 13:44:

Heeft hij toen meer moeten lezen?

Yeah teacher told us to improve begrijpend lezen , Reading is very important 

Als begrijpend lezen echt alleen minder goed is omdat de woordenschat minder is, dan vind ik dat wel een reden om ‘hoger’ te denken. Het zou dan puur gaan om ‘betekenis kennen’ van losse woorden en minder om ‘analyse en inzicht’.

Als je kind zelf niet leest: Voorlezen helpt bij de uitbreiding woordenschat. Ik heb mijn kinderen tot eind lagere school iedere avond voorgelezen, veel non-fictie ook, over wetenschap, filosofie, cultuur, geschiedenis, mythologie, religie. Daar heb ik zelf ook van alles van opgestoken en heel veel plezier in gehad. 

Bijvoorbeeld:

Kaas en de evolutietheorie van Bas Haring

Het raadsel van alles wat leeft en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel van Jan Paul Schutten.

Een hele kunst van Arend van Dam

Over engelen, goden en helden: verhalen uit de grote wereldreligies van Janny van der Molen

Strijd van de Titanen, Het oerverhaal van de Griekse goden van Simone Kramer

Deze schrijvers hebben allemaal meerdere hele leuke, prikkelende boeken geschreven over interessante onderwerpen. Omdat het soms ook best een beetje ‘moeilijke’ onderwerpen zijn, helpt het ook bij het ontwikkelen van tekstbegrip, analyse en denkvermogen. Er ontstaat vaak gesprek over onderwerpen dus je merkt heel goed wat je kind (al) begrijpt en wat niet en je kunt daar via gesprek veel aan bijdragen.

Wat spreken jullie thuis? Heeft je kind een andere taal dan Nederlands als eerste taal? Is jullie Nederlands goed genoeg om bovenstaande boeken met hem te lezen? (Misschien gaat jullie Nederlands er ook wel op vooruit?) Hoe is hij in de andere taal in begrijpend lezen? Ik zou daar wel benieuwd naar zijn want dat kan misschien meer licht werpen op zijn potentie. Ik heb geen idee of er bureaus zijn die tweetalige kinderen kunnen assessen. Ik zou denken van wel. 

Misschien is dit interessant:
https://www.detaalreis.nl/blog-2-leerkracht/

“Een zoektocht in wetenschappelijke artikelen leerde mij dat een eentalig kind op 4-jarige leeftijd zo’n 3000 Nederlandse woorden kent. Een meertalig kind van Turkse of Marokkaanse afkomst kent op diezelfde leeftijd ongeveer 1000 Nederlandse woorden. Je zou verwachten dat ze die achterstand wel inlopen door veel Nederlands aanbod, maar dat blijkt niet zo te zijn. Het verschil wordt zelfs steeds groter. Op 12-jarige leeftijd is het verschil opgelopen tot ongeveer 7000 woorden; 17000 Nederlandse woorden voor eentalige Nederlandse kinderen tegenover 10000 Nederlandse woorden voor meertalige kinderen van Turkse of Marokkaanse afkomst.”

Er staan ook tips in om de woordenschat actief te vergroten. 

Aliya

Aliya

22-11-2023 om 17:01 Topicstarter

Mija schreef op 22-11-2023 om 16:14:

Als begrijpend lezen echt alleen minder goed is omdat de woordenschat minder is, dan vind ik dat wel een reden om ‘hoger’ te denken. Het zou dan puur gaan om ‘betekenis kennen’ van losse woorden en minder om ‘analyse en inzicht’.

Als je kind zelf niet leest: Voorlezen helpt bij de uitbreiding woordenschat. Ik heb mijn kinderen tot eind lagere school iedere avond voorgelezen, veel non-fictie ook, over wetenschap, filosofie, cultuur, geschiedenis, mythologie, religie. Daar heb ik zelf ook van alles van opgestoken en heel veel plezier in gehad.

Bijvoorbeeld:

Kaas en de evolutietheorie van Bas Haring

Het raadsel van alles wat leeft en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel van Jan Paul Schutten.

Een hele kunst van Arend van Dam

Over engelen, goden en helden: verhalen uit de grote wereldreligies van Janny van der Molen

Strijd van de Titanen, Het oerverhaal van de Griekse goden van Simone Kramer

Deze schrijvers hebben allemaal meerdere hele leuke, prikkelende boeken geschreven over interessante onderwerpen. Omdat het soms ook best een beetje ‘moeilijke’ onderwerpen zijn, helpt het ook bij het ontwikkelen van tekstbegrip, analyse en denkvermogen. Er ontstaat vaak gesprek over onderwerpen dus je merkt heel goed wat je kind (al) begrijpt en wat niet en je kunt daar via gesprek veel aan bijdragen.

Wat spreken jullie thuis? Heeft je kind een andere taal dan Nederlands als eerste taal? Is jullie Nederlands goed genoeg om bovenstaande boeken met hem te lezen? (Misschien gaat jullie Nederlands er ook wel op vooruit?) Hoe is hij in de andere taal in begrijpend lezen? Ik zou daar wel benieuwd naar zijn want dat kan misschien meer licht werpen op zijn potentie. Ik heb geen idee of er bureaus zijn die tweetalige kinderen kunnen assessen. Ik zou denken van wel.

Thankyou so much for this useful information… my children speak our native language and English at home. Both are really smart but have this huge difference between maths and begrijpend lezen … now the above mentioned author’s books could be difficult for me to read with them but I will still try to incorporate that into our daily routine as they don’t like to read books.

He likes to read English books more then Dutch and also likes to watch English content on tv etc


Aliya schreef op 22-11-2023 om 17:01:

[..]

Thankyou so much for this useful information… my children speak our native language and English at home. Both are really smart but have this huge difference between maths and begrijpend lezen … now the above mentioned author’s books could be difficult for me to read with them but I will still try to incorporate that into our daily routine as they don’t like to read books.

He likes to read English books more then Dutch and also likes to watch English content on tv etc


Ik zou professioneel advies vragen: een achterstand met begrijpend lezen vanwege de woordenschat is als tweetalig kind dus vrij normaal. Het zou erg jammer zijn als hij niet naar de Havo zou kunnen gaan omdat een docent daar geen kennis over heeft. Heb je er de leerkracht al eens naar gevraagd hoe die hier tegenaan kijkt? Ik zou dat met haar bespreken en als je merkt dat ze niet weet wat ze ermee aanmoet, zou ik iemand zoeken die er verstand van heeft. Ik verwacht dat een slim kind dat drie talen spreekt, en verder A-scores heeft op de een of andere manier bij te spijkeren moet zijn voor Havo. Zeker als het gaat om tweetalig onderwijs! 

Je zou hier eens kunnen kijken of je met een deskundige in contact kan komen:

https://www.meertalig.nl/

Als je eigen Nederlands nog wat werk nodig heeft, zou ik je vooral de boeken van Arend van Dam aanraden. Die heeft veel mooie boeken gemaakt met korte, eenvoudige voorleesverhalen voor kinderen, over de Nederlandse geschiedenis en cultuur, zoals de titels lang geleden, overal en ergens, een hele kunst, stad en land, de man in de klok, iemand in het bijzonder en hoe fel de zon ook scheen. Dan leer je ook nog wat over Nederland! Ik heb er zelf veel van opgestoken en het zijn ook gewoon hele mooie verhalen. De meeste zijn vast in de Openbare Bibliotheek te vinden. Kinderen kunnen gratis lid worden van de Openbare Bibliotheek dus het hoeft niks te kosten om het eens te proberen.



Mija schreef op 22-11-2023 om 20:59:

[..]

 Ik verwacht dat een slim kind dat drie talen spreekt, en verder A-scores heeft op de een of andere manier bij te spijkeren moet zijn voor Havo. Zeker als het gaat om tweetalig onderwijs!



Ik heb nu twee kinderen in een gymnasiumbrugklas gehad en zeker een kwart van die klassen had expat-ouders. Die woordenschat moet gewoon bij kunnen trekken.

Mijn jongste zoon kreeg vorig jaar of het jaar daarvoor nog een taaltoets op de middelbare school en zijn woordenschat was blijkbaar ook niet op gymnasiumniveau (nee, leest nooit). Nu zit hij in de derde en hij staat alles een 8/9/10, behalve een 7 voor tekenen en science (techniek-iets?). Wat ze testen is niet per se wat ze nodig hebben om het goed te doen, blijkbaar.

Thy

Thy

22-11-2023 om 22:40

Een kleine nuance: Ik lees dat er geschreven wordt dat een C-score gemiddeld is. Dat is niet zo en dat is precies de reden dat er uiteindelijk gekozen is voor de I-V schaal. Precies op de grens van C en B ligt het gemiddelde.  Een III score is ook gemiddeld. Het verbaast me dat je school nog steeds communiceert op basis van A-B-C-D-E, dat is echt wel een beetje achterhaald.

Aliya

Aliya

23-11-2023 om 08:45 Topicstarter

Mija schreef op 22-11-2023 om 20:59:

[..]

Ik zou professioneel advies vragen: een achterstand met begrijpend lezen vanwege de woordenschat is als tweetalig kind dus vrij normaal. Het zou erg jammer zijn als hij niet naar de Havo zou kunnen gaan omdat een docent daar geen kennis over heeft. Heb je er de leerkracht al eens naar gevraagd hoe die hier tegenaan kijkt? Ik zou dat met haar bespreken en als je merkt dat ze niet weet wat ze ermee aanmoet, zou ik iemand zoeken die er verstand van heeft. Ik verwacht dat een slim kind dat drie talen spreekt, en verder A-scores heeft op de een of andere manier bij te spijkeren moet zijn voor Havo. Zeker als het gaat om tweetalig onderwijs!

Je zou hier eens kunnen kijken of je met een deskundige in contact kan komen:

https://www.meertalig.nl/

Als je eigen Nederlands nog wat werk nodig heeft, zou ik je vooral de boeken van Arend van Dam aanraden. Die heeft veel mooie boeken gemaakt met korte, eenvoudige voorleesverhalen voor kinderen, over de Nederlandse geschiedenis en cultuur, zoals de titels lang geleden, overal en ergens, een hele kunst, stad en land, de man in de klok, iemand in het bijzonder en hoe fel de zon ook scheen. Dan leer je ook nog wat over Nederland! Ik heb er zelf veel van opgestoken en het zijn ook gewoon hele mooie verhalen. De meeste zijn vast in de Openbare Bibliotheek te vinden. Kinderen kunnen gratis lid worden van de Openbare Bibliotheek dus het hoeft niks te kosten om het eens te proberen.



Ill try to talk to the teacher during the meeting…otherwise we still have one more citos may be he improves . If not he can go to brugklas.he did his best n im very proud of him.

I know he might be behind Dutch speaking families children but his Dutch is quite good specially grammar and spelling and he is naturally good at English grammar and spelling . He was not taught English 

Aliya

Aliya

23-11-2023 om 08:48 Topicstarter

Aliya schreef op 23-11-2023 om 08:45:

[..]

Ill try to talk to the teacher during the meeting…otherwise we still have one more citos may be he improves . If not he can go to brugklas.he did his best n im very proud of him.

I know he might be behind Dutch speaking families children but his Dutch is quite good specially grammar and spelling and he is naturally good at English grammar and spelling . He was not taught English

Mija schreef op 22-11-2023 om 20:59:

[..]

Ik zou professioneel advies vragen: een achterstand met begrijpend lezen vanwege de woordenschat is als tweetalig kind dus vrij normaal. Het zou erg jammer zijn als hij niet naar de Havo zou kunnen gaan omdat een docent daar geen kennis over heeft. Heb je er de leerkracht al eens naar gevraagd hoe die hier tegenaan kijkt? Ik zou dat met haar bespreken en als je merkt dat ze niet weet wat ze ermee aanmoet, zou ik iemand zoeken die er verstand van heeft. Ik verwacht dat een slim kind dat drie talen spreekt, en verder A-scores heeft op de een of andere manier bij te spijkeren moet zijn voor Havo. Zeker als het gaat om tweetalig onderwijs!

Je zou hier eens kunnen kijken of je met een deskundige in contact kan komen:

https://www.meertalig.nl/

Als je eigen Nederlands nog wat werk nodig heeft, zou ik je vooral de boeken van Arend van Dam aanraden. Die heeft veel mooie boeken gemaakt met korte, eenvoudige voorleesverhalen voor kinderen, over de Nederlandse geschiedenis en cultuur, zoals de titels lang geleden, overal en ergens, een hele kunst, stad en land, de man in de klok, iemand in het bijzonder en hoe fel de zon ook scheen. Dan leer je ook nog wat over Nederland! Ik heb er zelf veel van opgestoken en het zijn ook gewoon hele mooie verhalen. De meeste zijn vast in de Openbare Bibliotheek te vinden. Kinderen kunnen gratis lid worden van de Openbare Bibliotheek dus het hoeft niks te kosten om het eens te proberen.


We do have bibliotheek pass , I’ll try to get these books n start reading with kids … thankyou so much for sharing ur knowledge. 

Aliya

Aliya

23-11-2023 om 08:49 Topicstarter

Thy schreef op 22-11-2023 om 22:40:

Een kleine nuance: Ik lees dat er geschreven wordt dat een C-score gemiddeld is. Dat is niet zo en dat is precies de reden dat er uiteindelijk gekozen is voor de I-V schaal. Precies op de grens van C en B ligt het gemiddelde. Een III score is ook gemiddeld. Het verbaast me dat je school nog steeds communiceert op basis van A-B-C-D-E, dat is echt wel een beetje achterhaald.

They gets results in this mannner rekenen A1+ 

Begrijpend lezen B3. So on 1-5 scale he is 1 and 3

Valeria schreef op 22-11-2023 om 21:20:

[..]

Ik heb nu twee kinderen in een gymnasiumbrugklas gehad en zeker een kwart van die klassen had expat-ouders. Die woordenschat moet gewoon bij kunnen trekken.

Mijn jongste zoon kreeg vorig jaar of het jaar daarvoor nog een taaltoets op de middelbare school en zijn woordenschat was blijkbaar ook niet op gymnasiumniveau (nee, leest nooit). Nu zit hij in de derde en hij staat alles een 8/9/10, behalve een 7 voor tekenen en science (techniek-iets?). Wat ze testen is niet per se wat ze nodig hebben om het goed te doen, blijkbaar.

Het belangrijkste probleem van dit kind is niet de woordenschat maar het begrijpend lezen. Als de leerkracht onzeker is over de potentie van kind voor de Havo (of hoger) en daardoor geneigd is een te (?) laag advies te geven, is het de moeite waard om uit te zoeken of verbeteren van de woordenschat inderdaad leidt tot verbetering van begrijpend lezen. Dat is overtuigend voor de docent.

Aliya

Aliya

23-11-2023 om 14:46 Topicstarter

Mija schreef op 23-11-2023 om 12:12:

[..]

Het belangrijkste probleem van dit kind is niet de woordenschat maar het begrijpend lezen. Als de leerkracht onzeker is over de potentie van kind voor de Havo (of hoger) en daardoor geneigd is een te (?) laag advies te geven, is het de moeite waard om uit te zoeken of verbeteren van de woordenschat inderdaad leidt tot verbetering van begrijpend lezen. Dat is overtuigend voor de docent.

Welk we are still waiting for advies.. n he has improved in both maths and begrijpend lezen from C4 to B3 … n also in other subjects he is one point above… n we have one more exams.. meanwhile we try reading.. n practice begrijpend lezen



Aliya schreef op 23-11-2023 om 08:45 hier

[..] 

Ik zou professioneel advies vragen: een achterstand met begrijpend lezen vanwege de woordenschat is als tweetalig kind dus vrij normaal. Het zou erg jammer zijn als hij niet naar de Havo zou kunnen gaan omdat een docent daar geen kennis over heeft. Heb je er de leerkracht al eens naar gevraagd hoe die hier tegenaan kijkt? Ik zou dat met haar bespreken en als je merkt dat ze niet weet wat ze ermee aanmoet, zou ik iemand zoeken die er verstand van heeft. Ik verwacht dat een slim kind dat drie talen spreekt, en verder A-scores heeft op de een of andere manier bij te spijkeren moet zijn voor Havo. Zeker als het gaat om tweetalig onderwijs!

Je zou hier eens kunnen kijken of je met een deskundige in contact kan komen:

https://www.meertalig.nl/

Als je eigen Nederlands nog wat werk nodig heeft, zou ik je vooral de boeken van Arend van Dam aanraden. Die heeft veel mooie boeken gemaakt met korte, eenvoudige voorleesverhalen voor kinderen, over de Nederlandse geschiedenis en cultuur, zoals de titels lang geleden, overal en ergens, een hele kunst, stad en land, de man in de klok, iemand in het bijzonder en hoe fel de zon ook scheen. Dan leer je ook nog wat over Nederland! Ik heb er zelf veel van opgestoken en het zijn ook gewoon hele mooie verhalen. De meeste zijn vast in de Openbare Bibliotheek te vinden. Kinderen kunnen gratis lid worden van de Openbare Bibliotheek dus het hoeft niks te kosten om het eens te proberen.

[..]
Hallo, ik heb je bericht met belangstelling gelezen. Een heel goed advies om samen met je zoon te gaan lezen. Voorlezen en met hem praten over wat hij leest, helpt hem zijn woordenschat te vergroten en zijn begrip te verbeteren.

Aliya

Aliya

30-11-2023 om 11:16 Topicstarter

Lama schreef op 29-11-2023 om 09:48:

[..]

Ik zou professioneel advies vragen: een achterstand met begrijpend lezen vanwege de woordenschat is als tweetalig kind dus vrij normaal. Het zou erg jammer zijn als hij niet naar de Havo zou kunnen gaan omdat een docent daar geen kennis over heeft. Heb je er de leerkracht al eens naar gevraagd hoe die hier tegenaan kijkt? Ik zou dat met haar bespreken en als je merkt dat ze niet weet wat ze ermee aanmoet, zou ik iemand zoeken die er verstand van heeft. Ik verwacht dat een slim kind dat drie talen spreekt, en verder A-scores heeft op de een of andere manier bij te spijkeren moet zijn voor Havo. Zeker als het gaat om tweetalig onderwijs!

Je zou hier eens kunnen kijken of je met een deskundige in contact kan komen:

https://www.meertalig.nl/

Als je eigen Nederlands nog wat werk nodig heeft, zou ik je vooral de boeken van Arend van Dam aanraden. Die heeft veel mooie boeken gemaakt met korte, eenvoudige voorleesverhalen voor kinderen, over de Nederlandse geschiedenis en cultuur, zoals de titels lang geleden, overal en ergens, een hele kunst, stad en land, de man in de klok, iemand in het bijzonder en hoe fel de zon ook scheen. Dan leer je ook nog wat over Nederland! Ik heb er zelf veel van opgestoken en het zijn ook gewoon hele mooie verhalen. De meeste zijn vast in de Openbare Bibliotheek te vinden. Kinderen kunnen gratis lid worden van de Openbare Bibliotheek dus het hoeft niks te kosten om het eens te proberen.

[..]
Hallo, ik heb je bericht met belangstelling gelezen. Een heel goed advies om samen met je zoon te gaan lezen. Voorlezen en met hem praten over wat hij leest, helpt hem zijn woordenschat te vergroten en zijn begrip te verbeteren.

I have started reading with him … he likes that when I’m listening n then after every page he explains me the story… let’s see I hope he improves… but I thinks he understands the text really well n with the difficult words he always has idea  about the meanings … he has already done the oefen texts from junior Einstein… so now i need to find some other website to practice begrijpend lezen 

Aliya schreef op 30-11-2023 om 11:16:

[..]

I have started reading with him … he likes that when I’m listening n then after every page he explains me the story… let’s see I hope he improves… but I thinks he understands the text really well n with the difficult words he always has idea about the meanings … he has already done the oefen texts from junior Einstein… so now i need to find some other website to practice begrijpend lezen

Wat een supergoed idee om hem te laten voorlezen aan jou! En dat hij het dan aan jou moet uitleggen! De moeilijke woorden kan hij opzoeken in een woordenboek online. Bijvoorbeeld:

https://www.vandale.nl/opzoeken

Jullie gaan hier vast allebei van leren 😃. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.