Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Activiteiten kerstvakantie

Goed, inmiddels is het officieel dat het een lange kerstvakantie gaat worden. We hadden al wat plannen, maar er komen nu wat dagen bij. Dagen waarin we ook geacht worden “in een bubbel te blijven”. Wie heeft er tips voor leuke dingen om thuis te doen? Liefst dingen die niet te veel voorbereiding vereisen 

(Heb een kleuter.)


Ik zoek vooral activiteiten die de kinderen zonder mij en mijn man kunnen doen en niet veel lawaai maken. Want we werken beide thuis (week tussen kerst en oud &nieuw ben ik vrij en mijn man de week erna). Verder dan een film via Pathé thuis kijken kom ik niet. Ik zag bij de Aldi nog een inkleur kersttafel kleed. Ik denk dat ik dat voor ze ga kopen. Op zich hoef ik volgende week maar 20 uur te werken, dus kan ook nog wel een spelletje tussendoor met ze spelen.

activiteit zonder lawaai ( en buiten😉)
Trek buiten op je terras een slinger lijn met stoepkrijt. Flinke bochten en loopings evenrueel wat sprongen erin.  Hier kunnen ze overheen lopen,hinkelen,springen etc. 
Geef ze daarna een kwast en een emmertje water. Mogen ze de lijn weghalen en kijken of ze zelf een mooie baan kunnen tekenen.
Bij onze bso is dit altijd succes.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-12-2021 om 09:58

Ysenda schreef op 14-12-2021 om 22:15:

een kunstwerk maken: rol behang, kind er op leggen en omtrekken en dan je kleuter de tekening af laten maken met vingerverf, papier en lijm.

Ik las eerst dat je je kind in behangpapier ging wikkelen, nou goed, ben je er ook een dagje vanaf. 

Hier gaat school werk meegeven voor volgende week en er is dagelijks even een online meeting met de klas. Verder werk ik thuis en bij mijn man op school (vo) is het toetsweek. Hij is wel meer thuis maar zal ook nakijkwerk te doen hebben. 
Vast heel pedagogisch onverantwoord maar dochter vindt het leuk om daarbij te helpen. Zijn bovenbouwklassen hebben een meerkeurzeproefwerk en met een antwoordmodel eroverheen hoef je alleen maar kruisjes te zetten waar het foute antwoord staat en dat mag ze dan doen. 
Verder gaan we een keer iets bakken, gaat ze logeren bij neefje en nichtje, ze knutselt graag, we wandelen graag, naar een museum. Doorgaans gaat onze dochter in vakanties ook altijd één dag naar de vakantie bso omdat ze dat leuk vindt en om met andere kinderen te spelen. Maar ik weet niet of dat nu de bedoeling is.

Hier was tijdens de kerstvakanties het maken van kaarsen altijd favoriet, van restjes kaars dus. En verder natuurlijk bakken, koken etc. 

Helaas niet geschikt voor kleine kinderen alleen.

Ik vind dat omtrek tekenen op behangpapier wel erg leuk, jammer dat mijn kinderen daar ondertussen te oud voor zijn. 

Dolfje schreef op 14-12-2021 om 22:26:

[..]

Liever niet

Waarom niet. Even kort op afstand 

dutch33 schreef op 15-12-2021 om 10:50:

[..]

Waarom niet. Even kort op afstand

Nou mijn ervaring is dat het bij veel mensen niet even kort is. Het lijkt af en toe wel een speeltuin. 

MamaE schreef op 15-12-2021 om 10:13:

Hier gaat school werk meegeven voor volgende week en er is dagelijks even een online meeting met de klas. Verder werk ik thuis en bij mijn man op school (vo) is het toetsweek. Hij is wel meer thuis maar zal ook nakijkwerk te doen hebben.
Vast heel pedagogisch onverantwoord maar dochter vindt het leuk om daarbij te helpen. Zijn bovenbouwklassen hebben een meerkeurzeproefwerk en met een antwoordmodel eroverheen hoef je alleen maar kruisjes te zetten waar het foute antwoord staat en dat mag ze dan doen.
Verder gaan we een keer iets bakken, gaat ze logeren bij neefje en nichtje, ze knutselt graag, we wandelen graag, naar een museum. Doorgaans gaat onze dochter in vakanties ook altijd één dag naar de vakantie bso omdat ze dat leuk vindt en om met andere kinderen te spelen. Maar ik weet niet of dat nu de bedoeling is.

Logeren bij neefje en nichtje lijkt me ook niet de bedoeling. 

Ga gewoon een dagje met ze naar in indoorspeeltuin. De scholen moeten dicht, omdat kinderen elkaar daar besmetten, maar de indoorspeeltuin is gewoon open. Niet dat ik dat van plan ben, maar doe die dan ook dicht. 

Caroline80 schreef op 15-12-2021 om 11:15:

[..]

Logeren bij neefje en nichtje lijkt me ook niet de bedoeling.

Kinderen onder de twaalf tellen niet mee in het maximumaantal bezoekers. Met kerst ziet ze haar neefje en nichtje ook en dan gaat ze daarna met hun mee naar huis om daar een paar nachtjes te logeren. Wij vinden het belangrijk dat onze dochter ondanks corona contact heeft met leeftijdsgenootjes. Ze spreekt ook wel eens een middag af met een vriendinnetje. 
Het kabinet wilde aanvankelijk ook niet de scholen sluiten omdat mensen dan allemaal uitjes gaan doen. Van mij hadden de scholen ook niet eerder dicht gehoeven.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-12-2021 om 12:10

Knutselkei schreef op 15-12-2021 om 08:00:

activiteit zonder lawaai ( en buiten😉)
Trek buiten op je terras een slinger lijn met stoepkrijt. Flinke bochten en loopings evenrueel wat sprongen erin. Hier kunnen ze overheen lopen,hinkelen,springen etc.
Geef ze daarna een kwast en een emmertje water. Mogen ze de lijn weghalen en kijken of ze zelf een mooie baan kunnen tekenen.
Bij onze bso is dit altijd succes.

😁 dat is zeker weten niet zonder lawaai. Zoiets waren de kleinkinderen van de buren hier laatst aan het doen. Hoop gegil en gelach buiten. 

Hobbelster schreef op 14-12-2021 om 22:48:

[..]

Niet erg bubbel-proof. 

Bioscoop is juist prima te doen. Qr code en alle plekken rondom je zijn vrij. Nog nooit zoveel ruimte gehad als op dit moment in de bioscoop. Zeker pathé houdt zich heel strict aan alle richtlijnen. 

En een tent was bij ons jaren een succes. Grote chaos met een tunnel van stoelen met dekens en lakens erover heen. En dan erin met zaklantaarn en boekjes. 

Peen schreef op 15-12-2021 om 12:10:

[..]

😁 dat is zeker weten niet zonder lawaai. Zoiets waren de kleinkinderen van de buren hier laatst aan het doen. Hoop gegil en gelach buiten.

omstebeurt dan whahahha. Hier is dat een rustig spel Heel geconcentreerd. ( of ik maak m te moeilijk )

Hier hebben de kinderen volgende week geen les, dus echt een week vakantie extra.
Zijn wel wat ouder (9 en 11) 
Ik heb een kerst legpuzzel van 1000 stukjes gekocht, daar vermaken we ons komende week wel mee.
Ongeveer elke dag uitslapen en we gaan een keer brood bakken
Ergens op een dag een film kijken, met wat lekkers er bij.
Verder gaan we elke dag naar buiten, een eind wandelen (met de hond) eventueel naar het bos of eind fietsen.
En waarschijnlijk nog een middag kerststukjes maken.

En ondanks geen school, gaan ze elke dag een half uur tot een uur op hun chromebook oefenen met taal/ spelling en rekenen 

Dolfje schreef op 15-12-2021 om 10:56:

[..]

Nou mijn ervaring is dat het bij veel mensen niet even kort is. Het lijkt af en toe wel een speeltuin.

Ik woon in een klein dorp.. ben er echt bijna alleen dus ja… daar zal het in zitten… staat hier dus wel op het programma 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.