Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Hier zijn courgette koekjes ook een succes, ofwel geraspte courgette met ei en bloem (en soms doe ik er nog fetakaas door.) Misschien binnenkort maar weer eens maken, eet ze misschien weer wel een keer wat s avonds.

Soep was hier vaak heel geliefd maar laatste tijd helaas niet meer. 

Wij geven hier trouwens geen alternatief als ze niet eet. Dan eet ze maar niet of nauwelijks. Wel probeer ik er van te voren over na te denken haar wat losse dingen te geven als we denken dat ze dat lekkerder vindt (bv. Broccoli zonder saus als we brocolli in de curry eten.). Maar dat zijn dan altijd dingen die we toch al eten. Of tijdens het koken al rauwe paprika ed. Maar de laatste tijd eet ze zelfs die dingen nauwelijks. Toetje krijgt ze sowieso altijd, ongeacht of ze heeft gegeven, en die gaat er eigenlijk altijd wel in. Ze eet ontbijt, lunch en fruit vaak wel heel goed en ze klaagt nooit dat ze honger heeft dus het zal wel los lopen.

Overigens kan het wel zo zijn dat ze dan toch zegt lekker gekookt mama/papa, terwijl ze dan van de helft van de dingen nog geen hap heeft genomen en bv. alleen spaghetti sliertjes met kaas op heeft 😅

Envelop schreef op 20-07-2021 om 16:20:

Ten eerste vind ik dat je zelf moet doen wat past bij je kind en bij jezelf maar wij zijn zelf voorstander van de aanpak zoals regendrup doet. Ik ga geen alternatief geven want dan hebben ze het snel genoeg door. Kinderen hongeren zichzelf echt niet uit, dus als ze een keer niks eten bij het avondeten is dat zo.

Yoghurt als toetje krijgen ze altijd, ongeacht of ze wel of niet goed gegeten hebben. Als ze klaar zijn met het eten gaan ze van tafel af, dat betekent dat de rest van de mensen aan tafel jou bord mag leeg eten. Wil je later toch nog meer? Jammer dan, je bent te laat (is 2x gebeurd en snappen ze nu allebei wel). De yoghurt mag gepakt worden zodra papa zijn bord leeg heeft, die neemt peuter dan zelf mee vanuit de keuken voor zichzelf en kleuter.

Dat van die yoghurt vind ik wel een goede! 

We zijn nog van het "toetje krijg je alleen als je goed gegeten hebt". En dan is 'goed' natuurlijk betrekkelijk. Soms ben ik al tevreden met een erwt bij wijze van.

Maar misschien is 'gewoon' yoghurt geven een goed idee. Vult sowieso toch een beetje de maag  

Vitamientje schreef op 20-07-2021 om 16:24:

Hier zijn courgette koekjes ook een succes, ofwel geraspte courgette met ei en bloem (en soms doe ik er nog fetakaas door.) Misschien binnenkort maar weer eens maken, eet ze misschien weer wel een keer wat s avonds.

Soep was hier vaak heel geliefd maar laatste tijd helaas niet meer.

Wij geven hier trouwens geen alternatief als ze niet eet. Dan eet ze maar niet of nauwelijks. Wel probeer ik er van te voren over na te denken haar wat losse dingen te geven als we denken dat ze dat lekkerder vindt (bv. Broccoli zonder saus als we brocolli in de curry eten.). Maar dat zijn dan altijd dingen die we toch al eten. Of tijdens het koken al rauwe paprika ed. Maar de laatste tijd eet ze zelfs die dingen nauwelijks. Toetje krijgt ze sowieso altijd, ongeacht of ze heeft gegeven, en die gaat er eigenlijk altijd wel in. Ze eet ontbijt, lunch en fruit vaak wel heel goed en ze klaagt nooit dat ze honger heeft dus het zal wel los lopen.

Overigens kan het wel zo zijn dat ze dan toch zegt lekker gekookt mama/papa, terwijl ze dan van de helft van de dingen nog geen hap heeft genomen en bv. alleen spaghetti sliertjes met kaas op heeft 😅

Ja ook herkenbaar! Ontbijt en lunch gaat meestal wél goed. Tussendoortjes ook. 

Al zijn die tussendoortjes minder gezond dan ik zou willen, ga ik ook weer eens opnieuw mee aan de slag.

hier is het ook lastig met eten, maar dat is vooral omdat dochter heel veel wil bepalen op het moment. Wij gaan daar niet meer in mee, omdat het steeds erger wordt. Maar ze eet dan meestal een paar happen ergens van en wil dan wat anders. We geven nu aan dat ze eerst op moet eten wat ze gekozen heeft en dan krijgt ze wat anders. Ik doe nu al een halve boterham per keer beleggen, zodat ze sneller weer iets anders kan kiezen. Maar goed dan kan ze nog gerust met tussenpozen 2 uur blijven gillen om iets anders. Merk wel dat het inmiddels beter gaat, ze heeft denk ik wel gemerkt dat het gillen niet helpt om haar zin te krijgen. De pannenkoeken gaan we zeker proberen! Ze is sowieso gek op pannenkoeken en proeft ook meestal wel als we iets nieuws maken dus ben benieuwd! Gaat op de planning voor morgen 😊
Dochter gilt sowieso heel veel als ze haar zin niet krijgt. Ik vind dat zo irritant, hebben jullie manieren om hiermee om te gaan? Wat we nu doen is rustig zeggen dat gillen niet helpt en dat we haar niet kunnen helpen als ze gilt omdat we dan niet weten wat ze wil. Dit helpt wel maar het is wel een kwestie van een lange adem... 

Ze is zich trouwens wel ontzettend snel aan het ontwikkelen de laatste tijd. Ze is sinds een maand  zindelijk, slaapt in een groot bed en praat echt de oren van ons hoofd. Ze praat bijna alleen nog maar in volledige volzinnen tegenwoordig en je kan ook echt hele leuke gesprekjes met haar hebben 🥰 ze maakt ook hele grappige grammatica verhaspelingen. ondanks alle driftbuien vind ik dit een ontzettend leuke leeftijd.

Ik ben ook niet zo van toetje als beloning zien, volgens mij is dat ook juist niet goed voor een gezonde eetontwikkeling. Dan associeer je bepaalde dingen met die mogen en zijn lekker (toetje). Dus hier krijgt ze altijd toetje, ook als ze niks gegeten heeft.

Bij boterhammen ed. is het wel zo dat je pas iets nieuws/anders krijgt als het vorige op is. Of dat je pas weer meer kroepoek krijgt als je ook van de rest hebt gegeten. (Al twijfel ik nu ik dit schrijf of dat dan wel heel consistent is met wat ik hierboven zeg...)

Klinkt heerlijk die ontwikkeling ideetje88 

Blossom_01 schreef op 20-07-2021 om 16:14:

[..]

Haha zeker weten! Onze peuter/bijna kleuter ook. Nu hij steeds ouder wordt begrijpt hij wel meer dingen. Zo hebben we nu uitgelegd dat eten een soort lego voor ons lijf is. Dat eten voor ons bouwstenen zijn en dat ook groenten gegeten moeten worden om genoeg bouwstoffen (lego blokjes) te hebben om te groeien. Hij eet tegenwoordig ook met smaak 'pinazie' omdat hij daar spierballen van krijgt.

Ja, ik heb ook de hoop dat dit binnenkort gaat 'klikken' in hoofd van dochter. Ze is nu heel erg bezig met wat goed is wat betreft eten, en wat minder goed. Dit is begonnen door haar obstipatie, toen hebben we van een aantal dingen benoemd dat het goed was voor haar poep. Maar dit is nu algemener geworden en ze vraagt nu bij alles wat ze eet en ziet of het goed voor haar is. Ik probeer hier mee op te passen dat ik uitleg dat sommige dingen minder goed zijn (zoals donut, haar favoriet), maar wel heel lekker.  En dat lekkere dingen ook af en toe gegeten mogen worden. Maar ze noemt nu zelf dat bruin brood goed is voor de poep, en melk goed is voor haar botten. Misschien kan ik nieuw eten introduceren aan de hand van waar het goed voor is (spierballen van spinazie, wortels zijn goed voor je ogen enz). Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Haha ja die ontwikkeling is zo leuk. Gaat altijd zo met enorme sprongen, vind het ook niet gek dat ze dan "iets" willen dat ze zelf nog in de hand hebben.
Helaas gaat dat ook hier samen met gillen, heel veel gillen en brullen. Heel vervelend, maar hoort ook weer bij de ontwikkeling. Al is het soms lastig om dan consequent te blijven ja.

Qua zindelijkheid lijkt ze nog totaal geen interesse in te hebben. Ze komt me wel steeds vaker vertellen dat ze "even gaat plassen/poepen" en zondert zich dan af (wij moeten dan ook écht even uit de buurt blijven). Maar elke toespeling op potje of wc is uit den boze. Het is ook echt een pittig ding, maar het grappige is dat ze met alle mijlpalen heel plotseling is. Dus eerst denk je een hele tijd "gaat het er óóit nog van komen?" en dan opeens, van het een op het andere moment, kan ze het.
Dat deed ze al met omrollen, zitten, staan, lopen. Heel maf. Maargoed, ik hoop dus dat dat met zindelijk worden ook opeens zo gaat omslaan, ben wel klaar met die luiers eerlijk gezegd. 

Ik ben heel makkelijk met eten: ze krijgen gewoon iets anders. Wel bied ik bij elk eetmoment iets aan waarvan ik bijna zeker weet dat ze het lusten. 
Dochter eet sowieso graag fruit en rauwkost, bij zoontje nog niet echt favoriet.
Ik volg op fb en insta de volgende pagina: kids eat in color. Zij geeft heel veel advies over kinderen die slecht/moeilijk/weinig eten.

Ik schrijf ook graag mee als dat goed is. Ik las op Viva mee, maar twijfelde om mee te schrijven want ik weet niet of ik het bij kan houden Maar jullie peuter perikelen zijn zo herkenbaar! Mijn dochter is nu 2,5 jaar. Meestal heel vrolijk, maar poeh die sterke eigen wil en drama om niks.

@Eten. Dat is hier ook zeer wisselend, vanaf 1 jaar ging dat bergafwaarts. Zelfgemaakte groentesoep at ze voorheen heel goed, maar nu ook steeds minder. Helaas eet ze ook geen rauwkost. Maar ik las net al goede ideeën, dus morgen aan de groentepannenkoek  

@Zindelijk. Als ze bloot rondloopt gaat het heel goed. Maar als ze een (onder)broekje aanheeft laat ze het lopen. Dus buitenshuis heeft ze een luier om.

@Slapen. Ze zit tussen wel en geen middagdut in. Als ze een uurtje slaapt is het 's avonds drama. Maar zonder redt ze eigenlijk nog niet goed. Hoe is/was dat bij jullie? 

Hier hanteren we dezelfde aanpak met eten als Envelop. Wil je niet? We proberen een hapje, wil je niet meer, prima, dan niet.  Maar ik ga niet wat anders koken. Een vol bakje Griekse yoghurt na mogen ze altijd. 

Nu moet ik zeggen dat de periodes dat ze slecht eten nauwelijks voorkomen, oudste heeft wel hele duidelijke voorkeuren, die jongste nu helaas al overneemt. 
Ze krijgen voldoende binnen, zijn beiden grote dames voor hun leeftijd en echt honger zullen ze vast niet hebben als ze eens met een minder gevulde maag naar bed gaan.

@Zindelijkheid, het helpt dat jongste ziet dat op de wc plassen fantastisch is. BIj oudste ben ik later begonnen, maar zat ik midden in de newbornperiode en had ik totaal geen trek in zindelijkheidstraining oid. Toen oudste er klaar voor was, was het plaszindelijk zijn ook echt zo gepiept, nooit meer een luier aan gehad 's nachts na overdag droog te blijven. Poepen is een ander verhaal, maar dat hebben we ook overleefd  
Ik hoop na onze vakantie wat meer aandacht aan jongste te geven mbt op tijd op de wc/potje te zetten, maar echt heel erg trainen zit niet in mij en vind ik teveel gedoe. 

Navyblue schreef op 20-07-2021 om 19:39:


@Slapen. Ze zit tussen wel en geen middagdut in. Als ze een uurtje slaapt is het 's avonds drama. Maar zonder redt ze eigenlijk nog niet goed. Hoe is/was dat bij jullie?

Wat we hier doen: thuis slaapt ze kort,  30, max 40 minuten. Op de opvang slaapt ze helemaal niet meer (3 dagen). Hiermee te ze het goed, en gaat ze 's avonds nog steeds makkelijk slapen. We wilden thuis helemaal van het slaapje af, a.o. omdat het heel lang duurde voor dochter in sliep in de middag. Maar sinds weer dat proberen slaapt ze thuis juist weer wel en op de opvang dus niet. We bewegen gewoon een beetje mee. 

De rode linzensoep was niet heel erg succesvol. Ze heeft geproefd, maar ze vond het niet lekker. Ik denk dat het te veel naar komijn smaakte. Volgende keer doe ik wel eerst wat in een soepkom voor haar voor ik de kruiden er bij doe. Verder heeft ze komkommer en stukjes stokbrood op en ook wat wortel tijdens het koken. Ontbijt, lunch en fruit gaat er hier eigenlijk ook altijd wel goed in. Dus we maken ons er maar niet druk om. 

Zindelijkheid zijn we wel een beetje mee bezig, maar nog niet heel veel. Vanavond heeft ze een plas op de grote wc gedaan voor ze in bad ging. Zelf zeggen dat ze moet doet ze nog niet echt. Dus het is nu nog omdat ik vraag of ze het wil proberen. Poepen doet ze het liefst in een hoekje achter een gordijn

Ze bepaald hier ook graag wat er gebeurt, maar daar gaan we niet in mee. Het irritantste vind ik dat ze dan zo kan blijven doorgaan over wat ze wil en op een nog al hoog volume. Boek lezen mama. En dat dan tien minuten lang terwijl ik aan het koken ben ofzo.

Zindelijkheid ging hier met hemelvaart goede kant pp en toen begon kdv weer en was er te veel afleiding. Als we vakantje hebben doen we nieuwe poging. 

Hier krijgen ze sowieso tijdens koken vaak rauwkost oid. Bij kleuter gaf ik bij slecht eten vaak banaan voor bedtijd. Ga ik volgende keer bij peuter ook doen want slecht eten zorgt ervoor dat ie om 5 uur klaarwakker is.

Eten gaat hier ook wisselend maar ik probeer er niet teveel een strijd van te maken. Kleuter moet altijd een hapje proeven, maar bij peuter (net 2) doe ik dat nog niet. Als peuter echt niets eet krijgt ze een banaan als toetje, zodat ze 's nachts geen honger krijgt. De nachten zijn hier al zwaar genoeg.

Zindelijkheid: Daar zijn we nog helemaal niet mee bezig. Ze vindt het wel interessant en wil altijd mee naar de wc, maar verder wil ze nog niet op een potje of op de wc. We hebben het wel geprobeerd tijdens de vorige hittegolf, maar dan plast ze gewoon 10x in de tuin zonder dat ze het doorheeft.

Slapen: Ze liet het middagdutje vallen een maand voordat ze twee werd. Ze sliep sowieso altijd al weinig overdag, ze ging ook met 10 maanden al over naar 1 slaapje. Eigenlijk trekt ze het nog niet helemaal en ze valt wel eens in slaap in de auto o.i.d. Maar dan probeer ik haar toch weer wakker te maken omdat het anders 's avonds feest is. Als ze echt heel erg moe en huilerig is ga ik met haar naar buiten in de wandelwagen, daar wordt ze altijd wel blij van. Of ik zet haar voor een film.

Onze peuter sliep rond zijn tweede verjaardag ook tijd niet. Schijnt normale slaapregressie periode te zijn. Nu slaapt hij bij kdv 1,5 uur en dan maken ze hem wakker en thuis soms wel en soms niet.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.