Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Puddle jumper/zwemvestje 1,5 jaar 11kg

Mijn zoontje (20M) vindt zwemmen steeds leuker en loopt/rent zo door water van (voor hem) schouderdiepte (of minder). Met de baby/peuterzwemles (en ervoor/erna) mag dat ook gewoon zonder bandjes of zwemvestje, en blijf ik natuurlijk altijd dicht in de buurt (ik kan hem elk moment vastgrijpen). 
Maar voor daarbuiten ben ik nu wel op zoek naar iets dat hem een beetje drijvende kan houden. Tot nu toe gebruik ik dan de Swimtrainer (die rode zwemband), en in diep water vindt hij dat nog steeds prima, maar in ondieper water (40-60cm) wil hij zelf rondlopen en dat kan niet met dat ding. En alleen in het pierenbadje met 20cm water blijven accepteert hij ook niet meer natuurlijk

Een puddle jumper lijkt mij ideaal voor hem, maar het is nog maar een klein mannetje van 11kg en 80cm lang. Alle puddle jumpers die ik zie zijn pas geschikt vanaf 15kg.. 
Losse zwemvleugeltjes zie ik niet echt zitten, hem kennende wurmt hij die zo van zijn armen af. 

Hebben jullie tips voor puddle jumpers die ook passen bij kleinere kinderen? Of andere zwemvest-oplossingen voor deze leeftijd? Er lijkt een beetje een 'gat' te zitten tussen de baby-zwembanden en de zwemdrijfhulpmiddelen vanaf een jaar of 2 / 15kg. 
(ik ben trouwens niet van plan hem zomaar 'alleen' te laten en blijf natuurlijk ook met een zwemvestje aan gewoon heel dicht in de buurt). 

Ondanks dat het wat gek voelt hebben wij gewoon zwembandjes in mijn ervaring krijgen ze deze echt niet los. Wel goed opblazen. Ik doe ze altijd eerst om en dan opblazen zodat je niet zo'n armpje er door moet worstelen. Onze dreumes is net iets jonger maar vind de bandjes wel prima. Scheelt misschien dat haar grote zus ze ook draagt.

we hadden op vakantie een kleinere zwemvest gevonden van jo mama bebe. Maar volgens mij is dat merk alleen in de uk te krijgen.

Ik ben erg blij met het zwemvestje van Decathlon:

NABAIJI
Zwemvest Swimvest+ groen/blauw Wordt geadviseerd vanaf 15 kg, maar ons tengere kind droeg het eerder ook al.

Ik had een puddle jumper achtige gekocht, maar mijn dochter is wat groter dan gemiddeld, dus dat paste goed, maar zelfs bij haar moest ik het rug riempje op de kortste stand trekken. Ze drijft er goed mee en we hebben er veel plezier mee gehad. Maar ik denk dat het niet geschikt is voor je zoontje. Als hij zich al uit gewone vleugels wurmt dan krijgt hij een puddle jumper helemaal zo uit. Kwestie van naar beneden trekken en er uit stappen. Ik zou eerder gaan voor de suggestie van Diezijnvanmij. Die zit tenminste ook nog om zijn nek, dus daar stap je niet zo uit. 

masatu

masatu

24-02-2025 om 16:24 Topicstarter

Diezijnvanmij schreef op 24-02-2025 om 15:27:

Ik ben erg blij met het zwemvestje van Decathlon:

NABAIJI
Zwemvest Swimvest+ groen/blauw Wordt geadviseerd vanaf 15 kg, maar ons tengere kind droeg het eerder ook al.

Dank voor de tip, ziet eruit als een mooi vestje! Goed om te weten dat het ook al bij minder dan 15kg past.

masatu

masatu

24-02-2025 om 16:26 Topicstarter

Tara82 schreef op 24-02-2025 om 16:01:

Ik had een puddle jumper achtige gekocht, maar mijn dochter is wat groter dan gemiddeld, dus dat paste goed, maar zelfs bij haar moest ik het rug riempje op de kortste stand trekken. Ze drijft er goed mee en we hebben er veel plezier mee gehad. Maar ik denk dat het niet geschikt is voor je zoontje. Als hij zich al uit gewone vleugels wurmt dan krijgt hij een puddle jumper helemaal zo uit. Kwestie van naar beneden trekken en er uit stappen. Ik zou eerder gaan voor de suggestie van Diezijnvanmij. Die zit tenminste ook nog om zijn nek, dus daar stap je niet zo uit.

Bedankt voor deze ervaring! Wellicht inderdaad dan maar even afwachten en tot die tijd een ander zwemvestje zoeken.

Wij hadden ook een zwemvestje vanaf 1 jaar. Gebruikten ze hier bij babyzwemmen. Maar kind woog toen zeker nog geen 15 kilo. 

Als ik bandjes zou kiezen, zou ik zoiets doen:
https://www.aquarapid.nl/accessoires/zwembandje-kopen-aquaringen-aquarapid.html

Zit geen gewichtsgrens aan zie ik.

Voor mijn dochter van ongeveer dezelfde leeftijd gebruik ik ook gewoon bandjes. Dat vind ze helemaal prima. Ze associeert ze ook echt met zwemmen en wil ze graag aan. Ik heb ook niet het idee dat ze haar in de weg zitten. Is het zwembad is ze veel te druk met spelen en ravotten. Zo’n puddle jumper zie ik vooral bij de oudere kindjes. Die kleintjes zie ik allemaal met bandjes. Ik heb deze, die vallen wat kleiner dan die standaard oranje: https://www.mamaloes.nl/mondo-paw-patrol-zwembandjes-2008505/?channable=03b1bb69640032373136341f&bg_source=ga&bg_campaign=18453973601&bg_kw=-mi-7954556-pi-27164-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD0CVGj2KKwYSfIpxf558AN-QI9XZ&gclid=CjwKCAiAzvC9BhADEiwAEhtlNxtFKLW1RIyzQ7h7FgtfEqdt4TDH7QyInzc-alxQcxaFnEy7xZ90hhoC9ewQAvD_BwE

Overigens is het zwembad waar ik graag zwem behoorlijk streng. Vanaf dat een kind kan kruipen moet het bandjes aan.

Zeespiegel schreef op 24-02-2025 om 15:12:

we hadden op vakantie een kleinere zwemvest gevonden van jo mama bebe. Maar volgens mij is dat merk alleen in de uk te krijgen.

Dit merk verkopen ze via Next of Zalando. Next is een prima website om te kopen en jojo maman Bebe vind ik echt een geweldig merk, het is kwalitatief echt meer dan prima. 

hier liep ik ook met die leeftijd tegen aan, dochter woog toen ook maar 10/11 kg, heb bij haar wel zwembandjes gedaan, maar zij was niet het type dat ze alleen in/ naar water zou gaan, als ze dat wel was had ik denk ik alleen zwembandjes ook wel spannend gevonden. Is nu 2 jaar en nog maat 12 kg dus zal er nog wel een tijdje tegen dit probleem aanblijven lopen. Maar ken tegelijk ook mensen die wel een puddle jumper gebruiken <15kg, maar dat vond ik na gelezen verhalen dan weer te spannend. 

masatu schreef op 24-02-2025 om 16:26:

[..]

Bedankt voor deze ervaring! Wellicht inderdaad dan maar even afwachten en tot die tijd een ander zwemvestje zoeken.

Misschien is de Fibby iets 

https://youtu.be/V1uEYy1PICc?feature=shared

Mijn dochter had altijd een easyswim drijfpak van haar zwemles aan. Je hebt deze in verschillende maten. Maat S is vanaf 13kg, maar misschien kan dit al wel?

https://www.easyswim.com/nl/webshop/?_gl=1*1v2u043*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiAzvC9BhADEiwAEhtlN1fWtfjVAhpTT-P65JkI7dnoFFq-hDOtmyXxByBzqEt2qnFaBctNqxoCVEsQAvD_BwE&gbraid=0AAAAADvtpHGEXqby8WBRBoZgKFbzVtj9D

Zeespiegel schreef op 24-02-2025 om 15:12:

https://www.nextdirect.com/nl/nl/style/st533152/534556

Misschien ook handig om even te checken in het zwembad waar je vaak komt wat mag. In de zwembaden die wij bezoeken moest je bandjes of anders een puddle jumper, andere drijfmiddelen mogen niet tijdens het vrijzwemmen, ook het easyswimpakje van de zwemlessen niet. Wij hadden voor natuurwater een reddingsvest, voor zwembaden gewoon bandjes, die bleven altijd prima zitten.

Houd er aub rekening mee dat een zwemvest (itt een reddingsvest) niet helpt tegen verdrinking. Het is een drijfhulpmiddel, maar houdt het hoofd van je kind niet boven water. Dus niet geschikt voor een klein kind dat zijn hoofd nog niet boven water kan houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.