Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Advies: 4 jaar

Wij willen graag jullie advies vragen over de situatie op school met ons kind. Ons kind is 4 jaar en net gestart in de kleuterklas. We merken dat de school bepaalde gedragingen als problematisch bestempelt, terwijl wij dit zien als normaal gedrag voor een kind van deze leeftijd (mijn vakgebied, ik zie geen bijzonderheden bij ons kind)

Bij de start gaf de school aan dat ons kind “weinig samen speelt” en “jong gedrag” vertoont. Al na zes weken wilden ze een MDO (multidisciplinair overleg) inplannen om dit te bespreken. Wij vonden dit beetje vreemd gezien dit nooit met ons in besproken, en voordat een MDO plaats vind moet er heel wat aan de hand zijn en alternatieven aangeboden zijn. Wij hebben aangegeven dat we niet akkoord gaan met een MDO en school met een alternatief moet en meer tijd wilden geven om ons kind te laten wennen.

Nu hebben wij een vervolggesprek gehad. Nu komt de school opnieuw met een nieuw “probleem”: ons kind zou tijdens de kring snel afgeleid zijn. De juf heeft zonder overleg een beloningssysteem ingevoerd (zonder overleg). Ze stellen dat er binnen zes weken duidelijke groei moet zijn, anders willen ze opnieuw een MDO voorstellen. Wij ervaren dit echter als normaal gedrag voor een 4-jarige, zeker gezien de korte tijd dat hij/zij op school zit.

Onze vraag is:

1. Is het gebruikelijk dat scholen zo snel en streng reageren op gedragingen van jonge kinderen in de eerste weken van school?

2. Hoe kunnen we als ouders het beste omgaan met deze situatie, zonder dat ons kind onnodig onder druk wordt gezet?

We maken ons zorgen dat de school een beeld vormt dat ons kind geen eerlijke kans geeft om in zijn/haar eigen tempo te groeien. Dit neigt naar onnodig een dossier opbouwen met punten die leeftijd adequaat zijn. We horen graag jullie visie en advies. 











Nog een keer?  We hebben je pad toch al advies gegeven? https://www.ouders.nl/forum/5-basisschoolleeftijd/jong-gedrag-4

Dit topic is toch ook van jou?

Sta je wel echt open voor tips ?
Ik lees nml ..met mijn kind is niks aan de hand want mijn vakgebied.
Maak je het woord mdo niet heel zwaar
Tis toch gewoon wij willen het beste voor je kind Net als jij
Zet je hakken wat minder in het zand zou ik als tip geven

Chantal88

Chantal88

12-12-2024 om 18:09 Topicstarter

Bakblik schreef op 12-12-2024 om 17:58:

Nog een keer? We hebben je pad toch al advies gegeven? https://www.ouders.nl/forum/5-basisschoolleeftijd/jong-gedrag-4

Dit topic is toch ook van jou?

Hi, klopt inderdaad. Dat “jong gedrag” werd dus van tafel geveegd en werd er door school wat anders benoemd. Dat er dus een MDO werd geadviseerd was ons nog niet bekend bij het openen van deze topic. Dit is een vervolg ervan

Chantal88

Chantal88

12-12-2024 om 18:12 Topicstarter

Roos57 schreef op 12-12-2024 om 18:04:

Sta je wel echt open voor tips ?
Ik lees nml ..met mijn kind is niks aan de hand want mijn vakgebied.
Maak je het woord mdo niet heel zwaar
Tis toch gewoon wij willen het beste voor je kind Net als jij
Zet je hakken wat minder in het zand zou ik als tip geven

Hi Roos,

Nee het is niet gewoon dat er voor dit soort dingen een MDO wordt georganiseerd. De hulpvraag van de leerkracht veranderd continu.

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de kant van de juf. Ik krijg het idee dat er een deel van het verhaal hier ontbreekt. Voor alleen soms een beetje afgeleid zijn in de kring wordt dit namelijk inderdaad niet opgetuigd, dan kunnen ze dit voor het halve klas wel doen en dat doet deze juf niet toch? Blijkbaar wijkt je kind op school toch meer af dan je zelf denkt. Ik ben het eens met de post hierboven dat je een behoorlijke 'hakken in het zand' houding lijkt aan te nemen. Zoals ik ook in je vorige topic aan heb geraden: probeer constructief samen met school te kijken naar wat jullie met elkaar je kind het beste kunnen bieden, in plaats van er een wantrouwige ouders tegen de school strijd van te maken waar je kind als speelbal tussenin zit. Is die observatie er trouwens al geweest (en van wie) en wat kwam daar uit? Of heb je die tegen gehouden?

Chantal88

Chantal88

12-12-2024 om 18:41 Topicstarter

Nicole123 schreef op 12-12-2024 om 18:27:

Ik ben benieuwd naar het verhaal van de kant van de juf. Ik krijg het idee dat er een deel van het verhaal hier ontbreekt. Voor alleen soms een beetje afgeleid zijn in de kring wordt dit namelijk inderdaad niet opgetuigd, dan kunnen ze dit voor het halve klas wel doen en dat doet deze juf niet toch? Blijkbaar wijkt je kind op school toch meer af dan je zelf denkt. Ik ben het eens met de post hierboven dat je een behoorlijke 'hakken in het zand' houding lijkt aan te nemen. Zoals ik ook in je vorige topic aan heb geraden: probeer constructief samen met school te kijken naar wat jullie met elkaar je kind het beste kunnen bieden, in plaats van er een wantrouwige ouders tegen de school strijd van te maken waar je kind als speelbal tussenin zit. Is die observatie er trouwens al geweest (en van wie) en wat kwam daar uit? Of heb je die tegen gehouden?

Hi Nicole,

Ik wil beginnen met dat wij absoluut geen bezwaar hebben tegen extra ondersteuning indien nodig. Dit hebben wij op school ook aangegeven. Als mijn kind daadwerkelijk afwijkt dan moet de school dat benoemen en niet handelingsverlegen zijn en zeggen waar het opstaat. En wat de echte aanleiding is van een MDO. Als wij vragen naar haar hulpvraag dan zijn het letterlijk de 2 punten in het verhaal wat ze benoemd. Dan kan je inderdaad de hele klas aanmelden.
Vandaar dat wij als ouders zo verbaasd zijn.

Ja observatie is geweest (door een andere leerkracht geobserveerd). Die punten worden niet meer genoemd. Het gaat nu vooral om het kringmoment dat niet goed gaat. Dit hoorde wij voor het eerst deze week van de juf tijdens het gesprek.

Chantal88

Chantal88

12-12-2024 om 18:44 Topicstarter

Chantal88 schreef op 12-12-2024 om 18:41:

[..]

Hi Nicole,

Ik wil beginnen met dat wij absoluut geen bezwaar hebben tegen extra ondersteuning indien nodig. Dit hebben wij op school ook aangegeven. Als mijn kind daadwerkelijk afwijkt dan moet de school dat benoemen en niet handelingsverlegen zijn en zeggen waar het opstaat. En wat de echte aanleiding is van een MDO. Als wij vragen naar haar hulpvraag dan zijn het letterlijk de 2 punten in het verhaal wat ze benoemd. Dan kan je inderdaad de hele klas aanmelden.
Vandaar dat wij als ouders zo verbaasd zijn.

Ja observatie is geweest (door een andere leerkracht geobserveerd). Die punten worden niet meer genoemd. Het gaat nu vooral om het kringmoment dat niet goed gaat. Dit hoorde wij voor het eerst deze week van de juf tijdens het gesprek. 

Ik zou een andere school zoeken. Je lijkt totaal geen vertrouwen te hebben dat de leerkracht precies hetzelfde wil als jij: het beste voor je kind...

Je wilde niet in overleg, maar bent wel verontwaardigd dat er zonder overleg een beloningssysteem is ingevoerd? Ik zou ter wille van je kind, school wat meer vertrouwen gunnen dat ze het beste willen voor je kind. Ga gewoon in gesprek, laat dat MDO gewoon gebeuren, maar geef wel aan dat jullie als ouders daarbij betrokken willen worden.

(en dat had natuurlijk prima in hetzelfde draadje gekund als je eerste vraag).

Maar als je niet snapt waarom de juf een probleem ervaart dan vraag je toch door tot je wel weet wat en hoe? Want de juf laat jouw kind observeren en komt bij jouw kind met dat MDO en niet bij die andere wel eens afgeleide kinderen. Blijkbaar is er iets waar de juf mee zit en waar ze graag een ander in mee wil laten denken. Het lijkt me niet dat het volledige willekeur is, toch? En als je denkt dat het aan de juf ligt en zij zwaar overdrijft dan is het toch alleen maar goed dat ze anderen erbij betrekt? Dan kunnen die anderen haar terugfluiten of geruststellen, als ze net als jij vinden dat het prima gaat en het gewoon alleen maar een beetje wennen is.

En maak je het niet groter dan het is? Die observatie door een professional waar je het in je vorige topic over had (waarna mensen over elkaar heen buitelden met 'labels', 'pas op dat het je kind niet gaat achtervolgen', etc.) was blijkbaar gewoon een andere juf die even meekeek in de klas, niks officieels? En de juf heeft nu een beloningssysteem voor je kind, dus dat is dat hij een sticker krijgt voor bepaald wenselijk gedrag neem ik aan? Ben je echt meteen verbolgen dat ze dat niet eerst met jou heeft overlegd? Moet de juf dan voor elke sticker die ze plakt of krul die ze zet eerst met de ouders overleggen? Dat MDO, wat is dat in de praktijk? Allemaal experts zoals een psycholoog, orthopedahoog, arts en maatschappelijk werker van buitenaf, of gewoon overlegje tussen juf, IBer en onderbouwcoördinator o.i.d. om even te sparren over de beste aanpak?

Goh de juf van mijn dochter heeft ook een beloningssysteem ingevoerd voor mijn dochter. Ook wegens jong gedrag. Ik hoorde dat voor het eerst via dochter en bijna een half jaar later hoorde ik van juf de reden. Ik heb er werkelijk waar nooit over na gedacht dat juf daarvoor vooraf toestemming zou moeten vragen?! Ik was vooral blij dat de juf zag dat dochter wat extra aandacht nodig heeft.

Een ander kind krijgt smileys op haar hand getekend om haar te leren spullen goed vast te houden. Een ander mag niet net als de andere kinderen gewoon naar het toilet, omdat het anders uit de hand loopt. Ik geloof niet dat juf die dingen met al deze ouders vooraf heeft besproken. Juf heeft er voor gestudeerd en ik ga er vanuit dat ze passend onderwijs probeert te bieden. En als ze iedere ouder over elke interventie moet raadplegen dan komt ze niet eens meer toe aan lesgeven.

Thy

Thy

12-12-2024 om 21:34

Als je valt over het feit dat er zonder overleg een beloningssysteem wordt ingevoerd, vind ik echt dat je aan het overdrijven bent. 

Verder zou ik als ouder willen weten wie er bij het MDO betrokken is. Heeft school het woord MDO genoemd, of heb jij dat er uit begrepen?
Hier is een MDO namelijk een overleg waarin de betrokken hulpverlening ( vaak vanuit de thuissituatie ) wordt uitgenodigd samen met bijvoorbeeld externe gedragsspecialisten, orthopedagogen en/of consulenten van het samenwerkingsverband aansluiten om mee te denken. Is dat ook de bedoeling van dit gesprek dat school wil organiseren?

Eerlijk? Ik denk dat als een leerkracht in het begin van het jaar al zo " hoog van de toren blaast" er echt wel iets aan de hand is. Zij heeft namelijk heel veel jonge kinderen en blijkbaar valt het gedrag van jouw kind erg op. Dit gezegd hebbende:

Ik heb in dezelfde situatie gezeten.  Het is heel moeilijk als school voor je gevoel met een negatieve blik naar je kind kijkt.  Ik vond dat heel lastig. En achteraf denk ik dat ik wat meer op mijn strepen had moeten staan als het ging om bejegening.  School had al een diagnose voor mijn kind ( die overigens niet klopte) en aangezien die diagnose ook mijn werkveld is vermoedde ik dat al.  Ik heb wel altijd meegewerkt aan onderzoeken maar hierin ook wel zelf de regie gehouden.  Want school wil, itt wat eerdere mensen hier zeggen, niet altijd het beste voor je kind,  maar het beste voor de hele groep. Dat is niet altijd het beste voor het individuele kind.  Mijn zoon had inderdaad een diagnose,  maar heeft ook heel veel last gehad van de negatieve sfeer die om hem heen ging in de klas en deze is wel door de juf gecreëerd.  Mijn tip zou zijn,  werk niet tegen,  sta open voor onderzoeken maar hou zelf de regie.  

Ik zou dan toch eens gaan kijken voor een andere school als ze steeds zo blijven aandringen en dat steeds na zo een korte tijd als je zelf niets bijzonders aan jouw kind merkt terwijl het jouw eigen vakgebied is. Maar voordat je daarover beslist vraag eens door aan de juf wat nu precies het probleem is en wie er betrokken wordt bij zo'n MDO. Je kan aangeven dat je zo'n MDO niet wil en kind de tijd wil geven, blijven ze toch door pushen terwijl jouw gevoel zegt dat er niets is dan zou ik toch gaan kijken voor een andere school. Het vertrouwen is dan toch weg terwijl dat heel belangrijk is.

Waarom heb je trouwens een nieuw topic geopend? Er was toch al een topic hierover?


Waarom 2x de vraag waarom ze een nieuw topic heeft geopend??
Omdat de situatie nu iets anders is en ze meer reageerders wil bereiken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.