Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



Ideetje, dat klinkt inderdaad als nachtangst. Wij hebben dat ook gehad, soms nog wel eens. Vind het vreselijk om aan te zien, maar het beste werkt bij haar om niks te doen. We zitten er alleen naast en zeggen/doen verder niks, want dat maakt het alleen maar erger.

Het mag van mij snel weer voorjaar worden, hopelijk dan minder zieke peuters, baby's en ouders. Ik hoop ook dat peuter dan weer wat vaker naar buiten wil. We krijgen haar nu echt nauwelijks mee, vind dat soms echt jammer. 

Onze peuter weigert sokken en zodra hij ergens binnen is gaan zijn schoenen direct uit. Hier over 2 maanden ook een jarige 🥰. 3 alweer.

Krullen-bol

Krullen-bol

02-01-2022 om 16:59 Topicstarter

Wat leuk weer eens te lezen van jullie!
De beste wensen voor het komende jaar!

Beterschap voor degene met lappenmand! Die is hier gelukkig alweer even geleden.

Eigenlijk gaat alles hier wel prima. Peuter zit goed in z'n vel! Is echt een spurt aan het maken qua ontwikkeling. Vind kleuren op nummer nu erg interessant en moeilijkere puzzels.
Maar met de sint periode ook 2 spelen gehad die hij leuk vind om te doen.
Is erg behulpzaam en lief voor z'n broertje.

Ik moet wel lachen om al dat bloot, binnenshuis loopt peuter ook namelijk liefst in z'n onderbroek, in m'n blote benen en tenen zegt hij dan (maar hemd en shirt dan wel weer gewoon aan)

Hi! Mijn dreumes is bijna 2, dus ik kom mij alvast melden. Ik kan van mijn kleuter niet meer herinneren wanneer zij over is gegaan naar een groter bed. Wanneer zijn jullie peuters het ledikant uit gegaan? 

Hoi Peppa, alvast gefeliciteerd! Hier ging ze 'pas' met 2j 9m naar een peuterbed. Ze sliep prima in haar ledikant dus wilde dat niet zomaar veranderen 😁

Hoi Peppa, welkom! Onze dochter is overgegaan van ledikant naar peuterbed met ruim 2,5 jaar. Dit in verband met haar kamer die voor haar toekomstige broertje zou worden. Overstap ging heel goed. Ze snapte goed dat ze een nieuwe kamer met nieuw bed en dekbed zou krijgen en heeft mee geholpen dingen in elkaar zetten. Eén nacht gedoe gehad met willen wisselen van ledikant naar bed en terug. Toen gezegd dat het ledikant klaar was, en daarna nooit meer problemen gehad. 

Ideetje, ik vond het ook als nachtangst klinken. Hier gelukkig nooit last van gehad, maar vrienden wel. Volgen mij komt het vooral in het begin van de nacht voor, en lijken kindjes dan wakker, maar reageren totaal nergens op. Zijn alleen maar heel erg overstuur en troosten maakt het vaak erger. Verschil met nachtmerries is ook dat ze het achteraf niet meer weten, nachtmerries vaak wel. 

Welkom Peppa. Hier is peuter met 2,5 over gegaan naar een groot bed. Ze slaapt nog steeds wel onder haar kleine dekbed. Er ligt ook een eenpersoons dekbed aan het voeten eind, maar daar wil ze niet onder. Ik mag die ook niet gebruiken als ik bij haar lig. Als ze bij ons in het grote bed tussen ons in ligt dan moet haar eigen kleine dekbed ook mee. (Ze sleept het zelf mee. Plus haar kussen en een berg kleine knuffels.) Wat onhandig is, want man en ik hebben een groot tweepersoons dekbed. Man ligt dan daar onder en ik heb dan nog het reserve eenpersoons dekbed. Het ging eigenlijk meteen prima met het grote bed. Kwam er eerst ook niet uit. Nu komt ze dan wel naar ons toe. Uit bed vallen heeft ze tot nu toe twee keer gedaan, maar het is heel laag, dus ze was niet echt geschrokken. Man was daar vooral bang voor, omdat ze nog een ledikant gewend was. Ik vond het trouwens wel een wonder dat ze daar nooit uit geklommen is.

Krullen-bol

Krullen-bol

02-01-2022 om 20:41 Topicstarter

welkom Peppa!

Peuter ging net voor z'n 2e verjaardag over naar een peuterbed.
Dit omdat we wel ruim van te voren wilde dat hij daaraan gewend was ivm komst broertje.
Wel zo nu en dan wat hobbels met eruit komen en 1000x terug leggen. Maar dat lag denken wij niet aan het wisselen van bed maar aan peuter streken

Welkom Pepps!

Onze jongens gingen rond hun 1e verjaardag over naar eenpersoonsbed met rand rondom. Maar hadden beiden een hekel aan de ledikant.

Ze slaapt prima nog in het ledikant. Maar ik ben het tillen erin wel zat. Plus dat er al een eenpersoonsbed op haar kamer staat. Ik ga het maar eens proberen denk ik. We zijn nu aan het oefenen met een dekbed. Dat gaat goed, maar ze wil per se ook nog een slaapzak aan. Lekker warm haha.

Peppa schreef op 03-01-2022 om 11:13:

Ze slaapt prima nog in het ledikant. Maar ik ben het tillen erin wel zat. Plus dat er al een eenpersoonsbed op haar kamer staat. Ik ga het maar eens proberen denk ik. We zijn nu aan het oefenen met een dekbed. Dat gaat goed, maar ze wil per se ook nog een slaapzak aan. Lekker warm haha.

Kunnen er aan zijkant geen spijlen uit dat je niet hoeft te tillen maar ze er uit kan kruipen?

Due-scimmie schreef op 03-01-2022 om 11:21:

[..]

Kunnen er aan zijkant geen spijlen uit dat je niet hoeft te tillen maar ze er uit kan kruipen?

Ja de hele zijkant kan eruit. Maar omdat het andere bed al in de kamer staat, wil ik proberen meteen over te gaan. Scheelt weer de frustratie van het ledikant ombouwen. Dat vond ik de vorige keer (bij kleuter) nogal een gedoe.

Als het grote bed er toch al staat snap ik wel dat je gewoon meteen over wil. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen en als het niet gaat weer even terug in het ledikant. Bij ons paste dat niet, dus het ledikant moest eerst uit elkaar voor het andere bed in elkaar kon. Daarom hebben we ook wat langer gewacht. Dat ombouwen van het ledikant had ik ook geen zin in. Man had haar nog wel wat langer "veilig" in het ledikant willen houden, maar zag ook wel dat het erg krap werd. 

Ik weet nu al niet meer wanneer peuter is overgegaan naar een groot bed.

Dochter was vroeg maar die was zo bezig om uit haar ledikant te klimmen en liet zich dan gewoon met slaapzak aan over de rand vallen... Die ging met 1,5 ergens over naar het grote bed en dat ging ook direct een stuk beter toen.

Bij zoon was er niet zo veel noodzaak aan maar hij is denk ik net na zijn tweede verjaardag overgegaan. Gewoon doen wat goed voelt, ik was laatst bij iemand die een kindje van (net) drie hadden die ook nog in een ledikant sliep.

Welkom Peppa!

Hier ging peuter over naar eenpersoonsbed vlak voor ze 2 werd. Ruim voor haar broertje geboren werd. Ze ging toen ook naar een nieuwe kamer en we hebben tijdje ledikant en bed daar gehad en dat ze zelf kon kiezen. Toen ze paar keer achter elkaar grote bed had gekozen hebben we het ledikantje weer terug in de andere kamer gezet. Dit kon overigens allemaal zonder ledikant uit elkaar te halen, anders weet ik niet of we dat zo hadden gedaan. Aangezien het bed er al staat, misschien kun je haar dus ook de keuze geven?

Ze is er nooit uitgevallen (bed heeft ook een randje). In het begin moesten we vaak terug voor het dekbed goed te keggen. Ze komt er ook nog steeds niet zelf uit. Met oud en nieuw sliep ze samen met iemand anders in een bed. Dat meisje moest plassen en ik hoorde haar toen zeggen dat ze niet uit bed kwam maar dan papa of mama roept en dat ze er dan uit komt.   Ze kwam er toen wel uit samen met het andere meisje en daarna nog een paar keer. Maar tot dusverre blijft ze thuis nog steeds liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.