Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Ja hier werken trouwens ook nog 5 van de 6 grootouders, (Ik heb gescheiden ouders) en de zesde is volledig afgekeurd. 

Hobbelster, volgens mij is het heel normaal dat een kind van drie 's nachts nog niet zindelijk is hoor. Ik dacht dat kinderen tussen de 4-5 jaar zindelijk worden in de nacht, maar als het langer duurt is dat ook niet gek. Volgens mij zijn de meeste kinderen 's nachts zindelijk rond een jaar of 7. Onze peuter was gewoon erg vroeg met 3,5 jaar.

Over logeren bij grootouders: je moet vooral doen wat voor jullie ok voelt, ongeacht wat schoonouders doen. Als jullie het geen probleem vinden lijkt het me voor de kinderen heerlijk als jullie ze kunnen ontlasten.
Maar, ik vind het als anderen ook dat als kleinkind al anderhalve dag per week bij jullie is, inclusief de nacht, ze al een fors beroep op jullie doen. Ik zou het ook helemaal niet gek vinden als je nee zegt.
Hier nog maar 1 grootouder, die we vragen als we zelf eens een avond weg willen. Maar dat is naar weinig (ook door corona). Logeren hebben de kinderen nog nooit gedaan. We zijn wel 2x twee nachtjes weg geweest dat opa in ons huis op dochter heeft gepast. Maar nu hebben we er een baby bij en dat houdt me tegen hem te vragen, omdat ik een dag met hun beiden al pittig vind.

Nachtzindelijkheid kun je niet trainen. Er moet een bepaald hormoon worden aangemaakt. Alles tot 7e verjaardag is normaal voor nachtzindelijkheid. 

Onze peuter ging best goed met potje en toen wilde hij niet meer. Heeft zelfs auto's die hij kreeg voor volle stickerkaarten teruggegeven. Bij onze kleuter ging dat toen echt soepel en die was in paar dagen zindelijk met 2,5 en paar maanden later in de nacht. Heb nu met peuter afgesproken dat kindjes van 3 geen luiers meer dragen overdag. Gekke is dat hij nu hij juist wel weer luier draagt die soms zelf uitdoet om naar potje te gaan.

Krullen-bol

Krullen-bol

12-12-2021 om 21:36 Topicstarter

Hier waren de nachten een tijd terug al 4 weken droog, dus zonder luierbroekje gaan doen. Wij laten zoon nog wel plassen voordat wij gaan slapen. Waar de meningen ook over verdeeld zijn als je googled.
Echter ineens 3 nachten achter elkaar nat halverwege de nacht 2 weken terug. Ondanks het laten plassen. 
Dus nu alweer een week of 2 een luierbroekje aan en eigenlijk is hij nu ook op 3 keer een klein beetje plas erin, droog.
Denk dat we hier een beetje op en af zullen gaan wat dat betreft 
Denk dat rond school gaan ook weer een periode zal zijn dat snachts droog blijven wat lastiger is door alle veranderingen en indrukken.

Maisnon, dat heb ik dus ook, nu het er 2 zijn en ik dat zelf al vrij pittig vind met momenten een dag, ochtend, middag, daar wil ik de grootouders ook niet mee belasten als het niet hoeft.
Ik moet wat de nachten betreft wel als kanttekening geven dat ze hier eigenlijk altijd doorslapen. Behalve als dreumes tanden krijgt. Of als peuter en of dreumes ziek zijn. Maar over het algemeen maken wij goede nachten. 

Due, bij ons ging het dus ook echt in fases. Dan ging het een periode goed, dan wilde peuter niet meer. Al met al dus wel een jaar over gedaan voordat ze ook zonder luier op de wc poepte.

Krul, zo ging het bij ons ook. Achteraf was dochter eigenlijk al heel lang droog in de nacht. Maar omdat ze overdag nog een luierbroekje droeg voor het poepen daar weinig aandacht aan besteed. Toen ze eenmaal overdag ook geen luierbroekje meer standaard aanhad viel het ons op dat hij in de nacht ook droog was. We laten haar ook niet meer plassen. Soms wordt ze 's nachts zelf wakker om te plassen, meestal niet. 
Wij hadden hier afgelopen twee weken ook twee keer een bedplasser. Of eigenlijk 1x, en de tweede keer werd ze huilend wakker omdat ze dacht in bed te hebben geplast. Ik heb het gelinkt aan de spanning rond sinterklaas. Is nu ook weer over.

Herkenbaar Krul. En bij ons is opa ook nog alleen, dat weegt voor mij ook mee. 
Baby krijgt daarnaast nog een nachtvoeding. Tot hij die niet meer nodig heeft vraag ik zeker geen nacht oppas. 
Als opa nou al standaard overdag op zou passen zou het misschien anders voelen, dan is de zorg voor de kinderen al vertrouwd. Maar wat ik net al zei: ik vind beide soms best pittig als ik alleen ben, dus dat zal ik echt minder snel vragen. 
Soms ben ik wel te terughoudend misschien, maar liever dat dan dat ik te veel vraag. 

Peuter heeft nog maar 1 keer alleen gelogeerd en twee keer samen met mij. Familie woont niet heel dichtbij, dus het is ook niet even te regelen. Tijdens Sinterklaas heb ik wel gezegd dat ze een keer bij mijn broer mag logeren. Het leek hem wel leuk en zijn meiden (8 en 10) beginnen peuter nu ook echt leuk te vinden. Ze kunnen nu natuurlijk ook echt samen wat doen. Ik denk dat het pas van de zomer gaat worden. 

Soms vinden we het heel jammer dat we niet zo op familie terug kunnen vallen, maar aan de andere kant vinden we ook dat het ons kind is en we het zelf moeten doen. Dichtbij mijn familie gaan wonen is gewoon financieel geen optie. De huizen daar zijn niet te betalen. We zouden graag dichter bij mij werk gaan wonen zodat ik heel veel minder reistijd heb. Die regio is wel ongeveer even duur als waar we nu wonen, maar er staat ook gewoon helemaal niks te koop. Tijd om de Staatsloterij te winnen dus. 

Onze peuter is weer beter gelukkig! En nu zegt ze de hele dag dat ze trek heeft. Ze heeft ook wat in te halen, maar het is ook vooral lekkere trek. We worden er soms kierewiet van.
Het inslapen gaat nog steeds heel moeizaam. De smoesjes vliegen ons om de oren. Nu is daar: 'ik heb zo'n trek, ik heb honger' bijgekomen. We zorgen dat ze genoeg eet overdag en 's avonds dus denk niet dat dat het kan zijn. Denk eerder dat we onze aanpak wat moeten aanpassen, beetje consequenter zijn Voorheen bleven we na het instoppen nog even op de gang staan of rommelen viel ze binnen 5 a 10 minuten in slaap. Nu duurt het vaak een uur. Heeft iemand van jullie dit meegemaakt? En hoe ben je daar mee omgegaan? Ze doet al ruim een half jaar geen middagdut meer dus dat is het ook niet. Spanning van Sint ook niet. We hebben er weinig aandacht aan gegeven en geen pakjesavond gevierd.

@ logeren bij opa en oma. Dochter is elke week een dag bij mijn ouders en kan daar ook logeren als we dat willen. Doen we heel soms, vooral vriend mist haar dan snel  Andere opa en oma vinden het heel leuk om af en toe op te passen en ze heeft daar als baby een keer gelogeerd. Zij hebben expliciet aangegeven geen vast oppasdag te willen en dat snap ik helemaal.

@ nachtzindelijkheid. Daar kan ik nog niet over meepraten. Ze heeft 's nachts een luierbroekje aan en die is eigenlijk altijd wel nat 's ochtends. Soms geeft ze 's nachts aan dat ze moet plassen en dat doen we dan.

Wat vervelend van het slapen Navyblue. Geen tips vrees ik. Hier begint ze er beneden al over dat ze niet kan slapen, maar als ze dan in haar bed ligt is ze zo vertrokken. Maar het verschil tussen willen en kunnen is nog lastig voor haar. Sommige avonden mag ik niet weg en dan blijf ik nog even op de rand van haar bed zitten. Alleen als ze toch een middagdutje gedaan heeft lukt het slapen echt niet. Meestal halen we haar dan toch nog even naar beneden en gaat een van ons met haar in het grote bed liggen. Niet ideaal en het werkt ook niet super goed, maar in haar eigen bed roept ze anders om de 10 minuten.

Ze heeft er de laatste tijd een handje van om voor dat de wekker gaat al naast ons bed te staan. Vandaag wilde ze dan nog wel even een halfuurtje lekker tussen ons in liggen.

Het stomme is dat ze dus overdag totaal niet zindelijk is, maar de meeste nachten wel droog blijft. Hopelijk blijf dat. Nou wilde ze gisteren wel een plas op het potje doen, maar haar luier mocht niet af .

Ze is steeds vaker boos op mij. Toen we van het weekend de lampjes buiten gingen ophangen heeft de hele straat haar meltdown kunnen horen. De lichtjes moesten in de grote boom op het grasveld en niet in de kleine in onze tuin. Vanmorgen was ze boos omdat we haar Duplo toren hadden verplaatst. Maar gelukkig hield ze nog wel van mij. Het leven van een peuter is inderdaad erg zwaar.

Beste wensen! Hoe gaat het met jullie peuters?

Onze loopt momenteel liefste bloot rond en trekt thuis steeds zijn kleren en luier uit.

Beste wensen ook van ons voor jullie allemaal!

Due dat klinkt grappiger dan het volgens mij is, hier wel heel graag blote benen en blote voeten maar er blijft 99 vd 100 x wel een onderbroek aan (en een (nacht-)hemd / t-shirt / pyjama trui)
Onze peuter is bijna kleuter en daar ook wel aan toe, heeft heel veel zin om naar school te gaan ("naar de basisschool mama! en daarna naar de minnebareschool en dan studere!" okeeeej hahaha. Heb ik 1 x uitgelegd in de auto en ik dacht echt dat ze toen niet luisterde. Wel dus.

De beste wensen allemaal! Haha hobbelster, wat een wijsneus. Duidelijk klaar voor school.

Due, wat grappig dat je peuter dat doet. Hoor het wel vaker, hier houdt ze tot nu toe wel haar kleren aan.

Wij hebben een pittig weekje achter de rug met een zieke peuter. Koorts, veel hoesten (c-negatief) en daardoor korte nachten. We hadden een paar dagen weg geboekt en hebben dat wel door laten gaan, maar zijn wat korter gegaan dan gepland. Nu weer fijn thuis en hopelijk een betere nacht. 

De beste wensen voor iedereen!

Onze peuter is ook kleuter over drie maanden en heeft ook veel zin om naar school te gaan. Het lijkt haar prachtig en ik denk dat ze er echt aan toe is. De laatste weken laat ze weer zo veel ontwikkeling zien, en is ze ineens weer zo veel groter geworden   

We hebben een weekje vakantie gehad. Kerst was niet zo geslaagd, omdat ik behoorlijk ziek was. Maar daarna lekker rustig aan gedaan thuis. Peuter lijkt langzaam aan te leren om iets meer zelf te spelen, wat de dagen een stuk relaxter maakt. Met als hoogtepunt dat ze vanmorgen bijna een uur alleen op haar kamer heeft gespeeld met de playmobil  

Navy, dat klinkt pittig! Iedereen weer helemaal beter?
Due, kleren blijven hier tot nu toe meestal aan. Al moet ik zegen dat peuter wel graag haar broek uit laat na het slapen. 

Beste wensen allemaal! 

due, wij noemen onze peuter ook onze kleine nudist 😅 ze trekt niet perse kleren uit, maar loopt graag in haar blootje en aankleden stelt ze altijd zo lang mogelijk uit. Ze roept dan altijd; mama, ik loop in mijn blote borsten 🙈

Wat grappig Hobbelster, carrièrepad al uitgestippeld 😅 herkenbaar trouwens dat je denkt dat ze dingen niet horen en intussen alles opslaan. 

Beterschap voor peuter Navy! 
Maisnon, wat fijn dat je dochter beter zelf kan spelen! Dat is in combinatie met de baby denk ik erg fijn. 
Hier zitten we in een pittige periode. Zowel peuter als baby als ik zitten al ruim een maand in de lappenmand en we rennen echt van het ene virusje het andere in. Geen Corona tot nu toe, maar verder is het niet veel soeps. Ik doe fijn mee en heb daardoor ook minder energie. Peuter is op dit moment ook in een lastige fase, weer veel huilen als het even niet lukt, veel gillen en ze wil heel veel bij mij plakken. De combinatie met baby en mezelf steeds niet lekker voelen is niet echt top. Peuter is eigenlijk altijd een goede slaper geweest, maar de laatste tijd wordt ze veel wakker. Sinds ze zindelijk is ‘s nachts wordt ze 1 a 2 keer per nacht wakker om te plassen. Heel goed natuurlijk, maar daarnaast wordt ze nu ook bijna elke nacht een keer ontroostbaar wakker. Ze is dan echt 15/20 minuten compleet overstuur. Ze roept dan om mama, maar lijkt niet door te hebben dat ze dan bij me zit en er is geen contact te krijgen. Ze lijkt eigenlijk een soort te slaapwandelen. Na die tijd wordt ze weer wat rustiger en laat ze zich weer weg leggen. Al met al behoorlijk vermoeiend.
Ze zit daarnaast wel weer in een ontzettende ontwikkelingssprong. Ze stelt allemaal vragen over het hoe en waarom van alles, ze wil weten hoe alles werkt en wat alles is en wordt een ontzettende wijsneus. We moeten vaak ook ontzettend  om haar uitspraken lachen. Ze moet nog 3 worden in februari, maar ze vind zichzelf al zo groot 😅 

Beste wensen allemaal! Wat leuk om weer te horen en ook wel deels herkenbaar.

Peuter is helemaal blij met de cadeaus die ze heeft gehad voor haar verjaardag en kan daar nu ook even zelf mee spelen 

Vervelend ideetje dat je zo tobt met ziek zijn. Lastig dat ze zich s nachts niet zo laat troosten. Het klinkt een beetje als night terrors /nachtangst, waarbij ze eigenlijk niet wakker zijn. Geen ervaring mee overigens.

Hier ook zo'n wijsneus die alles wil weten en alles ziet. Ik moet soms zo lachen om wat ze dan weer zegt.

De beste wensen allemaal!

Hier een halve naaktloper. Peuter heeft net haar broek uitgetrokken. Luier en shirt houd ze meestal nog wel aan. Sokken draagt ze alleen als ze schoenen aan heeft. Die moeten echt direct uit. Mijn moeder heeft daar commentaar op en vind dat ik sloffen moet kopen. Daar ga ik niet aan beginnen. Zonde van het geld.

Hier ook een beetje in de lappenmand. Peuter hoest al weken, maar de huisarts hoorde gelukkig niks in haar longen. Wat dus wel betekent dat het vanzelf over moet gaan. Het word steeds minder en dan begint het weer. Vandaag ben ik zelf verkouden en niet lekker. We zouden eigenlijk naar mijn moeder gaan, maar blijven lekker thuis. Beterschap voor iedereen die ook in de lappenmand zit.

Een hoop jarige in het begin van het jaar hier. Over 1,5 maand word peuter ook alweer 3. Praatjes heeft ze voor 10 en ze heeft hele bazige buien. Boos dat ze word als het dan anders gaat dan zij wil. Zo ver ik weet doet ze dat op de peuterspeelzaal niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.