Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

2 fysieke jongens van 3 en 6 jaar

Hoi allemaal,

Nieuw hier op dit forum. Maar ik dacht ik probeer het eens uit. 

Ik heb zoals de titel al zegt twee jonge jongens van 3 en 6 jaar oud. Die heel graag fysiek zijn met elkaar, het zijn net twee magneten. Ook hoort daarbij een hoop geluid en gestoei. Onze woonkamer is niet al te groot en ik merk dat ik er op een gegeven moment helemaal overrprikkeld van raak. De jongens zijn vaak al vroeg wakker dus dat gaat dan heel de dag door. Vooral als mijn man in de weekenden moet werken, vind ik dit behoorlijk pittig. Zijn er meerdere moeders die ook jonge jongens hebben en dit zo ervaren? 

Hebben jullie toevallig nog wat tips of misschien advies voor een bepaald boek? 

Wij gaan regelmatig naar buiten, vaak meerdere keren per dag ook vanwege onze hond. Maar vooral in de huis vind ik t soms erg lastig. 

Lekker naar buiten inderdaad. Heb je een tuin waar ze veilig kunnen spelen? Kan er iets mis gaan in de huiskamer? Als je er niet hele tijd bij hoeft te zijn, zou je ook even naar boven kunnen gaan bijvoorbeeld. Je hoort ze dan nog wel, maar je zit er niet de hele tijd bovenop, dat scheelt misschien de prikkels. Is er een oma of opa die met ze op stap wil? Hoe vaak werkt je man in het weekend? Ik zou kijken of het mogelijk is dat een opa/oma/tante met ze op stap gaat als je man werkt. Dan hoef jij niet het hele weekend aan te staan.

Ik heb geen kinderen, wel een hond. Hier is de regel, buiten rennen, stoeien druk zijn. Binnen rustig doen en rustige spelletjes doen. Zou dat ook met kinderen toepassen. Wel zorgen dat er voldoende momenten zijn dat ze dus even lekker druk kunnen zijn.

@lotus_, ik ben wel benieuwd hoe je dat aan een hond uitlegt. Ik heb zelf geen honden.

hier 3 jongens, nu al ruimschoots tieners, maar ik herinner me deze fase goed.
Ik werd in huis ook vaak gek.
Wat hier hielp was veel structuur en binnen weinig tijd waarin ze “los” mochten. Dus wat jij beschrijft mocht hier vaak niet. Ik voelde me daar soms wel schuldig over maar ik trok het zelf niet goed en wat ook erg meespeelde was dat oudste fysieker en sterker was dan de andere twee dus het was voor de jongste twee niet altijd leuk. Ik had dus meer reden om te verbieden dan jij.
Ze speelden bij mij ook vrij veel apart, in eigen hoek of eigen kamer, met afspraken wie met wat mocht spelen. En veel lezen/kleuren/puzzelen/knutselen en andere gestructureerde activiteiten.
Ik structureerde de dag een beetje zoals ze dat op de kleuterschool ook doen. Erg intensief maar was hier nodig. En heel veel naar buiten inderdaad.
Jongste is nu 14, ze kunnen alle drie goed met elkaar, hebben veel lol, en dat fysieke gedoe is er niet of nauwelijks meer. Dus er is hoop 😀. 

Heel herkenbaar. 
Die van mij zijn nu ietsje ouder (6&8) maar ook nogsteeds regelmatig druk. 
Ik stuur ze vaak naar boven. Ga daar dan maar hutten bouwen/ stoeien/ druk doen. Gelukkig wordt het al iets beter, en kunnen ze ook goed samen rustig spelen nu. Of ik stuur ze samen naar buiten, maar daar zijn die van jou nog te klein voor. Of misschien kan de oudste met een vriendje buiten spelen terwijl de jongens even binnen blijft en iets rustigs doet? 

Verder zit er soms niks anders op dan maar gewoon er op uit gaan. Die van mij worden enorm gelukkig van een binnenspeeltuin. Ik vind het vreselijke plekken, maar met oordopjes en een boek vind ik het prima; voordeel is dat ze lekker de tijd hebben om uit te razen. Ze kunnen er met gemak 4 uur rondrennen (En dat is letterlijk; ze rennen maar door). Gewone speeltuin buiten kan natuurlijk ook. Er zijn ook wat grotere, betaalde speeltuinen waar je n bak koffie kan halen en lekker kan zitten, dat kan ook fijn zijn. 

S ochtends in het weekend kijken ze vaak tv. En toen ze kleiner waren ook vaak tijdens het koken, toch even het gevoel dat ik 'rust' had, al moest ik dus koken...haha 

Bedenk: het is een fase! Het gaat voorbij! 

Trampoline in de tuin .

De oudste uit spelen doen🙂

Zo vroeg mogelijk naar buiten dus hier gingen we wel eens om 8 uur al naar het bos in de zomer en in de winter rond 9 uur. Trampoline in de tuin hebben we ook. 

Hier ook fysieke jongens. Altijd stoeien, 'vechten', duwen, trekken. Het wordt beter. Ze zijn nu 7 en 11 en vooral die van 11 is veel rustiger geworden en minder lichamelijk qua spel en contact maken. 

Nu zijn ze op een leeftijd dat ik ze naar buiten stuur. 'Ga maar lekker buiten druk doen' zeg ik dan. Toen ze kleiner waren stuurde ik ze naar buiten de trampoline op. En sowieso veel naar buiten. Bewegen. Wandelen, skeeleren, fietsen. Lang binnenzitten en 'spelen' hebben ze nooit gekund. Spelen deden ze sowieso nauwelijks. Altijd druk spel en met elkaar in de weer. Of druk door het huis rennen al schietend met nerfs.

Anoukk18

Anoukk18

19-01-2025 om 21:08 Topicstarter

Bedankt voor alle tips! Ik stuur ze ook regelmatig naar boven of naar buiten. Alleen ik voel me soms al snel een politieagent of toch een beetje een " zeurende moeder". 

Ook een beetje een schuldgevoel soms, omdat ik er last van heb, moet de oudste dan maar buiten spelen. De jongste is inderdaad nog te jong om alleen naar buiten te gaan. En zodra de oudste niemand heeft om mee buiten te spelen, staat hij ook weer voor de deur 😅. Ook kunnen ze zich inderdaad soms slecht vermaken binnen. Ze zijn liever aan t stoeien met elkaar dan uit zichzelf ergens mee spelen. Of dan is de één lief aan t spelen, komt de ander de boel verstoren.

Het is inderdaad een fase maar soms best even lastig. 

Om ze weer even anders bezig te houden:
Maak een soort simpele hindernisbaan in huis waar ze overheen/onderdoorgaan. Met gewone spullen die je hebt en evt schilderstape. Zoek er maar eens op.Dat maakt ze ook moe. Daarna zelf laten kijken wat zou kunnen.
 Buiten kan dat ook met stoepkrijt.  Teken Een slinger met bochten en loopings.  Dan krijgen ze een opdracht. Kunnen ze hem volgen, evt daarna ook met een bal of auto. En samen hand in hand? 
of cirkel met strepen erin zetten achter elkaar hoe hun voeten moeten staan met springen. Dan bv 10 cirkels achter elkaar en springen maar.
Daarna zelf een parcours laten maken.

Er zijn veel voorbeelden te vinden op internet voor binnen en buiten.

Ik heb geen kinderen, dat zeg ik er vast bij. Zou je niet een blokje kunnen maken waarin stoeien wel mag, indien beiden dat willen. En daarbuiten dus niet. Dat kan bijvoorbeeld  10-15 minuten  per dag of week zijn. Dit kan ook iets korter/langer.Dat is aan jou.

Dat fysieke indien aanwezig krijg je er moeilijk uit, even stoom afblazen en stoeien en dan is het vaak goed.
Bij vervelend stoeien kun je het alsnog direct afkappen/corrigeren.  

Google eens op Rust in Ouderschap. Geen aandelen of zo, ben zelfs geen opvoeder meer, maar als ik nu jouw vragen had, zou ik daar eens kijken.

Hier ook twee jongens. 8 en 9 inmiddels. Het stoeien blijft, wordt alleen nog ruwer en drukker. Altijd gepluk aan elkaar ook.  

Ik heb de regel dat overdag stoeien en druk doen binnen best mag. Van mij hoeven ze niet perse altijd maar naar buiten (al wijs ik hen met name in de lente en zomer erop dat je daar volop druk kan doen). Maar wil je het binnen doen, dan wel overdag en op eigen kamers. Als ze toch geneigd zijn beneden te stoeien, vraag ik hen: wat doen jullie; gaan jullie naar boven om te stoeien, of gaan jullie beneden rustig spelen?
Verder laat ik het los als ze dus boven stoeien. Alleen in de avond stuur ik het wat meer bij, want ik ben zelf dan ook snel overprikkeld. Ik wijs hen er dan op dat we na het avondeten rustiger doen. Boven een beetje ravotten is prima, maar niet zo luid dat ik er last van heb. 

Ik zie mezelf daarbij niet als zeurende moeder trouwens. Ik schets allen wat de juiste tijd en plaats is voor het stoeien. 

Herkenbaar. Niet echt spelen.  Fysiek, duwen, stoeien, uitdagen, bijna-vechten. Pff, heel vermoeiend.  Nu zijn ze jongvolwassen en is het helemaal over.

Geen tips. Nou ja, ik legde ze wel regelmatig uit hoe ze gedoe hadden kunnen voorkomen, wat hun eigen rol was als het uit de hand liep. Dat ik soms ook uit mn slof schoot. Hoe ik dat zou kunnen voorkomen. Hoe we elkaar zo konden helpen om het een beetje leuk te houden.

En ja, er met ze op uit, naar de speeltuin en zo. Binnen knutselen en leuke activiteiten bedenken had geen resultaat. Je kunt je broer prima met een knutselwerk op z'n hoofd slaan en zo.

Zijn fijne jongens geworden, nu zijn ze lief voor elkaar. 

Je hebt ook jongens die gewoon met auto's spelen en gaan schommelen. Die van mij gebruiken auto's als rolschaatsen en klommen óp het schommeltoestel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.