Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Onze kinderen hebben geloof ik gewoon wat minder slaap nodig dan gemiddeld.  Ze slapen rond half 8 en zijn tussen 6 en half 7 vaak weer wakker. En slaapt er eens een uit tot half 8 is de andere juist extra vroeg wakker somehow.

Wij hebben ook zo'n verschrikkelijke slaap periode gehad met dochter, keihard krijsen en dat hield ze echt lang vol. We hebben van alles geprobeerd maar uiteindelijk is het vanzelf overgegaan.

Ondanks dat we alle opties hebben geprobeerd heb ik geen goede tips.

@chiquita, dat is wel heel erg vroeg! Als wij ze van de kdv ophalen komen we rond 17.30uur thuis. 18.45/19.00uur gaat peuter dan naar bed en om 19.15uur kleuter. Als ze zo vroeg al gaan slapen naar een kdv dag, hoe doen ze dat dan met eten e.d.?

@hobbelster, vroeger ben ik wel vaker op kamp geweest met scouting, volleybal en eens iets vanuit de gemeente. Volgens mij is zoiets vanaf een jaar of zes/zeven leuk en mogelijk. Sowieso niet op deze leeftijd

Ik kan (gelukkig) niet mee praten over moeilijk slapende peuter. Wij brengen onze dochter altijd rond 19.15/19.30 naar bed. Meestal eerst even in bad en dan nog een boekje lezen en naar bed. Ze gaat eigenlijk altijd goed slapen en wordt zelden wakker ‘s nachts. We hebben een slaapwekker en ze wacht smorgens ook rustig tot het schaapje zijn oogjes open doet voordat ze ons roept. Hopelijk wordt baby net zo’n goede slaper. Sterkte in ieder geval allemaal. Lijkt me ontzettend zwaar zulke gebroken nachten en ik snap dat je dan kiest voor wat werkt en waardoor je allemaal nog wat slaapt. Hopelijk is het voor alle kleintjes een korte fase! 

Lastig Hobbelster dat je zo weinig energie hebt. Ik vind de dagen met peuter en baby nu soms ook al slopend. Ik heb nu nog een week verlof en dan moet ik na 5 maanden ook weer aan de slag. Ben heel benieuwd of ik de werkdagen of de dagen thuis zwaarder zal vinden 😅 peuter is een super vrolijk en energiek meisje, maar ze wil op het moment ook heel veel bepalen en dat zorgt voor veel strijd heel de dag door. Heel vermoeiend vind ik dat soms. Vooral in combinatie met een baby die ook af en toe wat aandacht nodig heeft 🙈

Envelop schreef op 25-07-2021 om 19:49:

Wij hebben ook zo'n verschrikkelijke slaap periode gehad met dochter, keihard krijsen en dat hield ze echt lang vol. We hebben van alles geprobeerd maar uiteindelijk is het vanzelf overgegaan.

Ondanks dat we alle opties hebben geprobeerd heb ik geen goede tips.

@chiquita, dat is wel heel erg vroeg! Als wij ze van de kdv ophalen komen we rond 17.30uur thuis. 18.45/19.00uur gaat peuter dan naar bed en om 19.15uur kleuter. Als ze zo vroeg al gaan slapen naar een kdv dag, hoe doen ze dat dan met eten e.d.?

Vaak haalt de mama ze iets na 17 uur op, ze hebben dan al gegeten. Thuis c.q. in auto wat drinken/koek, en thuis gaan ze in bad en bed in. Ze zien idd dan papa 's avonds niet meer. Volgende ochtend rond half 8 uit bed. Maar ze slapen elke week bij ons en ik merk dus dat ze veel vroeger wakker zijn. Meestal liggen ze wat te brabbelen of te spelen in bed. 't Gekke is wel als ik ze ook vroeg in bed leg (bv. als oudste geen middagdutje heeft gedaan) ze 's morgens langer blijven slapen

Jeetje, wat is er veel geschreven!
Dank voor alle suggesties over het slapen van peuterdochter. Honger: denk het niet. Ze eet zeer wisselend, maar tot voor kort sliep ze prima, ongeacht hoeveel ze gegeten had. Dat lijkt nu ook niet uit te maken voor het wakker worden. Slaaptrainer hebben we, en gaat goed sinds ze ruim 2,5 jaar was. Dochter komt nooit uit bed, maar gaat liggen roepen of huilen. Ik benoem dus naar haar voor ze gaat slapen wat de bedoeling is, maar heb 's nachts nog niet de kleur van Sam erbij gehaald. Dat ga ik nog even toevoegen. In ons bed heeft nooit gewerkt, dat wordt een groot feest waarbij niemand meer slaapt. En baby ligt daar nu ook. Op de kamer bij haar zou een optie zijn als ik het idee had dat ze ziek was, bang was of pijn had, maar dat denk ik allemaal niet nu. Ben wel een beetje bang dat we dan gruwelijk veel moeite zouden moeten doen om het af te leren, maar als het echt iets oplost zou ik het er voor over hebben. Maar dat betwijfel ik dus.
Maar: klein succesje, afgelopen nacht heeft ze voor het eerst in drie weken niet geroepen!

Fiona: wat naar, zulke nachten! Ik kan me voorstellen dat je daar gek van wordt, zeker als jij en man ook niet helemaal op één lijn zitten. Bij ons is ook wel het motto: slaap gaat voor (bijna) alles. Als jij/jullie je er bij neer kunnen leggen dat (in)slapen nu in jullie bed gebeurd, zou het dan een idee zijn om dat een week gewoon te doen, zonder eerst aan het begin van de avond een uur gehuil te hebben? Ik zou (na alles geprobeerd te hebben), dan wel eens willen weten wat er dan gebeurd. Het klinkt alsof je nu uiteindelijk na veel gehuil en stress toch uitkomt op jullie bed, wat ik heel goed begrijp! Maar als je dat meteen toestaat, zou dat voor iedereen de druk er even afhalen? Geen idee of dit uiteindelijk helpt hoor, maar misschien kan je dan wel weer even op adem komen.

Bedtijd: dochter heeft nooit veel slaap nodig gehad. Ze slaapt nu meestal tussen 19:40 en 20 uur, en is tussen 5:45 en 6:15 wakker. Zelden slaapt ze langer. Ze doet meestal geen middagdutje meer, en als ze dat wel doet max 30 minuten, anders duurt het inslapen veel langer. Maar wij zijn al lang blij, we hebben bijna 1,5 jaar een kind gehad dat standaard om 5 uur wakker was, dus dit is al een hele grote verbetering!

Maar mensen die al eten rond 17 uur, hoe doen jullie dat op werk/opvangdagen dan? Ik krijg dat echt niet voor elkaar hoor. Op vrije dagen eten we vaak tussen 17:30 en 18 uur, maar op dagen dat ik ook werk kunnen we dochter vaak pas rond 17:45 ophalen. Voor covid moest ik dan nog koken, vriend was dan nog niet thuis. En dan nog eten (duurt bij ons meestal 30-45 minuten, dochter is niet zo snel). Dus als dreumes om 19 uur naar bed was al doorwerken!

Wij eten vaak rond half 6. Voordeel van thuiswerken is dat ik het nu overdag tussendoor voorbereid. Andere dagen krijgen ze bij ophalen van bso meteen banaan oid en dan redden ze het tot man rond kwart over 6/half 7 thuis is.

Maison, dat zou ik kunnen proberen maar ik ben dan bang dat we het haar echt aanleren. Nu hoop ik in elk geval dat ze begrijpt dat ze eigenlijk ik haar eigen bed hoort te slapen.
Ik heb haar anderhalf uur laten huilen, toen bleek ze een poepluier te hebben. Verschoond, kwartiertje gewacht en toch maar in bed genomen. In elk geval heb ik zo weer tijd om te lezen, lang leve de ereader! Ze ligt in coma naast me.

Wij eten meestal om 17.30, maar wij werken geen kantoortijden en de kinderen gaan niet naar de opvang dus dat lukt prima.

Dat feesten in ons bed deed onze oudste ook trouwens, heel vervelend. Wat dat betreft vind ik dit beter te doen, in elk geval slapen we zo. Fijn dat ze vannacht niet geroepen heeft Maison! Hopelijk is het een korte fase.

Even een vraag tussendoor: ik lees op verschillende plekken dat er ook een babytopic moet zijn, maar ik kan hem nergens vinden. Hier toevallig iemand die daar ook meeschrijft die me kan vertellen waar dan? 

Maisnon3 schreef op 25-07-2021 om 21:19:

Even een vraag tussendoor: ik lees op verschillende plekken dat er ook een babytopic moet zijn, maar ik kan hem nergens vinden. Hier toevallig iemand die daar ook meeschrijft die me kan vertellen waar dan?

https://www.ouders.nl/forum/3-babytijd

Wat een drama's met dat slapen. Hier wisselt het bij jongste. Ze is nu ziek dus dan sowieso meer gezeur. Morgen een corona test. Bah. Mogelijk urineweginfectie maar plas opvangen bij een niet zindelijk dwarse peuter is een uitdaging en dus nog niet gelukt. 

Wij balen ze meestal rond 18u van kdv. Ze eten daar tussen de middag warm
Maar dat is vanaf september over wegens school en wisselen kdv jongste. Dus dan moeten wij zoeken naar een nieuwe balans. Kdv zit dichter bij huis dus kunnen dan wel eerder halen. We zullen veel voorbereiden en uit vriezer gaan leven 3 dagen per week. Totdat iig jongste oud genoeg is om niet om 19u te moe te zijn om te eten. Op niet kdv dagen eten wij tussen 1730 en 18u. Ze gaan tussen 19 en 20 naar bed en worden ergens tussen 6 en 9 wakker. Om 6u wil jongste laatste tijd wel eens naast ons bed staan. Vaak gaat ze dan nog wel een uurtje of 1,5 slapen. Oudste is eigenlijk altijd tussen 7 en 730 wakker. Soms iets eerder. Later vrijwel nooit. 

Hier starten we beiden om 08.00 met werken, man heeft een kwartier reistijd, ik drie kwartier. Hij brengt en haalt de kinderen op en start met koken. Op de KDV dagen eten we snelle gerechten ( pasta, wokken e.d.). Voor 17.00 is hij thuis met de 2 meiden en heeft het eten tussen 17.15 en 17.30 klaar. Zelf ben ik vaak rond 17.15 thuis en kan dan direct aanschuiven. 

DIt gaat om 2 dagen, de overige dagen kunnen we zonder KDV, beiden een dag thuis + een oma die oppast. 

We werken beiden een dag thuis op dit moment en ik denk dat we dit ook zo in stand laten. Dan hebben we helemaal geen poblemen meer om op tijd te eten, op de KDV dagen werken we nu thuis  

Complimenten aan iedereen die al zo lang met slaapproblemen tobt. 
Wat kan dat je humeur breken zeg. 

PhilDunphy schreef op 25-07-2021 om 21:50:

Complimenten aan iedereen die al zo lang met slaapproblemen tobt.
Wat kan dat je humeur breken zeg.

Op een gegeven moment went het ook weer is mijn ervaring. Maar als ze ooit beter gaan slapen weet ik vast weer hoe uitgerust zijn voelt

Due-scimmie schreef op 25-07-2021 om 21:57:

[..]

Op een gegeven moment went het ook weer is mijn ervaring. Maar als ze ooit beter gaan slapen weet ik vast weer hoe uitgerust zijn voelt

Nou ik heb 3 kinderen gekregen in 3,5 jaar tijd. Dus mijn portie slaaptekort heb ik echt wel gehad. Maar sinds ze alle drie consequent doorslapen, voel ik me echt helemaal gebroken als er een keer wel een slechte nacht bij zit. Zelfs als dat maar 1 korte onderbreking is, voel ik me de volgende dag geradbraakt. Dan weet ik toch niet hoe ik dat al die tijd heb gedaan 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.