Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-12-2024 om 19:02
Hoi allemaal,
Ik worstel de laatste tijd met een probleem.
Ik heb een dochter van 3 jaar oud. Toen ze 1 maand was ben ik met haar weggevlucht. Het was geen veilige omgeving. Haar vader is agressief en een narcist. Zijn moeder is ook een narcist en samen bepaalden zij wat ik wel en niet mocht doen. Uiteindelijk is mijn leven weer op de been. Nu gaat mijn dochter naar de opvang en ziet dat kindjes worden opgehaald door hun 'papa en mama'.
De situatie met mijn ex is ingewikkeld en we zijn nog bezig om een omgangstraject te starten. Ik heb geen contact met hem. Hij heeft inmiddels een nieuw gezin. Laatst vroeg ze me wat is papa en wie is papa? Gelukkig heb ik het kunnen omzeilen, maar ik weet niet wat ik moet antwoorden gezien ik eigenlijk geen contact wil tussen hen en hij al sinds ik weg ben niet naar haar heeft omgekeken. Ook weet ik niet hoe ik zal moeten reageren als ze gaat vragen waar haar papa is..
Hebben jullie tips hoe ik het kan aanpakken?
Liefs,
Saris
09-12-2024 om 09:51
Hoi allemaal,
Nogmaals bedankt voor het reageren!
Hij heeft haar erkend en heeft ook het gezag helaas.
Mijn eerste was ook van doe jij het werk maar, want jij wil een omgang. Toen zei mijn advocaat hetzelfde als jij Temet. Netjes aan alles meewerken zodat de rechter ziet dat je bereid bent om mee te werken en sindsdien doe ik dat ook. En uit mijn omgeving heeft iedereen al aangegeven dat dit nog lang door zal blijven gaan.
En wat betreft mijn dochter, ze noemt me mama en sinds de laatste dagen ook papa. Als ik haar dan vraag wat zeg je nou grappenderwijs, zegt ze dat een ander kindje op de opvang dat zegt. Ik maak er dan grapjes over als ja 'papagaai'. Ze heeft er nu nog geen besef van dat ze ook een vader heeft, want ze heeft gelukkig mijn vader, broer etc. die ook deels het gemis van een vader opvangen. Maar ook dat zal op een gegeven moment niet voldoende zijn denk ik.
Ik kan haar inderdaad vertellen dat ze een vader heeft die ergens anders woont en als ze hem wil zien dat ik iets kan zeggen van dat komt nog of gebeurt wel een keer.
Ik heb in ieder geval veel gehad aan jullie reacties en (persoonlijke) verhalen!
Liefs,
Saris