Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Krullen-bol

Krullen-bol

21-07-2021 om 09:54 Topicstarter

Wat leuk hoeveel er geschreven is!  

@Zindelijkheid was binnen 6 weken gepiept vanaf 3e verjaardag (begin april)Ging al vanaf 2jaar en een maand of 3 in de avond voor bad/bed op potje. Maar toen kwam er een baby broertje en hebben we niet doorgezet. 
Maar toen we eenmaal er voor gingen, ging het achteraf dus best vlot! Poepen was even lastig. Met een sticker kaart en cadeautjes viel het kwartje snel.
Op kdv langer een luierbroekje aangehad. Daar te veel afleiding. Daar pas sinds 2 weken dat hij ook daar geen luierbroekje meer heeft.

@Eten,  ook tot een jaar of 1,5 luste hij alles, en flink, daarna is het langzaam minder geworden.
We scheppen op wat de pot schaft, extra komkommer enz op tafel en altijd yoghurt na. Maar geen alternatief eten nee. Pas at zoon ineens weer z'n sperziebonen en later broccoli ook op, gister ineens weer niet.
We houden het vooral gezellig en ongedwongen aan tafel. Wel grappig dat de bijna 1 jarige meer wegwerkt  dan peuter

@Slapen. Sinds baby er is was het nog maar heel af en toe een middag dut en dan maakte ik hem wakker na een uur anders is de avond drama.
Snachts slaapt zoon door sinds middagdutje er af is (bijna een jaar geleden is dat al weer ook) nu sporadisch rond middernacht dat hij eruit komt om te plassen maar slaapt dan ook weer snel verder.

We hebben hier 2 pittige weken gehad. Weet niet waarom maar peuter had weer een vervelende periode qua gedrag.
Weer echt veel de grens opzoeken, gooien met speelgoed, baby vervelen/slaan/duwen. Echt doodvermoeiend...
Maar sinds begin vd week lijkt het weer ok. Hij vermaakt zich weer langere tijd met zn speelgoed en luisterd echt weer beter. Hopelijk houden we het zo even. 

Vakantie voor ons duurt nog 6weken. We kunnen nu nog buiten het hoogseizoen dus doen we ook. Blijven ook gewoon in Nederland 

nou de drakenpannenkoeken gingen er wel in, maar ‘het is geen draak mama, gewoon spinazie’ 😂 vanavond verwacht ik geen problemen, dan eten we wraps en dat vindt ze heel lekker. Vooral de mais is een succes, soms vraagt ze al om mais bij het wakker worden 😆

fijn dat je zoontje weer beter in zijn vel lijkt te zitten krullenbol! Hier is het helaas nog niet over. Vanmorgen weer een gil/kruis/huil partij van een half uur gehad omdat ze rozijntjes wilde, maar ze eerst haar boterham nog op moest eten. Ze is dan zo over haar toeren dat ze niet meer bereikbaar is, niet meer aangeraakt wil worden en gaat dan echt helemaal door het lint. Werd er zelf gewoon ongelukkig van om haar zo te zien en wil haar dan het liefst gewoon troosten maar dat laat ze dan niet toe. meer dan bij haar blijven en zeggen dat ze mag komen als ze zover is kan ik dan niet doen. 

Dochter is eigenlijk volledig zindelijk. Ze wil alleen altijd met luier slapen en zegt bang te zijn in bed te plassen. Ze was er eigenlijk al langer aan toe maar toen was ik hoog zwanger en net bevallen en had ik zelf geen zin in gedoe met een potje. Dus toen we met een potje begonnen was het eigenlijk binnen een week gepiept voor zowel poepen als plassen zonder noemenswaardige ongelukjes. Het potje kon na 2 weken ook de deur uit, want ze was groot en wilde op de grote wc 😅 

ze slaapt gelukkig nog wel overdag. Helemaal fijn als het net als nu qua slaapje overlapt met de baby. Zelf ook even rust 😊

Hoi allemaal!

Mag ik ook meeschrijven ? Hier een peuter van 3,5 jaar. Ik heb niet alles gelezen en kan al zéker niet alles van iedereen onthouden, maar ik lees veel herkenbare dingen en moet af en toe ook wel lachen. Wat kunnen ze leuk uit de hoek komen he! 
Hier is het de laatste tijd bal met avondeten. Niks is goed, dus laat ze het staan, maar dan wel na het avondeten vragen om 'iets anders' en als ik dan zeg, wat wil je hebben dan, is het 'Jij moet het zeggen mama'. Inmiddels gaat vrijwel elke keer alsnog het avondeten (koud geworden, en niet altijd alles maar zeker de helft) naar binnen...
Dan honger 's avonds maar helaas! Man en ik trekken daar echt 1 lijn in. Ik ben normaal meestal de toegeeflijke en geduldige van de twee, kind weet dat natuurlijk feilloos uit te buiten zodra ze de kans krijgt

Vannacht was ik echt niet blij. Ze werd precies wakker toen wij naar bed gingen. Dus hup kind er tussen en slapen. Ze bleef maar draaien, maar zei ook dat we naar haar kleine bed wilde. Prima kind weer in eigen bed. 5 min later roept ze weer. Had ze een mega plas gedaan die haar luier niet aan kon. Kind iets droogs aangetrokken en bedje snel verschoond. Toen was het een tijdje stil. Tot ze weer wakker werd en in het grote bed wilde. Prima maar dan moet je wel gaan slapen. Dat wilde ze ook wel, maar ik mocht er niet meer bij. Ze kreeg natuurlijk een fijne driftbui. Man vind mij toen ook nog eens te streng, want ze is pas twee. 3 uur later zou mijn wekker al gaan dus super vriendelijk was ik inderdaad niet en ik deelde haar alleen mee dat ik niet in discussie ging en dat het mijn bed was. Uiteindelijk uitgebreid geknuffeld en toen iedereen weer rustig en zijn we toch in slaap gevallen. Het was niet leuk toen om 6 uur mijn wekker weer ging. Vanavond ga ik dus maar extra vroeg naar bed. 

Ze is erg eigenwijs de laatste tijd en probeert elke keer haar zin door te drijven. Gisteren zei ik dat we even een kleine boodschap gingen halen bij de Lidl. Zij "nee Jumbo". Die zitten hier naast elkaar en ik snap ook wel dat ze de Jumbo leuker vind, want die hebben kleine karretjes.

Wat een rot nacht Tara. Hopelijk is komende nacht beter. Wij hadden van de week ook een vermoeiende nacht. Ik ben uiteindelijk op een matras naast haar gaan liggen. En toen duurde het nog een hele tijd voordat ze sliep, 'waar ben je mama?' zei ze steeds.  

Mais(kolf) is hier sinds kort ook favoriet. En soms maak ik groentelolly's. Wortel of courgette op een stokje. Ze trapt er dan 1 keer in en de volgende dag niet meer 😅

Vandaag geen middagslaapje gedaan, maar ze viel net om 16:00 uur bij haar vader op de fiets in slaap. Hopelijk heeft het geen gevolgen voor de avond.

Ik hoop inderdaad dat het vannacht beter is Navyblue. Ze ging wel goed slapen ook al waren ze twee huizen verderop in de gevel aan het boren. We zullen zien hoe het vannacht gaat.

Hoe ging het vannacht Tara?

Hobbelster, die 'jij moet het zeggen' kkinkt heeeel bekend...  Hier een peuter van nog geen 3,5 jaar, die bij veel dingen roept: 'papa/mama, jij mag kiezen '. Maar eigenlijk betekend dat: ik zeg niet wat ik wil, maar jij moet net zo lang indringen aanwijzen tot je de goede aanwijst terwijl ik nu aan het bedenken ben wat de goede dan wel niet is... Peuters... 

Helaas, hier werkten de draken en prinsessenpannenkoeken niet. In theorie was hel allemaal heel leuk. 'Ja, roze pannenkoeken, die wil ik!' Tot ze op haar bord lagen. 'Deze lust ik niet mama, ik wil gewone' Met moeite een hapje geproefd, maar aangezien mevrouw besloten had dat ze ze niet wilde, waren ze natuurlijk ook niet lekker. 

Slapen gaan hier dramatisch slecht. Ik heb veel meer te stellen met mijn peuter dan met mijn baby van 3,5 maanden  

Vannacht was ze eerst ieder half uur, en daarna nog 3x wakker. Het gaat dan om dekens, plassen (dat mag natuurlijk altijd), ik heb het koud, het is donker, bedenk het maar... Het is slopend, en ik heb even geen idee hoe ik het kan veranderen. Dit heeft ze nooit eerder op deze manier gedaan, en lijkt alleen maar erger te worden. Vannacht hebben we haar maar een keer genegeerd (na dit aangekondigd te hebben), en dat werd één grote hysterische krijspartij. 'S avonds spreken we met haar af waar ze voor mag roepen, en dat weet ze prima. Ze lijkt dan ook van plan gewoon te gaan slapen, maar iedere nacht gebeurd het toch weer. Misschien dat het beloningssysteem helpt, daar is ze met andere dingen wel gevoelig voor. 

Hebben jullie nog meer tips?

Oh hier kan ik ook mee schrijven. Ik heb een peuter van 2 jaar en 9 maanden hier rond lopen. Ze is net volop de 'waajom niet?' fase in gegaan. Eigenlijk bedoelt ze gewoon 'waarom', maar de standaard vraag is nu 'waajom niet?' geworden 
Oh en sinds gisteren heeft ze vakantie (als in: 4 weken geen kdv), waardoor ze nu de hele dag vraagt of we op vakantie gaan. Ik denk eigenlijk dat ze geen flauw idee heeft wat vakantie is, maar dat het thema vakantie op het kdv zo fanatiek is uitgevoerd, dat ze nu in haar hoofdje heeft dat je op vakantie gaat als je vakantie hebt. Helaas voor haar moet ze nog drie weken wachten voor we weg gaan.

@Maisnon: wat een nare nachten zeg, ik voel met je mee. 
Zou het nog kunnen dat ze honger heeft en daarvan wakker wordt? Dan zou een extra banaantje voor het slapen gaan (of desnoods 's nachts) wellicht kunnen helpen? Want met honger weer inslapen is natuurlijk lastig en dan word je ook makkelijk weer wakker.
En als tussenoplossing kun je nog kijken of je haar matrasje op jullie kamer kan leggen, al lost dat het probleem niet helemaal op..

Hier thuis werken we met peuterwekkers en die zijn heilig. Bij opa en oma is dat vervangen door een lampje op een timer, dat is een goedkopere (en net zo handige) manier om uit te proberen of het werkt. Als het wekkertje slaapt (of als het lampje uit is), mag je alleen voor een noodgeval of plassen uit bed komen. Als ze voor iets anders uit bed komen, dan erkennen we hen wel (dus we negeren ze niet), maar gaan niet in op wat ze te zeggen hebben. In plaats daarvan zeggen we "Wat je nu vertelt is geen noodgeval, dus ga maar terug naar je bed." Die van ons pikken dat na een aantal nachten dit consequent te hebben gedaan 
Maar goed, je zegt al dat ze eigenlijk best weet waarvoor ze uit bed mag en waarvoor niet, dus wellicht dat het niet heel veel extra's doet bij jullie probleem.. Het beloningssysteem klinkt dan hoopvoller.

Maison, balen van de slechte nachten. Heb je een slaaptrainer? Hier werkt dat sinds kleuter 2,5 is erg goed en nog steeds werkt het top, ze wordt in de herfst 5. Je zou het eventueel kunnen combineren met een beloningssysteem. Ik heb een slaaptrainer extra gekocht voor peuter, maar die snapt er nog niet veel van helaas.

Het slapen gaat hier ronduit ruk. Peuter krijst het uit als ze haar tanden moet poetsen, omdat ze weet dat ze dan naar bed moet. Dan huilt/krijst ze zo'n 30-60 minuten voordat ze meestal in slaap valt. Rond middernacht wordt ze weer wakker en huilt ze net zo lang tot ik haar bij ons in bed neem, ze slaapt dan de rest van de nacht bij ons. Ik hoop dat deze fase weer overgaat maar voor nu heb ik het maar geaccepteerd. Gelukkig slaapt ze wel bij ons in bed. Bij de oudste was dat nooit een optie, want die maakte er een feestje van. Inmiddels ben ik van team 'als-we-maar-slapen', hoewel mijn man en ik niet altijd op één lijn zitten. Hij wil haar toch meer opvoeden en laten huilen zodat ze er niet aan gewend raakt. Maar goed, daar is het nu te laat voor.

Wij ook weer een paar rot nachten achter de rug met jongste. Volle maan? Toch die hoektanden? Vannacht denk ik muggen dus ga toch klamboe overwegen. Muggen buitenshuis houden is een utopie (zeker met kleine kinderen die deuren en horren open laten), dus een klamboe dacht ik. 

Oudste zit momenteel zeer goed in z'n vel. Is veel nieuwe dingen aan het uitproberen, zowel bijv qua eten (proeven zonder gezeur) maar ook in speeltuinen en hij is zich aan het ontpoppen tot een sociale vlinder en dat vind ik ontzettend leuk om te zien. En ook fijn voor straks op school. Hij stapt nu echt zelf op kindjes af en stelt zich voor enz. Gisteren hebben ze bij de big bazar van mij een duizendpoot gekregen. Zo'n smerig rubber ding weet je wel. Nou oudste is er nu al 2 dagen druk mee. Gaat ook mee naar bed. En we hebben allemaal informatie opgezocht over de duizendpoot, wat die eten en waar ze leven enz. Vanmorgen was ie met vriend op zoek naar duizendpoten in en om de tuin. Tot zijn grote verdriet waren er alleen heel erg veel pissebedden. 
Ohja nog zo leuk hij is vader jacob aan het leren op keyboard en xylofoon. Zo cool. 

Straks naar het krijspaleis. Wilden ze zo graag. Ik vind het wel best. Jongste is aan het stoppen met middag slapen. Lange dagen waarbij er veel gevallen en gemopperd wordt. Wel slapen is gegarandeerd herrie bij het naar bed gaan. Dus we moeten er even doorheen denk ik. Woensdag wordt jongste gezien door 't CB ivm het vele vallen. Ik hoop dat we haar kunnen helpen, bijv met fysio of eek brilletje. Het is zo sneu voor haar. Als ze gaat rennen ligt ze steevast na 4 passen op haar smoel. Incl kapotte knieën en handen of ellebogen. We willen haar nu altijd een handje geven zodat ze niet valt of zetten ze in de buggy, maarja dan ontneem je haar weer ervaring. Dus ik weet 't niet goed. Oudste krijgt woensdag dan de dktp booster. Is papadag dus scheelt mij een hoop ellende 

Sterkte allen met die slechte nachten weet er alles van... 

Pfff ik kan er zo slecht tegen. Peuter krijst het al een uur uit in haar bed, ze gaat gewoon niet slapen. Ik zit nu achterin de tuin en ik hoor het nog steeds. Ik kan zo slecht tegen deze periodes, weet niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

zwaar Fiona, gelukkig weet je dat deze periodes ook weer voorbij gaan al voelt het anders als je er midden in zit... Kan ze een beetje uitleggen waarom ze zo moet huilen? Kan je het op de een of andere manier fijner voor haar maken?(extra knuffel in bed, meditatie muziekje, vast ritueel of iets anders?)

Ik denk dat het verlatingsangst is o.i.d. Ze wil gewoon bij mij slapen, in het grote bed. "Mama knuffel" roept ze, of als ik bij haar ben "Papa toe, papa knuffel". Ergens weet ik dat het over gaat maar nu we er middenin zitten word ik er moedeloos van en vind ik het erg zwaar. We hebben sinds kort een slaaptrainer maar dat doet niets. Heel duidelijk ritueel en die ook iets veranderd, maar dat helpt ook niet. We laten haar nu steeds maar huilen, maar vanavond duurt dat dus al 1,5 uur zonder resultaat. Ik neig er dus toch maar naar om zo met haar in ons bed te gaan slapen.

Krullen-bol

Krullen-bol

24-07-2021 om 20:25 Topicstarter

Och wat een slaap troubles zeg....
Fiona  en als je om de 5 min terug gaat naar haar met een duidelijke zin in de trant van "mama.is gewoon in huis, er is niks aan de hand ga maar slapen, weltrusten "?
Dus consequent, kort, laten zien dat je er bent maar niet teveel er in mee gaan?
Slaaptrainer, komt wel. Voor nu dikke virtuele knuffel

Maisnon, balen ook! Maar ik herken wat je zegt hoor, meer werk aan peuter dan aan baby haha.
Ik ben wel streng in "om niks roepen" kort en duidelijk blijven uitleggen wat nood is maar anders korte duidelijke boodschap dat het bedtijd is(of nog nacht) en klaar. En dat dus, net wat ik hierboven omschrijf, herhalen na 5 min als het niet over gaat...

Maar dit soort dingen hebben wij niet gehad. Zoon bleef toen gewoon  uit bed komen maar niet met smoesjes ofzo.
Gelukkig nu al een hele tijd een prima slaper. En de keer dat hij in de vroege avond of nacht eruit komt is het om te plassen en slaapt hij daarna zo verder.

Een welkom aan de nieuwe meeschrijfsters! Leuk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.