Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Activiteiten kerstvakantie

Goed, inmiddels is het officieel dat het een lange kerstvakantie gaat worden. We hadden al wat plannen, maar er komen nu wat dagen bij. Dagen waarin we ook geacht worden “in een bubbel te blijven”. Wie heeft er tips voor leuke dingen om thuis te doen? Liefst dingen die niet te veel voorbereiding vereisen 

(Heb een kleuter.)


Vriendin van mij werkt in een bibliotheek in een stad. Sommige kinderen zitten daar in de vakantie echt heel de dag, zonder ouders. Die worden daar gewoon gedropt alsof het kinderopvang is. Dat zijn dan wel kinderen van 9-12 ongeveer die normaal ook zelfstandig kunnen komen.
Hier in de dorpsbieb (een dorp verderop) is het gewoon boeken inleveren, nieuwe boeken uitzoeken, scannen en weer weg. Speeltuintaferelen worden ook bepaald niet gewaardeerd. 

Mama-Inge schreef op 15-12-2021 om 12:36:

Hier hebben de kinderen volgende week geen les, dus echt een week vakantie extra.
Zijn wel wat ouder (9 en 11)
Ik heb een kerst legpuzzel van 1000 stukjes gekocht, daar vermaken we ons komende week wel mee.
Ongeveer elke dag uitslapen en we gaan een keer brood bakken
Ergens op een dag een film kijken, met wat lekkers er bij.
Verder gaan we elke dag naar buiten, een eind wandelen (met de hond) eventueel naar het bos of eind fietsen.
En waarschijnlijk nog een middag kerststukjes maken.

En ondanks geen school, gaan ze elke dag een half uur tot een uur op hun chromebook oefenen met taal/ spelling en rekenen

Hier ook kinderen van 9 en 11. Ik heb voor beide een setje diamantpainting gekocht.  Deze vinden ze maandag onder de kerstboom. Jongste van 9 had graag online les gehad. Hij gaat misschien de juf nog om een werkboekje vragen, maar heb zelf ook twee werkboekje gekocht (rekenen en spelling). Verder heeft mijn oudste de nieuwe just dance gekocht. Normaal hebben ze bij een hele dag thuis 1,5 uur schermtijd, maar heb aangegeven dat dit er onbeperkt bij mag. Bewegen ze tenminste bij.


dutch33 schreef op 15-12-2021 om 13:09:

[..]

Ik woon in een klein dorp.. ben er echt bijna alleen dus ja… daar zal het in zitten… staat hier dus wel op het programma

Dan is het anders en je moet natuurlijk gewoon gaan.

MamaE schreef op 15-12-2021 om 13:59:

Vriendin van mij werkt in een bibliotheek in een stad. Sommige kinderen zitten daar in de vakantie echt heel de dag, zonder ouders. Die worden daar gewoon gedropt alsof het kinderopvang is. Dat zijn dan wel kinderen van 9-12 ongeveer die normaal ook zelfstandig kunnen komen.
Hier in de dorpsbieb (een dorp verderop) is het gewoon boeken inleveren, nieuwe boeken uitzoeken, scannen en weer weg. Speeltuintaferelen worden ook bepaald niet gewaardeerd.

Nou bij ons mogen ze er officeel onder de 12 niet zonder begeleiding alleen blijven en als we het zien spreken we ze ( de ouders) als ze opgehaald of weggebracht worden wel op aan. Stel dat er wat aan de hand is. 

Dolfje schreef op 15-12-2021 om 18:30:

[..]

Nou bij ons mogen ze er officeel onder de 12 niet zonder begeleiding alleen blijven en als we het zien spreken we ze ( de ouders) als ze opgehaald of weggebracht worden wel op aan. Stel dat er wat aan de hand is.

Schrik hier van zie je hoe een beeldvorming belangrijk is. Bieb in een dorp bezoeken dan maar…..

Dolfje schreef op 15-12-2021 om 18:30:

[..]

Nou bij ons mogen ze er officeel onder de 12 niet zonder begeleiding alleen blijven en als we het zien spreken we ze ( de ouders) als ze opgehaald of weggebracht worden wel op aan. Stel dat er wat aan de hand is.

Een kind van 8/9 zou op zich toch prima zelfstandig naar de bieb moeten kunnen gaan om boeken uit te zoeken? Ik vind 12 echt wel heel oud om nog verplicht mee te moeten.
Als ze er een hele dag blijven is het wel wat anders, een bieb is geen speeltuin en ook geen kinderopvang. Dan mag je daar zeker wat van zeggen. Maar ik hoop toch echt dat mijn dochter over een jaar of twee wel zelf naar de bieb kan om boeken te ruilen.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-12-2021 om 23:58

Knutselkei schreef op 15-12-2021 om 12:23:

[..]

omstebeurt dan whahahha. Hier is dat een rustig spel Heel geconcentreerd. ( of ik maak m te moeilijk )

Haha ja wie weet   

Nou vind ik lawaai van buiten spelende kinderen nooit zo erg hoor, ze moeten hun energie wel kwijt kunnen. 

Een leuk bordspel is altijd een goed idee. En heb je ook na de kerstvakantie nog jaren plezier van. 
Vanaf 4 jaar raad ik Carcassone Junior aan. 
Ik zie dat hier ook ouders meeschrijven van oudere kinderen. 
Vanaf 8 jaar raad ik Azul aan. Azul zouden de kinderen dan ook samen kunnen spelen. Deze is zeker ook leuk voor oudere kinderen en volwassenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.