Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Zoon van 3 praat nog niet


Tara82 schreef op 07-03-2022 om 13:52:


Verder zou ik hem lid maken van de bibliotheek. Dat is gratis voor kinderen. Laat hem lekker zoeken tussen de boekjes. Misschien vind hij er eentje die waar hij wel interesse in heeft.

Bibliotheek is niet overal gratis voor kinderen.

Ysenda schreef op 07-03-2022 om 14:22:

[..]

Bibliotheek is niet overal gratis voor kinderen.

Dat wist ik niet. Ik heb blijkbaar altijd in gemeentes gewoon waar dat wel zo was. Maar er is net een wetswijziging aangenomen waardoor vanaf 1 juli kinderen onder de 18 bij alle bibliotheken gratis lid kunnen worden. 

Ook als de bieb wel geld kost is het de moeite waard om hem lid te maken en regelmatig boekjes uit te zoeken.
En inderdaad, maak praten 'noodzakelijk' en benoem alles wat je ziet, doet, aangeeft.
Stel ook vragen. Wat is dat? Wil je appel of peer?
Schermen praten niet terug. Die bedien je, dus daar is voor hem geen noodzaak om te praten. 
Je schrijft zelf al dat je weet dat je fout bent geweest met zoveel schermen, maar waarom ben je er dan niet eerder mee gestopt of beperkt? Het is nooit te laat om iets te veranderen of te verbeteren. Het is niet zo dat als een kind eenmaal iets gewend is, dat dat niet meer af te wennen is.

In ieder geval kunnje ipv voorlezen een prentenboek nemen en samen gaan zoeken: waar is het konijn? Waar is het paard? Als hij dat kan vraag je: hoe heet dit dier? Prijs hem voor elke klank maar zoek verbetering. En terug naar arts, nietvte lang wachten. Een logopedist is zeker nu nodig en natuurlijk die schermpjes uit. Scherm mag aan ná voorlezen, eten, spelen, wandelen maar praat bij alles wat je doet.

Ik zou direct stoppen met de tv/i-pad/telefoon de halve dag aanzetten. Je kind leert hierdoor niet te focussen op 1 ding. Dit is heel slecht voor zijn concentratie en zou ook invloed kunnen hebben op zijn taalontwikkeling. Hij wordt continu passief geprikkelt in plaats van actief aangezet tot het gebruik om taal. Je hoeft tv kijken echt niet helemaal te verbieden maar doe dit dan alleen op momenten dat er ook echt tv wordt gekeken, niet tijdens het spelen of eten. 
Je zou tijdens het spelen mee kunnen spelen en veel taal kunnen gebruiken. Probeer een gesprek te voeren met je kind, dingen samen te doen, je kind dingen laten aanwijzen, uitdagen dingen te zeggen etc. Ook aan tafel kan je tijdens het eten gezellig met elkaar praten. Verder inderdaad veel lezen en liedjes zingen. Je kan gebaren gebruiken ter ondersteuning van taal. Dit werkt bij jonge kinderen heel goed.
Daarnaast zou een logopedist je wellicht verder kunnen helpen. 

Ik vind dat je wel erg makkelijk het probleem bij kentalis legt. Wat moeten zij doen als je kind niet mee wil werken? Dit terwijl je in je eigen opvoeding duidelijk steken laat vallen. Hoezo kijkt een kind van drie jaar vijf uur per dag filmpjes? Waarom heb je het voorlezen zo snel opgegeven? Dan doe je toch eerst hele korte verhaaltjes en elke dag een stukje langer. Ik vind je nogal passief overkomen. Ga veel meer met hem ondernemen om zijn taal te stimuleren. 

Ik zou eerst het onderzoek van Kentalis afwachten voordat je hen gaat veroordelen. Ik verwacht dat er vanuit hen echt wel een advies gaat komen. Zoon hier is lang geleden ook door hen onderzocht. Hadden we echt wel heel veel aan. Ze deden niet alleen IQ onderzoek maar ook gehoor onderzoeken en logopedisch onderzoek. Zoon had toen al logopedie, dat hadden wij al gestart vanuit advies van consultatiebureau. Dit kan je dus alvast doen, een logopedist zoeken in de buurt. 
Zelf zou ik niet gaan aanrommelen met 'dwingen' tot praten. Misschien is er iets waardoor hij dit echt niet kan, dan werkt dat alleen maar averechts. Wel voorlezen, praten met hem, dingen benoemen etc. En speelgoed voor hem kopen waarmee hij kan puzzelen, sorteren, tellen etc. etc. Deze spellen samen met hem doen. Zo maak je dat hij dit elders ook leert te doen, bijvoorbeeld op de PSZ of later op school. 
Niet gek dat hij niet meewerkt met een onderzoek, als hij thuis nooit iets in de richting aangeboden heeft gekregen. Hij weet niet wat hij ermee moet. 
En inderdaad het beeldschermgebruik drastisch verminderen. Een uurtje per dag maximaal. Wanneer je aan het koken bent o.i.d. Verder verdiend hij jouw aandacht en tijd zodat hij zich kan ontwikkelen. Dat doe je niet vanaf een beeldscherm. 

Ik denk dat Opvoedondersteunng de beste tip is die hier is gegeven. Het klinkt alsof er met het jochie niet veel aan de hand is, behalve dat hij een uitermate schrale opvoeding krijgt. Eten voor de tv, meer dan (!) 5 uur beeldschermgebruik en tot voor kort nooit voorgelezen (en ook toen pas omdat iemand anders haar daarop wees) - ik vind dat echt rode vlaggen.

Maar, ik denk dat er heel veel kinderen zijn die 5 uur per dag achter een schermpje zitten en die praten wel allemaal dus het probleem zit niet alleen in het schermpje. Er moet ook iets anders aan de hand zijn maar dat neemt niet weg dat je per direct moet stoppen met het scherm als je eet, speelt, etc en alleen als beloning gebruiken voor een korte periode nadat je iets hebt gedaan. 

Thomass schreef op 07-03-2022 om 18:55:

Maar, ik denk dat er heel veel kinderen zijn die 5 uur per dag achter een schermpje zitten en die praten wel allemaal dus het probleem zit niet alleen in het schermpje. Er moet ook iets anders aan de hand zijn maar dat neemt niet weg dat je per direct moet stoppen met het scherm als je eet, speelt, etc en alleen als beloning gebruiken voor een korte periode nadat je iets hebt gedaan.

Ik weet niet hoeveel kinderen van drie jaar er structureel vijf uur per dag achter een scherm zitten, vast wel meer dan alleen dit jongetje, maar de meesten echt niet hoor.
Is ook erg slecht voor de ogen trouwens. 
Het probleem zit ook in meerdere dingen tegelijk doen, dat kunnen kinderen niet. Volwassenen eigenlijk ook niet, althans niet met volle concentratie.

Athan schreef op 07-03-2022 om 17:12:

Ik denk dat Opvoedondersteunng de beste tip is die hier is gegeven. Het klinkt alsof er met het jochie niet veel aan de hand is, behalve dat hij een uitermate schrale opvoeding krijgt. Eten voor de tv, meer dan (!) 5 uur beeldschermgebruik en tot voor kort nooit voorgelezen (en ook toen pas omdat iemand anders haar daarop wees) - ik vind dat echt rode vlaggen.

Hier wil ik me bij aansluiten. Probeer de slechte start nog te herstellen door hulp te vragen.

Welke taal spreken jullie thuis? En in welke taal kijkt hij de filmpjes?

MamaE schreef op 07-03-2022 om 19:25:

[..]

Ik weet niet hoeveel kinderen van drie jaar er structureel vijf uur per dag achter een scherm zitten, vast wel meer dan alleen dit jongetje, maar de meesten echt niet hoor.
Is ook erg slecht voor de ogen trouwens.
Het probleem zit ook in meerdere dingen tegelijk doen, dat kunnen kinderen niet. Volwassenen eigenlijk ook niet, althans niet met volle concentratie.

Ik denk dat je geen idee hebt in hoeveel huizen de tv de hele dag aan staat. Ik vermoed bij het grootste gedeelte van de wijk waarin ik woon is een scherm de oplossing voor elk probleem. 

Junio schreef op 07-03-2022 om 19:41:

[..]

Ik denk dat je geen idee hebt in hoeveel huizen de tv de hele dag aan staat. Ik vermoed bij het grootste gedeelte van de wijk waarin ik woon is een scherm de oplossing voor elk probleem.

De meeste kinderen gaan ook naar de opvang of peuterspeelzaal. Ik vind het echt gemakszuchtig om kinderen al zo jong schermverslaafd te maken. Wat is er mis met gewoon een doos lego, een doos kleurpotloden, poppen, auto's, een treinbaan, en daarmee te spelen? Als je als ouder de hele dag tv kijkt, heb ik daar ook mijn bedenkingen bij. Een gezonde gewoonte is het niet.

MamaE schreef op 07-03-2022 om 19:48:

[..]

De meeste kinderen gaan ook naar de opvang of peuterspeelzaal. Ik vind het echt gemakszuchtig om kinderen al zo jong schermverslaafd te maken. Wat is er mis met gewoon een doos lego, een doos kleurpotloden, poppen, auto's, een treinbaan, en daarmee te spelen? Als je als ouder de hele dag tv kijkt, heb ik daar ook mijn bedenkingen bij. Een gezonde gewoonte is het niet.

Het staat bij veel huishoudens aan als achtergrondgeluid zoals vroeger en ook nu nog de radio als achtergrond gebruikt wordt. Echt kijken zal het voor de meeste volwassenen niet zijn. Voor een peuter is dat heel anders, die kan dat nog niet filteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.