Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoon van 3 praat nog niet


Junio schreef op 07-03-2022 om 19:37:

Welke taal spreken jullie thuis? En in welke taal kijkt hij de filmpjes?

Dit vroeg ik me idd ook af. De manier waarop TO schrijft doet vermoeden dat Nederlands niet haar eerste taal is. Kinderen die meertalig worden opgevoed zijn vaak later met praten. Alhoewel je met 3 jaar wel enige spraak mag verwachten.

Ik zie trouwens dat het kind vorige zomer logopedie had, maar toen niet meewerkte. Er lijkt hier toch echt ook wel een probleem in het gedrag te zijn. Ik neem aan dat zowel logopedisten als kentalis gewend zijn om met kleine kinderen met een korte spanningsboog te werken. Dat beide spaak lopen op niet meewerken van kind vind ik wel wat zorgelijk. Waarom werkt hij niet mee? Is het voldoen aan opdrachten helemaal nieuw voor hem? Cq hoeft hij thuis niks? Of herken je dit probleem ook van thuis? Bijvoorbeeld als je hem vraagt zijn jas te pakken of zijn schoenen aan te doen, doet hij dat dan? 

MamaE schreef op 07-03-2022 om 19:48:

[..]

De meeste kinderen gaan ook naar de opvang of peuterspeelzaal. Ik vind het echt gemakszuchtig om kinderen al zo jong schermverslaafd te maken. Wat is er mis met gewoon een doos lego, een doos kleurpotloden, poppen, auto's, een treinbaan, en daarmee te spelen? Als je als ouder de hele dag tv kijkt, heb ik daar ook mijn bedenkingen bij. Een gezonde gewoonte is het niet.

Ik denk ook niet dat Junio bedoeld dat ze het een goed plan vindt. Maar wel dat het de realiteit is dat in veel huishoudens de tv voortdurend aan staat. Die kinderen leren allemaal praten. Tv kijken leidt bij mijn weten niet tot het totaal uitblijven van een taalontwikkeling. Los daarvan is het natuurlijk niet gezond voor de ontwikkeling Maar het verklaard niet (volledig) waarom dit kind niet praat. 

Ik snap ook wel dat andere schermverslaafde kinderen wel praten en dat het niet de enige oorzaak is. Wel zou ik de routines gaan veranderen en hem leren om kleine opdrachtjes te doen. Want als hij straks naar school gaat is er naast tijd voor vrij spel ook tijd waarop er een opdracht uitgevoerd moet worden.
Daarnaast zou ik opnieuw contact opnemen met de huisarts/logopedie/kentalis.

Bij ons thuis vroeger stond de radio inderdaad altijd aan. Maar dan wel zachtjes, op de achtergrond. Je kon gewoon een normaal gesprek voeren. Een tv trekt veel meer de aandacht, dus wordt je afgeleid van je spel/auto's/boekje/tekening.

Meesje schreef op 07-03-2022 om 19:55:

[..]

Ik denk ook niet dat Junio bedoeld dat ze het een goed plan vindt. Maar wel dat het de realiteit is dat in veel huishoudens de tv voortdurend aan staat. Die kinderen leren allemaal praten. Tv kijken leidt bij mijn weten niet tot het totaal uitblijven van een taalontwikkeling. Los daarvan is het natuurlijk niet gezond voor de ontwikkeling Maar het verklaard niet (volledig) waarom dit kind niet praat.

Precies dit. Daarnaast zijn er veel mensen met verschillende  achtergronden die op basis daarvan keuzes in opvoeding maken. 
In plaats van veroordelen lijkt het me beter om tips te geven, zodat ze misschien in het vervolg andere keuzes maken. 

Junio schreef op 07-03-2022 om 19:41:

[..]

Ik denk dat je geen idee hebt in hoeveel huizen de tv de hele dag aan staat. Ik vermoed bij het grootste gedeelte van de wijk waarin ik woon is een scherm de oplossing voor elk probleem.

Jij snapt het. Ik wilde het niet zeggen maar ik weet zeker dat veel kinderen van laagopgeleide ouders veel tijd doorbrengen achter of voor een schermpje. En die praten gewoon met 3 jaar. 

Leene

Leene

08-03-2022 om 10:41

Thomass schreef op 07-03-2022 om 21:20:

[..]

Jij snapt het. Ik wilde het niet zeggen maar ik weet zeker dat veel kinderen van laagopgeleide ouders veel tijd doorbrengen achter of voor een schermpje. En die praten gewoon met 3 jaar.

Nou ja "gewoon"  Ik heb een krantenartikel gelezen over het verschil in woordenschat tussen kinderen die regelmatig werden voorgelezen, waar veel tegen gepraat werd en kinderen waar dat niet gebeurde en dat verschil was echt meer dan een paar 10tal woordjes. 

Maar je hebt gelijk het verklaard niet waarom dit kind helemaal niet praat.

Leene schreef op 08-03-2022 om 10:41:

[..]

Nou ja "gewoon" Ik heb een krantenartikel gelezen over het verschil in woordenschat tussen kinderen die regelmatig werden voorgelezen, waar veel tegen gepraat werd en kinderen waar dat niet gebeurde en dat verschil was echt meer dan een paar 10tal woordjes.

Maar je hebt gelijk het verklaard niet waarom dit kind helemaal niet praat.

Klopt, natuurlijk is de woordenschat verschillend (al zal het kind wat vaak voor de tv is gezet ook ándere woorden kennen dan zijn leeftijdsgenootjes die dat niet zo vaak doen). Maar dit kind praat helemaal niet. 

Ik wil vooral voorkomen dat TS nu stopt met schermpjes en denkt dat het allemaal wel goed komt. Dat geloof ik niet, hier is meer aan de hand. Zie je ook aan hoe hij met de puzzels omgaat en de andere onderzoeken. 

De tips bieb en minder scherm zijn echt wat waard. Mijn kind liep op jongere leeftijd ook achter. Het consultatiebureau zei als eerste; elke dag boekje (echt de simpelste peuterboekjes) met een voorwerp op een blz benoemen dus blz omslaan en weer voorwerp of iets benoemen.
Dus scherm weg. Desnoods iPad of telefoon gaat nu even slapen, wij gaan even boekje lezen. Dus even momentje van maken. Kost echt maar 5 minuten. Ik vond dat ook moeilijk want ik zat in een hele rottige tijd en overlevingsstand. Maar ze hadden wel gelijk. Tv aan als achtergrond ok. Toch moet ie soms echt even helemaal uit. Zodat de aandacht bijnaam boekje of het eten is. 
En YouTube is bij mij inmiddels een vette ergernis. De gerelateerde volgende filmpjes staan al klaar. Dus je wordt ook steeds uitgenodigd om weer het volgende ook te gaan bekijken. Ik ben dolblij als de batterij leeg is. Gelijk reden om eens wat anders te doen. 
Naar de bieb gaan en daar spelen en lezen is ook leuk. Het ligt wel een beetje aan waar je woont maar hier hebben we echt een bieb waar een halve speeltuin in zit. 
Daarnaast zou ik kentalis nog eens om advies vragen of anders een verwijzing naar wat anders. Er is hier al veel genoemd. 
Probeer stapjes te zetten met scherm uit en praten. Stilte is ook heel fijn soms.
Zegt je kind wel mama of papa?

Marina-87

Marina-87

11-03-2022 om 09:40 Topicstarter

kleinejongen schreef op 09-03-2022 om 21:08:

De tips bieb en minder scherm zijn echt wat waard. Mijn kind liep op jongere leeftijd ook achter. Het consultatiebureau zei als eerste; elke dag boekje (echt de simpelste peuterboekjes) met een voorwerp op een blz benoemen dus blz omslaan en weer voorwerp of iets benoemen.
Dus scherm weg. Desnoods iPad of telefoon gaat nu even slapen, wij gaan even boekje lezen. Dus even momentje van maken. Kost echt maar 5 minuten. Ik vond dat ook moeilijk want ik zat in een hele rottige tijd en overlevingsstand. Maar ze hadden wel gelijk. Tv aan als achtergrond ok. Toch moet ie soms echt even helemaal uit. Zodat de aandacht bijnaam boekje of het eten is.
En YouTube is bij mij inmiddels een vette ergernis. De gerelateerde volgende filmpjes staan al klaar. Dus je wordt ook steeds uitgenodigd om weer het volgende ook te gaan bekijken. Ik ben dolblij als de batterij leeg is. Gelijk reden om eens wat anders te doen.
Naar de bieb gaan en daar spelen en lezen is ook leuk. Het ligt wel een beetje aan waar je woont maar hier hebben we echt een bieb waar een halve speeltuin in zit.
Daarnaast zou ik kentalis nog eens om advies vragen of anders een verwijzing naar wat anders. Er is hier al veel genoemd.
Probeer stapjes te zetten met scherm uit en praten. Stilte is ook heel fijn soms.
Zegt je kind wel mama of papa?

Hij zegt soms mama, papa, Tom ( aflevering tractor Tom, kinderfilmpjes). Maar dan weer niet meer!

Marina-87

Marina-87

11-03-2022 om 09:43 Topicstarter

Meesje schreef op 07-03-2022 om 19:52:

[..]

Dit vroeg ik me idd ook af. De manier waarop TO schrijft doet vermoeden dat Nederlands niet haar eerste taal is. Kinderen die meertalig worden opgevoed zijn vaak later met praten. Alhoewel je met 3 jaar wel enige spraak mag verwachten.

Ik zie trouwens dat het kind vorige zomer logopedie had, maar toen niet meewerkte. Er lijkt hier toch echt ook wel een probleem in het gedrag te zijn. Ik neem aan dat zowel logopedisten als kentalis gewend zijn om met kleine kinderen met een korte spanningsboog te werken. Dat beide spaak lopen op niet meewerken van kind vind ik wel wat zorgelijk. Waarom werkt hij niet mee? Is het voldoen aan opdrachten helemaal nieuw voor hem? Cq hoeft hij thuis niks? Of herken je dit probleem ook van thuis? Bijvoorbeeld als je hem vraagt zijn jas te pakken of zijn schoenen aan te doen, doet hij dat dan?

Thuis heeft hij nooit met puzzels gespeeld. Thuis hoeft hij niks. Bijvoorbeeld hij mag wel op bed of bank springen, maar bij de peuterspeelzaal mag dat niet.

Meestal als ik hem iets vraagt, dan begrijpt hij wel. 

Jas, schoenen aan doen, doe ik zelf voor hem 

Marina-87 schreef op 11-03-2022 om 09:43:

[..]

Thuis heeft hij nooit met puzzels gespeeld. Thuis hoeft hij niks. Bijvoorbeeld hij mag wel op bed of bank springen, maar bij de peuterspeelzaal mag dat niet.

Meestal als ik hem iets vraagt, dan begrijpt hij wel.

Jas, schoenen aan doen, doe ik zelf voor hem

Ik zou hem wel zelfstandiger gaan maken. Jas en schoenen aantrekken zou hij zelf moeten kunnen. Het dichtmaken kun jij dan nog doen, dat is wat moeilijker.
Waarom mag hij thuis op het bed en de bank springen? Die zijn daar niet voor gemaakt en hij zal maar op weinig plekken komen in zijn leven waar hij dat zal mogen. Kleine taakjes/opdrachtjes zou een kind van drie echt wel moeten kunnen. Vraag bijvoorbeeld in de supermarkt om iets te pakken, bananen, een pak melk, dat soort dingen. 
Niks hoeven is leuk en met momenten ook belangrijk, maar het is wat anders dan alles mogen en nooit iets hoeven doen waar je op dat moment niet per se zin in hebt.
Ik kan me voorstellen dat een kringgesprek of liedjes zingen in de kring niet leuk is als je niet kan praten. Maar hij leert er wel van.

Marina-87

Marina-87

11-03-2022 om 09:57 Topicstarter

Iedereen bedankt voor de reacties en de tips! 
Ik leg het probleem niet bij kentalis, maar volgens mij kunnen ze niet verder helpen, als ze hem nog niet kunnen observeren en onderzoeken.

Dus ik ben op zoek naar alternatieven, hoe moet ik nu verder , waar moet ik naar toe.
Gisteren heb ik nog aan de pedagoog ( van de psz) gevraagd waarom hij niet praat? En die zei: dat ze niet weet. En misschien moet de kinderarts dat nog onderzoeken, bloedonderzoek , chromosoom onderzoek etc.

Ze kunnen nog geen antwoord geven op mijn vraag ( waarom praat hij niet).

Ik moet nog toevoegen: als hij filmpjes kijkt en hij probeert een woord na te zeggen en het lukt hem niet.. hij probeert met klanken het woordje na te zeggen maar lukt hem niet, dan gaat hij huilen en dan klapt hij met zijn handen op z'n mond, als het hem niet lukt.

Héél soms zegt hij mama, papa en een keer was hij kindefilmpje( tractor Tom) aan het kijken en die ging mee zingen met het liedje : Tom, Tom, Tom...

Maar dat was maar een keer.

Consultatiebureau , pedagoog ( van de psz) zeggen dat ze niet weten waarom hij niet praat. 

En nu zeggen ze misschien een chromosoom afwijking. Sommigen hebben dat en kunnen nooit praten.

Als ze niet weten waarom hij niet praat moet er inderdaad meer onderzoek gedaan worden. Worden die onderzoeken nu ook aangevraagd en opgestart? Daarnaast is boekjes lezen en spelletjes doen goed voor hem. Je zou bijvoorbeeld een bal naar hem kunnen rollen en dat hij die terug moet rollen. Elke keer als je de bal rolt zeg je Bal! Waarschijnlijk gaat hij dan ook proberen bal te zeggen, en hij moet iets doen, namelijk bal terugrollen. Hoeft maar 5 minuten, maar zo went hij aan dingen moeten doen, samen spelen en hij leert een woord. 

Terug naar huisarts, meteen. Als je nu geen actie onderneemt ben je veel te laat. Ik ken geen enkele moeder die zich laat vertellen dat het misschien een chromosoomafwijking is en zich daarmee naar huis laat sturen. 

Maar: verander ook in wat je doet: plaatjesboeken kijken, laten aanwijzen waar de koe is, kleine opdrachtjes zelf doen, het is geen baby en al gaat hij nooit praten hij moet alle andere dingen wel zelf leren doen en daar stimuleer jij hem niet. Daarom functioneert hij ook slechter op de pbz etc. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.