Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Alleen naar school fietsen


Thomass schreef op 22-02-2022 om 21:53:

[..]

1 km? Halen en brengen? Met de fiets of de auto? Kan hij niet alleen lopen?

Nou idd. Wij woonden destijds die afstand van vriendje B, vriendje C woonde precies tussen ons in. B gaf een feestje thuis en wij zouden C wel ophalen, ouders over de zeik omdat ze verwachtten dat we met de auto zouden komen om hun prinsje op te halen, die afstand ging hij toch echt niet lopen. Hij werd gebracht met de auto.

Was het nu weer zoals afgelopen vrijdag zou ik een eind mee kunnen gaan. Maar het was mei, we liepen in korte broek. Nou die van mij zakte af.

Ze waren 10 of zo. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

22-02-2022 om 22:33

Caroline80 schreef op 22-02-2022 om 19:19:

Ik zou dat niet doen. Heb ook kinderen van 9 en 11. Jongste gaat al bijna twee jaar alleen naar school, maar wel lopend. School is op 300m. Sinds kort mag hij alleen op de fiets naar school, maar naar de voetbal ca 1 km wordt hij gehaald en gebracht. Oudste fiets sinds kort als het licht is afstanden van max 2,5 km alleen. (Toekomstige middelbare school is ook 2,5 km). Mijn man is overigens voorzichtiger hierin dan ik.

Als ervaren curling-ouder van inmiddels (ook) pubers kan ik het je van harte afraden als een afweerschild boven je kinderen te cirkelen in een poging ze alles uit handen te nemen en zo te beletten zelfstandig te worden.

Caroline80 schreef op 22-02-2022 om 19:19:

Ik zou dat niet doen. Heb ook kinderen van 9 en 11. Jongste gaat al bijna twee jaar alleen naar school, maar wel lopend. School is op 300m. Sinds kort mag hij alleen op de fiets naar school, maar naar de voetbal ca 1 km wordt hij gehaald en gebracht. Oudste fiets sinds kort als het licht is afstanden van max 2,5 km alleen. (Toekomstige middelbare school is ook 2,5 km). Mijn man is overigens voorzichtiger hierin dan ik.

Het is fijn als de middelbare maar 2,5 km is maar als dat verder zou zijn, zou een kind dat echt wel moeten kunnen. Er zijn kinderen van 11/12 die 15 kilometer enkele reis moeten fietsen omdat er geen of geen passende scholen dichterbij zijn. 
Maar op de middelbare gaan er ook vrienden zijn die verder van school wonen of verder van jullie. De maximumafstand voor die leeftijd beperken tot 2,5 km is echt heel beperkt. Dat is nog hier nog niet eens één dorp verderop.

Ik vind 1 kilometer halen en brengen ook wel echt overdreven. Een kind van negen kan onder normale omstandigheden best prima lopen of fietsen, zeker als het licht is en als hij samen met een vriendje kan gaan of zo. 

Mijn dochter is zes en gaat sinds ze in groep drie zit zelfstandig naar school. Het is vijf minuten lopen, dat kan ze echt prima hoor.

Caroline80 schreef op 22-02-2022 om 19:19:

Ik zou dat niet doen. Heb ook kinderen van 9 en 11. Jongste gaat al bijna twee jaar alleen naar school, maar wel lopend. School is op 300m. Sinds kort mag hij alleen op de fiets naar school, maar naar de voetbal ca 1 km wordt hij gehaald en gebracht. Oudste fiets sinds kort als het licht is afstanden van max 2,5 km alleen. (Toekomstige middelbare school is ook 2,5 km). Mijn man is overigens voorzichtiger hierin dan ik.

Een 11 jarige gaat waarschijnlijk volgend jaar naar de middelbare school. Begin nu met een beetje loslaten. Die 1km kan hij prima zelf fietsen naar voetbal. Hij zal zeker niet de enige zijn. Vind je het eng dan fiets je de eerste paar keer achter hem aan om te kijken. Die van 9 kan ook prima 300 meter zelf fietsen van en naar school. 

in de tijd van wonings nood denk ik... heel lullig... dat is de het gevolg van een scheiding....Dus kijk het eerst aan

En ik maak me nu niet geliefd.... Jullie wilden ooit uit liefde kinderen....

is het te regelen dat de kinderen in ieder geval tot de zomervakantie gehaald en gebracht worden? 

Dat zou ik minimaal wel nodig achten.

Caroline80 schreef op 22-02-2022 om 19:19:

Ik zou dat niet doen. Heb ook kinderen van 9 en 11. Jongste gaat al bijna twee jaar alleen naar school, maar wel lopend. School is op 300m. Sinds kort mag hij alleen op de fiets naar school, maar naar de voetbal ca 1 km wordt hij gehaald en gebracht. Oudste fiets sinds kort als het licht is afstanden van max 2,5 km alleen. (Toekomstige middelbare school is ook 2,5 km). Mijn man is overigens voorzichtiger hierin dan ik.

1 km en dan halen en brengen? Jemig ik ging altijd alleen op de fiets en moest wel verder dan 1 km fietsen en mijn kinderen straks ook. Mij 3,5 jarige loopt/fietst nu al verder (uiteraard niet alleen)

Naar de middelbare moest ik 16 km fietsen heen en terug dus 32 op een dag vanaf mijn 12e. Ook daar ben ik niet minder van geworden

Mijn mond valt echt open bij dit topic. Ik snap voor beperkte kinderen echt wel dat dit anders ligt, maar bij ieder ander kind snap ik hier niets van. 

Voor TS; voor een 9 en  11 jarige zouden deze afstanden fysiek geen probleem moeten zijn, mits er geen andere redenen zijn (gezien speciaal onderwijs). In het donker vind ik het anders, daar zou ik toch op aandringen om te brengen en halen tenzij hij met een groepje mee kan fietsen

Het ligt ook heel erg aan de kinderen zelf? Al vind ik het best flinke afstanden voor elke dag dus ik zou (zeker in het begin) ze wel begeleiden denk ik.

Mijn oudste van 10 fietst tot rond de 2 á 3 km zelfstandig naar dingen toe. (sport, fysio, supermarkt, ijsje halen met vriendinnetje ofzo). Dit doet ze sinds ze ruim 9 is en dat gaat prima. 
School wonen we naast dus jongste van 7 en oudste kunnen alleen naar school.

RavIvaR schreef op 23-02-2022 om 00:00:

is het te regelen dat de kinderen in ieder geval tot de zomervakantie gehaald en gebracht worden?

Dat zou ik minimaal wel nodig achten.

Halen/brengen mag in dit geval uiteraard ook als ouder meefietsen zijn.

Misschien gaat je ex ze wel brengen.    Je hebt co ouderschap dus lijkt me dat het helemaal haar verantwoordelijkheid is die dagen en dat je het moet loslaten

Thomass schreef op 22-02-2022 om 21:53:

[..]

1 km? Halen en brengen? Met de fiets of de auto? Kan hij niet alleen lopen?

Met de fiets. Ik zie dat iedereen van zijn leeftijd gebracht wordt.

De afstand is geen probleem een stukje fietsen is gezond en je krijgt er conditie door.
Je kunt waarschijnlijk de situatie niet veranderen. Wat je wel kunt doen is je kinderen verkeers veilig maken. Ga veel met ze fietsen oefen de route zorg voor goed zichtbare kleding (geen donkere zwarte jas in de winter) goede verlichting op de fiets.

Doordat veel ouders hun kinderen overal naartoe brengen en halen wordt het verkeer juist minder veilig en worden kinderen minder verkeersvaardig.
Verkeersvaardigheid is wel heel belangrijk, dus ik zou daar eerder op inzetten dan op brengen en halen. 

Provid3r

Provid3r

23-02-2022 om 10:02 Topicstarter

Ted68 schreef op 22-02-2022 om 23:45:

in de tijd van wonings nood denk ik... heel lullig... dat is de het gevolg van een scheiding....Dus kijk het eerst aan

Dat is zeker waar. Het is alleen wel zo dat dit de 4e verhuizing voor de moeder is in 4 jaar.

Woningnood speelt dus geen rol de 1e verhuizing is vanuit gezamenlijk naar zelfstandig. 2e jaar bij nieuwe partner in 3e jaar met nieuwe partner woning samen gekocht 4e keer nu dus samen met nieuwe partner iets grotere woning. De nood speelt dus niet echt een rol het is meer een luxe probleem

Het gaat mij ook niet om de fysieke belasting, het gaat mij om de veiligheid. Vind het met een drukke oversteek en het feit van alleen fietsen best eng. De 11 jarige die naar speciaal onderwijs gaat is geestelijk ook 8/9. Vandaar

Maar aan de reacties te zien ben ik dus niet helemaal gek, ik heb soms het gevoel dat ik misschien dingen te gevaarlijk of eng vind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.