Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter (7) moet afvallen

Tuinfluiter schreef op 19-04-2025 om 12:35:

[..]

Er worden gelukkig door meerdere mensen goede adviezen gegeven maar bij sommige bijdragen denk ik is dit wel het juiste advies. Ik heb er niet genoeg verstand van maar is bv koolhydraatarm en veel eiwitten wel geschikt voor een kind van 7. Een diëtist heeft hier wel verstand van dus ga daar naartoe voor een lekker en uitgebalanceerd menu waar rekening wordt gehouden met persoonlijke voorkeuren.

Met koolhydraten is helemaal niks mis. En als je in de groei bent heb je die misschien wel extra hard nodig.. Dus van die tip werd ik ook niet enthousiast. Ik denk dat ze al heel ver komen als ze al die ongezonde dingen weglaten en veel meer fruit en groente gaan eten.

Ies schreef op 19-04-2025 om 13:59:

Een diëtist is ook echt niet zaligmakend. Vandaar dat ik zei doe dan moeite om een goede te vinden, als je het aan wil gaan op deze manier.
Mooi dat diëtisten niet aansturen op afvallen bij kinderen. Maar bij volwassenen hebben ze het vziw wel altijd gedaan. Waarbij het resultaat (op langere termijn) echt wel twijfelachtig is. ( juist zwaarder worden weer en andere risico’s )
Dat ligt niet perse aan diëtisten natuurlijk, het is altijd de heersende modus. (Geweest) Een beetje paniekvoetbal want tja, we moeten toch alles kunnen blijven eten etc.

Hoe oud ben jij? In de tijd dat mijn oma (1918-1997) ouderdomsdiabetes kreeg was de insteek vooral afvallen en al het lekkers ontzeggen. Toen ik de opleiding deed (1985-1990) kwam er al meer oog voor de individuele gewoontes van degenen die op dieet moesten.  En dat is nu nog meer ingeburgerd.

Stop met dingen roepen waar je het fijne niet van weet. 

AnnaPollewop schreef op 19-04-2025 om 14:05:

[..]

Ik wilde zeker niet een koolhydraatarm dieet adviseren, maar rijst en pasta zijn wel vrij "lege" koolhydraten in tegenstelling tot koolhydraten uit aardappelen en groenten. En ik las nergens in haar opsomming iets over vlees of eieren dus ik dacht, iets meer eiwitten en iets minder pasta lijkt me dan een idee. Dat is een far cry from koolhydraatarm.

Voor de rest klinkt het huidige voedingspatroon vooral als erg veel suikers, dus daar zit al veel winst zonder gelijk alles om te hoeven gooien.

Koolhydraten uit rijst en pasta zijn precies hetzelfde als die uit aardappelen.

Ik denk dat veel mensen hier niet weten wat een diëtist doet en wat een dieet is.

Een dieet is een voedingspatroon dat om medische redenen afwijkt van gewone voeding. Iemand met een nieraandoening, koemelkallergie oid volgt ook een dieet. En een diëtist is iemand die weet welk voedingspatroon geschikt is. Het is dus niet per definitie gericht op afvallen. Maar wel op welke voeding is voor deze specifieke persoon, met dit lichaam en dit leven en deze leeftijd passend én haalbaar. Er zijn dus ook diëtisten die veel van kinderen weten. En die de juiste adviezen kunnen geven.

Eet koolhydraatarm, eet geen snoep meer, eet veel eiwitten, geen ijsje op een dagje uit, alleen nog maar avg, alsjeblieft geen vis, zoete aardappel met yoghurt jum, en onthoud eten is niet leuk. Ga lopen, nee niet te ver, doe yoga, ga zwemmen en fietsen, laat haar proeflessen doen, sporten is wel leuk, nee niet leuk! Je zou van minder de kluts kwijtraken.

Ga maar liever naar een diëtist 

TwoThirds schreef op 19-04-2025 om 14:12:

[..]

Koolhydraten uit rijst en pasta zijn precies hetzelfde als die uit aardappelen.

De koolhydraten wel, maar hoe koolhydraten "verpakt" zijn, met de nodige vezels, of wit zonder vezels, scheelt in wat je spijsvertering ermee doet en wanneer je weer trek krijgt.

TwoThirds schreef op 19-04-2025 om 14:10:

[..]

Met koolhydraten is helemaal niks mis. En als je in de groei bent heb je die misschien wel extra hard nodig.. .

Er is niks mis met koolhydraten, pasta of rijst.

Beter macaroni eten dan aardappelen, met vet vlees, jus, en roomsaus over de groente....

Ies

Ies

19-04-2025 om 14:17

Bakblik schreef op 19-04-2025 om 14:11:

[..]

Hoe oud ben jij? In de tijd dat mijn oma (1918-1997) ouderdomsdiabetes kreeg was de insteek vooral afvallen en al het lekkers ontzeggen. Toen ik de opleiding deed (1985-1990) kwam er al meer oog voor de individuele gewoontes van degenen die op dieet moesten. En dat is nu nog meer ingeburgerd.

Stop met dingen roepen waar je het fijne niet van weet.

Dat is nu net mijn kritiek op diëtisten e.d.

Er wordt ontzettend veel geroepen terwijl we er het fijne gewoon NIET van weten. Nee, ook diëtisten weten het niet. 
Er is zoveel bekend nu over mechanismen, gezonde/ ongezonde voeding etc etc en toch zijn we geen  steek verder gekomen. We worden schrikbarend snel dikker en voor de ongelukkige slachtoffers lijkt niks anders te resten dan medicatie of een ingreep. 

Bakblik schreef op 19-04-2025 om 13:50:

[..]

ALSJEBLIEFT STOP MET HET VERKOPEN VAN ONZIN ALS WAARHEID!!!!!!

Zoete aardappelen bevatten per 100 gram met calorieën dan gewone aardappelen. https://dietistenpraktijktov.nl/gewone-aardappels-of-zoete-aardappels/

To stop met hier lezen en ga naar een diëtist. Er wordt hier zoveel onzin en halve waarheden gepresenteerd als waarheid dat kan nog gevaarlijk zijn voor je kind.

TO vraagt hier tips op een forum dus het staat forummers hier vrij om tips te geven. Aan TO wat ze ermee wil doen. 

Jaa meer calorieen en ook meer koolhydraten ja dat weet ik, maar het zijn wel langzame koolhydraten en zoete aardappelen zijn wel heel gezond. Het gaat hier om een kind in de groei en die nu een best wel ongezond eetpatroon heeft. En uit de oven aardappelen of zoete aardappelen zonder extra vet is sowieso altijd beter dan dat ze uit de frituurpan komen.

Ies schreef op 19-04-2025 om 14:17:

[..]

Dat is nu net mijn kritiek op diëtisten e.d.

Er wordt ontzettend veel geroepen terwijl we er het fijne gewoon NIET van weten. Nee, ook diëtisten weten het niet.
Er is zoveel bekend nu over mechanismen, gezonde/ ongezonde voeding etc etc en toch zijn we geen steek verder gekomen. We worden schrikbarend snel dikker en voor de ongelukkige slachtoffers lijkt niks anders te resten dan medicatie of een ingreep.

Eens. Daar komt ook bij dat iedereen weer anders is en dat bij de een aanpak A werkt en bij de ander juist niet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ok het enige dat wel zo is dat wanneer je wil afvallen dat je in een calorietekort moet komen om vet te verbranden.

Auwereel schreef op 19-04-2025 om 14:14:

[..]

De koolhydraten wel, maar hoe koolhydraten "verpakt" zijn, met de nodige vezels, of wit zonder vezels, scheelt in wat je spijsvertering ermee doet en wanneer je weer trek krijgt.

Exact. 

Jorni schreef op 19-04-2025 om 14:19:

[..]

TO vraagt hier tips op een forum dus het staat forummers hier vrij om tips te geven. Aan TO wat ze ermee wil doen.

Jaa meer calorieen en ook meer koolhydraten ja dat weet ik, maar het zijn wel langzame koolhydraten en zoete aardappelen zijn wel heel gezond. Het gaat hier om een kind in de groei en die nu een best wel ongezond eetpatroon heeft. En uit de oven aardappelen of zoete aardappelen zonder extra vet is sowieso altijd beter dan dat ze uit de frituurpan komen.

Er bestaan geen koolhydraten die gezonder zijn dan andere koolhydraten! Koolhydraten zijn koolhydraten. Suiker is suiker en zetmeel is zetmeel dat maar op 1 manier verteerd kan worden door je lichaam. Fruitsuiker wordt op dezelfde manier verteerd als kristalsuiker. Wat je erbij eet kan verschil maken, veel vezels of wat vetten kunnen ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel minder hoge pieken maakt maar verder als je teveel eet wordt het opgeslagen, als vet. Zoete aardappelen zijn niet gezonder dan gewone aardappelen en, omdat ze meer calorieën bevatten zou het niet mijn voorkeur zijn. 

Jorni schreef op 19-04-2025 om 14:21:

[..]

Eens. Daar komt ook bij dat iedereen weer anders is en dat bij de een aanpak A werkt en bij de ander juist niet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ok het enige dat wel zo is dat wanneer je wil afvallen dat je in een calorietekort moet komen om vet te verbranden.

Je hebt het over een 7 jarig kind een calorietekort door o.a. te weinig te eten kan o.a. leiden tot blijvende groeiachterstand enz he dat is een feit, tuurlijk staat het to vrij om advies te vragen maar advies geven over afvallen zeker bij kinderen is niet zonder risico's en dan bedoel ik niet de adviezen van geen taart als toetje maar dus stoppen met rijst en pasta en zoete aardappel onzin. Of kwark is beter als yoghurt maar als leek is die onzin niet te onderscheiden van feiten....

Ies

Ies

19-04-2025 om 14:29

Jorni schreef op 19-04-2025 om 14:21:

[..]

Nuja afvallen is zo ingewikkeld idd niet Jorni. 
Maar blijvend op een gezond gewicht blijven en vooral met een zo gezond mogelijk lijf dat is een heel ander verhaal. Zeker als er sprake is (geweest) van obesitas. 
De vraag is welke rol afvallen in dit grote geheel speelt. 

In ieder geval zou ik bij zo’n piepjong kind insteken op plezier in gezond voedzaam eten en bewegen. Je hebt als ouder nog bijna alles in de hand en kind kan nog enorm veel leren. 
En ts, het ligt echt niet aan jou. We leven op dit vlak gewoon in een ziekmakende maatschappij met heel irreële overtuigingen omtrent gezond. Maar je kunt het tij wel keren. 

Zover ik weet is het advies ook eerder zorgen dat gewicht gelijk blijft terwijl kind groeit ipv strenge dieten op die leeftijd. Dan verandert verhouding ook.

Bakblik schreef op 19-04-2025 om 14:26:

[..]

Er bestaan geen koolhydraten die gezonder zijn dan andere koolhydraten! Koolhydraten zijn koolhydraten. Suiker is suiker en zetmeel is zetmeel dat maar op 1 manier verteerd kan worden door je lichaam. Fruitsuiker wordt op dezelfde manier verteerd als kristalsuiker. Wat je erbij eet kan verschil maken, veel vezels of wat vetten kunnen ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel minder hoge pieken maakt maar verder als je teveel eet wordt het opgeslagen, als vet. Zoete aardappelen zijn niet gezonder dan gewone aardappelen en, omdat ze meer calorieën bevatten zou het niet mijn voorkeur zijn.

Dat weet ik allemaal. Zoete aardappelen bevatten wel veel goede voedingsstoffen en zijn wel gezonder qua voedingsstoffen en minder hoge pieken in de bloedsuikerspiegel is alleen maar fijn zeker als je af wil vallen. Dat is ook weer fijn aan meer " langzame"  koolhydraten dan de snelle suikers. Maar TO moet zelf maar zien welke tips ze goed en helpend vindt en welke niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.