Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Dank je Krullenbol, voor je bericht. Als we naar haar toe gaan, dan gaat ze alleen maar harder los. Dus elke 5 min er naartoe werkt alleen maar averechts. Ik dacht vanavond dat ze eindelijk stil was maar toen hoorde ik haar toch weer. Ik heb haar om 21.30 maar bij me in het grote bed genomen en ze was meteen weg. Maar ze heeft het dus 3 uur volgehouden, staand en huilend in bed.

Accepteren maar. In elk geval heb ik dit keer geen baby zoals toen bij de oudste.

Krullen-bol

Krullen-bol

24-07-2021 om 22:14 Topicstarter

aaah nee dan werkt dat niet.... ik dacht gewoon mee... hopelijk doet de slaaptrainer binnekort wel z'n werk.
Zo zie je maar, voor elk kind werkt iets anders... bij onze peuter werkt kort en duidelijk wel.

Gister had hij wel een enorme driftbui met bedtijd. Wonder boven wonder sliep baby er gewoon doorheen...
Leg je haar dan wel weer in eigen bed terug of bij jullie de verdere nacht?

Succes, het is echt niet makkelijk... vorige week weer spooknachten gehad met baby (ook krijsen als we weer weggingen en ja ook die hebben we toen tussen ons ingelegd want dat werkt het beste, ik snap dus wel dat je het zo doet hoor) en idd als je er in zit duurt het lang ook al is het een fase

Fiona, heel herkenbaar, hier ook precies hetzelfde met fases en dan vooral als mijn man er niet is (dus ja het is ook wel uittesten van mama in ons geval…) 
Ik ben er op een gegeven moment echt mee gestopt om de goedbedoelde tips van vriendinnen en internet op te volgen. Want dingen zoals niet in gesprek gaan, terugleggen zonder iets te zeggen, elke 5 minuten erheen etc had echt totaal geen effect, het werkte alleen maar averechts. Met als gevolg dat we er allebei heel verdrietig van werden (want ik deed iets waar ik niet achter stond). En eind van het liedje lag ze dan alsnog bij mij….. 
Mijn eigen manier is om haar bij mij in het grote bed te nemen en daar te laten inslapen. Dan sluip ik weg (of ga ook slapen als ik heel moe ben, meestal op zo’n avond slaapt ze niet voor 21.30 en dat is voor mij soms ook laat genoeg) 
Mijn man legt haar dan in eigen bed als hij naar bed komt. als hij niet thuis slaap mag ze sowieso als ze wil altijd bij mij slapen, de hele nacht. 
Mijn man’s manier is het niet maar ik voel me hier goed bij dus soit. Het zijn fases. 
Afgelopen 2 dagen had ze koorts en mocht ze in mijn bed, maar is weer aan de beterende hand en vanavond is ze na veel zingen en verhaaltjes vertellen aan de knuffels, in haar eigen bed in slaap gevallen. 

Lang verhaal maar wat ik wil zeggen is, volg je eigen gevoel, dan kun je het niet fout doen  Ze zijn maar zo kort klein, ik vind het stiekem heerlijk als ze bij ons slaapt. Het is dat man dan slecht slaapt (lichte slaper en ik word nergens wakker van… ontaarde moeder dat ik ben) anders had het van mij wel vaker gemogen 

Krullenbol hopelijk voor jullie inmiddels ook weer een betere nachtrust! Blijft lastig die periodes.

Blossom, hoe was het in het krijspaleis? Hopelijk hebben ze zich lekker kunnen uitleven. Horren werken hier echt goed, van die met magneetjes die hadden ze laatst bij Kruidvat liggen. Vind op maat gemaakte erg duur (rare ramen hier) maar dit werkt echt prima! 
Ook voor jou hoop ik dat de spooknachten weer even over zijn. 

@Maisnon, vanochtend ook weer zo’n leuke ‘kies jij maar’-fiasco, met ijsjes dit keer. Ze wilde overigens de grote magnum maar 1 die zijn te groot en 2 die zijn voor mama. 
oke 2 is de belangrijkste reden maargoed. Ze wilde dus precies die, nee die mag niet, je kunt kiezen uit een kleine magnum of een waterijsje. Jij moet kiezen mama. 
oke de magnum. Maak m open. 
nee ik wil een waterijsje. 
ik ging het zonder morren pakken want geen energie voor strijd maar man was het er niet mee eens,  maar begreep me wel toen ik uitlegde dat ik haar onderweg al een ijsje had beloofd…. 
Wij proberen trouwens verschil in inzicht met dat soort dingen wel te bespreken mar niet waar kind bij is en elkaar ook niet te ondermijnen. Soms nog best lastig merk ik. En hoe goed je het ook probeert, de verschillen worden toch uitgebuit hoe klein ze ook zijn 

Leuk hè de waarom-vraag, hier ging het laatst zo ver door dat we bij de Big Bang theorie en sterrenstof uitkwamen  ik vind het stiekem geweldig dat ze dit doet ook al is het soms irritant. 

Vakantie komt er hier ook aan, merk dat ik het spannend vind, door mijn ziekteklachten weinig energie en ik laad echt op op de dagen dat ze naar het kdv is. Daarom hebben we ook maar 2 weken vrij van kdv, en gaat ze in 1 van onze vakantie weken toch 3 dagen erheen. En nog een keer 2 nachtjes bij oma logeren. 
Heeft er iemand hier ervaring met zomerkampen en vanaf welke leeftijd kan zoiets? Ik hoop echt dat ik volgend jaar wel weer de energie heb maar indien niet dan moeten we toch iets gaan verzinnen. 

Als ze hier niet willen slapen, dan ga ik erbij zitten of ze mogen nog even mee naar beneden. Dat vind ik dan de makkelijkste oplossing.
Zoontje is trouwens net 2 en hij huilt wel veel zeg, wordt er soms echt niet goed van. Als we ergens zijn wil hij bijv niet lopen of in de kar maar opgetild worden. Hij krijst dan echt de boel bij elkaar en gooit zichzelf op de grond of slaat zijn hoofd ergens tegen aan. 
Zijn zus was nog een stuk erger trouwens, maar ik merk wel dat het iets in mij triggert als hij zo reageert. Ik kan er erg slecht tegen.

Ingewikkeld hè, dat (in)slapen. Doe inderdaad wat bij je past en werkt. Bij ons in bed werkt helaas niet dus wij gaan er dan elke zoveel minuten heen en 's nachts liggen we er soms naast. Maar gelukkig worden de nachten steeds beter! Heel eerlijk had ik vooraf (voor het krijgen van een kind) niet gedacht dat je er nog tot en met 2 jaar nog zo mee bezig kon zijn. 

Lastig hobbelster, dat je weinig energie hebt. Ik vind de dagen met dochter ook best vermoeiend, zeker nu ze niet meer slaapt. Kan me voorstellen dat het zwaar is als je beperkte energie hebt. Van zomerkampen weet ik niks af. 

We hadden het eerder al over zindelijkheid, ik heb nog een vraagje aan jullie. Dochter geeft thuis goed aan dat ze moet plassen als ze in haar blote billen loopt. Maar zodra ze een onderbroek aan heeft laat ze het lopen. Komt het vanzelf dat ze dit niet meer doet, of zijn er tips? 

Hobbelster, bedankt voor je reactie. Het is zo fijn om te weten dat anderen hetzelfde meemaken. Met de oudste heb ik urenlang op internet gezocht naar oorzaken en oplossingen. Nu bij de jongste probeer ik bij mezelf de knop om te zetten en niet meer bezig te zijn met ‘hoe het hoort’ maar vooral met ‘doen wat werkt’.

Terugleggen werkt niet bij peuter, daar wordt ze wakker van en dan zijn we zo weer anderhalf uur met haar bezig voordat ze alsnog weer bij ons in slaap valt. Daarnaast is het niet alleen een probleem met inslapen, maar wordt ze ook gedurende de nacht wakker en blijft dan net zolang huilen tot ik haar bij me neem. Ze slaapt dus eigenlijk vooral in ons bed de laatste weken. Ze slaapt meestal bovenop mij, wat niet ideaal is. Maar met het hele gezin de hele nacht wakker zijn en luisteren naar gekrijs, dat is nog minder ideaal. Het voelt een beetje als kiezen tussen twee kwaden.

Fijn ook om te horen dat jij en je man niet helemaal op één lijn zitten hiermee. Bij ons is dat dus net zo. Mijn man is bang dat we haar nu leren dat ze bij ons mag slapen, als ze maar hard genoeg huilt. Maar ik ben inmiddels op het punt ‘Als ze maar slaapt’. En gelukkig slaapt ze bij ons. Bij de oudste moesten we er naast liggen tot ze in slaap viel. Ik was hoogzwanger, het was zomer en haar kamertje was altijd enorm warm. En dan lagen we daar in de hitte met zijn tweetjes in dat eenpersoonsbed. Zodra ik weg sloop werd ze vaak wakker en begon het weer opnieuw. Dan is deze oplossing beter.

Sorry voor het lange verhaal, ik probeer het ook een beetje voor mezelf goed te praten.

Lolly: ernaast zitten werkt niet bij peuter. Bij de oudste deed ik dat dus wel, maar dat kon uren duren. Naar beneden is voor mij geen oplossing, want ik wil dat ze gaat slapen in de avond. Dan liever bij ons in het grote bed.
Vervelend van dat vele huilen, erg herkenbaar. Peuter huilt ook erg veel en erg hard. Ik kan er redelijk goed tegen maar kan soms ook niet wachten tot ze een jaar ouder is.

Navyblue, geen tips helaas. Ik heb mijn oudste toen ze zindelijk werd echt weken in haar blote billen laten lopen en bleef zoveel mogelijk thuis. Helpt het als je haar gewoon elk uur op de wc zet, zodat haar blaas altijd zo leeg mogelijk blijft?

Jeetje, als ik hier lees over slaaptijden ... schoondochter legt kinderen (2 jaar 9 maanden en jongste 9 maanden) gemiddeld tussen half 6 en 6 uur op bed (als ze van kdv komen). Als ze bij mij logeren, wordt 't meestal iets later omdat wij de tijd nemen met bad, voorlezen en napraten

Chiquita schreef op 25-07-2021 om 17:41:

Jeetje, als ik hier lees over slaaptijden ... schoondochter legt kinderen (2 jaar 9 maanden en jongste 9 maanden) gemiddeld tussen half 6 en 6 uur op bed (als ze van kdv komen). Als ze bij mij logeren, wordt 't meestal iets later omdat wij de tijd nemen met bad, voorlezen en napraten

Tussen half 6 en 6 uur red ik hier echt niet op kdv dagen. Buiten de vakanties om liggen ze er meestal tussen 7 en half 8 in, dat vind ik vroeg genoeg.

Als ze hier om half 6 zouden gaan slapen, zouden ze denk ik om 4 uur al naast mijn  bed staan

@navyblue Wij hadden bij oudste hetzelfde. Ging top met blote billen 3n zodra er weer kleren aan moesten ging het mis. Toen even laten rusten en in tweede ronde meteen met onderbroek laten lopen ipv blote billen. 

Dat zijn vroege bedtijden Chiquita. Als ik dat zou aanhouden zien onze jongens hun vader niet doordeweeks 😉. Maar sowieso valt peuter ook op dagen zonder middagslaapje op zijn vroegst om 7 uur in slaap. Uitzonderingen daargelaten

Krullen-bol

Krullen-bol

25-07-2021 om 19:22 Topicstarter

Hier is bedtijd bij peuter nu rond 19.30. Geen middagslaapje meer.
Als baby toen er ritme in kwam was het rond 1845/19.00

Baby nu gaat z'n slaapjes verschuiven (kan nog niet met 1 middagslaapje af dus eind ochtend en halverwege de middag 1 tot 1,5u) en die ligt er 19.00 in slaapt meestal meteen, maar soms na 10/15 min.

Peuter is wel een lastige inslaper, kan nog gerust tot 20.00 liggen zingen of praten.
Komt er eigenlijk niet uit, behalve als hij in een klierbui is, maar daar reageren we dan consequent op, zonder al te veel poespas terug in bed.
Maar zoals ik al zei, en wat ik lees bij jullie, dat werkt dus niet bij elk kind. En ik snap dus heel goed dat er kindjes in het grote bed belanden.
En eerlijk is eerlijk, als wij moeilijke nachten hebben met baby dan ligt hij ook bij ons, maar bij peuter bleven we op z'n kamer, die lag zelden tussen ons in...
Maar ja, toen hadden we nog geen baby, en we hebben in het heden geen zin in 2 wakkere kinderen snachts  

Hoe laat zijn jullie kindjes wakker dan??? Peuter wisselend. Vaak al 6u. Hij moet tot 6.25 op z'n kamer blijven want dan gaat het zonnetje van de slaaptrainer op (lukt vaker niet dan wel helaas en dan ben ik hem dus een aantal keer aan het terug sturen)

Al hebben we nu vaker mazzel en is het 6.45/6.50

Lolly schreef op 25-07-2021 om 19:21:

[..]

Tussen half 6 en 6 uur red ik hier echt niet op kdv dagen. Buiten de vakanties om liggen ze er meestal tussen 7 en half 8 in, dat vind ik vroeg genoeg.

Als ze hier om half 6 zouden gaan slapen, zouden ze denk ik om 4 uur al naast mijn bed staan


Hier hetzelfde, we eten wel altijd redelijk op tijd, tussen 17.15 en 17.45 zijn we klaar, maar ik vind om 19.00 naar bed dan al best een gehaast. 18.00 is gewoon niet te doen.


Hier gaan beiden tussen 19.00 en 19.30 naar bed, jongste vaak na Sesamstraat, oudste vaak 10 minuten later, soms 20 minuten ( afhankelijk van Zappelin


Ze zijn dan ergens tussen 06.45 en 07.30 wakker, dus geen klagen hier verder. 

Normaal is bedtijd hier 18.30, dan gaan we naar boven. Ze slapen (sliepen) dan meestal rond 19.00. De slaaptrainer staat om 7.30 maar om 7.00 mag ze er al uit om te gaan spelen.

Op dit moment is bedtijd voor peuter maar net wie de langste adem heeft. Ze blijft gewoon krijsen tot ik haar bij me neem dus dan blijft ze zo uren wakker. Nu is ze ook alweer een half uur bezig. Ik wacht nog een kwartier en dan ga ik maar weer met haar in het grote bed liggen. Moedeloos word ik er van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.