Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Hier zijn de nachten eigenijk altijd prima, we mogen niet klagen over het slapen van beide meisjes. Oudste sliep al heel snel door, jongste sinds haar eerste verjaardag. Bizar hoe je daar ook aan gewend raakt op een gegeven moment. 

Volgende week wordt onze jongste 2 en we hebben een 3 in 1 stepje voor haar gekocht, die ze op vakantie in Frankrijk krijgt Ze is jarig op de camping. Ze vindt de fiets van haar oudere zus fantastisch, dus ze krijgt ook een 12 inch fietsje met duwstang.  

We zijn met de speen gestopt bij onze oudste, een week of 6 geleden, en ook dat verliep goed. Had ene veel groter drama verwacht, maar ze snapte het. Ze doet er nu wel langer over om in slaap te komen, heel af en toe komt ze eruit met een smoesje. 
Enige jammere is dat ze 's ochtends gewoon voor haar doen op tijd wakker is En door haar wc bezoek + geklets wordt ook haar zusje wakker. Al ligt die ook geregeld schaapje schaapje heb je witte wol te zingen in haar ledikant. 

Hier zitten we in de alles is voor miij-fase van jongste peuter en oudste peuter zit in de klik-fase en de 'dat is toch voor baby's' fase. Ze is overduidelijk toe aan school en dat mag over een goede maand. Wennen ging niet zo fantastisch, maar goed, ze zal toch moeten Ze is best angstig aangelegd, schrikt snel, houdt niet van harde geluiden en kan slecht tegen stemmingswisselingen bij anderen. Soms blokkeert ze ook echt volledig een paar minutenlang en dringt niemand tot haar door. Pas wanneer je echt wat boos begint te worden komt ze weer tot bezinnen. Dat vind ik wel erg lastig.. 

Als er een kleutertopic komt schrijf ik graag mee! 

Leuk chantilily! Ik kom er net achter dat er al een kleuter topic is onder de kinderpijler. 

oh dit topic komt als geroepen!

Peuter van bijna 2.5 en baby van 4 maanden. Peuter was tot nu toe voorbeeldig maar ondeugend maar begint nu overal een weerwoord op te geven of houdt koppig vast aan zijn mening.

Mogen over peuter echt niet klagen over slapen maar qua Eten herken ik de geschreven berichten wel. Ik kook alles waar er trek in hebben maar geef het hem soms op een andere manier. Buritos eet hij los dus een wrap, stukjes kip, mais, tomaat, komkommer en kaas op z'n bord en veel succes. 
Alle overige gerechten is proeven en als hij het al eerder op heeft doen we de vinger weg toveren truc. Ofwel 5 hapjes en ieder hapje is een vinger naar beneden, vingers weg is wel kwark als toetje, niet eten is geen toetje. Proeft hij en lust hij het echt niet dan krijgt hij het nood potje oftewel de 18 maanden spaghetti van de Olvarit en dat gaat altijd schoon op!

Sterkte Blossom, met wakker blijven. Wij zijn gisteren de hele dag in een soort pretpark geweest waardoor de meiden echt doodop waren. Ondanks dat ze in de auto in slaap waren gevallen, hebben ze toch redelijk goed geslapen. Peuter begon 'pas' om 5.30 met huilen en ik heb haar in haar eigen bed kunnen laten liggen tot 7.00. Het is voor het eerst in twee weken dat ze de hele nacht in haar eigen bed heeft geslapen, echt een cadeautje.

Er is eindelijk een hoektand doorgekomen en ze klaagt echt over pijn in haar mond. Dat speelt vast ook mee met het slapen. Nog twee hoektanden te gaan en dan nog vier laatste kiezen. Ze is niet de snelste met tanden. Blossom, jouw peuter is ook zo langzaam met haar tanden toch? Zijn ze bij haar al door?

Wat herkenbaar.. al die berichten over het eten van een peuter.
Echt handen in mijn haar af en toe. En dan opeens verbaasd ze me weer en eet een heel bord in mum van tijd leeg en wil zélfs nog een keer opgeschept krijgen.
Maar o wee, als er dan nét te veel (of te  weinig, of niet op DE juiste plek op het bord) wordt opgeschept, want dan hoeft mevrouw opeens helemaal niks meer en vliegt het bord zo een meter verder.

Gisteren ook, eet ze 2 hele kommen soep want ze had zó'n enorme zin in pannenkoeken. Soep op, pannenkoek klaar, is ze boos want "ze wil geen pannenkoek eten".

Wij eten verder, zijn de pannenkoeken bijna op, komt ze aanrennen want hallo, waar is haar pannenkoek???? 

Zucht.. 

Over pannekoeken gesproken. Onze jongens eten tegenwoordig drakenpannekoeken. Dan mix ik door het beslag een aantal blokjes diepvriesspinazie en wat vanilleextract. Gaat er in als koek

Ik zou graag meeschrijven dochter van 2.5 jaar en zwanger van nr. 2. Dochter is een pittige dame die erg goed kan kletsen. Ik lees al een hoop herkenbare situaties.

Due-scimmie schreef op 20-07-2021 om 15:24:

Over pannekoeken gesproken. Onze jongens eten tegenwoordig drakenpannekoeken. Dan mix ik door het beslag een aantal blokjes diepvriesspinazie en wat vanilleextract. Gaat er in als koek .

Klinkt goed. Een collega gaf mij vandaag het recept voor broccoli wafels. Die klonken ook lekker. Dus ik wil thuis de wafelplaten zoeken en die van het weekend eens proberen. Vanavond word het rode linzensoep. Weet niet echt of ze dat al een keer op heeft, maar de tomatensoep ging er laatst goed in, dus ik denk dat het wel goed komt. En anders krijgt ze wel een broodje.

Geven jullie trouwens een alternatief als ze weigeren te eten?
Heb dat eerst wel gedaan, omdat het nogal een smal meisje is en ik dacht er moet toch íets in?? Maar voor mijn gevoel wordt het alleen steeds erger.

Eerst at ze echt heel goed, veel, veel verschillende smaken. Nu is ze gek op mosterdsoep notabene, maar om dat nou steeds te geven als ze iets anders niet wilt eten.. 
En nu eet ze echt praktisch niks.. we proberen het nu te negeren zovan "dan niet". En steeds vaker komt ze dan uiteindelijk toch wat eten.. dan is het wel koud maarja jammer dan. Stug volhouden met deze manier? Of hebben jullie nog andere geniale tips?

Alleen als ze echt niks eet dan krijgt ze iets anders, maar dat komt bijna niet voor, dus dan is het niet zo erg. Wel geef ik er soms wat extra komkommer of tomaatjes of wat appelmoes bij als ze een deel niet eet, maar ook dat valt de laatste tijd erg mee. 

Lastig Regendrup als ze echt bijna niks eet. Als het nu werkt dat ze toch wat eet zou ik dat volhouden. Ze weet nu goed waar ze aan toe is. 

Regendrup. schreef op 20-07-2021 om 15:43:

Geven jullie trouwens een alternatief als ze weigeren te eten?
Heb dat eerst wel gedaan, omdat het nogal een smal meisje is en ik dacht er moet toch íets in?? Maar voor mijn gevoel wordt het alleen steeds erger.

Eerst at ze echt heel goed, veel, veel verschillende smaken. Nu is ze gek op mosterdsoep notabene, maar om dat nou steeds te geven als ze iets anders niet wilt eten..
En nu eet ze echt praktisch niks.. we proberen het nu te negeren zovan "dan niet". En steeds vaker komt ze dan uiteindelijk toch wat eten.. dan is het wel koud maarja jammer dan. Stug volhouden met deze manier? Of hebben jullie nog andere geniale tips?

Ik ben niet de beste voor advies over eten, maar ik zou het zo laten als ze nu steeds vaker toch komt eten (ookal is het later en koud).

Dochter van nog geen 3,5 jr is hier echt een draak met avondeten. Ze lustte heel veel, tot ze ongeveer een jaar was. Toen werd het steeds minder en steeds moeilijker. Ik ben er van overtuigd dat ze de meeste dingen (nog) wel lust, maar weigert ze te proeven. Sinds 1,5 jaar ook veel moeite met dingen die door elkaar zitten, dus heeft ze een vakjesbord en krijgt ze de losse (soms rauwe) ingrediënten van ons avondeten. Het is dan heel wisselend wat ze eet, maar vaak dan ook alleen de bamislierten of de tomaatjes. We hebben heel lang regelmatig iets gegeten wat ze wel lustte, maar ondertussen is het zo weinig en zo wisselend dat wij gewoon eten wat we willen. We zorgen dan wel dat er dingen bij zitten waarvan we weten dat ze ze in principe wel eet, maar eten geen 3x per week pasta meer bv. Ze krijgt wel altijd yoghurt als toetje. 

Sinds twee weken gaat ze weer heel af en toe iets proeven, en krijg ik haar soms zo ver dat als ze iets proeft en het lekker vindt, ze dan ook daadwerkelijk een paar happen er van neemt. Eerder zei ze dan soms 'lekker', maar weigerde er meer van te eten. Dit zijn allemaal dingen die ze eerder met smaak at, maar in de loop van de tijd afgekeurd heeft om een onnavolgbare dreumes/peuter koppigheid.

Due-scimmie schreef op 20-07-2021 om 15:24:

Over pannekoeken gesproken. Onze jongens eten tegenwoordig drakenpannekoeken. Dan mix ik door het beslag een aantal blokjes diepvriesspinazie en wat vanilleextract. Gaat er in als koek .

Ow, die ga ik ook eens proberen. Meestal trapt dochter niet in dat soort dingen, die kijkt me dan aan en zegt iets als: 'mama, dat is geen drakenpannenkoek, die is gewoon groen en groen lust ik niet.'  Maar hé, proberen kan altijd!

Fiona2021 schreef op 20-07-2021 om 13:41:
Blossom, jouw peuter is ook zo langzaam met haar tanden toch? Zijn ze bij haar al door?

Nee! Mis nog 4 hoektanden en 4 kiezen, helaas... 

Maisnon3 schreef op 20-07-2021 om 16:03:

[..]

Ow, die ga ik ook eens proberen. Meestal trapt dochter niet in dat soort dingen, die kijkt me dan aan en zegt iets als: 'mama, dat is geen drakenpannenkoek, die is gewoon groen en groen lust ik niet.' Maar hé, proberen kan altijd!

Haha zeker weten! Onze peuter/bijna kleuter ook. Nu hij steeds ouder wordt begrijpt hij wel meer dingen. Zo hebben we nu uitgelegd dat eten een soort lego voor ons lijf is. Dat eten voor ons bouwstenen zijn en dat ook groenten gegeten moeten worden om genoeg bouwstoffen (lego blokjes) te hebben om te groeien. Hij eet tegenwoordig ook met smaak 'pinazie' omdat hij daar spierballen van krijgt. 

Ten eerste vind ik dat je zelf moet doen wat past bij je kind en bij jezelf maar wij zijn zelf voorstander van de aanpak zoals regendrup doet. Ik ga geen alternatief geven want dan hebben ze het snel genoeg door. Kinderen hongeren zichzelf echt niet uit, dus als ze een keer niks eten bij het avondeten is dat zo.

Yoghurt als toetje krijgen ze altijd, ongeacht of ze wel of niet goed gegeten hebben. Als ze klaar zijn met het eten gaan ze van tafel af, dat betekent dat de rest van de mensen aan tafel jou bord mag leeg eten. Wil je later toch nog meer? Jammer dan, je bent te laat (is 2x gebeurd en snappen ze nu allebei wel). De yoghurt mag gepakt worden zodra papa zijn bord leeg heeft, die neemt peuter dan zelf mee vanuit de keuken voor zichzelf en kleuter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.