Nathalie91
17-03-2025 om 15:50
Dochter (11) heeft moeilijke vraag!
Beste leden,
Ik ben moeder van een prachtige dochter (11) het wordt al een echte vrouw en de puberale veranderingen vinden gestaag plaats, ze krijgt al borsten en het haar begint ook overal te groeien.
Tot zo ver de inleiding: Ik stond laatst onder de douche en dochter lief was alvast haar tanden aan het poetsen, ik stapte de douche uit en mijn dochter vroeg ineens "Mam wanneer mag ik eigenlijk die haren op mijn benen, oksels en daar beneden weghalen?" Ik stond een beetje ongemakkelijk te doen want ze is pas 11 jaar en zit in groep 7.
Na deze vraag succesvol te hebben ontweken en ik mijzelf verder aankleden kwam de volgende vraag...."Mam hoe oud moet je zijn om een string te mogen dragen?"
Je ziet inderdaad al haartjes onder dr oksels, op dr benen en down under maar wat is nou een geschikte leeftijd om dit weg te scheren, van mezelf zou ik het echt niet meer weten dus vandaar mijn vraag. Het liefst zou ik gewoon zeggen voorlopig niet maar ze begon er al over dat bij het douchen bij de sportvereniging en bij de gym er opmerkingen over gemaakt werden en dat doet je moederhart wel pijn.
Dus mijn vragen aan jullie zijn:
Wat is een goede leeftijd om te beginnen met het scheren van benen, oksels en schaamstreek?
En vanaf welke leeftijd kan je dochter best een string dragen?

Koud
17-03-2025 om 20:15
absor schreef op 17-03-2025 om 18:22:
[..]
Idd. Bijzondere profielfoto ook
Aj die had ik nog niet eens gezien🙈

Moree
18-03-2025 om 02:29
Op die leeftijd zou ik vooral vragen: waarom wil je een string dragen.
Ze wil waarschijnlijk ‘meedoen’ en beantwoorden aan gangbaar gedrag. Nu kun je nog op een geschikte manier vragen aan haar stellen en haar zelf laten nadenken. Ze kan bijv zeggen dat ze een string wil omdat anderen die ook dragen. Of meiden op tiktok die dragen. Of misschien zegt ze dat ze het mooi vindt. Dat laatste is dan weer een andere motivatie en kun je misschien overwegen…over een tijdje.

Lotus_
18-03-2025 om 07:05
Koud schreef op 17-03-2025 om 16:46:
Nou hier de eerste vrouw op aard die zich niet scheert dan. Toen ik jong was begon een toenmalig vriendje er al over, of ik m'n schaamstreek niet helemaal kaal wilde scheren want dan leek ik lekker op een meisje van 11/12 jaar. Dat is voor mij echt de reden dat ik dat never nooit ben gaan doen. Wat is voor een vrouw in hemelsnaam het voordeel van dat scheren. Je krijgt vooral jeuk van de stoppels. Nu ja, vrouwen doen waarschijnlijk gewoon wat mannen willen. En daar pas ik voor.
Mijn vriend is dan gelukkig een van de weinigen die wel liever schaamhaar ziet bij een vrouw. Maar ik scheer het zelf weg, vind ik prettiger omdat ik er niet van hou dat afscheiding tussen het schaamhaar blijft plakken.

watertoren
18-03-2025 om 07:29
Ik ben zelf ook op die leeftijd begonnen met scheren dus ik zou er geen bezwaar tegen hebben. Tegenwoordig scheren er ook steeds meer mannen hun okselhaar en van onder. Dat is al lang niet meer iets wat alleen vrouwen doen.

BlairW
18-03-2025 om 08:25
Lexus schreef op 17-03-2025 om 19:15:
[..]
Nou ja er is niet voor niet veel over te doen, toch? Leuk en moedig maar tot nu toe de uitzondering die de regel bevestigt
Ik zeg ook niet dat het al volledig geaccepteerd wordt. Ik zeg alleen dat niet alle vrouwen zich alleen maar scheren omdat mannen dat willen. Daar ging die reactie over waar ik op reageerde.

BlairW
18-03-2025 om 08:27
Koud schreef op 17-03-2025 om 20:13:
[..]
Ja dus, niet alleen vroegâh toen ik nog jong was maar ook nog niet zo lang geleden, toen een date me over de chat vroeg of ik wel geschoren was want anders werd er niet gebeft. 😯 Maar goed, zover is dochter van to wrs nog niet.
En dan is nee ook gewoon een antwoord. Maar stellen dat alle vrouwen zich scheren, omdat dat is wat mannen nu eenmaal willen, vind ik nergens op slaan. Want dat is wat je impliceert met een opmerking als “vrouwen doen gewoon wat mannen willen”. Genoeg vrouwen die zich scheren, omdat ze dat zelf prettiger vinden. En dat is het punt dat ik wil maken.

troelahoep
18-03-2025 om 08:33
Mevrouw75 schreef op 18-03-2025 om 07:43:
geef gewoon antwoord.
TO bedoel je? Ja, die reageert niet meer hè.

Herfstappeltaart
18-03-2025 om 08:35
troelahoep schreef op 18-03-2025 om 08:33:
[..]
Verrassend

troelahoep
18-03-2025 om 08:39
Ik heb best een mening over het onderwerp, maar ik geloof dat ik hem voor me houd.

Caroline80
18-03-2025 om 08:40
troelahoep schreef op 18-03-2025 om 08:33:
[..]
Omdat het niet als serieuze vraag bedoelt was, maar hij/zij nu stilletjes zit te lachen om alle reacties. Profiel is gisteren aangemaakt. Voordat een topic geopend kan worden zou iemand minstens een x aantal dagen lid moeten zijn en minsten op een x aantal topics gereageerd moeten hebben.

Tango
18-03-2025 om 08:43
Tuinfluiter schreef op 17-03-2025 om 16:23:
Ik ken eigenlijk geen één vrouw die niet onthaard. We beginnen er allemaal vroeg of laat mee. Elf is jong maar als ze het zelf graag wil waarom niet.
Ik wel hoor. Maar zijn er inderdaad weinig.

Annaniem2023
18-03-2025 om 08:55
Caroline80 schreef op 18-03-2025 om 08:40:
[..]
Omdat het niet als serieuze vraag bedoelt was, maar hij/zij nu stilletjes zit te lachen om alle reacties. Profiel is gisteren aangemaakt. Voordat een topic geopend kan worden zou iemand minstens een x aantal dagen lid moeten zijn en minsten op een x aantal topics gereageerd moeten hebben.
Dat vind ik raar. Het kan toch zijn dat je echt met een opvoedvraag zit en via google bij dit forum terechtkomt. En waarom zijn mensen verplicht in andere draadjes hun mening te geven? Misschien zoeken ze alleen antwoord op of hulp bij één onderwerp.

Herfstappeltaart
18-03-2025 om 09:07
Annaniem2023 schreef op 18-03-2025 om 08:55:
[..]
Dat vind ik raar. Het kan toch zijn dat je echt met een opvoedvraag zit en via google bij dit forum terechtkomt. En waarom zijn mensen verplicht in andere draadjes hun mening te geven? Misschien zoeken ze alleen antwoord op of hulp bij één onderwerp.
Dat kan maar dit soort vragen als eerste topic en dan niet meer reageren geeft de indruk dat er één of andere viezerik achter z'n computer zit die graag dit soort dingen leest. Ik ben wat dat betreft vrij achterdochtig online.
Ik ben het eigenlijk wel met Caroline80 eens.

Schemerlampje
18-03-2025 om 09:54
Caroline80 schreef op 18-03-2025 om 08:40:
[..]
Daar voorkom je niet mee, dat mensen niet serieuze vragen stellen. Kijk maar naar de vaak non-reacties van een nieuw lid, dat graag een linkje voor een eigen website/product kwijt wil.
En je jaagt dan misschien aanwas weg, die wel graag een serieuze vraag stelt.