Nathalie91
17-03-2025 om 15:50
Dochter (11) heeft moeilijke vraag!
Beste leden,
Ik ben moeder van een prachtige dochter (11) het wordt al een echte vrouw en de puberale veranderingen vinden gestaag plaats, ze krijgt al borsten en het haar begint ook overal te groeien.
Tot zo ver de inleiding: Ik stond laatst onder de douche en dochter lief was alvast haar tanden aan het poetsen, ik stapte de douche uit en mijn dochter vroeg ineens "Mam wanneer mag ik eigenlijk die haren op mijn benen, oksels en daar beneden weghalen?" Ik stond een beetje ongemakkelijk te doen want ze is pas 11 jaar en zit in groep 7.
Na deze vraag succesvol te hebben ontweken en ik mijzelf verder aankleden kwam de volgende vraag...."Mam hoe oud moet je zijn om een string te mogen dragen?"
Je ziet inderdaad al haartjes onder dr oksels, op dr benen en down under maar wat is nou een geschikte leeftijd om dit weg te scheren, van mezelf zou ik het echt niet meer weten dus vandaar mijn vraag. Het liefst zou ik gewoon zeggen voorlopig niet maar ze begon er al over dat bij het douchen bij de sportvereniging en bij de gym er opmerkingen over gemaakt werden en dat doet je moederhart wel pijn.
Dus mijn vragen aan jullie zijn:
Wat is een goede leeftijd om te beginnen met het scheren van benen, oksels en schaamstreek?
En vanaf welke leeftijd kan je dochter best een string dragen?

troelahoep
18-03-2025 om 10:34
Annaniem2023 schreef op 18-03-2025 om 08:55:
[..]
Dat vind ik raar. Het kan toch zijn dat je echt met een opvoedvraag zit en via google bij dit forum terechtkomt. En waarom zijn mensen verplicht in andere draadjes hun mening te geven? Misschien zoeken ze alleen antwoord op of hulp bij één onderwerp.
Dat klopt, maar de manier waarop deze vraag is opgebouwd is typisch. Sowieso dat 'moeder van een prachtige dochter', een inleiding, middenstuk en tenslotte een poll-achtige vraagstelling. En een manier van schrijven waarop mensen gaan happen. Het komt eerder over als een journalistiek stukje dan een echte ouder.

Stresskipje
18-03-2025 om 10:42
los van de intenties van de topicstarter vind ik het een interessant en leerzaam topic geworden. Al is iedereen aardig eensgezind 😁.
Ik heb er in ieder geval van opgestoken dat ik niet verkeerd bezig ben.

Diyer
18-03-2025 om 10:50
ToetieToover schreef op 17-03-2025 om 16:55:
Ik krijg een beetje rare vibes van deze vraag trouwens als eerste vraag op een forum.
me too

Diyer
18-03-2025 om 10:55
BlairW schreef op 17-03-2025 om 17:34:
[..]
Het wordt helemaal niet door de hele maatschappij geacht het te verbergen. Ik zie juist ze laatste jaren steeds vaker de haren weer terug komen. Ook in reclame-advertenties enz. Maar mij gaat het om de opmerking dat vrouwen doen wat mannen willen. Alsof het niet je eigen keus is om je te scheren, maar het moet omdat alle mannen ter wereld een kale vagina willen. Dat slaat helemaal nergens op natuurlijk. En ik neem aan dat kind van TO deze opmerkingen krijgt van andere meisjes, want gemengd douchen is er niet bij op school. Dus die hele gedachtengang van kaal moeten zijn, komt echt niet doordat mannen dat willen. En vrouwen scheren zich ook echt niet alleen maar om die reden. Daar gaat het mij om. Dat de maatschappij zo gefocust is op scheren, daar ben ik het mee eens. Maar dat is echt niet alleen maar omdat dat is wat mannen willen en wij als vrouwen daar allemaal gewillig gehoor aan geven.
Natuurlijk wel! Meisjes van 11 scheren zich, omdat ze tiktok filmpjes kijken van meisjes van 14, die weer tiktokfilmpjes kijken van meisjes van 16, die weer...etc van 20. En dan is de algemene beautynorm toch echt wel dat je geen leuk, mooi, knap, begerenswaardig meisje bent als je niet zou (.....) vul in. Want dat is toch vooral wat je moet zijn: een meisje/vrouw dat alle mannen hebben wil. Meiden worden toch nog steeds door elkaar opgevoed dat je moet voldoen aan een bepaald ideaal om lekker en leuk genoeg te zijn om mannetjes mee aan te trekken, leuk gevonden te worden, aandacht te krijgen als je uitgaat en je niet hoeven schamen voor die ene vriendin die er in hun ogen uitziet als een woelrat.

Diyer
18-03-2025 om 10:58
troelahoep schreef op 18-03-2025 om 10:34:
[..]
Het komt eerder over als een journalistiek stukje dan een echte ouder.
Het komt op mij eerder over als een vieze vent en om maar geen argwaan te wekken, gooien we er nog een opvoedvraag in.

Mugs
18-03-2025 om 12:11
Zie nu ook nieuwe topic over grotere borsten: ik heb het maar gemeld bij forumbeheer

Lexus
18-03-2025 om 12:19
Mugs schreef op 18-03-2025 om 12:11:
Zie nu ook nieuwe topic over grotere borsten: ik heb het maar gemeld bij forumbeheer
ja ik denk dat je gelijk hebt

Nathalie91
18-03-2025 om 12:19
Ik vind het raar dat mensen mij niet gewoon een antwoordt kunnen geven. Ik kwam inderdaad via Google op dit forum terecht en stel een vraag met een duidelijke opbouw, ik ben namelijk ook parttime journaliste dus dat van die opbouw kan kloppen. Toch zou ik wel graag geholpen willen worden met mijn vraag en dat ik niet zo snel antwoordt komt omdat ik ook naast dit forum nog een druk gezinsleven heb!

Lexus
18-03-2025 om 12:23
Nathalie91 schreef op 18-03-2025 om 12:19:
Ik vind het raar dat mensen mij niet gewoon een antwoordt kunnen geven. Ik kwam inderdaad via Google op dit forum terecht en stel een vraag met een duidelijke opbouw, ik ben namelijk ook parttime journaliste dus dat van die opbouw kan kloppen. Toch zou ik wel graag geholpen willen worden met mijn vraag en dat ik niet zo snel antwoordt komt omdat ik ook naast dit forum nog een druk gezinsleven heb!
Echt? Een parttime journalist die 'antwoord' met dt schrijft? (antwoordt)? 1x kan een typfout zijn (hoewel) maar 2x in een paar zinnen?

Pimpelmees67
18-03-2025 om 12:32
Een journalist maakt niet zulke grote fouten hoor.

Aviendha
18-03-2025 om 12:37
Mijn ouders waren eigenlijk met alles streng, maar dit soort dingen (scheren, strings, make up) mocht ik gewoon zelf weten. Alhoewel ik 11 wel jong vind. Ik zou het niet verbieden, wel benoemen dat als ze blonde donshaartjes af gaat scheren er lelijke donkere voor terug zullen komen.

Aviendha
18-03-2025 om 12:42
Kersje schreef op 17-03-2025 om 17:21:
[..]
Huh, waarom zie jij een string als sexy? Ikzelf droeg ook al heel jong strings en zeker niet omdat ik dat sexy vond, want niemand zag dat verder. Ik vond het gewoon niet mooi om randen van een ‘normale’ slip afgetekend te zien in een strakke broek. Vind ik nog steeds niet mooi trouwens.
Ik ook. Zo vervelend die onderbroek die steeds in mn reet kroop, de hele tijd rechttrekken en het is zichtbaar in bepaalde broeken inderdaad. Een string is 1 x wennen en daarna zit het prettig. Niets sexys aan.

Moederkareltje
18-03-2025 om 16:08
String vanaf middelbare school
Oksels scheren vanaf piephaar
Benen scheren vanaf 14
Make-up vanaf 14
De poes scheren vanaf 14 als ze wil. Ervoor knip je het maar bij. Waarom moet je een kaal poesje hebben op je 13de. Of überhaupt. Ik scheer eens per week of 2 weken en heb dus meestal wel haartjes. Elke dag scheren geeft bultjes en ingegroeide haartjes. Je huid moet rusten. Ik ben een volwassen vrouw en misschien maar 2 dagen per maand echt glad. Wie ziet die poes. Seks voor je 18de raad ik sowieso af.

AnnaPollewop
18-03-2025 om 19:30
Niemand is jou iets verplicht he. Dus mopperen dat mensen je vragen nogal vreemd vinden is niet nodig. Het zijn rare vragen zo achter elkaar.