Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alleen naar school fietsen

hallo,
Ik zit met een dilemma. Ik heb 2 kinderen die naar de basisschool gaan, 1 van 9 en een van 11. Mijn dochter van 11 gaat naar speciaal basisonderwijs (4km) en 9 jarige loopt nu naar school. Nu gaan ze verhuizen met hun moeder 6 km verderop (al 4 jaar gescheiden).de rit naar school voor de 9 jarige wordt 5.2 km de 11 jarige 7.2 km. Ik vind dit zelf veel te ver en het gaat lang open weilanden van een dorp naar stad. Er is 2x een drukke oversteek in de winter donker en het is ver. Mijn vraag is is ben ik nou gek, of is dit ver voor kinderen uit groep 5 en 6.
Daarnaast zit mijn zoon op voetbal 2x per week en dit is ook 6.6km straks (nu is dat 1 km)


Ik vind dit te ver voor kinderen zo jong ja. Onze dochter mag sinds ze 9,5 is alleen naar huis komen. Dat is 1 km en ze moet 2 drukkere straten over. Houden mensen wel rekening mee, iedereen weet dat het de schoolroute is. Maar in de ochtend als het druk is met verkeer dat naar werk gaat, ga ik nog mee. Ze is nu net 10 en tot de zomer blijf ik nog mee fietsen in de ochtend sowieso.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-02-2022 om 18:22

Blijven ze wel op dezelfde school? Ik zou dat ook te ver vinden en ze in hun nieuwe dorp naar school en voetbal laten gaan (indien mogelijk). 

Voor een normale 11-jarige vind ik het nog geen wereldramp.
Voor een 11-jarige met mogelijk een handleiding vind ik het ver.

Voor een 9-jarige vind ik het te ver.

Wat zegt moeder en is er een alternatief?
Kan er bijvoorbeeld vervoer aangevraagd worden voor die 11-jarige?
(En moeder of jij mee met de 9-jarige of met de wagen.)

Voor een kind van 11 vind ik dit normaal gesproken niet te ver, toen moesten die van mij al 10 km naar de middelbare school fietsen. Maar niet elk kind is hetzelfde. En jouw dochter heeft ook die middelbare school nog niet om rekening mee te houden.
Voor een kind van 9 vind ik het zonder meer te ver. Is er een mogelijkheid om van school en voetbalclub te wisselen? Wat ziet je ex voor oplossing, behalve “ze gaan maar fietsen”. Is de situatie bespreekbaar?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-02-2022 om 18:42

Voor dochter van 11 moet het kunnen. Over niet zo heel lang zit ze op de middelbare school en dan is zo'n afstand normaal. Voor zoon van 9 is het een twijfelgeval. Je zou het traject sowieso een aantal keer met hem kunnen oefenen.

ik vind het geen gekke afstanden, ook niet in de beschreven omgeving.
Dat is waar ik vandaan kom voor de helft van de basisschoolleerlingen niet meer dan normaal vanaf groep 1. 
En dan is er geen fietspad of suggestiestrook. Vriendjes uit het dorp fietsen ook gewoon heen en weer na school, wel wat langzamer omdat ze het niet gewend zijn maar dat is het dan ook.

Eerste jaar fietsen de ouders wel mee of een ouder broertje/zusje of buurkind maar vanaf groep 4 gaan ze wel alleen. Met ov is geen optie dat is er niet. De dichtstbijzijnde bushalte ligt naast de school.
Voor voetbal moeten ze ook gewoon fietsen.
Het zou voor mij wel uitmaken wat de reden is voor het speciaal onderwijs,  lichamelijk of een verstandelijke beperking waardoor het niet zou kunnen.

Provid3r

Provid3r

22-02-2022 om 18:49 Topicstarter

AlisonH schreef op 22-02-2022 om 18:41:

Voor een kind van 11 vind ik dit normaal gesproken niet te ver, toen moesten die van mij al 10 km naar de middelbare school fietsen. Maar niet elk kind is hetzelfde. En jouw dochter heeft ook die middelbare school nog niet om rekening mee te houden.
Voor een kind van 9 vind ik het zonder meer te ver. Is er een mogelijkheid om van school en voetbalclub te wisselen? Wat ziet je ex voor oplossing, behalve “ze gaan maar fietsen”. Is de situatie bespreekbaar?

Nee helaas is er weinig bespreekbaar.

Het enige is dat de 11 jarige een elektrische fiets krijgt 

We hebben een couderschap van 5-5 wat wisselen van club of school ook niet mogelijk maakt. Heb wel gezegd dat ik er niet achter sta ook qua verhuizing (bemoeilijken van het co ouderschap) maar dan is het, "oke dan regel je toch een advocaat"

Ze verhuizen zodat ze 40m2 meer huis hebben, het is niet dichter bij familie,werk oid puur de 40m2

niet_rechts schreef op 22-02-2022 om 18:42:

Voor dochter van 11 moet het kunnen. Over niet zo heel lang zit ze op de middelbare school en dan is zo'n afstand normaal. Voor zoon van 9 is het een twijfelgeval. Je zou het traject sowieso een aantal keer met hem kunnen oefenen.

Ik lees wel in de openingspost dat de 11 jarige naar speciaal onderwijs gaat.  Is zij wel in staat om dat stuk te fietsen op een veilige manier?  

Voor kinderen op speciaal onderwijs kun je in de meeste gemeentes leerlingenvervoer aanvragen.  Of dat hier kan weet ik niet, de beslissing om verder van school te gaan wonen is natuurlijk niet "handig".

Voor een 9 jarige vind ik het te ver. Op de fiets naar school is dus geen optie meer.  Of in de nieuwe woonplaats een school zoeken voor de 9 jarige of wegbrengen. 

Wij wonen op het platteland en voor kinderen die in het buitengebied wonen is alles minstens vijf kilometer fietsen. Vaak worden die als ze jong zijn wel overal heen gebracht, maar vanaf een jaar of negen kunnen ze dat best fietsen. Er wordt vaak wel samen gefietst met kinderen die ook buitenaf wonen of oudere broers/zussen.
Legio 11/12-jarigen fietsen die afstand naar de middelbare school. Fysiek gezien zou dat gewoon moeten kunnen. Het is ook een kwestie van wennen denk ik. En het is dus maar voor een deel van de tijd, want ze zijn ook deels bij jou.
Verhuizen mag gewoon bij co-ouderschap. Een afstand van 5 kilometer is niet belemmerend voor co-ouderschap. 
Voor de voetbal in de avond zou ik het voor een kind van negen niet goed vinden om alleen door het donker te fietsen. Maar dan zou de moeder hem toch kunnen brengen en halen?

Ik zou dat niet doen. Heb ook kinderen van 9 en 11. Jongste gaat al bijna twee jaar alleen naar school, maar wel lopend. School is op 300m. Sinds kort mag hij alleen op de fiets naar school, maar naar de voetbal ca 1 km wordt hij gehaald en gebracht. Oudste fiets sinds kort als het licht is afstanden van max 2,5 km alleen. (Toekomstige middelbare school is ook 2,5 km). Mijn man is overigens voorzichtiger hierin dan ik.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-02-2022 om 19:34

Bakblik schreef op 22-02-2022 om 18:49:

[..]

Ik lees wel in de openingspost dat de 11 jarige naar speciaal onderwijs gaat. Is zij wel in staat om dat stuk te fietsen op een veilige manier?

Voor kinderen op speciaal onderwijs kun je in de meeste gemeentes leerlingenvervoer aanvragen. Of dat hier kan weet ik niet, de beslissing om verder van school te gaan wonen is natuurlijk niet "handig".

Voor een 9 jarige vind ik het te ver. Op de fiets naar school is dus geen optie meer. Of in de nieuwe woonplaats een school zoeken voor de 9 jarige of wegbrengen.

Ja, dat klopt. Ons buurmeisje volgde bijvoorbeeld het speciaal onderwijs en die kan sinds ongeveer een jaar zelfstandig een eindje fietsen. Zij is inmiddels 20 jaar. Maar aangezien de dochter van TO nu al zelfstandig fietst, schat ik in dat zij fysiek en verstandelijk voldoende niveau heeft om een stuk te kunnen fietsen. Dan is het dus puur nog de afstand en eigenlijk is dat best gezond voor een kind: dagelijkse lichaamsbeweging. Zeker als het om de genoemde afstand gaat. Daar is geen berenconditie voor noodzakelijk.

niet_rechts schreef op 22-02-2022 om 19:34:

[..]

Ja, dat klopt. Ons buurmeisje volgde bijvoorbeeld het speciaal onderwijs en die kan sinds ongeveer een jaar zelfstandig een eindje fietsen. Zij is inmiddels 20 jaar. Maar aangezien de dochter van TO nu al zelfstandig fietst, schat ik in dat zij fysiek en verstandelijk voldoende niveau heeft om een stuk te kunnen fietsen. Dan is het dus puur nog de afstand en eigenlijk is dat best gezond voor een kind: dagelijkse lichaamsbeweging. Zeker als het om de genoemde afstand gaat. Daar is geen berenconditie voor noodzakelijk.

Er is nog verschil in "een stuk kunnen fietsen" of élke dag 7 km heen en 7 km terug alleen in het donker fietsen bij een kind van 11 op speciaal onderwijs.

God-mag-weten wie of wat komt ze tegen en hoe reageert ze daarop.

niet_rechts schreef op 22-02-2022 om 19:34:

[..]

Ja, dat klopt. Ons buurmeisje volgde bijvoorbeeld het speciaal onderwijs en die kan sinds ongeveer een jaar zelfstandig een eindje fietsen. Zij is inmiddels 20 jaar. Maar aangezien de dochter van TO nu al zelfstandig fietst, schat ik in dat zij fysiek en verstandelijk voldoende niveau heeft om een stuk te kunnen fietsen. Dan is het dus puur nog de afstand en eigenlijk is dat best gezond voor een kind: dagelijkse lichaamsbeweging. Zeker als het om de genoemde afstand gaat. Daar is geen berenconditie voor noodzakelijk.

Binnen het eigen dorp is het natuurlijk al jaren dezelfde route, aktes is veilig en vertrouwd. 

En langere route in gedeeltelijk vreemde omgeving zou ik als ouders langer zelf begeleiden of toch (tijdelijk) kiezen voor leerlingenvervoer. En langer stuk fietsen over een nieuwe route en ook nog terug,  kan net teveel zijn om ook nog iets te leren op school. Ik zou dan liever brengen zodat kind nog fit genoeg is om wat te leren op school, de fietsafstand gaat bijna verdubbelen en dat kan met teveel zijn. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

22-02-2022 om 20:42

Zijn er andere middelen van vervoer? Dat de moeder ze met de auto brengt en haalt? Zij wil immers verhuizen.
Ik vind 7 km naar een basisschool fietsen best wel ver. En 5.2 km voor een 9-jarige ook. Niet onmogelijk, maar best wel ver.
Je reactie richting de moeder, beschouw ik niet als overdreven.

Caroline80 schreef op 22-02-2022 om 19:19:

Ik zou dat niet doen. Heb ook kinderen van 9 en 11. Jongste gaat al bijna twee jaar alleen naar school, maar wel lopend. School is op 300m. Sinds kort mag hij alleen op de fiets naar school, maar naar de voetbal ca 1 km wordt hij gehaald en gebracht. Oudste fiets sinds kort als het licht is afstanden van max 2,5 km alleen. (Toekomstige middelbare school is ook 2,5 km). Mijn man is overigens voorzichtiger hierin dan ik.

1 km? Halen en brengen? Met de fiets of de auto? Kan hij niet alleen lopen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.